هوا

به گفته‌ی یک خلبان سابق، نیروی هوایی اوکراین سخت برای تامین قطعات مورد نیاز برای نگه داشتن هواپیماهای باقیمانده از دوران شوروی خود در آسمان تلاش می کند و F-۱۶ ها ارزش جایگزینی را دارند.

به گزارش سرویس جهان مشرق، شبکه‌ی خبری بلومبرگ اخیرا(۲۸ می) در گزارشی به قلم «مارک چمپیون» در پایگاه اینترنتی این شبکه، به موضوع تحویل جنگنده‌های F-۱۶ ناتو به اوکراین پرداخته و مزایا و معایب و پیامدهای مجهز شدن نیروی هوایی اوکراین به این هواگرد استاندارد و سازمانی ناتو را بررسی کرده است.

آیا F-۱۶های ناتو بازی را برای اوکراین عوض خواهند کرد؟ +عکس

به گفته افرادی که پیش‌تر هواپیماها را در وضعیت جنگی به پرواز درآورده اند، جت های F-۱۶ که ارتش اوکراین از آن‌ها به عنوان یک تغییر دهنده بازی بالقوه در درگیری خود با روسیه یاد می کند، یا محدود به عملیات خواهند بود یا در عملیات های بسیار پرخطر مستقر خواهند شد.

**

جنگنده بمب‌افکن‌های جنرال داینامیکس یک ارتقاء قابل توجه در هواپیماهای دوران شوروی خواهد بود که خلبانان اوکراینی تاکنون با آن‌ها پرواز کرده اند. اما اف-۱۶هایی که احتمالاً به اوکراین ارسال می‌شوند همچنان از رادارهای ضعیف‌تر و موشک‌های برد کوتاه‌تری نسبت به مدرن ترین جت‌های روسی و پدافند هوایی آن برخوردار خواهند بود.

آیا F-۱۶های ناتو بازی را برای اوکراین عوض خواهند کرد؟ +عکس

برین تانهیل، یک هوانورد سابق که شبیه سازها را برای F-۱۶ طراحی کرده بود، با اشاره به خودروی بدنام لادا در دوران شوروی می گوید:

"مثل این است که دکمه آسان را فشرده یا از رانندگی با لادا به هوندا آکورد تغییر مسیر داده اند. با این حال، شما نمی توانید بر قوانین فیزیک غلبه کنید. "

این بدان معناست که شاید باید اوکراینی‌ها انتظارات اعلام شده خود را که اف-۱۶ها آن‌ها را قادر به تحمیل برتری هوایی، سرنگونی موشک‌های کروز و جدیدترین جت های دشمن، نابود کردن نیروها و توپخانه در میدان نبرد و حتی غرق‌کردن ناوگان دریایی دشمن می کند، مهار کنند. فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، جت‌ها در عوض به اوکراین «توانایی فزاینده‌ای می‌دهند که در حال حاضر ندارند».

به گفته‌ی جان ونِبِل، یکی از خلبانان پیشین نیروی هوایی آمریکا، خلبانان اف-۱۶ اوکراین در صورتی که در خطوط روسیه برای از بین بردن توپخانه، پدافند هوایی یا جت‌ها پرواز کنند، احتمالاً قبل از اینکه به اندازه کافی برای شلیک به آن نزدیک شوند، هشداری برای تشخیص سیگنال توسط رادار دشمن دریافت می‌کنند.

آیا F-۱۶های ناتو بازی را برای اوکراین عوض خواهند کرد؟ +عکس

وِنبل که اکنون پژوهشگر ارشد سیاست دفاعی در بنیاد هریتیج که اندیشکده‌ای متنفذ در واشنگتن است، گفت:

"تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به دنبال موضعی خاکی باشید و امیدوار باشید که بتوانید تپه‌ای بین خود و سیستم‌های هدایت موشک قرار دهید.»

او گفت بدون آن پوشش، "شانس زنده ماندن شما زیاد نیست. "

این احتمالاً در دشت‌های باز جنوب اوکراین صادق است، جایی که بسیاری بر این باورند که حمله احتمالی قریب‌الوقوع اوکراین متمرکز خواهد بود.

به گفته وِنِبل، در مناطق تپه‌ای شرق، خلبان‌ها می‌توانند تا آخرین لحظه در ارتفاع بسیار پایین حرکت کنند و سپس اوج بگیرند، همانطور که اکنون با میگ‌ها و سوخوهای سالخورده خود این تلاش را انجام می دهند. این بدان معناست که به طور ناگهانی در زاویه ۳۰ درجه بالا می‌روند و قبل از شلیک، چهار یا پنج برابر نیروی گرانش طبیعی را تجربه می کنند و دوباره برای پوشش حفاظتی، شیرجه می زنند. اما شانس موفقیت با یک موشک محدود است و جت های اضافی پس از غافلگیری اولیه پدافند دشمن، در معرض دید قرار می‌گیرند.

ونبل گفت:

"شما قرار نیست{با چنین عملیاتی} به چیزی ضربه بزنید. "

آیا F-۱۶های ناتو بازی را برای اوکراین عوض خواهند کرد؟ +عکس

دان «دو داگ» همپتون، که ۱۵۱ ماموریت جنگی را در طول دو جنگ خلیج فارس و کوزوو انجام داد، می‌گوید:

"برخی از اهداف اوکراینی برای F-۱۶‌ها، مانند سرنگونی موشک‌های کروز، واقعاً غیرعملی هستند. به این دلیل که بین زمانی که رادار یک موشک کروز را شناسایی می کند و لحظه ای که به هدف می رسد، فاصله کوتاهی وجود دارد. برای موفقیت یک F-۱۶، باید ساعت‌های پرواز با ارزش زیادی را صرف تمرین و آماده شدن شرایط کنند.

اما او نسبت به نحوه عملکرد خلبانان اوکراینی اف ۱۶ در برابر پدافند هوایی روسیه خوشبین‌تر است. همپتون گفت آن‌ها در چالش سختی خواهند بود، اما اوضاع خیلی به این بستگی دارد که چقدر خوب با هم منسجم و هماهنگ شده باشند. او تصریح کرد که S-۴۰۰ برای شکست هواپیماهای نسل چهارم مانند F-۱۶ ساخته شده است، "اما آن‌ها جادویی{بدون ضعف} نیستند. "

همیلتون تنها کسی نیست که فکر کند F-۱۶ ارزش ارسال را دارد. ارسال این جنگنده‌ها سیگنال واضحی از تعهد بلندمدت متحدین ارائه می‌دهند که هم برای روحیه اوکراین و هم به عنوان سیگنالی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

یکی دیگر از مزایای واضح این است که نیروی هوایی اوکراین سخت برای تامین قطعات مورد نیاز برای نگه داشتن هواپیماهای باقیمانده از دوران شوروی خود در هوا تلاش می کند. F-۱۶ ها ارزش جایگزینی دارند که برای دور نگه داشتن نیروی هوایی هنوز بزرگ و خطرناک روسیه ضروری است.

برخی همچنین استدلال می کنند که اگر این جنگنده‌ها توسط یک سیستم یکپارچه رادار زمینی، پدافند هوایی لایه‌بندی شده و قابلیت های جنگ الکترونیکی پیشرفته پشتیبانی شوند، می توانند به چیزی دست یابند که ادوارد استرینگر مارشال سابق هوایی بریتانیا آن را "برتری هوایی انسان فقیر" می نامد. با راندن به عقب منطقه‌ای که جت‌های روسی می‌توانند با خیال راحت در آن عملیات کنند، که می‌تواند تهدید فزاینده ناشی از بمب‌های هوا-سُر سنگینی را، که روسیه برای پرتاب در مواضع خط مقدم اوکراین تطبیق داده است، کاهش دهد.

آن‌ها همچنین می‌توانند موشک‌های کروز رادارگریز AGM-۱۵۸ JASSM و پسرعموهای ضد کشتی آن‌ها، یعنی LRASM را پرتاب کنند. این تسلیحات در صورت تحویل به مقدار کافی، ظرفیت اوکراین را برای حمله به اهدافی در اعماق خطوط روسیه، در کریمه اشغالی و دریا افزایش می‌دهد.

آیا F-۱۶های ناتو بازی را برای اوکراین عوض خواهند کرد؟ +عکس

ونبل می‌گوید که این امری عملی است، اما همچنین بسیار گران‌قیمت است، و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا صدها میلیون دلار برای تامین F-۱۶‌های مجهز و به روزشده، می‌تواند به طور موثرتری برای دفاع هوایی زمین-پایه‌ی اوکراین یا سایر سیستم‌های تسلیحاتی هزینه شود؟

هزینه موشک‌های JASSM بیش از ۱ میلیون دلار برای هر تیر موشک، بسته به مدل آن، است و ممکن است بیش از یک تیر برای انهدام یک هدف نیاز باشد. تسلیح یک ماموریت با چهار هواپیما، حداقل ۸ میلیون دلار هزینه دارد.

F-۱۶ ها به جدیدترین سلاح های هوا به هوای AMRAAM نیاز دارند تا شانس برد بیش از موشک های ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۰ مایلی) را داشته باشند که جت های برتر SU-۳۵ روسیه – دست‌کم روی کاغذ - علیه نیروی هوایی اوکراین استفاده می‌کنند. هزینه‌ی آن‌ها ۱.۸ میلیون دلار برای هر قطعه در اسناد توجیه بودجه سال ۲۰۲۳ پنتاگون بود.

سپس هزینه خود هواپیماها وجود دارد. بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در ماه مارس، فروش اخیر F-۱۶های جدید به بلغارستان - شامل مهمات و آموزش – برای هر بسته ۲۰۹ میلیون دلار در نظر گرفته شد. F-۱۶ های قدیمی فروخته شده به ایتالیا در سال ۲۰۱۵، هر یک ۲۳.۸ میلیون دلار قیمت داشتند.

نگرانی دیگر این است که ارابه فرود نسبتا سبک F-۱۶ و ورودی هوای محافظت نشده در زیر بدنه به این معنی است که باند فرودگاه باید صاف باشد و از زباله های شفافی که ممکن است در هنگام برخاستن یا فرود به داخل موتور مکیده شود، پاک شود. این مشکلی است که میگ‌ها و هواپیماهای دیگر مانند گریپن سوئد ندارند.

با این حال، از نظر همپتون، بسیاری از این موانع برای توجیه عدم اعطای هواپیمای استاندارد ناتو به اوکراین انجام شده است.

"من F-۱۶ را از فرودگاه‌های بسیار بد، در میان طوفان‌های شن و طوفان‌های یخ به پرواز درآورده‌ام و هنوز زنده‌ام. مطمئناً {اف ۱۶} از میگ یا گریپن حساس‌تر است، اما می‌توان آن را انجام داد. "

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 46
  • حسین IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    10 6
    با موشک های کروز رادارگریز AGM-۱۵۸ JASSM روسیه بیچاره میشه.
    • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 1
      تاریخ روسیه را بخوانید خواهید فهمید روس ها در پایان اخر میدان جنگ را به نفع خود خواهند کرد
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 1
      البته در نظر داشته باشید که روسیه بتنهایی در جنگ نظامی و اقتصادی با امکانات ناتو ،امریکا، اروپا ژاپن کره واوکراین میباشد که تا حالا از پس بلوک غرب به رهبری شیطان بزرگ خوب در امده است و لذا از طرف بلوک غرب هم تحریم همه جانبه ی شدیدی میباشد.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      3 0
      فعلا که مستعمره روسیه شدیم
  • سید فروزان CH ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 0
    انموقع که در کوزوو و خلیج فارس یکه تازی می‌کردند ،حریفی وجود نداشت در این جنگ روسبه را روبرو دارند ، فعلا محل فرود و پرواز را ردیف کنند اگر توانستند تا بعد .
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    13 7
    همانطوریکه f14 ایران نیرو هوایی عراق با هواپیماهای روسی را نابود کرد f16 نیروهوایی روسیه را نابود خواهد کرد مرگ بر پوتین صهیونیستی
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    8 5
    اف ۱۶ اوکراین رو بیخیال،دیگه خبری از سوخو ۳۵ های تحویلی به ایران نیست؟؟؟
  • GB ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 4
    روسیه نزدیک به دو هزار جنگنده داره جهل یا پنجاه جنگنده نمیتونه باعث پیروزی اوکراین بشه اما جلوی پیشروی روسیه رو میگیره روسیه دیگه به راحتی نمیتونه جنگنده هاشو بفرسته به میدان جنگ
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 3
    روسیه با همین وضع هم بعد یک سال حضور و برتری هوایی نداره چه برسه به اینکه اوکراین جنگنده هم بگیره واسه پشتیبانی و حمله به خط مقدم از دور خوبه
  • مندل IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    6 4
    الان همون جور که پشت پوتین می لرزه پشت بعضی ها هم داره می لرزه خخخخ
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      2 0
      گفتی کجات داره میلرزه؟
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 1
    درود بر رزمندگان
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    7 4
    احسنت ،خیلی هم عالی!! با آرزوی موفقیت قریب الوقوع برای ارتش آزادی بخش اوکراین و سقط شدن روس های متجاوز با اون پوتین جنایتکار!!!!
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    10 7
    دنیا باید با حمایت از مردم مظلوم اکراین جواب دندانشکنی به روسیه بدهد .اگر روسیه در تجاوز به اکراین موفق عمل کند دنیا جای امنی برای زندگی نخواهد بود
    • بشار عبدالواحد IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 0
      کفگیییر
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    17 67
    تاریخ جنگ اگر تو ذهنتون باشه این را می دانید که روس ها تا ماه های نخست جنگ , حتی با وجود دیدن خسارت ها و کشته ها و زخمی های زیاد , سمت زدن زیرساخت های اوکراین نمی رفتند شاید به این فکر می کردند که مال خودمان می شود چرا نابود کنیم ؟ وقتی غرب شروع کرد به ارسال طیف جدیدی از اسلحه ها و ادوات جنگی قوی تر , روس ها به این نظریه رسیدند که "دیگی که برای من نجوشه سر سگ توش بجوشه" یعنی اگر قرار نیست این مناطق برای من بشود پس باید کاری کرد که هزینه هایش بیفته گردن غرب و اقدام غرب به اندازه کافی هم بهانه جدید دست روس ها داد از همان روزها هم تاکتیک روس ها عوض شد بنحوی که در یک مورد 50 درصد ظرفیت تولید برق اوکراین نابود شد و تا امروز , غرب یک هزینه 300 میلیارد دلاری برای بازسازی اوکراین را در صورت حسابش دارد حالا تا امروز اگر دقت کرده باشید روس ها خیلی علاقه ایی به کوبیدن فرودگاه های اوکراین نداشتند و هنوز هم ندارند شاید یک انبار سلاحی را زده باشند در همین حد و حدود اما اگر اف 16 به اوکراینی ها داده شود روس ها یک بهانه جدید خواهند داشت و بعدها هم در هر دادگاهی که شاید , شاید برگزار شود یا شاید هر تریبونی این را می توانند بگویند که آن ها اف 16 داشتند خاک ما و مردم ما و نیروهای ما را با اف 16 می زدند پس ما هر فرودگاهی را که اف 16 از آنجا پریده از باندهایش بگیرید تا برج مراقبت تا تمام سازه هایش و حتی تا سالن های انتظارش همه را با خاک کوچه یکی کردیم این پس اتفاقا فشار روی روس ها نیست بلکه دست روس ها را بازتر می کند یعنی اف 16 از هر فرودگاه اوکراینی بپرد دیگر آن فرودگاه نظامی تلقی می شود و روس ها حق خواهند داشت که جوری آن فرودگاه را بزنند که تا سال های سال از کار افتاده باشد در نهایت قبل از اینکه درباره عملکرد اف 16 ها روی هوا و برخورد این ها با جنگنده ها و سیستم پدافندی روس ها صحبت کنیم و حتی قبل از اینکه درباره تیک آف این جنگنده ها هم حرف بزنیم که فرودگاه باید تمیز باشد و چه و چه و چه , این را باید در نظر بگیریم که اف 16 ها اصلا فرودگاهی داخل اوکراین برای پرواز خواهند داشت ؟ مگر اینکه اف 16 ها از لهستانی رومانی از کشور دیگر بپرن بیان روس ها را بزنند و برگردند که در این صورت احتمال وقوع جنگ جهانی سوم به شدت بالاتر خواهد رفت چنین کاری شود یعنی غرب دنبال جنگ جهانیه .
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      30 15
      خرگوش کی بودی تو
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 0
      عزیزم اینه هزینه ها همش از پول بلوکه شده روسیه پرداخت میشه تو که اطلاعی از هیچی نداری نمیخواد کپی پیس رومان بزنی.ههههههه
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    15 31
    آسمان اوکراین جای مناسبی برای هیچگونه جنگده ای که بخواهد به مصاف روسیه برود ، نیست.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    38 18
    انشاالله و با توکل بر خداوند متعال روسیه نابود می شود
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    23 16
    روسیه نابود است این وعده ی خداست
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      10 10
      حتما جهودی
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      5 0
      در آیات 4 و 5 سوره اسراء خداوند می‌فرماید «و در کتاب به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که‏ قطعاً دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و قطعاً به سرکشی بسیار بزرگی برخواهید خاست‏؛ پس آنگاه که وعده نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‏‌گماریم‏ تا میان خانه‏‌ها به جستجو درآیند و این تهدید تحقّق‏‌یافتنی است‏.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      5 4
      روسیه متحد استراتژیک ایران در جنگ سوریه و مبارزه با داعش بود و به اسلام و مسلمین خدمت کرد پس قطعا"به یاری خداوند متعال پیروز می شود.
    • BE ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      4 23
      خالی نبند .. خودتی
    • BE ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      6 44
      اتفاقا روسیه پیروز میشه به حول قوه الهی و دل مؤمنین واقعی شاد میشه به حق محمد و آل محمد
  • سعید اصفهان IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    16 12
    جوانان غیور و غیرت مند اوکراین همچون جوانان عزیز کشور ایران در مقابل تجاوز ایستادند و جانانه از خاک و ناموس کشور خودشون دفاع کردند
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      3 3
      زلنسکی دلقک کشورش را محل تاخت و تاز شرق و غرب قرار داد و زیرساختهای اوکراین را نابود کرد و جوانان اوکراینی را به کُشتن داد.
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 1
      ‎زلنسکی و ارتش غیور اوکراین مردانه جلوی تهاجم روسيه ایستادند به کوری چشم روسگدا ها مرگ بر روسیه متجاوز مرگ بر پوتین کثیف و مرگ بر مزدوران وطنی
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 1
      درود بر شرف مردمان آزاده چه اوکراین چه ایران چه هر کس مقابل متجاوزین می ایستد و ننگ بر متجاوز و ننگ بر حامیان متجاوز
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      ۱۱:۰۴ احمق زمانی هم که به کشور ما حمله وتجاوز شد خوزستان وخرمشهر وشهرهای جنوبی با خاک یکسان شد الان چه ربطی داره ؟؟؟؟!!!! باید متجاوز را بیرون کرد همین کار که ما کردیم الان اوکراین هم از ما یاد گرفته وداره انجام میده .خلاص..........
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    18 10
    ایران چرا خودش رو حامی متجاوز کرد و مورد نفرت جامعه ی جهانی قرار داد
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      10 6
      آره به خاطر همین شد نایب رییس مجمع عمومی سازمان ملل
    • محمد قزل IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      4 48
      آمریکا اربابت هم به افغانستان و عراق حمله کرد پس چرا روباه مکار انگلیس فرانسه و آلمان از آمریکا حمایت کردن ودر جنگ شرکت کردن وایضا عراق به ایران حمله کرد همه غربی ها از عراق حمایت کردن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 0
      به خاطر چند فروند غرازه سوخو 35 روسیه که اونم بهتون ندادن ودادن مقداری مهمات وپهباد مجانی به روسیه.هههههههه
  • سحر IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    14 5
    درود بر روسیه متجاوز مرگ بر اوکراین مظلوم
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    6 6
    مفسرین مسائل جهان،،،، فیلسوف های عزیز ،،،،، لطفا بفرمایید تکلیف آب هیرمند به کجا رسید تا بعد بپردازیم به مسائلی که ربطی به کشور ما ندارد
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    20 7
    والله همون شیطان بزرگ شرف داره به روس کمونیست
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      2 2
      چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکاست.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      2 1
      مشکل از شماست که آمریکا دشمن شماست
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 12
      فعلا همین مسلمونا تو همین روسیه (‌که کمونیست نیست که بر فرض باشد ) خیلی راحت تر زندگی میکنند تا آمریکا و غرب گل و بلبل شما انواع و اقسان شیطان پرستی و همجنس بازی و الحاد تو غرب است تا در روسیه گرچه اینقدر احمق هستی که نمیفهمی اینها رو
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      1 0
      ۱۲:۰۵ از طرز کامنت زدنت ادم خندش میگره وکاملا مشخصه اصلا منطق نداری واز سیاست چیزی حالت نیست ویه نوع پیروی از بالا سریات میکنی......
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    14 8
    درود بر ارتش دلاور اوکراین
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    15 5
    درود بر زلنسکی و مدافعان اوکراین که از خاکشان در برابر ارتش متجاوز روسیه دفاع میکنند که این دفاع از وطن بدجوری بعضی هارو رو سوزونده،بسوزید بی وطن ها
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 0
    بنام خدا
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    12 8
    روس گداهای وطنی با عرض معذرت شرم بر شما
    • حجت IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 1
      حالا چرا به خودت فحش میدی کمونیست بدبخت
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    7 16
    چهارتا فشفشه به اوکراین رسید مسکو و ....ترکوند!! جنگنده مطمئنا باعث بهبود وضعیت میشه !! روسیه نابوده به امید خدا
    • BE ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      5 25
      تو امیدت به کد خداست ، دعا کن سوپرمن بیاد نجاتتون بده
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      1 0
      ۱۲:۵۱ جناب شاسکولبند بلژیکی تو که هر وتری از سیاست حالیت نیست لطفا خاموش......
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    8 6
    ان شاءالله تعالی توکل بر خداوند قهّار و جبّار، موضوعی در پاچه غرب رفته که حالا حالاها در حال پیشروی ست. روسیه درود.
  • عال IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 4
    پس اون سوخوی ۳۵ ها که بخاطرش منفور جهان شدیم و کلی هم در دوران بی پولی هزینه شاخت و انتقال دادیم و گذاشتیم کف دست روس ها چی شدن. همون هایی ک در صحنه جنگ اوکراین هم فاقد استفاده شدن
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    3 2
    اوکراین تنها کشور غیر ناتو بود که بیشترین نیرو را در عراق داشت ومطمئنا میتوانست نقش پررنگی در بحران های بعدی خاورمیانه داشته باشد که به خواست خدا دشمنان ما با هم درگیر شدند
  • پرشیا IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    6 2
    آمریکا: ابرقدرت بدی بودی🎈Bye
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      حتما شما خوب
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 1
    مترجم خیلی خوب نبوده است
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 5
    اف ۱۶ هر چی باشه از شاهد ۱۳۶ بهتره که از ۵۰ تا فقط ۲ تا به هدف میخوره خخخ
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 3
    دنیایی که کمونیست ها قدرت اول باشن دیگه جای موندن نیست هرکی بگه نه معلوم میشه یا کمونیسته یا شرقگدا بدبخت
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 0
      راست میگی. زودتر خودت را از این زندان رهایی بخش و آزاد شو. چون صحنه های ناراحت کننده بیشتری در پیش خواهد بود
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 0
    استان باکو
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 0
    سلاح کپی چیزی رو عوض. نمیکنه چون روسیه شاید از نظر ای تی عقب باشه ولی با این خودش دارای توان طراحی سلاح هست و توانایی روسیه جهت مقابله با سلاحهای کپی بر کسی پوشیده نیست البته مسائلی هست که قابل گفتن نیست ولی سلاح کپی هیچ موقع کارایی نداشته
  • BE ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 8
    خاک تو سرت زیبا کلام
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    3 4
    همونطور ک اف ۱۴ ها و اف ۴و۵ ناوگان روسی عراق نابود کردند اف ۱۶ هم میگ و سوخو های روسی رو نابود میکنه
    • بشار عبدالواحد IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 0
      کفگییرر
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 2
    لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم انشاالله نابودی روسیه متجاوز و پیروزی اوکراین عزیز این وعده ی خداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس