نشت اشعه در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه مسئله‌ای بحرانی نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به سرقت از دیواره فوقانی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع)، گفت: نشت اشعه در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه مسئله‌ای بحرانی نیست.

به گزارش مشرق، قباد محمدی ظهر یکشنبه در پی نشستی به منظور تبیین و اطلاع رسانی قضایای اخیر سرقت از بیمارستان امام رضا (ع) و بخش رادیوتراپی که با حضور مدیر پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه، یکی از اعضای هیأت علمی گروه فیزیک پزشکی، مدیرعامل و مدیر مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین دوزمتری که در اردیبهشت ماه به منظور بررسی نشت و عدم نشستی صورت گرفت تیم بازرسی متوجه نشت اشعه و سرقت سرب‌ها شدند.

وی با تاکید بر اینکه از زمان تأیید نشت اشعه تا موقع پیشگیری مدت زمان کوتاهی سپری شده، افزود: آخرین دوز متری بدون نشت اشعه در آبان ماه سال ۱۴۰۱ صوت گرفت و در بهمن ماه به دلیل خرابی دستگاه بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) این دستگاه خاموش و تعطیل بوده و پس از تعمیرات در اردیبهشت ماه دوز متری بعدی انجام شد که متوجه نشت اشعه شدیم و اقدام به تعطیلی آن کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه نشت اشعه تنها زمانی رخ می‌دهد که دستگاه روشن می‌شود بر اساس بررسی‌های انجام شده کمتر از یک ماه و در روز تنها پنج دقیقه نشت اشعه صورت گرفته که با این وجود این مسئله تهدید آمیز نبوده است.

محمدی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان نشت اشعه طی مدت خروج اشعه در مقایسه با میزان اشعه‌ای که به طور طبیعی و معمول هر انسان روزانه از طبیعت دریافت می‌کند در بدترین حالت کمتر از اشعه در طبیعت است و احتمال اینکه افراد در معرض دچار خطراتی شوند بسیار پایین است.

وی به شیطنت برخی رسانه‌های در بزرگ نمایی واقعه سرقت سرب و نشت اشعه اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به برآوردهای انجام شده و میزان نشت اشعه در مدت کوتاه به هیچ عنوان خطر آفرین نبوده و تشبیه آن به ماجرای چرنوبیل تنها یک بحران رسانه‌ای و تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: در حال حاضر این دستگاه در سلامت کامل در حال کار کردن است و بیماران از آن استفاده می‌کنند و هیچ گونه تهدیدی برای افراد مجاور و پرسنل بیمارستانی ندارد چرا که مسیر نشت اشعه ۱۸۰ درجه‌ای به سقف که عامل انتقال اشعه به سمت بالا است تا حد زیادی بسته شده است.

محمدی ادامه داد: تنها برای ۱۰ درصد بیماران نیازمند با زاویه تابش اشعه به سمت سقف استفاده می‌شود که از این میزان ۷۰ درصد اشعه جذب بیمار می‌شود و مابقی آن برای اطراف به هیچ وجه تهدید آمیز نیست.

وی میزان سرب‌های دزدیده شده از بیمارستان امام رضا (ع) را نا معلوم دانست و خاطر نشان کرد: میزان سرب سرقت شده هنوز مشخص نیست اما تاکنون یک هزار قالب سرب در بازه‌های زمانی مختلف به شرکت سازنده سفارش و تحویل گرفته شده و تا زمانی که ظرفیت مورد نیاز سرب‌ها تکمیل شود سفارش سرب خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت شناسایی و بازجویی از سارقان سرب بیمارستان امام رضا (ع)، عنوان کرد: تاکنون ۲ نفر از سارقان که از کارمندان شرکتی بیمارستان بودند شناسایی و دستگیر شدند که تشکیل پرونده قضائی و مراحل بازجویی از آنها در حال انجام است اما تاکنون در مورد سرب‌های سرقت شده و سرنوشت آنها به نتیجه نرسیدیم.

وی در پایان تاکید کرد: سرقت سرب و تعطیلی موقتی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) جنایت بزرگی در حق بیماران سرطانی بود که برای مدتی به روند درمان آنها لطمه وارد شد اما با توجه به بازجویی‌های انجام شده این سرقت از روی عدم آگاهی از اهمیت وجود این سرب‌ها بود و سارقان از مشکلات آتی آن مطلع نبودند و بیشتر از ابعاد اقتصادی و فروش آن دست به چنین عملی زده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس