کد خبر 1496164
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
نقش ویژه ایران در چشم انداز یکصدسالگی ترکیه

همانطور که معاون اول رئیس جمهور گفته است روابط سیاسی بدون توسعه روابط اقتصادی، پایدار نمی‌ماند، به نظر می‌رسد دولت جدید ترکیه و رئیس جمهور آن هم در همین راهبرد اساسی بتوانند از این فرصت بهره ببرند.

به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان پس از دو دوره نخست وزیری و دو دوره ریاست جمهوری شنبه ۱۳ خرداد ماه برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد و دولت جدید ترکیه را تشکیل داد.

برای مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ترکیه ۲۱ رئیس جمهور، ۱۳ نخست وزیر و تعداد زیادی از وزرای امور خارجه و نمایندگان کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. رجب طیب اردوغان ابتدا در پارلمان ترکیه سوگند خورد و در برابر چشمان نمایندگان پارلمان قول داد که چشم انداز یکصدسالگی ترکیه را در دوره ریاست جدیدش اجرا می‌کند.

او سپس در جمع نمایندگان هیات های عالی رتبه کشورهای مختلف در کاخ ریاست جمهوری حاضر شد. جایی که محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایندگی از رئیس جمهور در ردیف اول و در کنار سران کشورهای دیگر نشسته بود.

مخبر: ترکیه همسایه مهم و راهبردی ایران است

حضور معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران از روز قبل به اطلاع مقامات ترکیه رسیده بود. محمد مخبر ظهر شنبه با بدرقه برخی از وزرای دولت تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد و چند ساعتی بعد در بدو ورود به فرودگاه آنکارا، در گفتگویی با خبرنگاران و با اشاره به سیاست ارتقا روابط با همسایگان در دولت سیزدهم، کشور ترکیه را همسایه ای مهم و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران خواند.

وی ضمن تبریک به مناسبت انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به ریاست جمهوری این کشور، وی را یکی از سران کشورهای منطقه خواند که همیشه روابط خوب و مناسبی با ایران داشته و متقابلا ایران نیز روابط خوبی با وی داشته است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد بتوان با گسترش همکاری ها، روابط ایران و ترکیه را در دولت جدید این کشور نیز بیش از پیش ارتقا داد.

محمد مخبر سپس با استقبال وزیر امورخارجه ترکیه، وارد کاخ ریاست جمهوری این کشور شد و در جمع سران کشورهای مدعو در مراسم حضور یافت.

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه این مراسم با رئیس جمهور ترکیه گفت و گو کرد و سران و نمایندگان برخی کشورها از جمله رئیس جمهور قزاقستان، نخست وزیر پاکستان، امارات متحده عربی و وزرای خارجه عربستان و عراق نیز به گفت و گو با مخبر پرداختند.

این مراسم ساعت ۱۷ به وقت محلی آغاز شد و پس از پخش سرود ملی، سخنرانی اردوغان و تلاوت قرآن و دعا در ساعت ۱۸ پایان یافت.

اردوغان: برای یکصدسالگی ترکیه از امروز شروع می‌کنیم

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی اش در جمع مسئولان کشورهای دیگر، رویکردهای خود در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش را اعلام کرد.

او در سخنرانی اش در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا و پس از ادای سوگند یک بار دیگر تاکید کرد: بر اساس اصل تلاش از ما و توفیق از جانب خدا، با نام خدا برای ساختن یکصدسالگی ترکیه از امروز کار خود را آغاز می‌کنیم.

اردوغان افزود: ما حامی تمامی مردم مان صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی‌شان یا اصالت شان یا عقیده و یا طائفه‌ آنها خواهیم بود. انتخابات پایان یافت و اراده ملی در صندوق‌های رای آشکار و یکصد سالگی ترکیه آغاز شد و درب‌های پیشرفت کشور ما گشوده شده است.

وی به مردم کشورش نوید داد: ما امید و آرزوی مردم مان را که به شخص من و به حزب ما و به ائتلاف ما رأی اعتماد دادند، ناامید نخواهیم کرد و به مسیر تولید و خدمات برای ترکیه ادامه خواهیم داد. ترکیه بیش از هر زمان دیگری به وحدت و یکپارچگی میان تمامی مردمانش نیاز دارد.

روابط اقتصادی پشتوانه روابط سیاسی

ترکیه یکی از شرکای بزرگ تجاری و اقتصادی ایران به شمار می‌رود و ارتقای روابط همه جانبه با این کشور در چارچوب سیاست های دیپلماسی اقتصادی و همسایگی دولت سیزدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همانگونه که معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی خود در جمع سفرای ایران در کشورهای دنیا اذعان داشت روابط سیاسی بدون توسعه روابط اقتصادی پایدار نمی‌ماند و از این رو به نظر می رسد دولت جدید ترکیه و رئیس جمهور آن نیز در همین راهبرد اساسی بتوانند از این فرصت برای پیشبرد اهداف اساسی دو کشور بهره ببرند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    7 21
    کشورک جعلی صدساله؟ هنوز صدساله هم نیست؟
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 1
      خوردش میکنیم همانطور که عثمانی را خورد کردیم زنده باد اتحاد (ایرانی-عربی)
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      2 1
      یکی از مهمترین عوامل تجزیه عثمانی آدمخوار، امپراطوری ایران بود.
    • بهزاد LU ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      2 2
      اگه قدمت مملکت ها زو با تغییر رژیمشون بسنجی ایران هم ۴۵ سال قدمت داره! ترکیه یکی از شاخه های امپراتوری اغوزخان هست. قدمت دولتش بیشتر از ۲۷۰۰ سال هست.
    • حرف حق IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 1
      صد سالگی جمهوری ترکیه هست بعد از امپراتوری عثمانی مسلما پانفارسها با کلمه جمهوری بیگانه اند چون یک روز هم تجربه اش نکرده اند
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    6 9
    استان باکو
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    4 2
    این فرمان ابدیِ امپراطور آلپ ارسلان بوده است: گسترش دائمی مرزهای ایران
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    8 2
    آلپ ارسلان یک ایرانشهری بوده است و در کتیبه خود در خط دهم نام کشورش را ایران مینامد، در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب غازی آغ ارسلان _________ زنده باد امپراطوری فرانژادی ایران
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      2 0
      علاقه عجیب الپ ارسلان به نام ایراان
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 2
      ها چي شد حالا كه آلب ارسلان ترك بوده ، شد فرانژادي . خودتي
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 0
      جالب اینجاست الپ ارسلان شاهِ ایرانی را ترکان ضدایران تجزیه طلب کشت.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      0 1
      ایران کشور است هر عوضی که بخواد دم از ایرانشهری بزند گردنش را چنان میشکنیم که تا هفت نسلش در گور بلرزن.
  • محمد.... IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    18 0
    دوستان فراموش نکنند که این نظرهای ضد تورکها از جانب فارس و ایرانی ها نیستن، این بدخواهان تورکها عده قلیلی پژاکی و کومله ای هستن که می‌خوام رابطه تورکها و فارسها رو خراب کنند که البته کسایی که این نکته رو باید بدونند فکر میکنم اطلاع دارن
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 0
      وقتی میگیم الپ ارسلان ایرانی است ضد ترکی نیست بلکه ضد عثمانی است. تو هم برو خودت رو تو ایینه ببین چی شد ایران فروش و وطن فروش شدی
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 41
    سریعا از هوش مصنوعی استفاده کنید و اگر نه از شرق و غرب کره زمین حدود صد سال عقب خواهید افتاد . استفاده های بیشمار و وسیعی در تمام زمینه ها و عرصه ها میشه کرد. مخصوصا بیزنس ها کسب و کار ها و مهدویت و دین
  • حمیدرضا IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    اگر کسی مقداری مطالعات تاریخی وآینده پژوهی داشته باشد به فراست در می یابد که ترکیه خطرناکترین دشمن وهمسایه ایران است !!ظهور داعش و جنایاتش در عراق وسوریه وحمایت تمام قد ملت ودولت ترکیه از غارت منابع وکشتار نوامیس عراق وسوریه توسط تکفیریها و وهابیون باید تا حالا به ملت ودولت ایران فهمانده باشد که این همسایه خطرناک به هیچ مرام ومسلکی پایبند نیستند الا منافع وپول وثروت!!
  • ایرلن،آرام وتوسعه یافته،آنم آرژزوست IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    برنامه،کوتاه مدت،،،میان مدت،ووبرنامه،بلند مدت،یا،راهبردی قطعا،برنامه صد ساله بسیار بلند پروازانه است،، ایرلن هم برنامه راهبردی،بایدترسیم تا شاخص پیشرفت را زد یابی نماید
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 0
    سردار فاتح، افتخار ایران، جنگسالار سلیمانی کبیر فاتح نیرد یزرگ بوکمال، بعد از قرن ها توانست کریدور باستانیِ ایرانیِ (ایران-سوریه_اروپا) و کوریدور باستانی ایرانی (ایران_سوریه_افریقا) را احیا و به امپراطوری بزرگ و قدرتمند ایران بازگرداند.
  • یوسف از همدان IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    54 1
    یک عده عقده ای میان زیر هر خبر مربوط به ترکیه توهمات ذهنی خودشان رو می نویسند من به شما می گویم برید سعی و تلاش کنید ایران رو بالاببرید نه اینکه حسودی دیگران رو بکنید
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 1
      دلمان برای ترکبه میسوزد که به بردگی یهمد رفتهداند.
  • هادی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    5 48
    بر ترکیه لعنت
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    46 1
    همه دولت ها .ملت ها .کشورها جعلی هست .به جز ما....توهمات و شعار تحريف و جعل تاریخ..اون دارند. ما نداریم.....داداش میشه به دکتر رجوع کنید ..ویا..کمتر جنس موتوری بگیر..نت کمتر توهمات بزنی....
  • RU ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    6 1
    جوک سال .آلپ ارسلان یک ایران شهری هست .احمق اولآ مفهوم ايران..جدید هست .کشوری بنام ایران .درطول تاریخ نبوده ...در ثانی آلپ ارسلان ترک بوده .امپراتوری سلجوقیان..
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 18
    خداوند تمام جهان هستی را در خدمت ایران قرار داده است زیرا ایرانیان به مقام نوکری مهدی ع رسیده اند.
  • حرف حق IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 1
    این پانفارسها دیدند از کورش آبی گرم نشد حالا گیر دادند به آلپ ارسلان سلجوقی بعد از اعراب فقط ترکها و امثال آلپ ارسلان بودند که ایرانو جمع و جور کردند
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      1 0
      مگه می فهمند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس