میزان اهدای خون جوانان کاهش یافته است/ افرادی که بالای ۲۰۰ نوبت خون اهدا کرده‌اند باید چهره ماندگار شوند

مدیر عامل سازمان اهدای خون با بیان اینکه باید به اهداکنندگان خون ارج نهاده شود گفت: لازم است تا افرادی که بالای ۲۰۰ نوبت خون اهدا کرده‌اند جزء مفاخر و چهرهای ماندگار محسوب شوند.

به گزارش مشرق، مصطفی جمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (۴ تیر ۱۴۰۴) در ساختمان سازمان انتقال خون برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه آزمایش NAT به زودی در فرآیند انتقال خون انجام می شود گفت: این آزمایش که در بسیاری از کشورها برای غربالگری خون‌های اهدایی استفاده مورد قرار می‌گیرد سبب ارتقای سلامت خون و فرآورده‌های خونی و همچنین مانع از انتقال عوامل ویروسی می‌شود.

وی کاهش مدت زمان بستری نوزادان در NICU را از مزایای کیسه‌های خون فیلتردار عنوان کرد و گفت: تا پایان امسال، صد درصد استان‌ها از این مزیت برخوردار می‌شوند، در سال گذشته ۲۰ مرکز انتقال خون مجهز به دستگاه‌های تمام اتوماتیک بودند و در سال جاری، ۳۱ مرکز انتقال خون به این دستگاه‌ها تجهیز خواهند شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در گذشته ۳۰ درصد از خون‌ها را فیلتراسیون می‌کردیم که این آمار به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در آینده این میزان ارتقاء می‌یابد، افزود: خون کم لکوسیت سبب کاهش مقاومت پلاکتی و کاهش هزینه در بیماران جراحی قلب می‌شود.

جمالی در خصوص شاخص‌های انتقال خون در کشور اظهار کرد: شاخص‌ها در تمامی زمینه‌های انتقال خون صعودی بوده و بیش از ۹ درصد افزایش داشته است.

وی در رابطه با پلاسما توضیح داد: یک سری داروهای مهم از پلاسما تهیه می‌شود، در دهه ۷۰ امکان تهیه پلاسما در داخل وجود داشت و پس از چند سالی وقفه در سال ۹۳ احداث پالایشگاه پلاسما را به بخش خصوصی واگذار کردند، اما ۹ سال گذشت و هنوز اتفاقی نیفتاده و قرار است پالایشگاه به زودی راه اندازی شود، اگر پالایشگاه بتواند ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما برای تولید فاکتور ۸ و ۹، IVIG و آلبومین تهیه کند، شخصاً از آن‌ها حمایت می‌کنیم و در غیر این صورت به موضوع ورود خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در شرایط کنونی، سازمان انتقال خون ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما تهیه می‌کند و تا آخر امسال حداقل ۲۰ درصد این ظرفیت را افزایش می‌دهیم و به ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما می‌رسانیم، بخش خصوصی نیز شاید بتواند ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما تأمین کند، در حالی که نیاز کشور بالای یک میلیون لیتر است.

جمالی تاکید کرد: بخش خصوصی باید مراقب باشد چرا که ریسک آلودگی پلاسما بالا است و بحث مالی باید حذف شود و صد درصد داوطلبانه باشد چراکه رابطه مالی در بحث تهیه پلاسما، خطرناک است.

مدیر عامل سازمان اهدای خون با بیان اینکه میزان اهدای خون بانوان به جزء دوران دفاع مقدس کم بوده و در حال حاضر زیر ۵ درصد است، افزود: در حال حاضر با کاهش اهدای خون جوانان مواجه هستیم و باید در این مورد فرهنگسازی شود، باید به اهداکنندگان خون ارج نهاده شود و افرادی که بالای ۲۰۰ نوبت خون اهدا کرده‌اند باید جزء مفاخر و چهرهای ماندگار به حساب آیند.

جمالی ضمن بیان اینکه در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خون از سوی مردم اهدا شد گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان اورژانس کشور داریم و سعی می‌کنیم خون مورد نیاز بیماران را در محل بروز حوادث در اختیار بیمار قرار دهیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در پاسخ به میزان در خصوص بانک ذخیره بند ناف اظهار کرد: بیمارستان‌هایی از جمله میلاد، نجمیه، بقیه‌الله (عج) و چند بیمارستان‌ دیگر در این خصوص با ما همکاری می‌کنند اما مشکل ما برای انجام این اقدام در سایر بیمارستان‌ها هزینه زیاد و کمبود نیروی انسانی است.

وی ضمن اشاره به اینکه ما بیش از ۴ هزار ذخیره بند ناف داریم و انجام این کار در بیمارستان‌ها به صورت رایگان برای مادران انجام می‌شود، ادامه داد: لازم است به ذخیزه بند ناف و سلول‌های بنیادی توجه شود، چرا که هر چه این امکان بیشتر فراهم شود جان کودکان بیشتری نیز نجات پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس