مقام ترکیه‌ای: گفت‌وگوها با دمشق تعیین‌کننده خواهد بود

مسئول پرونده سوریه در وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد که آنکارا و دمشق در نشست چهارجانبه به میزبانی مسکو گفت‌وگوهای مهمی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، «کورهان قراقوش»، مسئول پرونده سوریه در وزارت خارجه ترکیه، طی گفت‌وگو با شبکه «المیادین» تاکید کرد که گفت‌وگو با دمشق، به عنوان بخشی از دستورکار آنکارا در نشست چهارجانبه به میزبانی مسکو مهم خواهد بود.

این مقام ترکیه‌ای به خبرنگار المیادین گفت: رایزنی‌های آنکارا در نشست مسکو، برای دستیابی به توافق در خصوص سوریه تعیین‌کننده بوده‌اند.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه سابق ترکیه، یک هفته پیش اعلام کرده بود که کشورش تصمیم دارد کمیته‌ای برای تهیه نقشه‌راه و برنامه اقدام برای «عادی‌سازی روابط با سوریه» دهد. او تاکید کرده بود که این کمیته ظرف چند روز برای شروع کار خود تشکیل جلسه خواهد داد.

چاووش اوغلو بعد از مراسم تحلیف «رجب طیب اردوغان» به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه برای پنج سال دیگر، از ترکیب کابینه جدید دولت آنکارا کنار گذاشته شد تا «هاکان فیدان» که پیش از این وزیر اطلاعات ترکیه بود، دستگاه سیاست خارجی این کشور را مدیریت کند.

«فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه پیش‌تر تایید کرده بود که دمشق و آنکارا فرصت همکاری برای دستیابی به خواسته‌های مردم دو کشور را دارند. وی با بیان اینکه سوریه و ترکیه دارای مرزهای طولانی، اهداف و منافع مشترک هستند، خاطرنشان کرده بود: با وجود تمام رخدادهای منفی سال‌های گذشته، دو کشور هنوز فرصت همکاری مشترک دارند.

وزیر سوریه ضمن تاکید بر آمادگی دولت دمشق برای گفت‌وگو با آنکارا اظهار کرده بود: این بهترین راه برای رسیدن به اهداف مورد نظر است، تا زمانی که این راه بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور و عدم مداخله در امور داخلی پیگیری شود.

پیش از این وزرای امور خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران طی یک نشست چهارجانبه به میزبانی مسکو موافقت کرده بودند تا معاونان آن‌ها، سازوکار و جزئیات روند عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق را تعیین کنند تا این دو کشور در چارچوب گفت‌وگوهای «آستانه» به اختلافات پایان دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس