کد خبر 1502852
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
1

آرامش در بازار تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان برقرار است. «حمیدرضا کاشانی» قیمت مصوب خرید هرکیلوگرم تخم‌مرغ را ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان عنوان کرد.

به گزارش مشرق، با توجه به آمار تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن محصول تخم‌مرغ در کشور، مدتی است تولیدکنندگان این محصول با مشکل جدی افت قیمت‌ها روبه‌رو شده‌اند، هرچند این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان شده اما همچنان مصرف‌کنندگان از ثبات قیمت‌ها در بازار راضی هستند، البته از آنجایی که باید قیمت تخم‌مرغ در بازار همزمان با کاهش آن درب واحدهای تولیدی، روند کاهشی داشته باشد اما جالب اینجاست که با کاهش قیمت این محصول درب واحدهای تولیدی قیمت این محصول در خرده‌فروشی‌ها کاهش چندانی نداشته و همچنان هر شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر شانه تخم‌مرغ را با کاهش بعضاً ۳۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند به طوری که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در فروشگاه بازرگام ۶۹ هزار تومان و در باقی فروشگاه‌ها نیز ۸۲ هزار تا ۹۴ هزار تومان است. با همه این اوصاف مصرف‌کنندگان مدتی است اگر شاهد کاهش قیمت‌ها نیستند، اما شاهد ثبات قیمت‌ها هستند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن با بیان اینکه همچنان قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ زیرقیمت مصوب درب واحدهای تولیدی به فروش می‌رسد، گفت: آرامش در بازار تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان برقرار است.

«حمیدرضا کاشانی» با بیان اینکه نرخ مصوب خرید هرکیلوگرم تخم‌مرغ ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده است، افزود: درحال حاضر تولیدکنندگان محصول تخم‌مرغ را ۳۰ درصد زیر قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسانند که طی هفته‌های اخیر حتی قیمت به ۳۵ تا ۳۸ هزارتومان نیز رسیده بود که ضرر هنگفتی را برایشان در پی داشته است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اضافه کرد: البته وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان اقدام به خرید تضمینی این محصول توسط شرکت پشتیبانی اموردام کرده است، اما شرکت نیز هر کیلوگرم تخم‌مرغ را با کرایه حمل و نقل کیلویی ۴۳ هزارو ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند که حدود ۴ هزارتومان یعنی ۱۰ درصد زیرقیمت مصوب دولتی است.

وی اظهارداشت: انتظار می‌رود دولت حجم بیشتری از این محصول را با نرخ مصوب ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان خریداری کند نه اینکه محصول تولیدی را حتی زیرقیمت مصوب بخرد.

لزوم خرید ۲۰ هزارتن تخم‌مرغ برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان

کاشانی براین باور است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان باید ۲۰ هزارتن از محصول مازاد را از تولیدکنندگان خریدحمایتی کند تا در آینده نه چندان دور تولید دچار مشکل نشود.

افت حجم صادرات به دلیل تشدید گرما

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن گفت: همچنان صادرات تخم‌مرغ در حال انجام است اما به دلیل تشدید گرمای هوا، میزان صادرات نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است که همین امر در حجم مازاد تولیدات داخل اثرگذار است.

وی افزود: اکنون هفتگی بین ۲ هزار تا ۲ هزارو ۵۰۰ تن محصول تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر می‌شود.

نگرانی تولیدکنندگان به دلیل تداوم کاهش قیمت‌ها

کاشانی با بیان اینکه تولیدکنندگان با مشکل تأمین نهاده‌ها روبه‌رو هستند، اظهارداشت: اکنون تولیدکنندگان هر کیلوگرم کنجاله سویا را در بازار آزاد با نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزارتومان و ذرت را ۱۳ هزارو ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند درحالی که قیمت مصوب این نهاده‌ها برای کنجاله سویا ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و ذرت ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان است اما تولیدکنندگان، نهاده‌های طیور را در بازار آزاد با قیمت‌هایی بیش از نرخ مصوب تهیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تداوم کاهش قیمت‌ها موجب نگرانی تولیدکنندگان شده است زیرا اخیراً برخی تولیدکنندگان خرد اقدام به حذف گله‌های مرغ مادر کرده‌اند که ادامه این روند برای بخش تولید خطرناک است.

این مقام صنفی در ادامه افزود: در صورتی که ضرر تولیدکنندگان ادامه پیدا کند باید شاهد حذف بیشتر گله‌های مرغ مادری در این صنعت باشیم که می‌تواند کشور را برای ماه‌های آینده با چالش جدی روبه‌رو کند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد به کشورهای هدف صادر شده که این امر به متعادل شدن بازار داخلی کمک می‌کند.

کاشانی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز بیش از ۵۵ هزار تن محصول تخم‌مرغ مازاد به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که علاوه بر متعادل‌سازی بازار داخلی برای کشور ارزآوری نیز به همراه داشته است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اضافه کرد: با پیگیری‌های اتحادیه مشکل وقفه در صادرات برطرف شده است که در صورت ابلاغ، صادرات از سر گرفته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    ای کاش بدبختی تخم مرغ فقط گرونی سرسام آورش بود . هر چی تخم مرغ درشته صادر میشه . اینی که تو بازار میخری بیشتر اندازه تخم کفتره تا تخم مرغ اونم شونه ای 100 تومن
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    همیشه تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ اسیر طمع می شوند و قیمت ها را بالا می کشند بعد که مرغ و تخم مرغ روی دستشان یاد کرد صنفشان به التماس می ا فتد و از دولت می خواهد که مرغ و تخم مرغهای باد کرده و در حال گندکردن را از آنها بخرد. این چرخه معیوب سالی چند بار تکرار می شود. ظاهرأ پرورش مرغ و تخم مرغ این اثر دائمی را بر روی مرغداران دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس