کد خبر 1495820
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
1

آنچه ظریف در درک آن ناتوان است بخشی از همان دیپلماسی التماسی است که دولت تدبیر امید هشت سال دنبال آن در پاریس، لندن و برلین دنبال آن دوید.

سرویس سیاست مشرق- محمد جواد ظریف وزیرخارجه سابق با انتشار یک یادداشت کوتاه در شبکه‌های اجتماعی برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم.

ظریف طی پستی با اشاره به اینکه پیش از این جمله «خودمان انتخاب کردیم» مورد انتقاد فراوانی قرار گرفت با توضیح بیشتر در این زمینه نوشت: «مرحوم پروفسور روح الله رمضانی متخصص برجسته سیاست خارجی ایران در آمریکا سیاست خارجی پانصد سال گذشته ایران را چنین آسیب شناسی می کند ایران در پی به دست آوردن دوباره قلمروی بود که زمانی در تصرف داشت و اغلب نمی توانست فاصله ی میان این اهداف امکانات در دسترس برای تحقق آنها را درک کند ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده ایم و به توانایی هایمان توجهی نکرده ایم گرایش تاریخی ما برای رسیدن به آرزوها بدون در نظر گرفتن امکانات نه تنها در سیاست خارجی نمایان، است بلکه در شکل گیری خطوط متراکم خودرو پشت هر تونل کم عرض نیز دیدنی است».

وی با تصریح بر اینکه «در ۷۵ سال برنامه ریزی توسعه، ما منابع ملی نابود شده و توسعه نیز حاصل نشده چون بیشتر برنامه ها به جای ترسیم مسیر جبران عقب ماندگی ها متناسب با امکانات و فرصتها، حدیث آرزومندی رهبران کشور بوده اند»، نوشت: «آگاهانه یا ناخودآگاه ما مردم انتخاب کرده ایم آنان را که به دنبال آرزوهایمان بوده اند بستاییم هر چند برای خود و کشور خسارات فراوان به بار آورده باشند و آنان را که در حد امکانات کوشیده اند تا از گستره خسارات ناشی از حرکات آرزومندانه بکاهند سازشکار» و حتی «خائن» بنامیم. راستی نه تنها ما مردم بلکه نخبگان ما کدامیک را بیشتر نکوهش می کنند. آنها که با آرزوی بازپس گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان بخشهای بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند یا آنها که با قرارداد ترکمانچای دست کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس گرفتند؟».

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه «برای پیشگیری از ترکمانچای ها باید انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم»، نوشت: «ما حتی در واژه هایمان هم توجه به امکانات را ناشایست می دانیم. چرا «سازشکار منفی و سازش ناپذیر مثبت است؟ مگر سازش جز به معنی دستیابی به نقطه ی اشتراک و توازن برای حرکت به سوی آرمانهاست؟ مگر می توان از روش دیگری به آرمانها رسید؟ داشتن آرزو به زندگی جهت می دهد اما توجه به توانایی ها حرکت به سمت آرمانها را ممکن می سازد نیاز امروز ما درک درست و «انتخاب» هوشمندانه است. کنشگری مرزی». چشم به آرمانها و استوار بر توانایی ها».

با توجه به مطالب مطرح شده از سوی ظریف بیان چند نکته قابل توجه است:

۱- جریان اعتدال همچنان محور راهبردی خود برای کنشگری در عرصه سیاسی – انتخاباتی کشور را سیاست خارجی تعریف کرده و می کوشد تا ضمن تبدیل راهبردهای کلی کشور در حوزه سیاست خارجی به خواسته‌های محدود یک حزب سیاسی تاکید کند که سیاست خارجی نه تنها آورده ای نداشته که از سوی دیگر شعاری و بدون در نظر گرفتن توانایی هایمان بوده است.

۲- این جریان می کوشد تا سیاست خارجی مورد تاکید جریان اعتدال را که ذیل عنوان «سازش» نامیده می شود، سفیدسازی کرده و تاکید کند که سازش روشی برای رسیدن به آرمان هاست!

۳- اعتدالی ها تلاش دارند تا سیاست خارجی مورد تاکید حکمرانی را منتج به رسیدن به قراردادهایی از جنس ترکمانچای تعریف کرده و از سوی دیگر یگانه راه حل مشکلات را بازگشت به سیاست خارجی مورد تاکید این جریان یعنی «سازش» تعریف و اجتماعی سازی نمایند.

۴- توجیه سازش با عناوینی چون کمبود امکانات در کشور بیش از آنکه نشانه فهم درست او از سیاست خارجی باشد ناشی از توانایی‌های محدود جریان اعتدالی در کشور است. ضعف یک جریان سیاسی نشانه ضعف همه ارکان کشور نیست! آنچه ظریف در درک آن ناتوان است بخشی از همان «دیپلماسی التماسی» است که دولت تدبیر امید هشت سال دنبال آن در پاریس، لندن و برلین دنبال آن دوید. احتمالا اقای ظریف یادش مانده است که روزی برای برداشتن تحریم‌ها راهی آمریکا شده بود در حالی که حتی به او اجازه نمی‌دانند از محدوده ۸۰۰ متری سازمان ملل خارج شود!

در نهایت آنکه مدتی قبل عباس عبدی اقرار کرده بود که برخی از مطالبی که از زبان ظریف بیان می‌شود، خودش آن‌ها را قبول ندارد، روانشناسی وزیر سابق خارجه نشان می‌دهد که آخرین پست او در فضای مجازی بیش از آنکه تابعی از نقطه نظرات کارشناسی او باشد حاوی برخی مطالب سطحی با تِم انتخاباتی است که در بهترین حالت ظریف به عنوان ادمین این کمپین آن را منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    19 41
    سلام آقای جواد ظریف قوی هست اما هرموقع رفت پای مذاکره می رفت یک عده می کوبیدش وازش دفاع نمی کردن
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      38 4
      خیلی قوی بود! آدم باید خیلی احمق باشه که متنی رو که نخونده امضا کنه! در ضمن قوی بودن ظریف از نتایجی که از برجام حاصل شد کاملا مشخصه! خوبه کلا چند سال از تاریخی که به آقای ایزدی گفت "آمریکا اصلا نمیتونه از برجام خارج بشه" گذشته اما متاسفانه بعضیا کلا حافظه ندارن!!!
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      28 6
      ظریف در کلاب هاوس بابت نخواندن متن برجام و وجود تعلیق بجای خاتمه تحریم ها از مردم عذر خواهی کرد. جنابعالی لازم نیست کاسه داغتر از آش باشی و از اشتباهاتی که خودش اعتراف کرده دفاع کنی
    • کریم 2 IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      11 16
      بی انصاف نباش. آقای ظریف با حمایت کامل رفت. حتا حضرت آقا هم از ایشان دفاع کردند. ولی خوش بینی و بهتر بگویم خوش خیالی کار دستمان داد.
    • US ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      4 14
      ظریف قدرت تصمیم گیری رو نداشت بلکه طبق گفته خودش برایش و به دستگاه دیپلماسی هزینه سازی می کردند
    • حجت IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      17 1
      ابله، زندگی و مملکت گیم و بازی کامپیوتری نیست که اگه قهوه ایش کنی با یه عذرخواهی ریست فکتوریش بشه کرد و برش گردوند به عقب. فعلا که نمیشه. در ضمن ..... ما موش آزمایشگاهی نیستیم که هر ننه قمری بخواد تزهای صد من یه غازشو رو ما پیاده کنه
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 0
      ضعیف بودن چون از دیار شجاعان بود. مثل وزیر قبلی کشاورزی رییسی. یعنی باید موارد اقلیمی و جغرافیایی را هم در انتصابات در نظر بگیرید. چون در بعضی مناطق افراد محافظه کار زیاد است ماسوای شهدای عزیز و سایر مردم شریف آن مناطق.
    • پدی ازپیج همسایه🤪 IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 4
      من یه سوال میپرسم انصافا برادرا و تندروها باوجدان-البته اگر دارید-جواب بدید. بخوایید برید خواستگاری یا دزدی یا لباس بخرید تخفیف بگیرید با کدوم تیم میرید؟ 1)روحانی/ظریف/عراقچی میرم + 2) با تیم رییسی/امیرعبدالهیان/اون کوچولوئه که الان دارن مذاکره میکنه واسمشو نمیدونم _
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      13 1
      قوی هست خیلی هم قویست ولی در گدایی و التماس از آمریکایی ها و اروپایی ها
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      4 0
      افرادی امثال ظریف حسن فریدون محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی پذیرفته اند که کدخدا امریکاست و ایشان این گروه اول ملزم میباشند دیکته های امریکا را اجرا کنند اما افرادی همچون روح الله خمینی (ره) مقام رهبری وقاسم سلیمانی تمایل دارند که یک ایران قوی شکل بگیرد و این قسمت دوم میدانند که حق گرفتنی است ،و دنبال جایگاه حقیقی ایران در سطح بین الملل میباشند .
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      3 0
      افرادی امثال ظریف حسن فریدون محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی پذیرفته اند که کدخدا امریکاست و ایشان این گروه اول ملزم میباشند دیکته های امریکا را اجرا کنند اما افرادی همچون روح الله خمینی (ره) مقام رهبری وقاسم سلیمانی تمایل دارند که یک ایران قوی شکل بگیرد و این قسمت دوم میدانند که حق گرفتنی است ،و دنبال جایگاه حقیقی ایران در سطح بین الملل میباشند .
    • رمضانعلی محمدیان IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      3 0
      بسم الله. این آقا اگرهم میخواست نمیتونست در حفظ منافع ملی قوی باشه چون صبح نشده عوضش می کردن ایشون کلا" ضعیف تشریف دارن مثل عروسک خیمه شب بازی حالا نخ ش کجاست تهران یا نیویورک و لندن بماند اگه قوی بود نمیرفت و اعلام میکرد عده ای مانع هستن و معرفی میکرد ایشان دست به افشای قوی داشت چرا اینجا نکرد چون همچین چیزی نبود ایشان نه میتونست و نه اصولا" میخواست که خلاف میل قبیله اشراف منفعت طلب حرکتی بکنه الان هم نمیگه در تقابل امکانات و خواست ملت چرا دولت هم قبیله ای هاش بجای ساختن امکانات تمام قد رفت دنبال تسلیم به اسم سازش با دشمن و کل دولت شدن مشغول نابود کردن اقتصاد کشور برای ناچار کردن کل حاکمیت به سازش نمونه: عباس آخوندی و مسکن/ زنگنه و بنزین ووو
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      3 0
      در جواب به ۱۴:۰۴ یا واقعا اطلاعات نداری و حرف میزنی یا اینکه احمقی یا اینکه مزدوری از اینها خارج نیست ، ظریف هم ضعیف بود و هم خائن ، پسر خوب این ظریف در هر کشور دیگر اگر چنین خیانتهایی که کرده رو میکرد الان استخوان هایش در گور پوسیده بود ، محض اطلاع بدون ظریف و همین حسن فریدون (روحانی) در دولت خاتمی تیم مذاکره کننده بودند ، دقیقا خیانتهایی که در دولت روحانی اتفاق افتاد قبلا در دولت خاتمی اتفاق افتاده بود، یعنی این بزدل های وطن فروش خائن میدونستن دارند خیانت میکنند میدونستند دارند به انقلاب و کشورمان و سرمایه های ایران و به ملتمان خسارت و ضربه میزنند یعنی در دولت خاتمی ملعون اینها این مسیر سر تا پا اشتباه و غلط رو رفته بودند ، و اما خسارت هایی که زدند به غیر از هزینه هایی که شده بود بلکه زحمات هزاران نفر از دانشمندان و جوانهای این مملکت رو هم به باد دادند ، بقیه اطلاعات رو برو تحقیق کن میفهمی البته اگر جزو بی اطلاع ها هستی
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      4 0
      زبان انگلیسی ظریف به قدری ضعیف بود که حتی تفاوت واژه SUSPEND(تعلیق) و واژه TERMINATE(لغو) را نمیدانست و در برجام کلاه گشادی سرش رفت.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 0
      ظریف ضعیف بود چون با توجه نس صریح قرآن ،مومن نبود
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      2 0
      این ظریف مرعوب غرب شده بعضی کشور های عربی بعد از ۶ جنگ با اسراییل و غرب مرعوب شدند ظریف جنگی نشده قافیه رو باخته
  • محمد IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    26 7
    مثل همیشه وقیحانه و منحرف کننده ملت و تحریف کننده تاریخ مشتی افساد طلب وقیح که با تکرار دروغ های بزرگ و وقیحانه و تفاسیر صد من یه غاز سعی در فریب عده ای جاهل و غافل دارند عقب ماندگی چه در توسعه و سانتریفیوژ و چه در اقتصاد را در زمان شما افساد طلبان فراموش نخواهیم کرد !!!
  • حامد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 18
    حداقل طوری زبان خارجه بلد بود که شرف ملت ایران نره..
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      3 0
      شرفی گذاشته بودن که بخواد بره یا نره
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      4 0
      شرف ملت ایران با همون برجام نخونده امضا شده رفت
  • بشار عبدالواحد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    20 1
    مساله ضعیف بودن نیست. وقتی آنجا مدتی زندگی و تحصیل کنی و مبهوت سیستم آنجا شوی و با یک استقرای نادرست اینطور نتیجه بگیری که همانگونه که این غربیهای کراواتی و معطر با خودشان مودب و منظم و مبادی آداب و ناز هستند و در مملکتشان هرچیز به جای خود هست(مثلا) پس در تعاملات بین الملل هم با تو لابد همینجورند، مگر میشود توافقی کنند و زیرش بزنند؟ محال است، مگر نیشود تروریست مرورش دهند و به جانت بیندازند؟ حاشا و کلا. اینطوری است که کلاه گشاد سرت میگذارند و در واقع سر کشور و ملت تو.....
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 3
    چون در بعضی موارد مسیر کج میرفت
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 2
    خوب چون ظریف بود!
  • محمود IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 26
    همین نحونق شمابیانگرحقانیت ظریف است فعلا دوساله که دیپلماسی بجای حرکت باالتماس درجا بکسباد می کنه وهبچ گره ای ازمشکلات مردم حل نشده شما که همه جوره امکانات وحمابت ها رو داری تلاش کن این گوی واین میدان تاکورشوده آن که نتواند دید
    • حجت IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      17 0
      این چرندیات و تیاتر بازی کردن ها جواب نمیده. حداقل اینجا. تا زمان شما همه چی حتی کش تمبون و آب خوردن لنگ برجام بود. کشته های کرونا به هزار تا داشت می رسید. قحطی هایی که دولت زخم بستر گرفته ایجاد کرده بود، قطعی آب و برق و گاز یادمان نرفته. اینا مدتی بعد اومدن رئیسی برطرف شد.شما باید از شرم سرتان را در چاه مس***اح کنید از شرم.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 3
    بهتراست پس ازاین اسم ایشونو محمدجوادضعیف یاحقیر یاذلیل بگذاریم بااستدلال دار سازش وتسلیم دربرابردشمن راتنهاراه میداند لعنت برهرچه حقیروذلیل وکثیف وطن فروش مثل جوادحقیراست
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 3
    با گل و خشت و کاهگل و چوب خانه ای میتوان ساخت و با سیمان و آرماتور و تیر آهن خانه ای دیگر تفاوت از زمین تا آسمان است. با ظریف و امثال ایشان یک سیاست خارجی مینوان داشت بسیار فرصت سوز و با حاج قاسم و امثال ایشان هم یم سیاست خارجی میتوان ساخت بسیار فرصت ساز. زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 1
    چرا ظریف ظعیف بود؟ اولا چون ضعیف هم ظریف بود. ثانیا در دولت روحانی می قوی بود؟ کی افتضاح نبود؟
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    به همون دلیل که وزیر ارتباژات اصلا وزیر نیست
  • رضا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 12
    زنده باد ظریف
  • US ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    13 3
    چون خیلی ظریف بود طفلک. بجز خنده مضحک و حرفهای گنده چیزی بلد نبود. شیر خونه و روباه بیرون بود، و البته خودباخته و خودشیفته و دارای منافع مالی و اجتماعی زیادی در خارج از مرزها که مستلزم ظرافت زنانه زیادی در روابط بین الملل ایشون بود.
    • US ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 6
      یوخ بابا!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    9 1
    اقای ظریف، لطفا تمام فیلمهایی که در مورد برجام از شخص خود شما است را بازبینی کنید و دوباره ببینید که ایا این یادداشت ها را از خودتان صادر میکنید یا نه
  • انقلابی منطقی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 13
    گذر زمان بیشتر ثابت کرد ظریف اسطوره ی دیپلماسی کشور بود... شما هم الکی خاک نپاشید به آفتاب، بی فایدست!
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      3 0
      یعنی شیفته اون متطقت شدم اخوی. ظریف اولیه های مذاکره را بلد نبود ولی بزکش کردند برای این ملت بیچاره. فقط با ادا و فاده نمیتوان مذارکره کرد. مذاکره به دکمه کت نیست. یا لبخندهای تصنعی آنچنانی. کسی که وارد مذاکره میشود، باید حداقل یک batna داشته باشد نه اينكه بعدا معلوم شود حتي انيكه امضا كرده است را هم نخوانده است. باید حد ترک مذاکره را از قبل آامده کند نه اینکه هرچقدر که کیش دادند این هم فرار کند و دهها نکته بارز علمی دیگر. ولی رسانه مزدور بلد است بیسوادان را در چایگاه اسطوره قرار دهند.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 9
    ظریف ضعیف نبود بلکه فاجعه بود
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 5
    هم ضعیف، هم ذلیل هم علیل.
  • بختیاری IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 6
    چون خیلی ظریف بود.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    20 3
    ظریف و دوستانش معتدل نیستند بلکه منفعلانی هستند که از سطح جهالت به سطح روانی شده رسیده اند
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 0
    این رو خوب اومدی که این نوشتار هم بخشی از دیپلماسی التماسی هست
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    11 1
    با این اوصاف و تحلیل ایشون باید وقتی صدام حمله کرد نصف کشور و تقدیم میکردیم چون امکاناتمون کم بود بدبختی ما اینه تو محاسباتمون خدا رو در نظر نمی گیریم
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 3
    دیپلماسی التماس رو در نشست مرزی استانهای غربی و کردستان عراق ببینین.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 3
    دیپلماسی التماس رو در نشست مرزی استانهای غربی و کردستان عراق ببینین.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 3
    دیپلماسی التماس رو در نشست مرزی استانهای غربی و کردستان عراق ببینین.
  • FR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    18 1
    حالا خوبه که این برجام ظریف و روحانی به چنین سرنوشتی دچار شده تجسم کنید کدخدا از برجام خارج نشده بود و برجامهای بعدی هم تحمیل شده بود این آقایون خدارا بنده نبودند و اصلا اسم سازش و تسلیم را در لغتنامه ها عوض کرده بودند !
    • اس SE ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      13 1
      ظریف زبان انگلیسی خوب بلد بود اما طوطی واری . یعنی اکثر لغات رو حفظ بود ، ولی اصلا قدرت تفکیک کاربردی لغات رو نمیفهمد. مثلا فرق بین بشین ،بفرما و بتمرگ رو درک نمیکرد.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 4
    رفاقت ظریف و سلیمانی و امثالشون تنها راه درسته = تولید قدرت و رسیدن به آرزوهای یک ملت نه یک گروه ناچیز( راست یا چپ)..
  • ایرانی با غیرت IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 1
    جناب کاپیتان ظریف حدود 40 سال از عمرش را در امریکا به سربرده بود و بی انکه خودش بخواهد او بیشتر آمریکائی بود تا ایرانی. در این 40 سال هم زبان انگلیسی را بهتر از زبان فارسی صحبت میکرد تمام توئیتهای او به زبان انگلیسی است در نتیجه شیخ دیپلمات که خودش قادر نبود دوکلمه انگلیسی در پاسخ کریستیان امانپور خبرنگار c.n.n به زبان اورد به نظرش کاپیتان ظریف یک دیپلمات خارق العاده جلوه میکرد و خیلی روی او حساب باز کرده بود و تصور میکرد دیگر میتواند مشکلات با امریکا را به سادگی حل و فصل نماید. غافل از اینکه یانکی های دغلکار و خبیث منتظر بودند که فردی چون ظریف برسر کار اید تا بتوانند از او کولی مفت بگیرند که گرفتند ( داستان تعلیق تحریمها در برجام و جا سازی مکانیسم ماشه در برجام) . !؟
  • علیرضا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    9 0
    سردار دیپلوماسمالی
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    9 0
    یک سوال : اعتماد به نفس را کجا می فروشند ؟ اگر هست من مشتری هستم دو سه گرم برای ظریف کافیه تا از صفر مطلق دربیاد. یک زمانی در تاریخ از شاهان بی اراده و خود باخته قاجار می خواندیم و می شنیدیم اما تصور نمی کردیم در عصر امام خمینی یکی از گارگزاران تحصیل کرده و دییا دیده کشور اینچنین سخن بگوید !!! راستی چند نفر مثل این آقا الان در مسند امور هستند و برای ملت بزرگ ایران تصمیم میگیرند و برنامه ریزی میکنند ؟؟
  • ایرانی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    لعنت خدا بر خائنین به کشور عزیز ایران، حالا به هر دلیلی چه اصلاح طلب چه اعتدالیون و هر حزبی که باشد، آخه با آرزویان میشه کشورداری کرد، بابا مسولین کشور باید هم متخصص باشد و هم مؤمن به کشورتون نه با التماسی و نه با قلدری، با سیاست ورزی، عرق ملی کشورش باشد،
  • حسین IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 0
    متاسفانه در ۸ سال دولت حسن فریدون سیاست تسلیم در برابر آمریکا توسط همین ظریف پیگیری شد ،وقتی شخصی در کشور به ریاست جمهوری میرسد که سالها تبعه انگلیس بوده و وزیر خارجه این ادم کسی هست که نزدیک ۲۰ سال در آمریکا تحصیل کرده قطعا این دولت در راستای منافع آمریکا حرکت میکنه ،متاسفانه امروز در راس دولت و مجلس انسانهایی چون شهید چمران و شهید بهشتی لازم داریم ،گذشت زمان نشان داد که منافقین و آمریکاییها با ترور چه افراد ارزشمندی رو از کشور گرفتند.
  • سهیل IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    شما بهتره به فکر کشف یهودیان از دستگاه های دولتی و مقامامات سیاسی و خونه و مغازه ها و پاساژ های خریداری شده توسط یهودیان باشید که خون مردم را در شیشه کرده اند
  • :) IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    نخیر ظریف نبود🎈ضعیف بود.
  • سهیل IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 1
    پاکسازی و حجامت دولت مطابق فرموده سردار سعید قاسمی
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    چرا ظریف ضعیف بود؟ به خاطر اینکه خنده های میلح برای غربیها داشت اما عصبانیت برای ایرانیهای وطن دوست و یا انقلابیون. بیخود نیست مقام معظم رهبری فرمودند دیپلماسی التماسی
  • یوسف IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 1
    من میدانم ظریف کجاش میسوزد ومثل غریق به هرچیزی چنگ می اندازد،رهبرحکیم وفرزانه بابزرگواری واغماض ازخسارات جبران ناپذ،دوران سرتا پا خیانت و به د‌ور از عزت وحکمت ومصلحت این لیبرال تربیت شده آمریکا،دیپلماسی او را دیپلماسی التماسی نامیدند،واگر او ذره ای به ولایت فقیه که سردار دلها،آنهمه به آن توصیه کرده اند ایمان داشت،باید حیا میکرد و ازهمان دیپلماسی التماسی اش توبه میکرد وازپیشگاه ملت بزرگ ایران نیز،که عزتشان را خدشه دارکرده عذرخواهی میکرد،امادریغ از ذره ای شرم وحیا
  • ناشناس IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 10
    حتما آقای امیر عبداللهیان و کنی قوی هستند که در انگلیسی صبحت کردن هم مشکل دارند
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      5 0
      ببین انگلیسی یه زبانه. فکر کن زبان ترکی زبان معیار جهان باشه و مثلا بابای تو ترکی فول باشه . ایا صرف فول بودن زبان ترکی برای وزیر امور خارجه شدن کافیه؟ در ضمن ظریف نتایج کاراش روبه روی مردمه. برجام اگر قوی بود ترامپ نمی زد زیرش به راحتی
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    12 0
    همین گونه که ملاحظه می فرمایید، عدم فهم از امکانات بلقوه کشور و توانایی های مردم خاص آن، نتیجه اش می شود خیانت به آرمانهای مردم ولا غیر، و این همان چیزی است که کوتوله هایی مانند ظریف می خواهند آنرا به نحوی توجیه منطقی کنند!
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    چون خودی نبود
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      دقیقا نخودی بود.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 9
    دولت انقلابی تون که به عربستان و مصر التماس میکنه برای توافق ... ظریف قدرتمندترین وزیرخارجه بعد از انقلاب بود
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 8
    همه ی مردم دنیا میدونن که ایران 4-5 ماهه داره التماس میکنه برای توافق ولی امریکا محل نمیده
    • محمد قزل IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      5 1
      چرا پادشاه عمان به ایران اومد ؟فقط همینو جواب بده بعد میفهمی کی التماس میکنه
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 0
    ظریف مرعوب زرق و برق و ظواهر غرب بود. ظریف هر لحظه منتظر حمله آمریکاییها بود. نمی دونست که فقط با داشتن سلاح نمیشه در جنگ موفق شد. باید هم شرایط استفاده و هم اراده استفاده از سلاح غیر متعارف مهیا باشد.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    ضعیف نبود مامور بود کجا بزرگ شد توکدام جامعه باکدام فرهنگ باکدام باور وایمان باکدام لقمه ومامور کدامین گروه ومشعول به انجام چه کاری ازظریف توقع جهاد نباید داشت حتی نگاه کفروایمان ولی باز بر کارفرمایش شرف داشت که حجت مثلا اسلام است البته از نوع امریکاییش وانخاتمی بدتر ازخودش
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    13 0
    بقول ان بنده خدا سکه های مفت را کهاز کیسه بیتالمال حروم خرابکاریت کردی بیار تادرنقاط محروم ت......بسازیم
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 0
    اقای مشرق شهید شریعتی گفت اگر میخواهی کسی راخراب کنی ازاوبدنگو بلکه بددفاع کن ازاینکه پیامهای موافقان وطرفداران شیطان بزرگ را میچاپید وباعث افتضاح بیشتر خدمتگذارانش میشوی تشکر البته کمکشان نکنی
  • ساسان IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 1
    چون ترسو بود
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 21
    فعلا که دولت انقلابی رئیسی با دیپلماسی عزتمندانش دوساله دنبال برجامچای میدوه،باید هم بدوه چون بدون برجام هیچ غلطی نمی توانید بکنید
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 6
    حداقل ظریف دوتا زبان بلد بود احتیاج به مترجم نداشت این امیر عبداللهیان که آبرو نذاشته خخخ
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 2
    ظریف از مادر ضعیف متولد شد ضعف کاملا تو رفتارش مشخص بود فقط باد وبود الکی کرده بودنش وبراش الکی تبلیغ میکردند دقیقا مثل تدبیر راستگویی حسن فریدون 😔😔😔
  • سید فروزان CH ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 2
    جناب میرزا ظریف الدوله طویله باشی . این استدلال را دارد که اگررررررررر اگررررررر اگرررررررررر شخصی درب منزلش را بزند و بکوید یا ناموست را در اختیارم بگذار یا درب منزل را میشکنم ، طبق سخنان ،ایشان ناموسش را در اختیار طرف میگذارد تا درب منزلش سالم بماند این را مبگویند سیاست بی غیرتی که جناب طویله باشی انرا پیروزی میداند
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 5
    مرگ بر روسیه
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 6
    مرگ بر پوتین متجاوز و حامیانش
  • ب IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 9
    برعکس نظر مغرضانه شماها ، ایشان یکی از کارآمدترین دیپلمات چند دهه اخیر بوده و متاسفانه گرایش سیاسی ایشان باعث شده مورد هجمه قرار بگیرد ،مقایسه ایشان با وزیر فعلی در حد مبتدی و استاد است
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 4
    اینکه ماله کشتون بود!! میرفت خارج دروغ میگفت. زندانی سیاسی و عقیدتی نداریم. انتخابات ازاده. الان ادم بده شد؟!
  • حسين DE ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 3
    ظريف هيچى نبود و توان و دانش و شعور هم نداشت تا چيزكى باشد،ظريف را بايد صرفاً بعنوان نماينده يك جريان خائن و مزدور و وطنفروش در نظر گرفت كه از همان ابتداى انقلاب با نفوذ در وزارت امور خارجه سياست خارجى انقلاب ايران را به بيراهه كشاند،ظريف هرگز هيچگونه درك درستى از سياست خارجى و بين الملل نداشت ،عليرغم داشتن تحصيلات آكادميك فاقد درك و شعور سياسى بود،ظريف چه آنزمان كه در نيويورك بود و چه آنزمان كه رئيس دستگاه ديپلماسى خارجى بود هميشه بعنوان يك عروسك خيمه شب بازى رقصانده ميشد،ظريف يك دريوزه سياسى بود كه براى رسيدن به پست و مقام و شهرت تن به هر گونه ذلت و خوارى و وطنفروشى داد تا بر سر زبانها مطرح شود ، ظريف و يا بعبارت ديگر جواد نيويوركى صرفاً يك خائن مزدور وطنفروش بود نه بيشتر.
  • سعید IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 1
    از یک انسان غربگرای منفعل انتظاری جز ضعف اراده در برابر خواست بیگانگان نمی توان داشت ، اگر نگوییم ضعف نیز جزئی از ماموریتش بوده .
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 2
      یه رفراندوم بزارین که مردم موافق ارتباط با آمریکا هستن یا نه.مگه نمیگین این نظام برای مردمه.خب رفراندوم براره
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    لیبرالها معتاد به مذاکره و آمریکا معتاد به تحریم و جناب ظریف هم نکشیده در هپروت بود!!!!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • DE ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    ظریف یک دختر بچه شش ساله بود. با چاکر و مخلص آمریکایی‌ها شدن که نمیتوان سیاست خارجی یک ملت انقلابی را پیش برد.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      0 3
      بس بابا.چرا فکر میکنید مردم توی فلاکت باشن و با دنیا ارتباط نداشته باشیم اسمش عزته؟
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    توضیح وزیر اسبق خارجه در مورد جمله «خودمان انتخاب کردیم»؛ ظریف: برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم/ نیاز امروز ما درک درست و «انتخاب» هوشمندانه است‌ آهای ظریف تو را چه به این حرف‌ها زمانی که فرزندان دلیر و شجاع این مرز و بوم برای دفاع از دین و کشور در خاک و خون غلطیدن تا ترکمنچای دیگر به‌ وقوع نپیوندد تو در ناز ونعمت در آمریکا در حال خوشگذرونی بودی لال شو برو تو سوراخ موش تا آمریکا با فشار دکمه نابودی نکند
  • عبدالله IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 0
    به ظریف عرض میشه ، سازش به شرطی خوبست که نتایج مثبت عایدت بشه. . اما به چه قیمتی شما سازش کردید. به قیمت گذشتن از خطوط قرمز و آبروی مملکت؟ به قیمت بدست آوردن هیچ و پوچ؟! این همه دادید چه گرفتید. غیر از تحریمهای تا خرخره؟ آقا واقعا روتونو برم؟در مجلس مستندا اثبات شد که تو هنوز معنی واژه های بکار رفته در متن برجام رو بعضا نمی دونستی و بعضا هم نخونده بودی؟ آبرویی برا خودت و دولت فخیمه تون باقی نموند.همه دستاوردهای صنعت هسته ای رو برا هیچ تعطیل کردید. از همه خطوط قرمز هم عبور کردید. و آخر غیر از خواری هیچی براتون باقی نموند.
  • عبدالله IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 0
    کوتاه و مختصر بگم آقای ظریف مستندا حتی معنی بعضی از واژه هایی که در متن برجام آمده بود رو نمی دانست و بلکه بعضی رو هم از اصلا نخوانده بود. فیلم اون نیز هست که خودش با توجه به اینکه قبلا گفته بود کاملا به متن برجام تسلط داره و به عنوان مثال هیچ جای برجام اشاره به تعلیق نیومده و بعد در مجلس به او فهماندند که اشتباه فاحش کرده و حتی معنی لغات رو نمی دونسته و بعضا بعضی از متن برجام رو هم نخوانده و خودش هم اعتراف کرد. ایشون خسارت محضی به صنعت هسته ای و کل مملکت وارد کرد . لذا خود ایشون هم مثل برجام خسارت محض بوده.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 3
    زنده باد ظریف لعنت بر شما تندروها که بقاتون توی اینه که کشور توی شرایط غیر عادی باشه
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 3
    زنده باد ظریف زنده باد غرب و دموکراسی لعنت بر شما تندروها که به خاطر منافع شخصیتون مردم رو به خاک سیاه نشوندین
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      2 0
      لعنت به توي موش، که نه دموکراس را میفهمی نه مردم را.
    • عبدالله IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      2 0
      قطعا تو یا فاسدی و پادو دشمن یا احمق تمام عیاری.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    4 0
    __ بسمه تعالی __ مردانه بجای خوردن غم __کاری بکنیم نیاوریم کم __اصلاح کنیم معایب قبل __لازم شد اگر زنیم بر طبل __ دادن بخبیث دست سازش __هر گز نشود موجب نازش __
  • محسن IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    2 1
    از کوزه همان برون تراود که در اوست. این متن به وضوح نشان میده که ظریف یک شخصیت بحران‌زده، واداده و به غایت ضعیفه که جز به «سازش» نمی‌تونه به چیزی بیندیشه و اینقدر بیچاره است که حتی از فجایعی مثل «ترکمانچای» هم داره دفاع تاریخی می‌کنه.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    4 0
    تاریخ ایران پر است از رجال غربزده، خائن، ضعیف و پر ادعاء و البته ظریف!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 4
    زنده باد ظریف زنده میرحسین زنده باد خاتمی زنده باد اصلاحات
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      گر، اگر طبیب بودی ! سرخود گل می گرفتی. حالا هم اگر با گفتن زنده باد این و آن بجایی می رسیدی! چاپلوسی ظریف و میر یزید و خائنان را نمی کردی،
  • وحید IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    4 0
    ظریف اینقدر ناردونه که نمی دونه گلستان و ترکمنچای نتیجه این بود که ایران ضعیفتر از دشمنش بود حالا به هر دلیل برای اینکه گلستان و ترکمنچای تکرار نشه فقط باید قوی‌تر شد حالا یه عده میگن ما باید با دشمن مذاکره کنیم از اونا کمک بگیریم تا مشکلاتمون حل بشه حتی مشکل آب خوردن اون کشورا ما رو ضعیف می خوان تا ترکمنچای و گلستان باشه پس نتیجه مذاکره با اونا فقط ضرر برای خودمونه
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 0
    چرا عبدالهیان اینقدر قوی است😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 1
    قوی .محکم.استوار.عالم.داناو.کاربلد زبان شناس....منتها درخدمت روحانی وخاتمی بنفع شیطان
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    1 1
    طفلکی آقای ظریف در تمام دوران دفاع مقدس در آمریکا در دانشگاه دود چراغ می خوردند و هم زحمت دریافت فوق العاده حق ماموریت می کشیدند و علیرغم دود چراغ هوای آمریکا آقای ظریف را ناز نازی بار آورده و نتوانسته است زمخت باشد َتا قوی ظاهر شوند. پس ظریف طبیعتا ضعیف هم هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس