.

اندیشکده آمریکایی واشنگتن در گزارشی، گروه‌های معارض انقلاب اسلامی را ناتوان از ایجاد یک گروه منسجم معرفی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این اندیشکده می‌نویسد: برخی تحلیلگران گفته‌ بودند تغییر رژیم در ایران به سرعت به وقوع خواهد پیوست، اما بعد از پنج ماه معلوم شد اپوزیسیون نیازمند فرماندهی مرکزی است. پس از گذشت قریب به پنج ماه، نیروهای اپوزیسیون از به وجود آوردن رهبری و مشارکت معنادار در صحنه جنبش بازمانده‌اند.

گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی را می‌توان به شش گروه کلی تقسیم کرد: گروه‌های اتنیکی، ملی‌گرایان، سلطنت‌طلبان، چپ‌گرایان، مسلمانان ترقی‌خواه و مجاهدین. اما حتی در داخل خود این گروه‌ها، میزان بالایی از تنوع ایدئولوژیک وجود دارد.

اپوزیسیون همچنین از چهره‌های متعددی تشکیل شده که لزوما با هیچ حزب و گروه نامبرده همسو نیستند صداهای مخالف آن‌قدر زیادند که از شمار خارج‌اند. تمامی این گروه‌ها مدت مدیدی است که گرچه در مخالفت با رژیم یک‌رنگ‌ هستند اما هم در داخل و هم‌ با یکدیگر، دچار عدم هماهنگی‌اند. اختلافات این گروه‌ها در ساماندهی وضعیت بغرنج فعلی و تطبیق راهبردها با شرایط موجود، مانعی بر سر راه همبستگی است.

گرچه گروه‌های اپوزیسیون در ایران همواره در درخواست برای سرنگونی رژیم همصدا بوده‌اند اما به نظر می‌رسد که در چگونگی این سقوط اختلاف نظر دارند و این اختلاف‌نظرات در اعتراضات اخیر پررنگ‌تر شده است.

در سازماندهی و رهبری اعتراضات اخیر در ایران، اپوزیسیون دیر وارد عمل شد و از جنبش مردمی چندین و چند گام عقب افتاد؛ این «پدیده» بر دو کاستی طولانی‌مدت اپوزیسیون ایران تاکید دارد: اختلاف‌نظرات در داخل گروه‌ها و احزاب و میان آنها، باعث ناهماهنگی در اقدامات داخل و خارج ایران است. چنین اختلافاتی هر اقدام گروه‌های اپوزیسیون را برای تشکیل رهبری در ایران که قادر به پیش بردن جنبش مردمی در این کشور باشد، ناکام می‌گذارد.

این نقص در هماهنگی معلول چند علت است: از یک‌سو گروه‌های اپوزیسیون ایران به وسیله ایدئولوژی‌ خودشان محدود شده‌اند. مثلا سازمان مجاهدین خلق خود را تنها سازمانی می‌داند که می‌تواند متولی آینده ایران باشد و در نتیجه، نیازی به اتحاد با دیگر نیروها یا حتی تلاش برای هماهنگی با آنها در اعتراضات نمی‌بیند. این در حالی است که این سازمان در اعتراضات اخیر ایران چیزی در چنته نداشته و شاهدی مبنی بر این که حتی یک شعار به نفع این گروه در اعتراضات اخیر سر داده شده باشد، وجود ندارد.

از سوی دیگر، شکاف و تفرقه انداختن در اپوزیسیون ایران گوشه‌ای از راهبرد جمهوری اسلامی برای کاهش تاثیرگذاری اپوزیسیون است. اختلاف انداختن در بین این گروه‌ها یکی از شیوه‌های معمول رژیم است. جمهوری اسلامی همچنین در جریان اعتراضات اخیر به روایتی متوسل شده که معترضان را «تجزیه‌طلب» می‌خواند و با همین کار برخی گروه‌های اپوزیسیون از جمله گروه‌های اتنیکی را از بقیه گروه جدا کرده و به انزوا رانده است. گرچه گروه‌های اپوزیسیون اتنیکی خود با هم متحدند اما هماهنگی در سطح گسترده و با سایر گروه‌های اپوزیسیون در حال حاضر واقعیتی کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

اذعان درست اندیشکده آمریکایی بر بی‌پایگاه بودن سازمان تروریستی منافقین در ایران، در حالی است که این گروهک، تازه جزو تشکیلاتی‌ترین و پرخرج‌ترین گروه در میان گروهک‌های ضدانقلاب به‌شمار می‌رود و دیگر گروهک‌ها نیز حال و روز بهتری ندارند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    22 3
    اینها خسر الدنیا و اخرتند. به نظرم یکی از بدترین افراد همین ها هستند. هم دنیاشون را از دست دادند و هم اخرت را.دنیا را از دست دادن چون همش نگرانی و افسردگی و ارزوهای واهی و نفرت مردم.خدا را شکر
    • سید IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      7 2
      جنگ هفتاد و دو مزدور همه را عذر بنه/ که ندانند جه گویند بس که پیمانه زنند!!!
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    20 2
    علی کریمی خائن هم کم از این پست فطرت ها نداره. موج نفرت و اه و لعنت مردم ایران پشت سرشونه.خدا همشون را لعنت کنه.ان شالله
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 13
    کمی از وضعیت نظام بنویس
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      3 0
      کوری نمیبینی ؟ یه زور به خودت میدادی شنبه فقط میرفتی از جلو نگاه میکردی لازم هم نبود کار خاصی کنی یک گوشه می ایستادی فقط نگاه میکردی جوابت رومیگرفتی البته اگر واقعا فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزٰادَهُمُ اللّٰهُ مَرَضاً نباشی
  • یاران امام IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    7 3
    اینان مثل کنه همدیگر را میخورند فقط یکی می ماند اون یکی را سربازان گمنام از صحنه روزگار محو خواهد کرد. اینام با کدام پشتبانی اعلام هویت می کنند. ملت ایران 90 درصدش از این اپوزیسیون های انقلاب بدشون می آید. منافقینی که دیروز در آغوش صدام بود برعلیه ملت ایران سلاح برداشتند و دستشان با خون ملت آغشته است با کدام رو وبا کدام پشتیبانی داخلی اعلام هویت می کنند. من اگر جای اینان بودم دنبال کار زندگی خویش میرفتم. ایرانی که آمریکا و غرب را به زانو درآورده برخورد با شما دو سه گنجشگ ها با تله چوبی موشی شما را خفه می کنند. بدانند که این انقلاب اسلامی با پشتیبانی ملت پیروز شد وبا پشتیبانی ملت به صاحبش امام زمان تحویل خواهیم داد. ایران خودش رابرای حاکمیت جهان با محوریت رهبری امام زمان آماده می کند.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    8 0
    با سلام « وماذا بعدالحق » این پرسش اساسی قرآن کریم است‌. آیا نظریه جایگزینی اساسا وجود دارد؟ هیچ جایگزینی برای حکومت حقانی و قدسی وجود ندارد و بعد از آن ادعاهای متکثر شهوانی است. گزارش فوق در واقع توصیف این پدیده ناهنجار است‌.
  • یاران امام IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    8 0
    دربین اینها مسیح علینژاد چه غلطی می کند مسیح علینژاد تاج و تخت تان از شما گرفتند؟ چکار کردند. جمهوری اسلامی بود که به شما قور قودوغها را رو داد والا شما را آدم حساب نمی کردند. حالا مسیح یه دو سه روز برو پیش مکرون زلنسکی هم تنهاست یه کاکائیون بزنید
  • رضا بیگ IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    5 0
    بزرگتر ازاینا کاری نتونستن انجام بدن.اینا همشون دلقک هستند ودارند ادای بزرگ بودن رو درمیارن درحالی که در نظر ملت ایران عددی حساب نمیشن.. اینا همشون منافق وطن فروش هستند که بخاطر ی مشت دلار دارند مثل سگ برای غربیها دم تکون میدن وخودشون میدون که هیچوقت نمیتون در مقابل اراده مردم ایران کاری انجام بدن مرگ بر منافق وطن فروش خائن
  • یزدان IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 10
    در حال حاظر محبوبیت این به قول تو اپوزوسیون خیلی زیاده واین شماهارو اتیش زده یه نظر سنجی بزاری خودت میفهمی
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      2 0
      6تا گاگول از 4تا قوزمیت خوشش میاد. خوب بیاد بدرک. همشون جمع بشن میدون انقلاب رو نمی تونن پرکنن. همش هیاهو. همش پروپاگاندای ماهواره ای. کف خیابون 12 نفر!! خخخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      1 0
      چی می زنی؟ انتر می زنی؟ یا بی بی جون؟ یا غیر تو؟!!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 2
    در سازماندهی و رهبری اعتراضات اخیر در ایران، اپوزیسیون دیر وارد عمل شد و از جنبش مردمی چندین و چند گام عقب افتاد/// نمونه ای از شکرخوری و پدرسوختگی آمریکایی ها. کدوم "جنبش مردمی" که 2 هزارنفر هم نتونست بیاره تو خیابونای تهران؟ از روز اول اغتشاش برنامه ریزی شده بود و نه اعتراض. اتوبوس و بانک آتیش زدن کار مردم نبود کار میلیشیا بود. حرف سراپا دروغ 4تا حمال آمریکایی چه ارزشی داره که ترجمه می کنید؟
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    5 2
    این مثلا اپوزیسیون و یا مقاومت خودشون رو مضحکه مردم میکنند. درخت انقلاب ما تنومندتر از این حرفها است و این دلقکها گروه خونی شان به این حرفها نمی خوره.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 2
    اینا چقدر شوت هستند که فکر کردن مردم اینقدر ساده لوح هستند
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 2
    نه بابا چه عجب حرف اندیشکده آمریکا براتون حجت شده
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    1 0
    چه گزارش پر از غلطی... کجا عقب بودن؟! اول نقششون نامشخص بود. اینترنشنال که همه میدونن یک ابزاره، بلافاصله وسط صحنه بود. مهسا هم که خودش کومله بود! اصلا هیچ ردی از منافقین نبود!!!!!!! اون شلنگ میخ دارها و قمه و لوله تیغدار که اصلا ربط به منافقین نداشت!!! اصلا هیچکس هم شعار برای منافقین نداد!!!
  • سورنا سردار ایران زمین 🇮🇷 NL ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    به آورارگان بدبخت ، مزدور، نوکر صفت، خود فروش ، وطن فروش و انتقام جو ایرانی را ببینید که چقدر بیچاره هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس