بایدن ترامپ

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد برای نخستین بار در تاریخ، ۳۶ درصد از آمریکایی‌ها نسبت به هیچ کدام از ۲ نامزد دارای بیشترین بخت پیروزی در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، نظر مثبتی ندارند.

به گزارش مشرق، در حالی به انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ - انتخابات درون حزبی پیش از انتخابات اصلی رییس‌جمهوری - نزدیک می‌شویم که جو بایدن رییس جمهوری فعلی آمریکا برای دموکرات‌ها و دونالد ترامپ رییس ‌جمهوری سابق این کشور برای جمهوی‌خواهان از میان سایر نامزدهای هم حزبی خود بیشترین شانس پیروزی در انتخابات درون حزبی را دارند.

نتایج نظرسنجی مشترک شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و موسسه «SSRS» نشان می‌دهد در مجموع ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان نظر مثبتی نسبت به هیچ کدام از ۲ نامزد ریاست جمهوری آمریکا ندارند. درصورتی که فقط گروه رای دهندگان مجاز را در نظر بگیریم این آمار به ۳۱ درصد می‌رسد.

بر اساس این نتایج، از میان پرسش‌شوندگان تنها ۳۳ درصد نسبت به ترامپ و ۳۲ درصد نسبت به بایدن دیدگاه مطلوبی داشتند.

برای درک بهتر این مساله،‌ سی‌ان‌ان در گزارش خود به نتایج نظر سنجی مشابه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که در آن هیلاری کلینتون [وزیر خارجه اسبق آمریکا] و دونالد ترامپ نامزدهای اصلی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بودند اشاره می‌کند.

این رسانه آمریکایی می‌گوید:‌ انتخابات ۲۰۱۶، تنها دوری از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا -از زمان ثبت داده‌ها- بود که بنابر نتایج نظرسنجی‌ها در روز انتخابات درصد نظرات نامحبوب از آرای محبوب پیشی می‌گرفت؛ بنابراین می‌تواند معیاری مناسب برای سنجش میزان نامطلوب بودن هر نامزد از نظر رای دهندگان باشد.

بدین ترتیب، نتایج نظر سنجی پیش از انتخابات سی‌ان‌ان در ۲۰۱۶ نشان داده بود که ۱۶ درصد از رای‌دهندگان نظر غیر مطلوب نسبت به ترامپ و کلینتون داشتند.

حتی اگر نتایج نظرسنجی‌ها، با فاصله مشابه با این دور از انتخابات را بررسی کنیم. در نظرسنجی ژوئیه ۲۰۱۵ (مرداد ۱۳۹۴) سی‌ان‌ان تمایل رای دهندگان آمریکایی به ترامپ ۳۴ درصد و برای کلینتون ۴۴ بود.

در واقع، میان دموکرات ‌ها هیچ یک از نامزدها به اندازه‌ بایدن محبوبیت ندارد و برای جمهوی خواهان نیز اصلی ترین رقیب ترامپ، ران دسانتین فرماندار فلوریداست که او نیز نسبت به رییس جمهوری سابق آمریکا از محبوبیت کمتری برخوردار است.

رکورد بایدن و ترامپ برای نامحبوب‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری تاریخ آمریکا
پاسخ جمهوری‌خواهان به پرسش درباره نامزد مورد علاقه آن‌ها/ منبع نظر سنجی NBC

در همین رابطه، نتیجه یک نظر سنجی جدید توسط بخش خبری شبکه «ان‌بی‌سی‌»، نشان می‌دهد که شانس ترامپ برای شکست دسانتیس در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. این درحالی است که در این مدت دومین دادگاه ترامپ در سال جاری میلادی نیز (۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) به منظور بررسی ۳۷ اتهام وارده درباره نگهداری اسناد محرمانه آمریکا برگزار شد. ترامپ در این دادگاه اعلام بی‌گناهی کرد.

در عین حال، این نظر سنجی همچین نشان داد که نیمی از جمهوری خواهان می گویند که سپردن هدایت حزب به به فردی جز ترامپ را مد نظر قرار خواهند داد.

نکته دیگری که ان‌بی‌سی نیوز در این نظر سنجی به آن پرداخته است، مساله نگرانی رای دهندگان نسبت به سلامتی بایدن و ترامپ و حضور دوباره این ۲ در کاخ سفید است.

۶۸ درصد می‌گویند نسبت به سلامتی جسمی و ذهنی بایدن «تا حدی یا به شدت» نگران هستند. ۵۸ درصد از رای دهندگان نیز از اینکه ترامپ برای ۴ سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند «به طور متوسط یا شدید» ابراز نگرانی کردند.

رکورد بایدن و ترامپ برای نامحبوب‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری تاریخ آمریکا
نگرانی رای دهدنگان نسبت به سلامتی بایدن و ترامپ و حضور دوباره آن‌ها در کاخ سفید/ منبع نظر سنجی NBC

ان بی‌ سی نیوز در این نظر سنجی یک انتخابات فرضی میان بایدن و ترامپ و بایدن و دسانتیس برگزار کرد که بنابر نتایج آن، در رقابت نخست بایدن ۴۹ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب کردند و در رقابت دوم میان بایدن و دسانتیس هر دو ۴۷ درصد رای آوردند.

سی‌ان‌ان می‌گوید: آمریکایی‌ها به طور معمول دستکم به سمت یکی از نامزدهای ریاست جمهوری تمایل دارند. در آخرین نظر سنجی سی‌ان‌ان پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) ، تنها ۵ درصد گفتند نسبت به هیچ کدام از نامزدها -بایدن و ترامپ- نظر مساعد ندارند.

درصورتی که این آمار و ارقام به همین رویه پیش روند، به نظر می‌رسد هر روز تعداد آمریکایی‌های بیشتری نظر عدم محبوبیت نسبت به نامزدهای اصلی دو حزب دموکرات و جمهوی‌خواه پیدا کنند که این می‌تواند راه را برای یک نامزد سوم و شاید مستقل هموار کند.

نظر سنجی بخش خبری شبکه ان‌بی‌سی میان یک هزار رای دهنده آمریکایی از ۱۶ تا ۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۲) برگزار شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز از ۱۳ تا ۱۷ ژوئن (۲۳ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۲) نظر سنجی مشترک با موسسه SSRS را میان یک هزار و ۳۵۰ پاسخ دهنده (بزرگسالان مجاز به رای و غیر مجاز به رای) انجام داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس