کد خبر 1496388
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
بلومبرگ: فیدان به دنبال روابط بهتر با همسایگان است

یک شبکه آمریکایی گزارش داد که باتوجه به فعالیت‌های گذشته وزیر خارجه جدید ترکیه، انتظار می‌رود که او در مسیر بهبود روابط کشورش با کشورهایی همچون سوریه و عراق حرکت کند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری «بلومبرگ» گزارشی تحلیلی از اولویت‌ها و پرونده‌های جدید سیاست خارجی ترکیه منتشر کرده و گفت: به گفته منابع آگاه، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه تلاش‌های خود را بر روی ایجاد روابط خوب با خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز خواهد کرد؛ چرا که پیش‌تر به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه، گام‌هایی در این راستا برداشته بود.

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» به نقل از بلومبرگ نوشت: فیدان پشت پرده در حال انجام مذاکراتی برای بهبود روابط دیپلماتیک ترکیه با کشورهایی مانند مصر، اسرائیل، امارات، عراق و سوریه بود. او که جایگزین مولود چاووش‌اوغلو شده، دومین وزیر امور خارجه ترکیه جدید با سابقه‌ای نظامی است.

«کورهان قراقوش»، مسئول پرونده سوریه در وزارت خارجه ترکیه، روز گذشته (یک‌شنبه، چهارم ژوئن) طی گفت‌وگو با شبکه «المیادین» تاکید کرده بود: گفت‌وگو با دمشق، به عنوان بخشی از دستورکار آنکارا در نشست چهارجانبه به میزبانی مسکو مهم خواهد بود؛ رایزنی‌های آنکارا در نشست مسکو، برای دستیابی به توافق در خصوص سوریه تعیین‌کننده بوده‌اند.

«نهاد علی اوزجان»، استراتژیست مشغول در بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی آنکارا، در این باره به بلومبرگ می‌گوید: تغییر و تحولات ترکیه در بُعد سیاست خارجی با این واقعیت مطابقت دارد که «حفظ سیاست‌های مستقل این کشور در یک حوزه گسترده دشوارتر شده است».

این استراتژیست ترکیه‌ای در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی افزود: «تجربه منحصر به فرد فیدان در برخورد با بازیگران دولتی و غیردولتی می‌تواند به او در برخورد با مسائل جدی سیاست خارجی کمک کند».

فیدان در حالی وزیر خارجه ترکیه می‌شود که از سوی جبهه دیپلماسی غرب، و به ویژه واشنگتن برای پذیرش و تایید درخواست سوئد جهت پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، در ازای دریافت حمایت احتمالی برای خرید جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی تحت فشار قرار گرفته است.

منابع آگاه از آنکارا، به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که آنکارا از اعتراضات ضدترکیه‌ای که در آخر هفته در استکهلم برگزار شده، ناراضی است و از سوئد می‌خواهد تا فعالیت گروه‌های کُرد در این کشور را سرکوب کند.

شنبه (سوم ژوئن) بود که «رجب طیب اردوغان» به عنوان پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور ترکیه برای پنج سال دیگر، ترکیب کابینه جدید دولت آنکارا را اعلام کرد؛ بنابر تصمیم اردوغان، فیدان، که پیش از این وزیر اطلاعات ترکیه بود، مدیریت دستگاه سیاست خارجی این کشور را بر عهده گرفت.

امروز (دوشنبه، پنجم ژوئن) با خداحافظی «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه سابق ترکیه، «هاکان فیدان» در میانه پیام‌های تبریک همتایانش در جهان، کار خود را در وزارت خارجه ترکیه آغاز کرد. وزرای خارجه هلند، فرانسه، انگلیس، بلژیک، آلمان، ایتالیا، کرواسی، لیتوانی، ایرلند و اتریش در پیام‌های جداگانه‌ای این انتصاب را به فیدان تبریک گفته و بر آمادگی کشورهایشان برای گسترش مناسبات با ترکیه تاکید کردند. «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم انتصاب هاکان فیدان را تبریک گفته و در توئیتی نوشت: ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌های نزدیک بین اتحادیه اروپا و ترکیه هستیم.

طی دو روز گذشته وزرای خارجه کشورهای دیگر هم نظیر ازبکستان، پاکستان، ونزوئلا و ایران هم با ارسال پیام‌های جداگانه، انتصاب فیدان را تبریک گفتند. «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ضمن تبریک به وزیر خارجه جدید ترکیه، تاکید کرد که توسعه و تعمیق مناسبات همه جانبه دو کشور، علاوه بر تامین منافع و مصالح دو ملت، به ارتقای ثبات و توسعه در منطقه و جهان اسلام کمک خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 0
    انشالله که خیره
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 4
    «تیمور لنگ» آن سردار کشورگشا در نامه ای که به خلیفه عباسیان نوشت خودش را ایرانی و نام کشورش را ایران نامید. ____ زنده باد امپراطوری فرانزادی ایران
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      2 2
      عباسیان و تیموریان اصلا هم دوره نبودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس