.

آن چه در روند سقوط شرکت داروگر و موراد مشابه مشاهده می شود، بی توجهی به فرایند واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی است.

سرویس اقتصاد مشرق - خبر، کوتاه، تلخ و شاید هم باورنکردنی است: «داروگر تعطیل شد».

شرکت داروگر، برندی با قدمت ۹۵ ساله و پایه‌گذار تولید صنعتی صابون و پودر لباسشویی در کشور بود. در اواخر دهه ۶۰، نماد داروگر روی تابلوی بورس اوراق بهادار نشست و همین، نقطه‌عطفی در بهبود کیفیت صنعت فرآورده‌های بهداشتی کشور بود. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا این که عمده سهام این شرکت، در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، در دو مرحله به فردی به نام بیژن اسماعیلی واگذار شد. اسماعیلی، به عنوان سهامدار عمده شرکت داروگر، در مجمع سال ۸۹ این شرکت بیش از ۹۵ درصد سود تحقق‌یافته شرکت را میان سهامداران توزیع کرد و همین، نخستین نشانه از سقوط داروگر بود.

از زمزمه ورشکستگی در سال ۹۶ تا ورشکستگی قطعی در ۱۴۰۲

مدیر عامل این شرکت (هلدینگ عام کف) در نامه ای که «فرهیختگان» به جزئیات آن اشاره کرده، دلایل این تعطیلی را مواردی از جمله تحمیل مالیات‌های ناعادلانه، اعمال محدودیت‌های شدید، اجرایی نشدن توافقات، مصوبات، دستورهای مراجع و مسئولان اجرایی و قضایی اعلام کرده است. اما به نظر می رسد این همه ماجرا نیست و اتفاقاً به نظر می رسد سرچشمه مشکلات این شرکت از خصوصی سازی اشتباه و در نظر نگرفتن اهلیت خریدار آب می خورد و به این ترتیب می توان این شرکت را قربانی خصوصی سازی اشتباه دانست.

بررسی سوابق چندین ساله این شرکت نشان می دهد که «تعطیلی داروگر» مربوط به امروز و دیروز نیست و افول این شرکت حاصل یک روند چندین ساله است.

آمارهای مالی این شرکت نشان می دهد که از سال ۹۴ تاکنون این شرکت عملاً وارد زیان دهی سالانه شده و همچنین فروش این شرکت به رغم تورم و رشد قیمت ها، افت شدیدی را تجربه کرده است.

به موازات و در سال های گذشته یعنی ۹۵ و ۹۶ نیز خبرهایی از تعطیلی داروگر منتشر شد که هر چند تکذیب شد اما نشان می دهد مشکلات شدید مالی، عملاً در زیر پوست این شرکت در جریان بوده و در کنار برخی تنش های مالی دیگر، موجب شده تعداد کارگران این شرکت از ۱۱۰۰ به چیزی در حدود ۵۰ کارگر کنونی برسد.

همه اتفاقات فوق در شرایطی است که دیروز سخنگوی سازمان مالیاتی، از بدهی ۱۴۰۰ میلیارد تومانی مالیاتی این شرکت خبر داد و گفت: ۱۴ سال است که مالک این شرکت از پرداخت مالیات استنکاف می کند.

ماجرای تعطیلی داروگر چیست؟

به‌گفته سازمان امور مالیاتی و براساس مدارک منتشرشده، داروگر از جمله واحدهای تولیدی است که پرونده بزرگ فرار مالیاتی دارد. پیگیری‌های اداره کل مالیاتی استان تهران نشان می‌دهد مالک هلدینگ داروگر از ۱۵ سال قبل اقدام به استنکاف از پرداخت مالیات کرده است.

بسیاری از خبرگزاری‌ها در گزارشی با اشاره به پیشینه پرونده مالیاتی این واحد صنعتی نوشتند: «بدهی مالیات مربوط به آن زمان ۳۰۰ میلیون تومان بوده که پس از این سال‌ها و با اضافه شدن مالیات‌های جدید و جرایم مالیاتی به بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. مالک این واحد تولیدی تا امروز با استفاده از ترفندهای مختلف از پرداخت مالیات سر باز زده است. از جمله این روش‌ها جابه‌جایی دارایی و اعضای هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ است. روش دیگری که این فرد برای جلوگیری از توقیف اموال خود از آن استفاده می‌کند قرار دادن اموال در رهن بانک یا نهادهای مختلف است. با این وجود، سازمان امور مالیاتی در مدت اخیر تعدادی از کامیون‌های مربوط به این شخص را توقیف کرده و در مزایده به فروش رساند.»

موحدی سخنگوی سازمان مالیاتی البته به موارد قابل توجه دیگری اشاره کرده و گفت: ما برای وصول مالیات حقه دو راه داریم. یکی این که با توقف خط تولید و فروش برند داروگر این کار را انجام دهیم یا این که برویم سراغ اموال شخصی این فرد که اتفاقاً اموال فراوانی است و (چه بسا) می تواند کفایت این بدهی ها را بکند. مانند برج سعادت آباد ایشان یا املاک جردن ایشان یا بیش از ۷۰ خودروی دپو شده ایشان که در مخفیگاهی، ایشان آن را دپو کرده بود و توانسته ایم به آن ها دست پیدا کنیم.

وی افزود: «به نظر می رسد این جا یک بازی رسانه ای دارد صورت می گیرد و کارگران و قضیه اعتراضات آن ها دارد گروگان زیاده خواهی و تمکین نکردن این فرد به قانون می شود.» این اظهارات، شائبه هایی مبنی بر فرار مالیاتی را توسط مالک این شرکت مطرح می کند که زاویه زیادی با ادعاهای مالک این شرکت دارد.

توقیف ملک برای وصول مطالبات مالیاتی

سازمان امور مالیاتی در آخرین اقدام برای اخذ مالیات این واحد اقتصادی به توقیف یک ملک به‌ارزش کارشناسی ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخته و قصد فروش آن به‌منظور وصول مطالبات دولت را دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند نبود ضمانت اجرایی لازم برای پرداخت جرایم مالیاتی، فرصت عدم تمکین دستورات سازمان امور مالیاتی را به این مالک داده است؛ به‌گونه‌ای که مالک در چند سال گذشته بدون‌توجه به جرایم مالیاتی از پرداخت مالیات استنکاف کرده است.

در اینجا سوالی مطرح می‌شود؛ سازمان امور مالیاتی ۱۵ سال است که نظاره‌گر عدم پرداخت مالیات یک واحد بزرگ تولیدی-صنعتی است. اگر به‌جای کارخانه عریض و طویل داروگر، یک واحد تولیدی کوچک اقدام مشابهی داشت نیز با بازه زمانی ۱۵ ساله برای اجبار در پرداخت مالیات مواجه می‌شد؟

سوء مدیریت یا خصوصی سازی غلط؟ کدام یک یا هر دو؟

در میان عوامل مهمی که برای خاموشی این نام آشنای صنعت کشور می توان نام برد، مدیریت چند سال گذشته این شرکت با علامت سوال بزرگی روبه روست. مالک کنونی هلدینگ داروگر این شرکت را حدود یک دهه قبل از برخی نهادهای عمومی غیر دولتی خریداری کرد.

تقسیم بیش از ۹۵ درصد سود تحقق یافته میان سهامداران در سال ۸۹ (که طبیعتاً دست شرکت برای توسعه های بعدی تولید را بسته نگه می دارد و همین موضوع چالش این شرکت با سازمان بورس را در پی داشت)، به همراه جابه جایی وجود پولی و جایگزین کردن آن با برخی دارایی ها که بعداً نیز ادامه داشت موجب شد تا بسیاری از فعالان این حوزه، همچنان واگذاری شرکت داروگر به این شخص را عجیب و اقدامات مدیریت جدید را در کنار بدهی به نظام بانکی از مهم ترین عوامل سقوط این شرکت بدانند.

پشت پرده تعطیلی کارخانه قدیمی «داروگر» / از زمزمه ورشکستگی در سال ۹۶ تا ورشکستگی قطعی در ۱۴۰۲

نقش مالک داروگر در سقوط ۳شرکت نام آشنای دیگر

جالب این جاست که در این سال ها، شرکت تولی پرس (یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده در ایران) و کیوان (یکی از شرکت های تولیدکننده ذرت، بیسکویت، حلوا ارده – حلواشکری، نان سوخاری، نان شیرینی، ویفر، تافی، شکلات، آب نبات، کیک، پودر ژله، شیرینی، اسنک، نان، پودر قهوه، کورن فلکس، پودر کیک، کرم کاکائو، پودر کرم و غذای نیمه‌آماده) نیز با نقش آفرینی مالک کنونی داروگر در آن ها به عنوان سهامدار عمده یا مالک، عملا به ورشکستگی رسیده اند. همچنین گزارش مذکور نشان می دهد مالک کنونی داروگر با به دست گرفتن مدیریت/مالکیت شرکت روغن نباتی جهان در سال ۹۲ نیز آن را در روند سقوط قرار داده است.

در مجموع، آن چه در روند سقوط داروگر مشاهده می شود، بی توجهی به فرایند واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی است. موضوعی که نمونه های دیگری نیز در واگذاری های سازمان خصوصی سازی دارد و عمده آسیب آن به بی توجهی به اهلیت خریداران بخش خصوصی و نبود ضابطه های قانونی برای پایش نتیجه واگذاری و پایبندی خریداران شرکت های تولیدی به قواعد شناخته شده تولید بر می گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • FR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    19 4
    ایا میدانستید که در کل غرب هیچ ماده شوینده ای به خوبی و کیفیت این قوطی های ریکا ابی رنگ وجود ندارد !
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 2
      مملکت ایران ، تروریست اقتصادی راست راست کاری دلش بخواهد میکند و دستگیری آفتابه دزدها را در بوق کرنا می‌کنند
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    17 5
    کارگر و کارمند بدبخت هم حقوق رو نگرفته باید مالیات انچنانی بدن
    • وطنم IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 1
      مشرق، یادم میاد یه بار یه مطلب منتشر کردی که شرکت تولی پرس بود یا گلرنگ - دقیق یادم نیست - که از اغتشاشات حمایت کردند.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    15 3
    مثل شرکت مخابرات که بزرگترین شرکت ارتباطی خاورمیانه بود که به ثمن بخس واگذار شد .ولی الان به یک مرده متحرک تبدیل شده
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    7 0
    بعضی ازافراد ازصاحبان شرکتهای خصوصی به جای تعامل با کارگران وافزایش تولیدشرکت راورشکسته کرده وبه فکراخراج کارگران می افتند تابتوانندآنجارابه قیمت بالاتری به شخص دیگرواگذارکنندویا کاربری آنجارا به هرشکل تغییردهند
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    13 3
    چی چی بو بو قطار شکوفایی از روتون رد نشه
    • حاجی از جوبشور قم IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      1 2
      با این مالیاتهای سنگین منتظر بعدی هاش باشید یه کبابی تو کوچه جوبشور سال ۱۳۹۹ ۵۰۰ هزار تومن مالیات داده سال ۱۴۰۰ ازش ۵ میلیون مالیات گرفتن برای سال ۱۴۰۱ ازش ۲۸ میلیون تومن مالیات خواستن برید نگاه کنید همه زندگی و مغازه این کبابی ۲۸ میلیون تومن ارزش داره که ۲۸ میلیون تومن مالیات بدهد
  • شیردل IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    11 5
    کدام الدنگ این بازی خصوصی سازی رو شروع کرد چرا از عمد مملکت رو به نابودی میکشید .لعنت بر پدر مسئول خائن باند باز
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      1 1
      اراجیفت سر و ته نداره! موضعت رو شفاف مشخص کن
    • حجت IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      مرحوم مغروق معروف به حاجی خاطره شروع کننده بود
  • ایرانی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    12 2
    در مملکتی که هیچکس جوابگوی عملکردش نیست بلکه طلبکار هم هست چیزی جز این انتظار نیست
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    9 7
    متاسفانه در دولت روحانی 5000 کارخانه از جمله کارخانجات بزرگی همچون ارج و آزمایش و پارس الکتریک و نساجی مازندران و روغن نباتی جهان و غیره تعطیل شد و نرخ بیکاری و رکود افزایش یافت.
  • سید محمد میرشاهولد IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    6 2
    بعد از تعطیلی شرکت کیوان همدان توسط جناب آقای اسماعیلی حالا نوبت داروگر هم رسید
  • GB ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    13 1
    خصوصی سازی غلط است. هیچ جا شرکت دولتی را به افراد واگذار نمیکنند. برای توسعه بخش خصوصی باید پیشرانه های رشد شرکت های خصوصی رو قعال کرد. یعنی ۱. شرکت های خصوصی موجود به مرور بزرگ شوند ۲. شرکتهای خصوصی جدید تاسیس شوند. نه اینکه شرکتهای بزرگ دولتی را به یه سری آدم واگذار کنیم.
    • Htn IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      3 0
      پس مشخص است واقعا بی سوادی، اکثر کشورها کمک به رشد اقتصاد خصوصی کردن و شرکت های دولتی رو با مدت خوب واگذار به بخش خصوصی کردن اما به اهلش نه به هر کی از راه رسید
  • سید محمد میرشاهولد IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    7 3
    از قوه قضاییه انتظار رسیدگی داریم چون این سومین شرکت بزرگ هستش که جناب اسماعیلی نابودش کرده۱_ شرکت کیوان همدان۲_ شرکت تولید روغن نباتی بزرگ و قدیمی ۳_ شرکت داروگر ....بعدی کدام شرکت هست که جناب آقای اسماعیلی دنبال نابودیش هست...لطفا قوه قضاییه حتما پیگیری کنه
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 3
    در تمام دنیا حتی شرکت های خیلی تاپ و برتر بعد از مدتی تعطیل میشن و از بین میرن و شرکت های جدید جاشونو میگیرن چون موفقیت شرکت فقط تجهیزات صنعتی نیست بلکه نیروی انسانی و مدیریت هم هست.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      3 0
      نه همه شرکت ها، بعضی شرکت ها جنبه امنیتی دارن برای مثال FBI درمورد هرگونه واگذاری سهام شرکت های بزرگ مثل اپل، مایکروسافت، لاکهید مارتین و... پا درمیونی میکنه و تمام اعمال این شرکت ها زیر نظر سازمان امنیتی ابالات متحده انجام میشه
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    5 1
    تمام مملکت به خاطر خیانت مسیولین ورشکسته است.اینا با دروغ همه چی رو سرپا نشون می دن .فقط دربا ری های حکومتی با دزدی از بیت المال حال و روز خوبی دارن .
  • شهروند IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 1
    این نحوه ی اشتباه از خصوصی سازی از بزرگترین خیانت هایی بوده که در دهه های اخیر در حق کشور اتفاق افتاده و نکته جالب و سوال مهم اینجاست که عوامل و بانیان این خصوصی سازی ها الان کجا هستن ؟ اگه واقعا به اسلامه که الان باید همگی محاکمه میشدن و حقیقتا به شدت و بسیار سنگین مجازات میشدن ( نه مثل بعضی حکم ها واسه آقا زاده ها و بعضی مسئولین ) و به مردم ثابت میشد که چقدر محکم و با چه احکام سنگینی با مسئولان اینچنینی برخورد میشه . البته اگه به اسلام و تشیع بود باید چنین محکم برخورد میشد ... اما متاسفانه ....‌
  • چنگیز IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 5
    راه باز مثل همیشه دولت روحانی مقصر اره !خصوصی سازی دردولت دوستان شما دولت هزار‌سوم انجام شد!تعطیلی در دولت دوستان شما دوبار شد
  • H.H IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 0
    خسته نباشید از مشرق خواهشمند است پیگیر حقوق و دستمرد پرسنل داروگر نیز باشند خیلی از پرسنل این شرکت با توجه به ورشکستگی داروگر امیدی به دریافت حقوق ،دستمزد و سنوات این چند ساله خود ندارند.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    این کارخانهرا نابود کردند که با ان کارخانهای فاسد خودشانرا اباد کنند وکلی کارهای خیر مجاز دیگر
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 1
    بدبخت کارگران آن شرکت و خانواده آنها زیر فشار اقتصادی له شدن و بسیاری از کارگران خانواده هاشون از هم پاشیده یا در حال پاشیده شدن هستند با 20 و اندی سال کارگر کردن شرکت تعطیل و کارگر بیکار شرمنده زن و بچه می شود خدا رو خوش میاد هیچکس نظارتی به این ها ندارن و چشم خود رو بسته و فقط کارگرها فلج شدن
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 4
    وقتی من مصرف کننده با این افزایش قیمتها تا 1/3 مصرف خودم رو کم کردم طبیعیه که این شرکتها ورشکسته بشن.مشکل مالکیت نیست مشکل خود اقتصاده کشوره
  • م.م IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    5 3
    تو این ۴۵سال کجا رو آباد کردن ..اینقد اسلام اسلام گفتن اسلام و ایران و هم نابود کردن چون فقط باید مسجد و نماز جمعه رفت تا پست گرفت ..انگار که ما کافریم....چی بگیم..شما که هنوزم به اسم اسلام میکشید ..البته اسلام بهونه است
  • ایرانی GB ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 2
    آقای نویسنده مقاله : این بیژن اسماعیلی ( این مثلا" مالک کمپانی داروگر ) چه وحشتی در وجودت ایجاد کرده که حتی از گفتن نام عامل این فاجعه ملی هم ابا داری ؟ بایستی وزارت اطلاعات این بیژن اسماعیلی رو زیر نظر بگیره که با عوامل ضد ایرانی چه ارتباطاتی داره که باعث ورشکستگی این کمپانی و کمپانی های دیگر شده
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    5 1
    بدبختی ایران ازخصو صی سازی شر ع شد ازدوره هاشمی که ازبانک جهانی وام بگیرند دزدی واختلاس ازآن موقع شروع شد تریلی را۷ میلیون ۵ ساله قسطی واگدارکردن رانت پیمانکاری شروع شد وتیشه به ریشه مملکت زدندباعث افزایش قیمت افسار گسیخته شدند
  • احمد US ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    8 2
    نتیجه مصادره اموال کارآفرینان حقیقی ایران ب نام انقلاب و... کلاهتان را بالاتر بگذارید
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 1
      گل گفتی افسوس و صد افسوس از حماقت های مدیران و نابودی مملکت
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    5 0
    سیستم خصوصی سازی که کاملا اشتباه بود چون افراد وابسته میتونستن وام هایی بی حد و اندازه بدون ضمانت از بانک ها بگیرن و هرچی میخوان بخرن آخر عاقبتش هم این
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 1
    به جای برگرداندن کارخانه مصادره شده به صاحب اصلی آن را به خودی واگذار کردید که ایشون در یک اقتصاد معیوب آن را ورشکسته کند و زمین آن را به فروش برساند- سرمایه داری رفاقتی
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 1
    چیزی بنام خصوصی سازی در ایران اتفاق نیوفتاده همشو خصولتیها درو کردند تمام مشکلات کشور هم از اقتصاد دورهمی است
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 0
    خصوصی واقعی یعنی مثلا پرسپولیس بفروشن و مثلا فرهاد مشیری بدون هیچ‌سنگ اندازی بخره ولی ازونجا که شما نمیخوان غیر خودی وارد اقتصاد فامیلیتون بشه چون اگه باب بشه رانت تمام میشه این اتفاق نیوفتاده است
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 0
    به نظرشما میشه یک شخص عادی ده سال پیش پنج تاازشرکتهای بزرگ و بابرند قدیمی وباتولید بالا ومتنوع که حتی صادرات داشتن و دولتی بودن رابخرد!وهمه راباخاک یکسان کند!واینهمه به قشر کارگرظلم کند!کسی هم باهاش کاری نداشته باشد! ودستی پشت پرده نباشد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 0
    واگذاری های نادرست و نسنجیده و قطعاً رابطه ای و سفارش شده میشه نتیجه ش چنین فاجعه ای!!! برندی با این قدمت و اعتبار که باید در زمره آثار ملی قرار داده بشه به چنین روزی افتاده. فقط برای سوداگری و ثروت اندوزی و به جیب زدن پول هابی کلان حالا به هر قیمت که یکیش نابودی برند داروگر باشه، چه اهمیتی داره؟!!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    6 0
    چوب تو آستین مدیراش بکنید که یه مشت دلال بی سواد هستند
  • رضا تقی پور IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 0
    چرا همیشه خریدار مقصر است ! چرا مدیرانی که سه کارخانه را به یک فرد نا اهل واگذار کرده اند ، مواخذه نمیشوند !۶
  • محمد حقگو IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    سلام خداقوت اشاره ای به گزارش خراسان هم می کردید به جهت رعایت امانت لااقل منبع نمودارها بد نبود
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    از بزرگترین علل ورشکستگی شرکتها به شراکت وسها م دار بودن چند نفر توی اون شرکته چون همیشه توی شرکا وسهام داران یکی یاچند نفر هست که زیاده خواهه یا خودش رو برترازدیگران میدونه همین باعث اختلاف میشه وشرکت رو به زمین میزنه هرشرکتی که مالکش یه نفر بود سالهای سال سرپا میمونه
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    ببینید کدام‌گدا زاده چه برندی آورده الهی هرچیضد ایرانیه فلج شه چه فایده هی دعا کنیم فایده نداره چهل ساله تمام کارخانه رو نابود کردند
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    پشت پرده پشت دیوار پشت درخت زیر زمین پشت .....
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    به جای اینکه اینقدر از واحد های تولیدی مالیات سنگین بگیرید،برید از موسسات کمک آموزشی و مشاوران مثلا درسی مالیات سفت و سخت بگیرید تا انقدر فربه نشن
  • محمد IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    یک کلام قوانین و سیاست های کشور در جهت تولید نیست در جهت سوداگری است
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    درانتهاداشتی مطلب رودرخط درستی پیش میبردی که مجددبه عبارت کلی گویی خصوصی سازی اشتباه روآوردی.چرادرچندتعطیلی نام بیژن اسماعیلی وجودداره وبازکارخانه بعدی روصاحب شده وتعطیل کرده؟اتفاقی بودنش یقیناساده انگاریست.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    ما الان تو شهرک صنعتی ها کلی شرکت شوینده داریم خب مشخصه یه سری شرکت ها به روز نشن نابود میشن
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    خشت اول گرمعمارنهادکج دیوارتاثریامیرود کج
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    روزنامه ضد ملت و همراه دزدان
  • رضا IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    طرف به کجا وصله که این همه شرکت کارخانه وهزاران کارگر را بدبخت کرده ولی داره راست راست برای خودش راه میره اگه درکشورهای دیگر اگه اعدامش نمی کردن حتما حبس ابد رو شاخش بود
  • رضا IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    از شرکت‌های بزرگی چون تراورس و بالاست راه اهن با هزاران کارگر وصدها دستگاه جرثقیل که با طرح خصوصی سازی نابود شد هزاران کارگر یا بی کار شدن یا باز خرید شدن و اکثر وسایل و دستگاه اوراق شدن یا به افراد که از مسولین راه اهن بودن واگذار شدن اگر می توانید در این باره گزارش تهیه کنید
  • کریم آق منگل IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 0
    داروگر شرکت خوبیه
  • رامین AU ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 2
    کی میخواهید بفهمید که اقتصاد لیبرال و خصوصی سازی نتیجه ای جز نابودی صنعت مملکت و برباد دادن منافع کشور ندارد. اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی از پایه و اساس حماقت محض بود.
  • مدعی العموم IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 1
    ینی جای خسته نباشید داره به سیستمهای نظارتی و قوه قضاییه که به اسماعیلی نامی یه تنه تونسته سه تا کارخونه رو با خاک یکسان کنه و باز برای خودش بچرخه.
  • رضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    سلام محصولات داروگر ضمن داشتن کیفیت و قیمت مناسب برای من حالت نوستالژی داره انشاءالله با همکاری مسئولان دلسوز در آینده نزدیک شاهد شکوفایی پرقدرت شرکت داروگر باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس