رایزنی مشاور بایدن با مقامات سعودی درباره عادی‌سازی با رژیم تل‌آویو

یک وبسایت آمریکایی فاش کرد مشاور جو بایدن در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در ریاض به سر می‌برد.

به گزارش مشرق، وبسایت آمریکایی آکسیوس امروز (پنجشنبه) از حضور «آموس هوکشتاین» در ریاض در راستای تلاش مجدد واشنگتن برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به نوشته این پایگاه خبری به نقل از دو مقام مطلع، مشاور ارشد جو بایدن در بخش انرژی و زیرساخت‌ها این هفته برای گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی در این کشور به‌ سر می‌برد.

به گفته یکی از این دو منبع مطلع، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در خصوص شروط دولت سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل از جمله غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان با مقامات ریاض رایزنی کند، مسئله‌ای که به عقیده او از حساس‌ترین و دشوارترین موارد مورد بحث در دیدارهای میان مقامات آمریکایی و سعودی است.

یک مقام آمریکایی در تاریخ دهم خرداد به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که دولت عربستان سعودی در مذاکرات با مقامات آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

طبق این گزارش «حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای»، «افزایش روابط نظامی با آمریکا»، «توسعه تجارت با آمریکا» و «توقف انتقادات واشنگتن از قتل جمال خاشقچی» چهار پیش شرطی هستند که مقامات دولت سعودی مطرح کرده‌اند. به ادعای این مقام آمریکایی موضوع فلسطین جزو پیش‌شرط‌های عربستان سعودی نبوده است.

پایگاه خبری آکسیوس در ادامه به نقل از این منبع مطلع نوشت اقتصاد اصلی‌ترین بخش هرگونه معامله‌ای میان آمریکا و عربستان سعودی در راستای توسعه روابط به شمار می‌رود. به گفته او آمریکا تلاش دارد در رقابت با چین، عربستان سعودی را بیش از پیش به خود نزدیک کند.

از سوی دیگر یک مقام سعودی بدون ذکر نام خود به شبکه عبری‌زبان «کان ۱۱» گفته اولویت ریاض در مقابل عادی‌سازی روابط با رژیم تل‌آویو، امنیت ملی است. او گفت: «از نظر عربستان سعودی اولویت این روزها امنیت ملی است؛ از این رو درخواست‌هایی از جمله تضمین امنیت، معاملات تسلیحات پیشرفته و برنامه هسته‌ای مطرح شده است».

این مقام سعودی در ادامه به شبکه کان ۱۱ گفت که به احتمال قوی دولت جو بایدن نتواند شروط دولت سعودی را برآورده کند. او افزود: «دولت جو بایدن در داخل آمریکا و جهان بین‌الملل ضعیف است».

شروط دولت سعودی برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در حالی است که «اسرائیل کاتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دو هفته پیش از مخالفت رژیم تل‌آویو با ساخت تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی سخن گفت.

او با این حال گفت که عادی‌سازی روابط با دولت عربستان سعودی برای رژیم تل‌آویو بسیار مهم است و امیدوار است که چنین توافقی به زودی انجام شود.

در این راستا یک منبع بلندپایه صهیونیستی نیز ششم ژوئن به روزنامه «هاآرتص» گفت: «در تماس‌ها بین دولت عربستان سعودی و دولت آمریکا دو مشکل اساسی وجود دارد که یکی مربوط به درخواست عربستان برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته آمریکایی از جمله هواپیماهای نسل پنجم اف-۳۵ و دیگری تایید برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی است».

با این حال دولت آمریکا تلاش زیادی را برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو در پیش گرفته و به گفته کارشناسان، دولت جو بایدن تلاش دارد از این رویداد به عنوان دستاوردی برای سیاست خارجی خود طی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده بهره ببرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس