1

نشانه‌های مهم صحنه جدید از شکست مأموریت براندازی و فروپاشی جمهوری اسلامی حکایت می‌کند؛ مأموریتی که اروپا دوشادوش ایالات متحده ماه‌ها پیش در دستورکار قرار داد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۳۱ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که گفتگوی شبانه رئیس‌جمهور با مردم، پاک‌سازی مقر منافقین در آلبانی و حاشیه‌های انتخابات اتاق ایران در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

گروهک جنایتکار منافقین روز گذشته با دو اقدام غافلگیرانه پلیس ضدتروریسم آلبانی و پلیس فرانسه روبه‌رو شد؛ آلبانی اعلام کرد که گروهک منافقین به‌واسطه اقدامات تروریستی، توافق خود با این کشور را نقض کرده‌ است. این موضوع مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه اعتماد در شرح وقایع حمله به لانه تروریست‌ها نوشته است:

پلیس آلبانی صبح دیروز با حمله به مقر منافقین در شهر دورس موسوم به اشرف ۳، بیش از ۷۰ عضو این سازمان را بازداشت کرد. برخی گزارش‌ها حکایت از درگیری اعضای این سازمان با یگان ضد تروریسم پلیس آلبانی دارد. در پی بروز درگیری بین یگان ضد تروریسم دست کم یکی از اعضای این سازمان کشته شد. مطابق گزارش‌های منتشر شده، ۳۶ تن از اعضای این سازمان مجروح شده‌اند که حال ۶ تن از آنان وخیم گزارش شده است. بیانیه وزارت کشور آلبانی اعلام کرد: عملیات ما مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان‌دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند.

ضربه‌کاری به گروهک تروریستی منافقین در اروپا/ آیا اتاق ایران به اسناد طبقه‌بندی شده دسترسی دارد؟

روزنامه آرمان امروز حمله پلیس به مقر منافقین را سیگنال اروپایی‌ها به تهران خوانده و می‌نویسد:

در گفت و گوهایی که میان ایران و اروپا در جریان است، مساله منافقین مورد بحث واقع شده است. بر همین اساس مجاهدین خلق در فرانسه بیشتر کنترل می شوند و این موضوع به آزادی زندانیان اروپایی در تهران ارتباط دارد. بر همین اساس نوری نیز به زودی از زندان سوئد آزاد می شود. این روند به کنترل تنش کمک می کند و یک رویه مثبت است. در مقابل نیز آن شهروند سوئدی که در تهران دستگیر شده، بزودی آغاز خواهد شد و به نظر می رسد این تعاملات میان ایران و اروپا در راستای تنش زدایی تداوم یابد.

در ادامه این خبر قابل توجه آمده است:

چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی «میدل ایست آی» با استناد به ۲ منبع ناشناس، مدعی شد که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند. تارنمای آکسیوس نیز گزارش کرده است که برت مک‌گورک مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه ۱۸ اردیبهشت پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت، بی سر و صدا به عمان رفت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

ضربه‌کاری به گروهک تروریستی منافقین در اروپا/ آیا اتاق ایران به اسناد طبقه‌بندی شده دسترسی دارد؟

روزنامه هم‌میهن نیز نوشته است که در سالگرد حرکت مسلحانه مجاهدین خلق در سال ۱۳۶۰ فعالیت‌های این سازمان تروریستی در اروپا با برخورد فرانسه و آلبانی مواجه شد؛ در بخشی از این گزارش آمده است:

درست ۴۲ سال پس از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، روزی که سازمان مجاهدین خلق، عملیات مسلحانه خود را برای مقابله با نظام تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی تحت لوای حمایت از رئیس‌جمهور وقت آغاز کرد؛ دیروز دفاتر این سازمان در آلبانی مورد برخورد نیروهای پلیس قرار گرفت و همزمان، دولت فرانسه نیز با برگزاری گردهمایی سالانه مجاهدین خلق در پاریس مخالفت کرد. این دو رخداد همزمان با واکنش تند «شورای ملی مقاومت» (پوشش سیاسی سازمان مجاهدین خلق) همراه شده است؛ تا آنجا که این شورا دولت‌های فرانسه و آلبانی را به «همدستی» و «معامله شرم‌آور» با حکومت ایران متهم کرده است.

این روزنامه با اشاره به اغتشاشات پاییزی در سال گذشته نوشته است:

حملات دولت‌های اروپایی به دفاتر اصلی‌ترین تشکیلات تروریستی مخالف جمهوری اسلامی و ممانعت از گردهمایی آنها در شرایطی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته و پس از ناآرامی‌های پائیز ۱۴۰۱، گروه‌های مختلف اپوزیسیون خواستار براندازی نظام ایران، رایزنی‌ها و فضاسازی‌های گسترده‌ای را در سطح اروپا و آمریکا سازماندهی کرده بودند. حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ، برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده در شهرهایی چون برلین، دیدار با رؤسای‌جمهور و مقامات دولت‌های مختلف اروپایی و آمریکایی و شکل دادن کمپین‌ها و فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی، بخشی از این اقدامات بوده است. شکل دادن ائتلافی تحت عنوان «منشورِ همبستگی و سازماندهی برای آزادی (مهسا)» با محوریت رضا پهلوی، نقطه اوج این فعالیت‌ها برای سازماندهی اپوزیسیون بود؛ اما خیلی زود این ائتلاف از درون و بیرون دچار اختلاف و تعارض شد و فروپاشید. این درحالی بود که گروه‌های اپوزیسیون مسلح (مجاهدین خلق و مخالفان تجزیه‌طلب) از جمله جریان‌هایی بودند که به‌رغم مخالفت با جمهوری اسلامی و همسویی با دیگر مخالفان در اصل براندازی، با این ائتلاف به مقابله و مخالفت برخاستند.

ضربه‌کاری به گروهک تروریستی منافقین در اروپا/ آیا اتاق ایران به اسناد طبقه‌بندی شده دسترسی دارد؟

روزنامه فرهیختگان نیز با اشاره به اغتشاشات و عاقبت منافقین می‌نویسد:

یک خطای بزرگ منافقین و سایر اپوزیسیون ایرانی، بزرگ‌تر از واقعیت جلوه دادن ناآرامی‌ها در ایران بود. آنها به هر شکل به‌دنبال دخالت دادن غرب در یک جنگ علیه ایران و نابودی جمهوری اسلامی بودند، اما به این نیز فکر نمی‌کردند که اگر این حقه نگیرد، چه بر سر آنها خواهد آمد. آنها سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غربی را به خطا انداختند تا وارد اقدام علیه ایران شوند؛ اقدامی که نتیجه نداشت و آنها باید دیر یا زود منتظر پاسخ ایران باشند. اشاره سردار محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پیرامون نقش داشتن ۲۰ سرویس اطلاعاتی در اغتشاشات سال گذشته و نام بردن از این کشورها، نشان می‌دهد تهران می‌خواهد هزینه این ماجراجویی را برای آنها فاکتور کند. اکنون غبارها فرونشسته و واقعیت‌ها عیان شده است. بهار ۱۴۰۲ که قرار بود بدون جمهوری اسلامی آغاز شود، به تابستان رسید و جمهوری اسلامی مقتدرانه در جای خود ایستاده اما در آن طرف، اپوزیسیون مثل سگ به جان یکدیگر افتاده و همدیگر را تکه‌پاره می‌کنند تا مقصر شکست‌شان را پیدا کنند.

ضربه‌کاری به گروهک تروریستی منافقین در اروپا/ آیا اتاق ایران به اسناد طبقه‌بندی شده دسترسی دارد؟

روزنامه ایران نیز در تکمیل روایت روزنامه فرهیختگان نوشته است:

نشانه‌های مهم صحنه جدید از شکست مأموریت براندازی و فروپاشی جمهوری اسلامی حکایت می‌کند؛ مأموریتی که اروپا دوشادوش ایالات متحده ماه‌ها پیش در دستورکار قرار داد و به‌واسطه همین اشتباه خسارت‌بار، تمرکز خود را از دیپلماسی برداشت و به تحرکات اقلیت ضد ایرانی دلخوش کرد.
همین اشتباه کافی بود تا در این سوی میدان، جمهوری اسلامی با تمرکز ویژه بر رویکرد سیاست خارجی خود در خاورمیانه و آسیای بزرگ در چرخه ائتلاف‌های بزرگ نوظهوری قرار گیرد که می‌توانست اسباب نگرانی بیش از پیش بلوک غرب را فراهم سازد و در ادامه زمینه‌ساز تجدیدنظر و عقبگرد این کشورها در سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه خود شود.
به این ترتیب آنچه غرب در ماجرای برخورد اخیر خود با منافقین بروز داد، نشانه‌ای از مفاهمه آنها از تحولات جدید بود که نشان می‌داد در قبال جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای جز روی آوردن به سیاست کاهش تنش و پذیرش سهم غیرقابل انکار آن در معادله قدرت منطقه و صحنه جهانی ندارد.

ضربه‌کاری به گروهک تروریستی منافقین در اروپا/ آیا اتاق ایران به اسناد طبقه‌بندی شده دسترسی دارد؟

مجلس نتیجه تحقیق‌وتفحص از اتاق ایران را منتشر کند!

تقاضای تحقیق‌وتفحص از اتاق «بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی» موسوم به «اتاق ایران» طی ۱۰ سال اخیر در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ۱۸۹رأی موافق، ۲۸رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲نماینده حاضر در صحن تصویب شد ولی با گذشت ۱۴ ماه از تصویب چنین تقاضایی، نتیجه آن منتشر نشده است و طبق کسب اطلاع خبرنگار «جوان» ظاهراً برخی نمایندگان پرنفوذ اقتصادی مجلس، مانع قرائت آن در صحن علنی هستند.

روزنامه جوان درباره این ماجرا و انتخاب سلاح‌ورزی نوشته است:

در مجلس شورای اسلامی، تحقیق‌وتفحص از اتاق بازرگانی نهایی شده و قاعدتاً باید در دستور کار قرار می‌گرفت ولی ظاهراً برخی نمایندگان اقتصادی پرنفوذ مجلس مانع طی فرایند قانونی آن هستند. گمانه‌زنی برخی‌ها درباره علت این مهم در دو ساحت قابل ارزیابی است؛ نخست آنکه نمایندگان یادشده، درگیر «تعارض منافع» است و می‌تواند قرینه‌ای برای اثبات ادعاهای «شارژ» ‌ی غلامحسین شافعی، رئیس قبلی اتاق ایران قلمداد شود. ساحت دوم نیز به خیرخواهی غیرعقلانی برخی نمایندگان برمی‌گردد که معتقدند در شرایط فعلی نباید با انتشار چنین گزارش‌هایی مانع دلسردی بخش خصوصی شد!
این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت هستند و معتقدند مجلس خود پیشگام در انجام تحقیق‌وتفحص از اتاق بازرگانی شده است و حتماً آن را به سرانجام می‌رساند.

ضربه‌کاری به گروهک تروریستی منافقین در اروپا/ آیا اتاق ایران به اسناد طبقه‌بندی شده دسترسی دارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    30 3
    مواظب عوامل داخلی منافقین و سلطنت طلب ها در داخل باشید ، بعد از این دست به تحرکات موزیانه در داخل خواهند زد ...
  • سپیده IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    3 3
    احتمال اینکه می‌خواسته‌اند مدارک همکاریشان با این گروه را پاک کنند هم کم نیست. حالا رئیسی شبانه چی گفت؟
  • تبریزی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    29 3
    هر که با آل علی در افتاد ور افتاد زنده باد ایران مقتدر و سیاست خارجی بدون نقص آن در بر خورد با وطن فروشان.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      1 1
      مقدر معناش حفظ نظام تنها نیست. حفظ نظام +رفاه ملت+آزادی بیان+آزادی اندیشه
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    20 3
    چه خوب است که اصلاح طلبان تهوع آور از سرنوشت منافقان (روزی نامه هم میهن حاضر نیست از این عنوان برای این جنایتکاران استفاده کند) درس عبرت بگیرند و بفهمند که العاقبة للمتقین چه منظوری دارد!!!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    2 3
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و .
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    18 3
    به میبدی بگوئید ، مردک اون نظام های وابسته کدخدا هستند که انتخابات به آنها مشروعیّت میدهد . توکه از تصدق امام عصر (عج ) ارتزاق کرده و به آلاف الوف رسیده ای نمی فهمی مشروعیّت نظام اسلامی به احکام و آیات نورانی قرآن کریم وابسته است ؟؟ نه بافته های کدخدا !
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    12 0
    به میبدی بگوئید ، مردک اون نظام های وابسته کدخدا هستند که انتخابات به آنها مشروعیّت میدهد . توکه از تصدق امام عصر (عج ) ارتزاق کرده و به آلاف الوف رسیده ای نمی فهمی مشروعیّت نظام اسلامی به احکام و آیات نورانی قرآن کریم وابسته است ؟؟ نه بافته های کدخدا !
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    19 0
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند این رو می نویسم شاید اصلاح‌طلبان خجالت بکشن12
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    5 0
    خدا وکیلی اسامی این نمایندگان پر نفوذ را به مردم اعلام کنید
  • یک دوست IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 0
    خیلی جالبه... مریم رجوی خودش رو رئیس جمهور ایران می دونست!!! کسی نیست بهش بگه بدبخت قراره مثل ... از آلبانی هم بیندازنت بیرون...!!!
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    طبق تحقیقات استاد دانشگاه در ایران گزارش مستندی از روسای بازرگانی از .وابستگان به بیگانگان خارج از کشور برای کنترل واردات و صادرات بخصوص در بخش موادغذایی و داروئی هماهنگی با اجرای دیکته شده دشمن راسالها ی چمتماپی مرتکب خیانت هستند وطبق گفته های این استاد دانشگاه برای جلوگیری ازافشای تحقیقات اورا از دانشگاه اخراج و نامبرده را وامی وسرگردان آواره وکارتون خواب نموده اند و علت مخالفت بعضی از نمایندگان باتخقبق وتفحص شاید این وسیله باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس