کد خبر 1495692
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
آمادگی روسیه برای بررسی و نهایی کردن سند همکاری‌های جامع بلندمدت با ایران

وزرای خارجه ایران و روسیه آخرین وضعیت برجان و مذاکرات رفع تحریم‌ها، مسایل قفقاز، تکمیل کریدور شمال جنوب و همکاری‌های اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران و روسیه روز جمعه ۱۲ خرداد در کیپ تاون آفریقای جنوبی و در حاشیه نشست بریکس دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، استمرار مشورت‌ها با همتای روس خود را در پیشبرد روابط دوجانبه و رفع موانع و مشکلات پیش روی همکاری‌ها حائز اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تسریع در روشن شدن سازوکار عضویت کشورهای دوست بریکس در این گروه را زمینه ساز تقویت همکاری‌های چندجانبه در قالب این گروه دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از پیشرفت روند همکاری های دو کشور در زمینه‌های مختلف ابراز خرسندی کرد و در عین حال خواستار رفع موانع برای تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور شد.

وی افزود: در حال زمینه سازی برای برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه ایران از نتایج سفر اخیر الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به تهران و توافقات حاصله ابراز خرسندی کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی کردن هر چه سریعتر این توافقات را مورد تاکید قرار داد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از نتایج سفر اخیر الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به تهران و توافقات حاصله در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، امضای توافقنامه اجرای قطعه خط ریلی رشت - آستارا و نیز مشارکت بسیار خوب شرکت‌ها و فعالان تجاری و اقتصادی روسیه در نمایشگاه تهران و همچنین سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی روسیه به تهران را نشانه عزم جدی مسکو در تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

وی بر آمادگی کشورش برای استمرار گفت‌وگوهای کارشناسان ارشد دو کشور به منظور بررسی و نهایی کردن سند همکاری‌های جامع بلندمدت دو کشور تاکید کرد. در این زمینه توافق شد تیم حقوقی دو کشور در آینده تزدیک با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

لاوروف ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه ایران در نشست بریکس پلاس، ابراز امیدواری کرد که با مشخص شدن سازوکارهای عضویت در بریکس، زمینه عضویت ایران و دیگر کشورهای دوست بریکس نیز فراهم شده و همکاری‌ها در این چارچوب به صورت عملی تقویت شود.

وزیر خارجه روسیه بر آمادگی کشورش برای مشورت بیشتر در خصوص همکاری‌ها بین کشورهای ضد تحریم‌های یکجانبه که ایران پیشتهاد آن را ارائه کرده است، تاکید کرد.

در این دیدار آخرین وضعیت برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها، مسائل قفقاز، ابتکارهای سه جانبه و شش جانبه در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و مسائل قفقاز جنوبی، همکاری‌ها در حوزه دریای خزر، همکاری‌های جاری در تکمیل کریدور ترانزیتی شمال جنوب، اجرای توافقات گذشته در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی، همکاری‌های فرهنگی و نیز همکاری‌ها در حوزه انرژی، بانکی، کنسولی و روند آستانه در خصوص سوریه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    همين لاورف و پوتين باعث وضع و حال ملت ايران است از روسيه هيچ خيري به ملت ايران نرسيده نمي رسد و نخواهد رسيد روسيه رقيب ايران در نفت و گاز و فولاد و... است و خيرش باز کردن پاي ايران در جنگ اکراين و فلاکت ملت ايران است
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    برجام دیگه اولویت آمریکا نیست
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    ای بابا شما که هنوزم دنبال برجام خسارت محض روحانی هستید! مگر قرار نبود آتش بزنید!!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    راه یکی است و آن برجام است. کاسیان تحریم را اعدام کنید
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس