تعجب بایدن از بی محلی رئیس جمهور برزیل به زلنسکی

یک پایگاه اینترنتی غربگرا، در اوج درماندگی و بحران‌زدگی آمریکا، به توجیه حال و روز به‌هم‌ریخته جو بایدن پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هرچند رئیس‌جمهور آمریکا چندروز یک‌بار در مراسم عمومی به زمین می‌خورد، تاریخ‌ها و اسامی افراد و کشورها را جابه‌جا بیان می‌کند، با افراد خیالی دست می‌دهد، مسیر حرکت را گم می‌کند و دور خودش می‌چرخد، سایت «عصر ایران» نوشت: «جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، که سلامت ذهنی و فیزیکی او مدت‌هاست به موضوع بحث‌های داغ رسانه‌ای تبدیل شده است، در جشن فارغ‌التحصیلی نیروی هوایی این کشور به روی زمین افتاد. برای نخستین‌بار نیست که پرزیدنت یا به زمین می‌خورد و یا رفتارهایی برعکس و غیرمعمول از خود نشان می‌دهد. با این حال چرا بایدن ۸۰ ساله، همچنان رئیس‌جمهور قدرتمندترین کشور جهان است و حتی به‌صورت رسمی بار دیگر کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرده است؟ ایالات متحده برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، از سطحی از توسعه و توانمندی عبور کرده و دیگر رئیس‌جمهور در این کشور؛ چالش‌های زیادی در حوزه‌های مقدماتی اقتصاد و سیاست ندارد و در سطح کلان برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود.

قدرت در آمریکا پخش شده و مناسبات سیاسی و اقتصادی این کشور با تمام جهان share شده است و بنگاه‌های خصوصی تعیین‌کننده هستند و رئیس دولت‌ها چندان در این حوزه درگیر نیستند. اقتصاد در آمریکا برعکس بسیاری از کشورهای جهان سوم‌، چندان درگیر امر سیاسی نیست. اقتصاد در آمریکا در مسیری افتاده که یک رئیس‌جمهور ۸۰ ساله هم می‌تواند آن را راهبری کند.

بی‌ثباتی و تداوم بی‌ثباتی، ناامنی و تداوم ناامنی، غرب‌ستیزی و تداوم غرب‌ستیزی که مولفه‌های مهم کشورهای توسعه نیافته از جمله ایران است دیگر در ایالات متحده کمتر دیده می‌شود و انرژی یک رئیس‌جمهور معطوف به این مولفه‌ها نیست. یک رئیس‌جمهور وقتی که گرفتار مسئله امنیت و بقای کشورش نباشد، ساخت اقتصادی و سیاسی روان و آرامی دارد و نهادها هستند که کارها را به پیش می‌برند.

بخش خصوصی در کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا بسیار قدرتمند عمل می‌کنند و مزیت‌های بخش خصوصی مدام بازتولید می‌شود و خیال سیاستمداران را در حوزه اقتصاد راحت می‌کنند؛ حتی اگر این اقتصاد سرمایه‌داری باشد و منافع خود را ابتدا مدنظر قرار دهد.

پدیده قدرت در آمریکا در بین نهادهای مدنی و شرکت‌های خصوصی توزیع شده و رئیس‌جمهور درگیر تمرکز قدرت نیست. در چنین فضایی است که رئیس‌جمهور بارها زمین می‌خورد، سلامت فکری و جسمی او زیر سؤال می‌رود اما همچنان کشور، با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد. وقتی شالوده توسعه در یک کشور، علمی و جهان‌شمول بسته می‌شود و به پایداری رسیده باشد و سیاستمداران بر سر اصول توسعه نگاهی مشترک داشته باشند؛ خیلی عادی است که فردی ۸۰ ساله، همچنان سودای ماندن در قدرت داشته باشد؛ حتی اگر به‌خاطر جسم و هوش ناقصی که دارد مدام به زمین بخورد».

چاپلوسی این پایگاه ایتنرنتی حق‌العمل کار برای بایدن و دولت آمریکا در حالی است که اولاً این کشور براساس گزارش نیویورک‌تایمز، ۳۱ تریلیون دلار بدهی دارد و بدهکارترین کشور دنیاست. در همین حال بالغ بر پنجاه میلیون آمریکایی (از هر شش نفر یک نفر) برای رفع گرسنگی روزانه خود محتاج دریافت کوپن غذا هستند.

در عین حال، قدرت‌های نوظهور بسیاری، در حال تغییر نظم جهانی آمریکا به جهان چندقطبی هستند؛ به نحوی که سیاستمداران بسیاری در آمریکا و اروپا، از انتقال محور قدرت جهانی از غرب و آمریکا به شرق سخن می‌گویند. از جمله؛

- فدریکا موگرینی: «قدرت رهبری آمریکا در حال زوال، و قدرت او در حال کاهش است. من هرگز آمریکا را تا این حد قطبی‌شده و بی‌ثبات ندیده بودم».

- نیکولا سارکوزی: «محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ‌وجه مسلط نیستیم. روی کار آمدن فردی مانند ترامپ‌، نشانه وخامت شرایط غرب بود، نه علت آن».

- جوزپ بورل: «تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌اند. این اتفاق، پیش چشم ما در حال وقوع است».

- ولفگانگ ایشینگر رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ: «جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. ناکامی‌ در پاسخ به درگیری‌ سوریه و اوکراین، ضعف ما را آشکار و زمینه را برای پُر کردن خلأ توسط کشورهایی مانند ایران و روسیه فراهم کرد».

آمریکا، قرن جدید را با برنامه قرن جدید آمریکایی و تسخیر کشورهای غرب آسیا برای به زانو در آوردن رقبا آغاز کرد؛ اما حالا در حالی که از آن زمان چهار دولت در آمریکا تغییر کرده و آمریکایی‌ها بالغ بر هشت هزار میلیارد دلار در جنگ‌های خاورمیانه هزینه کرده‌اند، نظریه‌پردازان غربی متعدد از «خاورمیانه بدون آمریکا» سخن می‌گویند. در حوزه سیاست داخلی نیز جامعه آمریکا به‌شدت قطبی‌شده و در انتخابات دو سال قبل تا مرز آشوب و جنگ داخلی و تجزیه‌طلبی پیش رفت.

در این شرایط روشن است که آمریکا به یک رئیس‌جمهور سر حال نیازمند است و نه دولتمردی دچار زوال عقل. البته متقابلا می‌توان گفت بایدن با همین وضعیت وخیم فعلی‌اش، در کنار دیوانه‌ای به نام ترامپ، محصول عقبگرد تمدنی آمریکا پس از دویست سال گسترش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    27 6
    کشته و مرده یانکیستان این اصلاح طلبان تهوع آور! به گونه ای که از لبخند رئیس جمهورشان دل این جماعت غنج میرود و حتا ممکن است غش کنند !!!!
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      9 3
      بدبخت بایدن تنها سوتی که نداده اینه که ادم میترسه دچار بی اختیاری و اینها بشه
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      7 4
      نادان نوشته اقتصاد در امریکا سیاسی نیست و محصول مراودات بنگاه های خصوصی است لذا خرفتی مثل بایدن هم رییس میشود اگر اقتصاد سیاسی نیست چطور امریکا کشوری با وسعت ایران زمین و 90 میلیون جمعیت اکثرا مشتاق مصرف را فدای یک رژیم اشغالگر کوچک چند میلیونی ناپایدار کرده برای او دائما از کیسه مالیات دهندگان و کارتن خوابان امریکایی میلیاردی خرج میکند تا سرپا بماند در حالی که از رابطه با ایران میتوانست میلیاردها دلار سود داشته باشد داستان اکراین و هزینه ده ها میاردی برای ان در رقابت با روسیه هم جای خود
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      7 3
      عصر ایران! به واقع امروز عصر ایران اسلامی است و غروب اربابت. فقط میتونی دق کنی بمیری
    • 7 مقدس IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      7 4
      یک گروهتان اصلاح طلبه یک گروه اصول گر و بخش اعظم چپاول گرا . بطور کلی تموم ماجرا
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    8 3
    آمریکا از لحظه فروپاشی شوروی سابق تا لحظه 11 سپتامبر 2001 در اوج قدرت بود و از آن زمان به بعد رو به افول و هر اتفاقی که رخ می دهد افول بیشتر را نتیجه می دهد. جنگ عراق، جنگ افغانستان، کل کل هسته ای با ایران، بحران در روابط با روسیه تا جنگ اکراین، تعاملات اقتصادی با چین که محور اقتصاد را به سمت چین تغییر می دهد، شرط بستن روی اسب بازنده در سوریه، بحران‌های پی در پی در رژیم صهیونیستی و...
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 3
      سلام و احترام خدمت شما دوست عزيز. لطفا صادقانه پاسخ بدهید. در ضمن تاکید می‌کنم که‌ به‌ شما و نظرتان احترام می‌گذارم. شما که‌ حرف از افول امریکا می‌زنید درآمد سرانه این کشور و ضريب جینی را بفرمایید چقدر است؟. اصلا اگر ورود ایرانی ها را ازاد کند چند درصد مردم کشور را ترک می‌کنند و به امریکا مهاجرت می‌کنند؟
  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    6 4
    موضوع ۳۱ تریلیون دلار بدهی - . برخی افراد وام می گیرند برای خورد و خوراک و مایحتاج روزانه - برخی وام می گیرند برای تاسیس شرکت تولیدی - سرمایه گذاری سنگین و بازده ان چندین برابر - حالا ببینم بدهی امریکا بابت خورد و خوراک زن و بچش ه یا سرمایه گذاری بوده ... در رابطه با کاهش قدرت امریکا - اینطور نیست که هر کس از راه برسد لگدی بزند اونم ژولیده و پوکیده گوشه ای بخزد!!! این گونه گفتار اگر چه مصرف داخلی دارد اما اگر دیدگاه واقعی چنین باشد که گویا چنین است - این است که گرفتاری ما تمامی نداشته و ناشی از ندیدن و دست کم گرفتن دشمن ه!
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    11 4
    خلایق هر چه لایق این یانکی های وحشی یا ترامپ دیوانه و پمپ گو را می خواهند یا بایدن ..مشنگ
  • فاطمه IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    5 11
    بایدن ناقص العقل نیست.. شاید کسی عملش بدباشه یا ادم بدی باشه. اماناقص العقل نیست
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      5 3
      تو راست میگی!
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      9 3
      ناقص العقل اونایی هستن که سنگ آمریکا رو به سینه میزنن وگرنه شیطان بزرگ کارش رو که جنایت و چپاوله خوب بلده
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      6 2
      بهتزین راهکار این است که از بایدن و رییسی باهم تست هوش بگیرن تا برای یکبار که شده مشخص شود کدامیک باهوش تر است
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 4
    در بیست سال آینده قدرت اول جهان از آن روسیه ،چین، ایران و عربستان و بعضی از کشورهای بلوک شرق است . چون کشورهای شرقی از چاپیدن خود توسط آمریکایی ها و غربی ها آگاه شده اند .
    • 7 مقدس IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      3 2
      آروز بر تو یک قطعا عیب نیست تلاش کن بهش میرسی
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      1 0
      تا دیروز عربستان آل سعود بود و قرار بود توسط حوثی ها نابود و با خاک یکسان بشه، حالا در کنار ایران قراره تبدیل به قدرت اول جهان بشه؟! چه زود جهت عوض میکنید ! حتی اراده و عقایدتون هم دست خودتون نیست.
  • 7 مقدس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    7 2
    آره واقعا آمریکا خیلی بده ولی نمی دونم 5000 آقا زاده چرا رفتن همچنین جای بدی زندگی می کنن یک وقت اذیت نشوند لطفا دولت یک فکری به حال این جماعت بکنه چندین هواپیما بفرسته این ها را برگردونن بیش از این اذیت نشت بیان پیش ما با هم خوشی بکنیم ما خیلی خوشیم
    • ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 2
      ما نگفتیم دانشگاههاش بد هستند !!!
  • 7 مقدس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    12 1
    آره واقعا آمریکا خیلی بده ولی نمی دونم 5000 آقا زاده چرا رفتن همچنین جای بدی زندگی می کنن یک وقت اذیت نشوند لطفا دولت یک فکری به حال این جماعت بکنه چندین هواپیما بفرسته این ها را برگردونن بیش از این اذیت نشت بیان پیش ما با هم خوشی بکنیم ما خیلی خوشیم
  • 7 مقدس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    9 1
    آره واقعا آمریکا خیلی بده ولی نمی دونم 5000 آقا زاده چرا رفتن همچنین جای بدی زندگی می کنن یک وقت اذیت نشوند لطفا دولت یک فکری به حال این جماعت بکنه چندین هواپیما بفرسته این ها را برگردونن بیش از این اذیت نشت بیان پیش ما با هم خوشی بکنیم ما خیلی خوشیم
    • quincy IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 1
      اگر منم اقا زاده باشم و پدرم پول های این کشور رو بالا کشیده باشه بهترین و امن ترین کشور همون اروپایی ها و امریکا و کاناداس وگرنه کسی ک واقعا درس خونده و پول داده برای سفر میره به کشوری مثل ژاپن یا چین یا کره جنوبی (حیف ک این کشور هایی ک اسم بردم اگر اقا زاده باشی و دولت بفهمه میتونه دستگیر کنه ولی تو امریکا و کانادا و اروپا نمیتونه)
    • quincy IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 1
      اگر منم اقا زاده باشم و پدرم پول های این کشور رو بالا کشیده باشه بهترین و امن ترین کشور همون اروپایی ها و امریکا و کاناداس وگرنه کسی ک واقعا درس خونده و پول داده برای سفر میره به کشوری مثل ژاپن یا چین یا کره جنوبی (حیف ک این کشور هایی ک اسم بردم اگر اقا زاده باشی و دولت بفهمه میتونه دستگیر کنه ولی تو امریکا و کانادا و اروپا نمیتونه)
  • حسین TH ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 3
    خاک بر سر نویسنده اش حداقل پول بگیره مجیز بگه این خل ها مجیز گوی بی مزد و مواجب هستند از دیدن غرب زده ها ناراحت میشم
  • ناشناس IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 0
    از آن نترس که های و هو داره از آن بترس که سر به تو داره. بایدن یکی از نظریه پردازان مهم آمریکا هست و بیش از چهل کتاب نوشته. اگر عکسهای اوباما رو ببینید بایدن همیشه دست راستش بوده و مشاوره بهش می داده. ما اون رو دست کم گرفتیم در صدا و سیما آنقدر ترامپ رو نشان می داد که نگو و حالا با چند تا صحنه افتادن بایدن به مردم القا می شه که او هیچ آزاری نداره در صورتی که همین آقا تحریمهای جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و برجام را احیا نکرد.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 1
    زنده باد اوکراین
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 0
    چقدر کودن هستند جماعت غرب گدا از جماعت شرقی پاچه خوار و رانت خوار یاد نمیگیرید ایا
  • 7 مقدس IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 0
    یک گروهتان اصلاح طلبه یک گروه اصول گر و بخش اعظم چپاول گرا . بطور کلی تموم ماجرا
  • حرف حق IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 1
    چقدر تناقض!!! اگه آمریکا بده چرا آقازاده ها اونجان؟ اگه آمریکا بده چرا نیم ساعت اول اخبار هر شب شده اگه آمریکا بده پس ما خوبیم اصلا ما خیلی خوبیم و آمریکا اّ خه اگر حکومت آمریکا دشمنه که حالا هست چرا فکر و ذکر و حرف و خواب و خیال خیلی ها شده آمریکا مشکل اینه که فکر میکنین آمریکا فقط بایدن و حکومتشه خدا وکیلی الان ویزای آمریکا بدن کدوم یک از شما نمیره بگیره؟ مرد باشید و صادقانه بگید
  • استاد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 2
    پس من نتیجه میگیرم ملت آمریکا احمق بودن که یک احمقی رو انتخاب کردن
  • علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 2
    عصر ایران و خبر فوری بولتن نویس سفارشی شده اند
  • US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    تا این غرب گداهای روغنفکر و دون مایه در این کشور دارای تریبون بوده و اجازه دخالت در امور کشور حتی در اندازه نظر دهی در باره نحوه نصب دریچه فاضلاب داشته باشند این مملکت هرگز رنگ آرامش و یکپارچگی و پیشرفت واقعی را نخواهند دید.
  • ناشناش IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    دواش تریاکهتا بکشه وزمین نخوره تجربه ثابت کرده کله داغی و
  • ایرانی🇮🇷 IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 1
    افول آمریکا رو ندیدن نشان از جهل است!
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 2
    اکثر مردم ایران نظر مثبتی نسبت به آمریکا دارند و البته نظر بسیار منفی نسبت به روسیه
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    شما که مدعی هستید جلوی سوتی های پیاپی سید محرومان رئیس دولت را هم ببینید و هم بگیرید
  • ی د IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    عاقبت مار دوست طعمه نیش مار می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس