کد خبر 1499912
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
حسن روحانی کجای سیاست ایران ایستاده است؟

روحانی یک بذری بود که در گلخانه هاشمی رفسنجانی پرورش پیدا کرد و خود هاشمی هم به این مساله اذعان داشت که آقای روحانی رأیی نداشت و با حمایت او رئیس‌جمهور شد.

به گزارش مشرق، در ده سالگی انتخابات ۹۲، زمینه های ظهور حسن روحانی قابل احصا و بررسی است. حسن روحانی که گمان نمی‌برد، حامی اصلی‌اش یعنی مرحوم هاشمی پای در رکاب انتخابات نهد و خود را در قامت کاندیدا ظاهر کند، اعلام نامزدی کرد و انتخابات ۹۲ را صرفا فرصتی مناسب برای دفاع از عملکرد خود در «مذاکرات سعدآباد» در ابتدای دهه هشتاد شمسی یافت. روحانی صرفا برای دفاع از خود آمد چراکه اساسا با حضور هاشمی در مقام پدر معنوی جریان راست میانه، خیال پاستور، خیال خامی می‌نمود. با رد صلاحیت مرحوم هاشمی، روحانی اما «اشبه افراد» به هاشمی شد و اصلاح‌طلبان که احیای سیاسی خود در سال۸۸ را مدیون هاشمی می‌دانستند، خصومت سال‌های دوم‌خرداد را کنار نهادند و پشت عبا و ردای او، به حمایت از روحانی پرداختند. اصلاح‌طلبان همه داشته و نداشته خود از جمله عارف را پای حسن روحانی و دال مرکزی او حول گفتمان مذاکرات، آوردند. در این بین، راهبرد غلط برخی اصولگرایان و بازی‌خوردن در زمین مذاکرات، دو قطبی لازم را در اختیار «تیم نیاوران» قرار داد و روحانی با تحریک احساسات عمومی حول مذاکره، از سه درصد به پنجاه و نیم درصد بالا آمد و راهی خیابان پاستور تهران شد. ۴سال اول روحانی، دلنشین سپری شد. ظریف به قهرمان ملی متصف شد که هیبتش، هیبت مصدق را نزد هوادارانش یاد می‌آورد، مذاکرات منتهی به برجام، یکی‌یکی پیش رفت و تیرماه ۹۴ یعنی هنگامه امضای برجام فرارسید.

اتخاذ راهبرد دوقطبی علیه برجام، باعث شد تا افکار عمومی(خاصه طبقه متوسط مدرن) در ایستادن پشت روحانی تشجیع شود و با وجود کارنامه خالی اقتصادی، در اردیبهشت ۹۶ بار دیگر به روحانی رای بدهد. در واقع، روحانی با همان دست فرمان ۹۲(تاکید بر مذاکره و متهم‌ساختن اصولگرایان به ستیز با اصل مذاکره) در ۹۶ هم از مردم رای گرفت.

رای‌آوردن ترامپ در نیمه دوم سال ۹۵ اما لرزه به دیوار برجام و سیاست اصلی روحانی و یارانش در اتکا به این دیوار انداخته بود. خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ۹۷ اما آخرین ضربه را به دکترین سیاست خارجی دولت روحانی زد. با خروج از برجام، آمریکا علنا برجام را به جسمی بدون روح تبدیل ساخت و دولت روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش در سیاست‌ورزی را دچار بی‌مبنایی، سرگیجه و بی‌تعادلی کرد. برجام که غایت و انتهای هنرمندی دولت روحانی بود، با اراده ترامپ، دود هوا شد و حالا روحانی مانده بود و کارنامه خالی از عملکردش در حوزه سیاست داخلی(خاصه حوزه اقتصادی). این روزها اما روحانی در حال شیفت از «مذاکره» به «رفراندوم» است. روحانی با تاکید بر امر رفراندوم و صحه غرض‌ورزانه و کاملا سیاسی روی اصول قانون اساسی، در تلاش برای احیای خود در معادلات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم است. البته ظریف با فعال‌شدن در فضای مجازی و دفاع از برجام، به طور موازی، مشغول پوشش‌دادن روحانی است.

روحانی بذری در گلخانه هاشمی بود

مجتبی شاکری به تشریح چگونگی روی کارآمدن روحانی پس از انتخابات سال ۹۲ پرداخت و گفت: روحانی یک بذری بود که در گلخانه هاشمی رفسنجانی پرورش پیدا کرد و خود هاشمی هم به این مساله اذعان داشت که آقای روحانی رایی نداشت و با حمایت او رئیس‌جمهور شد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تفکرات روحانی به صورت مبنایی تفاوتی با جماعت اصلاحات نداشت، تصریح کرد: بعدها روحانی این مساله را در چیدن کابینه خود و هم موضع‌گیری‌هایی که داشت، نشان داد. او زودتر از هاشمی درباره اینکه کشور باید به سمت بین‌المللی برود، اظهارنظر کرد و نظرش این بود که باید کدخدا را دید و با او بست. در نتیجه روحانی عملا یک هاشمی کوچک شده و مینیاتوری از اوست که با انرژی جوانی بیشتر و موقعیت بهتر به صحنه آمده است.

وی به تشریح شرایطی که منجر به رئیس‌جمهور شدن روحانی شد، پرداخت و گفت: در سال ۹۲ شرایطی پس از اقدامات ساختارشکنانه احمدی‌نژاد در قلع و قمع نیروهای انقلاب صورت گرفت که دست‌ نیروهای انقلاب را خالی گذاشت و توان را از آنان گرفت و اختلافی شدن این مساله در فضای انتخابات باعث شد که وضعیت روحانی به صورت دیگری رقم بخورد.

وی با اشاره به دیدگاه‌ هاشمی مبنی بر اینکه دنیای فردا دنیای گفتمان است نه موشک، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم مساله این دوستان تنها بحث برجام نبود و آنان در تلاش بودند تا کشور بی خطری را برای آمریکا درست کنند و درصدد بودند تا تجربه برجام را در زمینه‌های دیگر همچون بحث‌های موشکی و غیره اجرایی کنند و در این دیدگاه مساله رفراندوم عملا چیزی نیست و این دیدگاه اقتدار ایران را هدف گرفته است. در نتیجه موضوع این بحث‌های جزیی که آنان مطرح می‌کنند، نیست و انتهای حرف این است که کشور از انقلابی بودن بیفتد.

رفراندم بخش کوچکی از پازل روحانی است

شاکری به ارزیابی تغییر راهبردهای روحانی از برجام به رفراندم پرداخت و تصریح کرد: من خیلی تغییری در روحانی احساس نمی‌کنم و میدان باز نشد که بیشتر از این بگوید. اکنون حرفش را در پازل‌های کوچکی مطرح می‌کند. در این دیدگاه رفراندم تنها یک بخش کوچک این پازل محسوب میشود.

وی ادامه داد: صحبت این افراد از رفراندم در حالی مطرح می‌شود که اگر فردی اندکی بینایی داشته باشد، می‌داند حضور مردم در ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ تکلیف را در همه امور مشخص کرد. آن‌ها در حالی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی به عنوان قدرت جهانی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح است.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 7
    الان تو قله شماها تو دامنه کوه سیاست😜😜😜
    • فاطمه سادات قمی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 0
      مواظب حاج حسن آقا باشید . نحوه حضورشان در مرقد امام خبر از فتنه ای بسیار شدید تر از سال 88 میدهد. آقا زاده شان چنان با تکبر تکیه زده بودند که انگار خلیفه مسلمانان جهانند !
  • مجید IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    8 1
    الخاتمی و الروحانی سیئه من سیئات الهاشمی البهرمانی
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 1
    تبهکار انگلیسی رو محاکمه و به جرم خیانت و کثافتکاری 8 ساله تیربارون کنید.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    13 1
    علفهای هرز
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    12 1
    خرزهره
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 1
    اولا مرحوم رفسنجانی " گلخانه " نداشت بلکه " گلخن " داشت ثانیا این "گلخن" اثار و بیرونی های خیلی بد و زشتی برای انقلاب داشت و دارد . مشارکتی ها + مجاهدین انقلاب + حزب سازندگی+ غربگراهای نفوذی + فتنه گران سیاسی و اقتصادی + سازشکاران با غرب + مخالفین خط امام و.... هرکدام سری در این گلخن داشتند و از انجا تغذیه میشدند .
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      اگر راست میگید چرا مرحوم هاشمی در مرقد امام رحمت ولله دفن کردند برید تاریخ بخوانید در زمان کدام ریئسان جمهور طلا از ایران خارج شد انها انها برای ابلیس انگلیس هر بیست سال تحفه میفرستند جاسوس انگلیس هم از خاتمی بود
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 13
    الان باید گفت صد رحمت به روحانی وقتی قیمتارو نگاه می کنی
    • لنگی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      11 4
      این تورم و گرانی حاصل دست پخت مزدور وطن فروشی مثل حسن کلیده که سالها زمان می بره که خسارتهای دولت‌های قبل را از نو جبران کنند
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      6 1
      حسن فریدون و تیم فشل بی سواد خسته و پیرش روی همین حماقت بی حد امثال تو حساب کرده اند و درسایه نشسته تا دوباره هیکل نحسشان را به صندلی قدرت برسانند !!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 2
    روحانی بره ایی هست در بین شماها
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 0
      البته ایشان رشد کرده و گوی سفندی است برای خودش !!!!
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 1
    بذر بسیار متعفن وخرابی بود درست مثل صاحب گلخانه که خسر الدنیا والاخره شد🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤮🤮🤮
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    4 1
    البته بذر افت زده . به جز ضرر و خسران برای کشور حاصلی داشتند ؟ وادادگی در برابر دشمن ، و توقف توسعه و رشد کشور . پست های حساس و تصمیم گیر کلان کشور برای همیشه باید از دسترس غربگدایان دور باشد .
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    9 1
    روحانی بذر نبود سم بود سمی که همه چیزو نابود کرد به خصوص زندگی ما جوون ها که هیچ امیدی برامون نمونده.الان هم باید زندان باشه که متاسفانه طبق معمول به خاطر مصلحت داره خوش میگذرونه و به انتخابات بعدی فکر میکنه .که وای به حال ما اگر شورای نگهبان تایید صلاحیتش بکنه
    • Hamid IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 3
      رای از کجا میاره ؟ مردم رای میدن یعنی مردم شعور ندارن دلاره ۶۰ هزارتومن با رییسی آمد بابا شماها خیلی رو دارین اونم بندازین گردن روحانی
  • حسین IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بشر جایز الخطا هست،اونهایی هم که برای محمود صباغیان یقه پاره میکردند هم باید جوابگو باشند.
  • جواد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    بذر زهرمار که دهان تمام ملت را تلخ کرد
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اینکه این جناح بلای سختی سر کشور اورد شکی نیست ولی اینکه طبق معمول جناح حاکم راهپیمایی رو و کسانیکه شرکت میکنن تمام مردم بدونه کاملا اشتباه است و نتیجش ندیدن و وضع الان حامعه است و میبینیم مشکل حل نمیشود کما اینکه در این رویدادهای اخیر مردم طرفدار جناح حاکم اون طور محکم شرکت نکردن
  • هموطن IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    «قهرمان دیپلماسی» از این منظر که میدان را همواره به عنوان پشتوانه دیپلماسی در بهترین حالت خود نگه داشت تا دیپلمات‌ها از امتیازات میدان در سر میز مذاکره استفاده کنند. اگر اقدامات عمیق میدان نبود، حتماً وضعیت دیپلماسی با آنچه شاهد آن هستیم، فرق می‌کرد. روحانی یک بذری بود که در گلخانه هاشمی رفسنجانی پرورش پیدا کرد و خود هاشمی هم به این مساله اذعان داشت که آقای روحانی رأیی نداشت و با حمایت او رئیس‌جمهور شد.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 0
      گلخانه هاشمی ؟ شما گل میبینی؟ یا ..... !!!؟؟؟
  • امیر IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 1
    بذر نبود علف هرز بود
  • ناشناس IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    عملکرد‌دولت‌مورد‌اعتماد‌شما‌وتورم‌وگرانی‌وعدم‌مهار‌تورم‌هم‌نتیجه‌دولتی‌است‌که‌‌شما‌ازان‌حمایت‌می‌کنید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    خدایا ریشه انعلف هرز خانه رابکن که خاتمی وروحانی دوتاگیاه انگل ان بودند
  • ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ین همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    فقط علف هرز پرورش داد
  • ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • حمید ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    گلخانه ایی که به جای گل فقط علف هرز پرورش داد این همه فساد اقتصادی و فرهنگی واجتماعی محصول همان گلخانه هاشمی با دهقانی خاتمی است.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اگه به هاشمی بود بهش رای نمیدادیم به خاطر خود اقای روحانی رای اورد
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس