کد خبر 1496180
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
گسترش اشغالگری آمریکا در عراق با احداث 3 مقر جدید در الانبار

یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی خبر داد که آمریکاییها قصد دارند سه مقر در مرزهای عراق و سوریه احداث کنند.

به گزارش مشرق، علی‌رغم مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی در عراق که سال ۱۳۹۸ تصویب شد حضور اشغالگرانه آمریکاییها در این کشور روز به روز در حال افزایش و گسترش است و آنان به بهانه‌های مختلف، حاضر به ترک خاک عراق نیستند.

جبار عوده از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) امروز یکشنبه به پایگاه خبری المعلومه گفت که آمریکاییها قصد دارند سه مقر در مرزهای عراق و سوریه احداث کنند.

وی روز گذشته هم خبر داد که آمریکا از گروههای تروریستی مسلح مستقر در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. عوده در این رابطه گفت: رویه سیاست خارجی آمریکا، فتنه‌افروزی و ایجاد درگیریها بین‌المللی است؛ چرا که این کشور، وارث سیاست انگلیس است، مبنی بر اصل تفرقه بیانداز و حکومت کن».

وی با بیان اینکه آمریکا به شیوه‌های مختلف از شش گروه تروریستی حمایت می‌کند که در نزدیکی مرزهای ایران و کردستان عراق فعالیت دارند، تصریح کرد: آنچه رخ می‌دهد برای این است که با اهرم گروههای مسلح، این منطقه به عرصه درگیریهای منطقه‌ای تبدیل شود.

این رهبر کمیته هماهنگی امروز تأکید کرد: نیروهای آمریکایی که در پایگاه عین الاسد در غرب الانبار حضور دارند، از چند هفته پیش در حال احداث سه مقر جدید هستند و این مقرها در مناطق نزدیک به مسیرهای نفوذ تروریستها قرار دارد.

عوده با بیان اینکه چارچوب هماهنگی به هر گونه استقرار تازه نیروهای آمریکایی با نگرانی می‌نگرد، تصریح کرد: آمریکا نمی‌خواهد عراق با ثبات باشد و تلاش برای استقرار مجدد هم یک سناریو تازه است که بیشتر جزئیات آن مخفی است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس به آمریکا و نیروهای این کشور اعتماد ندارد، خاطر نشان کرد: این نیروها به خاطر منافع خود، از هیچ تلاشی برای بر هم زدن امنیت مناطق دریغ نمی‌کنند. لذا باید تدابیر را در مرزهای سوریه افزایش داشت.

در همین ارتباط، «عبدالله الجغیفی» دبیرکل حزب «احرار الفرات» در استان الانبار، اردیبهشت ماه گذشته گفت که فاجعه‌ بزرگی در این استان در حال رخ دادن است و آمریکایی‌ها بدون هیچ ممانعتی در حال خرید زمین و گسترش پایگاه عین الاسد هستند.

الجغیفی همچنین گفت که مقامات آمریکایی در عراق اقدام به خرید اراضی عشایر در استان الانبار کرده‌اند و پایگاه عین الاسد را به سمت غرب عراق گسترش می‌دهند. او انتقاد کرد که شورای استانداری و نمایندگان استان الانبار کاملا منفعلانه عمل می‌کنند و گویی که هیچ اطلاعی از اتفاقاتی ندارند که در این استان رخ می‌دهد.

پایگاه عین الاسد (سابقا قادسیه) پس از پایگاه هوایی «بلد» دومین پایگاه بزرگ ارتش آمریکا در عراق محسوب می‌شود که در منطقه «البغدادی» در استان الانبار واقع شده است که در سال ۲۰۰۳ به اشغال آمریکا درآمد و همچنان در اختیار این کشور قرار دارد.

توسعه پایگاه عین الاسد در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای آمریکایی آزادانه اقدام به گشت‌زنی در مناطق بیابانی و مشرف به مرز در استان الانبار سوریه می‌کنند و نکته قابل توجه اینکه استان الانبار به دلیل شرای جغرافیایی که دارد از مناطق عمده فعالیت هسته‌های خاموش داعش به شمار می‌رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    2 0
    با ورود آمریکا به عراق صدام ساقط شد تهدید صدام از بین رفت گروه های شیعه بعد ورود آمریکا به عراق تقویت شدن آمریکا وارد خاورمیانه نمیشد ایران نمیتونست به منطقه نفوذ کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس