کد خبر 1498700
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
جانسون به تلاش برای دور زدن قانون متهم شد

نخست وزیر اسبق انگلیس که سه روز پیش در ادامه رسوایی پارتی‌گیت، از نمایندگی مجلس هم کناره‌گیری و برای همیشه از عرصه سیاست خداحافظی کرد، به تلاش برای دور زدن قانون متهم شد.

به گزارش مشرق، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در سخنانی گفت که بوریس جانسون از وی خواسته تا با دور زدن مراحل گزینش اعضای مجلس تشریفاتی اعیان، فهرست پیشنهادی وی را برای عضویت در این نهاد تائید کند. نخست وزیران اسبق انگلیس حق دارند که پس از پایان دوره خدمت، افرادی را برای عضویت در مجلس اعیان که بیشتر اعضای آن انتصابی و غیرانتخابی هستند، معرفی کنند.

فهرست پیشنهادی بوریس جانسون که شامل پدرش و تعدادی از عناصر جنجالی حزب حاکم محافظه‌کار بود، از ماه‌ها پیش خبرساز شده بود. استنلی جانسون در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ نماینده انگلیس در پارلمان اروپا بود. نخست وزیر اسبق انگلیس به پاس خدمات پدرش، او را در فهرست اعضا مجلس اعیان اضافه کرده بود.

این اقدام با اعتراضاتی در داخل مواجه و به پای بده‌بستان‌های خانوادگی گذاشته شد. جانسون در لحظات آخر نام پدرش را از فهرست خارج کرد؛ با این حال گزارش‌ها حاکی است که کمیسیون گزینش مجلس اعیان هشت تن از اعضای پیشنهادی وی را رد صلاحیت کرده است.

جانسون بر همین اساس از جانشین خود خواسته بود تا با مداخله در این زمینه و دور زدن قوانین گزینشی، تمام اعضای پیشنهادی وی را تائید صلاحیت کند. اما سوناک روز دوشنبه گفت که درخواست جانسون را رد کرده و در کنفرانسی در لندن اظهار داشت: من آماده چنین کاری نبودم زیرا به‌نظرم کار درستی نبود.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری هم اعلام کرد که سوناک فهرست پیشنهادی جانسون را به مجلس اعیان ارسال و اسامی تائید شده را برای توشیح به پادشاه ارسال کرده است. با این حال نزدیکان بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را به مانع‌تراشی در این زمینه متهم می‌کنند و می‌گویند که او از درخواست تجدیدنظر از کمیسیون گزینش مجلس اعیان دریغ کرده است.

بوریس جانسون تابستان سال گذشته با افزایش اعتراض افکار عمومی به ماجرای مهمانی‌های دفتر نخست وزیری در دوران قرنطینه، از مقام ریاست دولت کناره‌گیری کرد. او جمعه پیش نیز در پی یافته‌های جدید کمیته تحقیقات پارلمان و افزایش احتمال تعلیق او از نمایندگی مجلس، از نهاد قانون‌گذار انگلیس کناره‌گیری کرد و برای همیشه سیاست را کنار گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس