کد خبر 1499322
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کویت پهپاد بیرقدار از ترکیه خرید

وزارت دفاع کویت اعلام کرده طی قراردادی به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار، از ترکیه پهپادهای بیرقدار «تی‌بی۲» خریداری کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع کویت روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که طی قراردادی که مستقیماً‌ با ترکیه منعقد کرده است، پهپاد بیرقدار از ترکیه خریداری کرده است.

کویت در حالی اقدام به خرید پهپادهای ترکیه‌ای بیرقدار می‌کند که این پهپاد در جریان درگیری‌های بین روسیه و اوکراین، در خدمت ارتش اوکراین بوده اما تحلیلگران نظامی عملکرد آن را قابل قبول ارزیابی نکرده‌اند. گفته می‌شود که مدتی است این پهپادها از میدان جنگ در شرق اروپا محو شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در این خصوص گزارش کرد، طبق بیانیه وزارت دفاع کویت، قرارداد میان کویت و آ«کارا به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار، «قابلیت‌های دفاعی ارتش کویت را تقویت خواهد کرد».

آنطور که بیانیه وزارت دفاع کویت نشان می‌دهد، قرارداد بین کشور کویت و ترکیه علاوه بر تأمین تجهیزات نگهداری و لجستیکی، شامل «آماده‌سازی تسهیلات ویژه برای این هواپیماها می‌شود که شامل تسلیح، تجهیزات جنگ الکترونیک، ایستگاههای کنترل زمینی سیار می‌شود که با استانداردهای ناتو سازگار است.

آنطور که بیانیه وزارت دفاع کویت نشان می‌دهد، قرارداد بین کشور کویت و ترکیه علاوه بر تأمین تجهیزات نگهداری و لجستیکی، شامل «آماده‌سازی تسهیلات ویژه برای این هواپیماها می‌شود که شامل تسلیح، تجهیزات جنگ الکترونیک، ایستگاههای کنترل زمینی سیار می‌شود که با استانداردهای ناتو سازگار است.

وزارت دفاع کویت در ادامه افزود که این پهپادها در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ در کویت تست شده است و بدون وقفه برای مدت ۲۷ ساعت و سه دقیقه در «شرایط جوی دشوار پرواز کرده است که این یک سابقه خوب است».

گزارش‌های پیشین نشان می‌دهد که ترکیه به‌ویژه پهپادهای تهاجمی «بیرقدار تی‌بی-۲» به اوکراین منتقل کرده است. تحویل این تسلیحات به کی‌یف از سال ۲۰۱۸ جریان داشته است. طبق تحلیل‌ها، پهپاد بیرقدار ترکیه با وجود سر و صدای زیاد در عرصه جنگ روسیه با اوکراین چندان موفق نبوده است.

اوکراین ده‌ها پهپاد تهاجمی «بیرقدار تی‌بی۲» را خریداری کرد و از آن‌ها دستکم یک بار برای حمله به منطقه دونباس در نقض توافق آتش‌بس حتی قبل از آغاز درگیری با روسیه در فوریه ۲۰۲۲، استفاده کرد.

به رغم بی‌طرفی رسمی ترکیه، کی‌یف ادعا می‌کند تعداد نامشخص بیشتری از پهپادهای ترکیه را در سال گذشته و بعد از آغاز جنگ دریافت کرده است.

در ماه‌های اول جنگ اوکراین، کی‌یف مرتباً مدعی حملات موفق با استفاده از این نوع پهپادها می‌شد. خلبانان اوکراینی به «فارین پالیسی» گفتند با این حال تا ژوئیه، پهپادهای بیرقدار تقریباً بی‌فایده شدند و کی‌یف آن‌ها را برای «عملیات‌های ویژه نادر» حفظ کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    11 14
    نخر که اشغاله
    • حمیدرضا IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 2
      باید قبول کرد که ترکها نه در تاریخ نه در فرهنگ ونه در صنعت ونه در عرصه نظامی قابل قیاس با ایرانیان نیستند اما............ بنازم به روحیه تاجر مسلکشان که کلاغ را بجای قناری قالب میکنند به خلق الله!در زمینه تجارت ترکها شش برهیچ از ایرانیان جلوترند!
  • Firik IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    18 2
    چه شهرتی پیدا کردن پهبادهای ترکیه.. ترکیه تازه داره خودشو نشون میده آفرین بهش..
  • هناب IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 12
    ایران باید تحت فشارش بذاره این قرارداد رو لغوکنه اگر از ایرانم نمی خره نباید بذاریم دشمن منافق رو تقویت کنه، سیاست منفعلی داریم بدبختی
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      13 1
      خخخخخ خودتون رو آمریکا فرض کردید از طالبان شکست خوردید
  • یهمن IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 0
    به روباه گفتند شاهد ات کیه گفتم دمم..شاهد دم روباه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس