کد خبر 1494189
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
جزئیات تناسبی شدن انتخابات تهران/ انتخابات رقابتی‌تر می‌شود

سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس گفت: تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منجر به افزایش حضور احزاب مختلف و رقابتی‌تر شدن انتخابات می‌شود.

به گزارش مشرق، علی حدادی ، با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه و البته در صورت تأیید شورای نگهبان مقرر شد لیست‌های انتخاباتی مجلس در تهران بر اساس آرایی که به دست می‌آورند، در مجلس صاحب کرسی شوند.

وی با اشاره به اینکه تهران ۳۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد، گفت: بر اساس روش تناسبی، در وهله اول درصد رأی کاندیدایی که به صورت منفرد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس شرکت کردند، مشخص می‌شود و افرادی که بیشترین رأی را آوردند، به ترتیب آرا منتخب مردم و برنده انتخابات می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: در مرحله بعد مجموع آرای لیست‌های انتخاباتی تهران مشخص می‌شود و هر کدام از لیست‌ها بر اساس درصد آرایی که کسب کردند، مشخص می‌شود که چند نماینده در مجلس خواهند داشت.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منجر به افزایش حضور احزاب مختلف و باعث رقابتی‌تر شدن انتخابات می‌شود. این کار هم باعث رقابت احزاب با یکدیگر می‌شود و هم باعث خواهد شد که درون هر لیستی هم رقابت ایجاد شود. برای مثال، یک لیست انتخاباتی ممکن است ۳۰ درصد آرا را کسب کرده باشد و چون همه افراد آن لیست نمی‌توانند به مجلس راه یابند، بین افراد درون لیست هم رقابت ایجاد می‌شود تا رأی بالاتری کسب کنند و به مجلس راه یابند.

حدادی تاکید کرد: این اقدام باعث می‌شود که برخلاف دوران قبل، منتخبان تهران از لحاظ گرایش سیاسی و جناحی یکدست و یکپارچه نشوند و هر لیستی بر اساس آرایی که کسب می‌کند، در مجلس نماینده داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    4 2
    مگه گوشت قربانی است که بین خودتون اینطوری حلوا حلواش میکنید؟! کی به شما اجازه داده نظر اکثریت رای دهنده رو ،کنار بگذارید ونظر احزاب رو به مردم تحمیل کنید؟! دیکتاتوری یعنی نظر اقلیت احزابی رو ،به اکثریت رای مردم ترجیح دادن! شرم بر شما باد.
    • محمودسلمانی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      3 0
      خیلی راحت مفتخورهای سیاسی صدتا لیست درست میکنندکنتورکه نمیندازه کلی هم پول وبوق تبلیغاتی بدون رای لازم برن برای مردم تعیین تکلیف کنند احزاب بروندمردم راجذب کنندنه رای دیگران را.. مردم را از جمهوری اسلامی ناامید نکنید مامدعی الگوی اسلامی مردم سالاری هستیم این کاریقینا توطئه کارشناسی شده دشمن است
    • محمد قزل IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 2
      تو اصلا فهمیدی چیه فورا اظهار فضل میکنی داره میگه کسی که بیشترین رأی را آورد به عنوان کاندیدای اول انتخاب میشه بیشترین رأی
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 1
    مگه گوشت قربانی است که بین خودتون اینطوری حلوا حلواش میکنید؟! کی به شما اجازه داده نظر اکثریت رای دهنده رو ،کنار بگذارید ونظر احزاب رو به مردم تحمیل کنید؟! دیکتاتوری یعنی نظر اقلیت احزابی رو ،به اکثریت رای مردم ترجیح دادن! شرم بر شما باد.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 2
    به ولای علی که اگه این طرح قانونی بشه ،به هیچ نماینده ای رای نمیدم .شماها به چه حقی به خودتون اجازه میدهید رای اکثریت مردم رو بین خودتون توزیع کنید؟!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 0
    دزدی رسمی حق مردم!ننگ بر شما باد.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 1
      اصلا فهمیدی موضوع چیه؟!!!!!!!!!! چرا دزدی؟؟؟ فرق نظام های انتخاباتی اکثریتی و تناسبی را میدونی؟؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 0
      بله عزیز،میدونم.(نمایندگی تناسبی انواعی از نظام‌های انتخاباتی در کشورهای چندحزبی است که بر طبق آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود.) یعنی حق رای مردم رو در یک بازی پیچیده ،به خودشون=احزابی که فقط موندن خودشون در قدرت براشون مهمه ،منتقل میکنند.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 0
    دزدی رسمی حق مردم!ننگ بر شما باد.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 0
    احزاب برای منافع سیاسی و همچنین غارت منافع مردم پایه ریزی شدن ،و نمونه بارز آن احزاب اصلاح طلب که سرمایه های اسقاطیل در ایران هستند و جز خسارت برای مردم و غارت ثروت مردم کار کردی ندارند و در هر مضوعی که به ضرر کشور است پیشتاز هستند. طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم حزب فقط حزب الله و لاغیر.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 0
    برای ماندن در قدرت هر کاری می کنید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    هدف_دموکراسی_دسته_بندی_سیاسی_مردم_وبازیچه_کردن_آنهامیان_احزاب_نیست تناسبی_کردن_انتخابات_یعنی_تسهیم_مردم_بین_احزاب! مردم_حق_دارندبه_اشخاص_یااحزاب_رای_دهند‌تسهیم_رای_ذبح_دموکراسی_است احزاب_بلدندفهرست_ساخته_باپول_وفریب_سهم_بخرندراه_حل_باندبازی_آموزش_وعدالت_تبلیغاتیست
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    خیلی از کشورها از این مدل استفاده می‌کنند. چند دوره امتحان کنیم ببینیم در ایران نتیجه میده یا نه
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    این مثل اینه که بگن ویلا ۲۰ تا کرسی کسب کردین ۱۰ تای بقیه اشانتیون مال شما ؛))
  • ES ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    چرت و پرته
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      خودم زیاد موافقش نیستم تو ایران تحزب خیلی جا نیفتاده ولی حالا امتحان کنید اما اگر می کنید باید در کل کشور بشه که قشنگ احزاب هم شکل بگیرند حالا اگر شهرهای کوچک و تک کرسی فعلا امکان نداره حالا یک چیزی ولی برای بقیه شهرها کامل اجرا بشه تا تحزب نزج پیدا کنه
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    این طرح ضمن اینکه دعوای درون لیستی را افزایش میدهد برای بالا قرارگرفتن نام در لیست امکان تعدد لیست‌ها را هم کم میکند یعنی اکثر اصولگرایان ترجیح میدهند وارد لیست محبوبتر بروند و اصلاح‌طلبان هم همین طور در این شرایط دور دور پدرخوانده ها میشود برای لابی در کل در دمکراسی پایین می آید
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    این طرح ضمن اینکه دعوای درون لیستی را افزایش میدهد برای بالا قرارگرفتن نام در لیست امکان تعدد لیست‌ها را هم کم میکند یعنی اکثر اصولگرایان ترجیح میدهند وارد لیست محبوبتر بروند و اصلاح‌طلبان هم همین طور در این شرایط دور دور پدرخوانده ها میشود برای لابی در کل دز دمکراسی پایین می آید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس