
سازمان نقشه برداري کشور با داشتن بيش از 100 ايستگاه دائم در سراسر کشور در سال همت مضاعف و کار مضاعف به همت متخصصان داخلي و در شرايط تحريم موفق شده است شبکه ي ملي در سراسر کشور و شهري را راه اندازي کند.
سيستم هاي تعيين موقعيت و ناوبري ماهواره اي امروزه در جهان با سرعتي فزاينده در حال گسترش اند و مي توان آن ها را به دو دسته ي جهاني و منطقه اي طبقه بندي کرد و در اين ميان امريکا، روسيه، اتحاديه اروپا، چين و ژاپن از کشورهايي هستند که فناوري اين سيستم ها را در اختيار دارند.
با اين حال اين سيستم ها از جمله امريکا و متعلق به اتحاديه ي اروپا معايبي نيز دارند.
اين سيستم ها داراي خطاهايي هستند که دقت را محدود کرده، به سطح چندين متر باعث مي شوند تعيين موقعيت دقيق به صورت آني امکان پذير نباشد و در نتيجه منجر به وارد آمدن صدمات جبران ناپذير مي شوند.
به همين منظور کشورهاي سازنده و صاحب اين فناوري نرم افزار اصلاح کننده ي اين خطاها را طراحي کرده اند و در اختيار دارند که گاهي از آن به عنوان اهرم فشار سياسي در روابط بين الملل هم استفاده مي کنند.
علاوه بر سوء استفاده هاي سياسي، اين نرم افزار را بدون در اختيار قراردادن دانش فني آن با قيمت هايي تا حدود 500 هزار دلار در اختيار کشورهاي مصرف کننده قرار مي دهند که با هزينه هاي تجهيزات و خدمات جانبي آن سالانه ارقامي ميليون دلاري را به اين کشورها تحميل مي کنند.
جالب اين بود که در شرايطي که انحصار اين نرم افزار و دانش فني آن در اختيار چند کشور محدود قرار دارد، سازمان بين المللي هوانوردي غير نظامي هم در دستورالعمل هاي اخير خود کشورهاي عضو را به استفاده از سيستم به ويژه در هنگام فرود پروازها ملزم ساخته است.
علاوه بر اين جمهوري اسلامي ايران براي ناوبري ايمن دريايي خود نيز نيازمند شبکه اي بود که به راه اندازي شبکه دي جي پي اس به نام سامانه راهبري خليج فارس موفق شده است اين فناوري امکاني را براي ما ايجاد کرده که بتوانيم در آب هاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان تعيين موقعيت دقيق و ناوبري ايمن را با استفاده از سيستم هاي ماهواره اي انجام دهيم و تصحيحات مربوط را با نام کهن خليج فارس تا شعاع 200 کيلومتري از سواحل و جزاير آن منتشر کنيم.
با بومي شدن نرم افزار در ايران علاوه بر ارتقاي دقت در ناوبري هوايي و ناوبري ايمن دريايي هيچ تحريمي در اين خصوص عليه کشورمان کاربرد نخواهد داشت.
کاربرد اين سامانه در پدافند غير عامل در امر ناوبري تعيين موقعيت آني و در حد دسي متر و نيز ناوبري هاي زميني، هوايي و دريايي ايمن از جمله کاربردهاي اين نرم افزار بومي شده در ايران است.
اين نرم افزار همچنين در بخش هاي ديگري مانند تهيه ي نقشه هاي شهري و کاداستر بزرگ مقياس و دقيق، به روز رساني نقشه ها در سيستم هاي اطلاعات مکاني و پايش تغيير شکل هاي پوسته ي زمين کاربردهاي ويژه دارد.
بومي سازي اين نرم افزار سالانه از خروج هزاران دلار ارز و ثروت کشور جلوگيري مي کند به طوري که هزينه هاي ملي را بويژه در تهيه نقشه ها تامين تجهيزات ناوبري و فعاليت هاي عمراني و تحقيقاتي کشور به شدت کاهش مي دهد.
اين طرح در اواخر دولت نهم شروع شده و در اوايل دولت دهم به پايان رسيده است و به زودي ازجانب يکي از مقامات عالي کشور رسما افتتاح مي شود.