کد خبر 1493918
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

به گزارش مشرق، محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران متنی را در کانال ایتای خود با عنوان « بازی طالبان ١۴٠٠»، منتشر کرد که به شرح زیر است:

مهمترین مشکل در قبال طالبان١۴٠٠، آن است که این پدیده درست و دقیق شناخته نشده و مادامی که ماهیت واقعی این پدیده شناخته نشود مواجهه با آن ممکن و مفید نخواهد بود.

طالبان ۱۴۰۰ با طالبان ۱۳۷۷ تفاوتهایی اساسی و ریشه ای دارد :

طالبان ۱۳۷۷ عده ای طلبه افغانی مدارس علمیه پاکستان ( مدارس مورد حمایت عربستان) بودند که با طراحی آمریکا ، پشتیبانی مالی و تبلیغی عربستان و امارات و نظارت سرویس اطلاعات پاکستان به تشکیلاتی نظامی تبدیل و پس از بن بست گروههای جهادی افغانستان در تشکیل حکومت و اداره کشور به عنوان «ناجی مردم» وارد افغانستان شده و حکومتی به سرکردگی ملا عمر تاسیس کردند . حکومتی که تنها از جانب عربستان ، امارات و پاکستان به رسمیت شناخته شد و با تفکری وهابی_ تکفیری جنایتهای فراوانی را علیه زنان ، شیعیان ، رسانه و هنرهای تصویری، آثار باستانی ، مدارس دخترانه و .... مرتکب شد و پس از انقضای تاریخ مصرف، با حمله آمریکا به افغانستان در سال ٢٠٠١، از هم پاشید.

اما طالبان ۱۴۰۰ ، ترکیبی از بقایای طالبان قدیم با نیروهایی جدید است که با «طراحی انگلستان و حمایت قطر» (با تفکری کپی شده از روش و اندیشه اخوانی) تاسیس و پس از اثبات ناتوانی آمریکا در ساخت حکومتی سکولار برای افغانستان در حرکتی تدریجی جایگزین دولت آمریکایی حاکم بر این کشور گردید. طالبان جدید با شیعیان وارد خصومت نشده و از تلویزیون و سرود و کلیپهای هنری برای تبلیغ خود بهره می برد، از نیروهای فنی و متخصص برای اداره حکومت استفاده کرده و مانند طالبان ۱۳۷۷ مرتکب خشونت علیه زنان نشده است. طالبان جدید بسیار هوشمندانه تر از طالبان قدیم عمل کرده و البته توانسته رضایت بخشهایی از جامعه افغانستان را بدست بیاورد . هرچند هنوز از جانب هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اما مذاکرات متعددی با نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا ، روسیه ، هند و..داشته و البته اولین وزیر خارجه ای که در زمان طالبان جدید و به شکل رسمی به کابل سفر کرده ، «وزیر خارجه قطر» بوده است.

شاید مهمترین نقطه اشتراک طالبان قدیم و جدید ، تعلق هر دو به قومیت «پشتون» باشد

برخورد نظامی با طالبان جدید به زیان اسلام ، ج.ا.ا و مردم مظلوم و رنج کشیده افغانستان و بدترین راهکار برای مقابله با این محصول پیچیده انگلستان است. ( البته مواجهه قدرتمند مرزبانان ج.ا.ا با عوامل این گروه در نقاط مرزی به معنای جنگ و برخورد نظامی نیست بلکه ضرورتی عقلانی برای حفاظت از مرزها و انضباط بخشی به رفتارها و عوامل این گروه است.)

بحران حقابه ایران از هیرمند ، نتیجه امضای توافقنامه ای غلط توسط حکومت پهلوی و چند دهه اهمال و بی توجهی دولتها به این مسئله در عصر پهلوی و پس از انقلاب است و با تهدید زبانی فلان مقام و حرکتهای نمادین از این دست قابل حل و فصل نیست .

مذاکرات توأم با فشارهای تدریجی( غیر نظامی) برای اصلاح و تکمیل توافقنامه ( افزایش میزان حقابه و قراردادن ضمانتهای جدی برای اجرای آن) و سرانجام وادار سازی طرف مقابل به اجرای آن، نیازمند طراحی ، صبر و حرکتهایی گام به گام است که ج.ا.ا در بحرانهای مختلفی تجربه چنین حرکتهایی را بدست آورده است.

رفتارهای احساسی، بدون شناخت و خالی از عقلانیت به ویژه در عرصه فضای مجازی و رسانه های داخلی، همچنین تلاش جریانهای سیاسی ( بویژه اصلاح طلب) برای بهره برداری از بحران حقابه ‌و مسئله طالبان ، ثمره ای جز فرسایش روح و روان جامعه ، سلب امنیت روانی مردم و کمک به «پروژه انگلیسی» طالبان جدید نخواهد داشت!


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    درست‎ترین تحلیل.موفق باشید.
  • ارغنون IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    شق الفمر کردی آفای تحلیلگر.خب راهکار چیه؟؟؟ نشستن و تماشا کردن؟؟؟؟ شماها بزرگترین ایرادتان در کجاست؟ در این است که فکر میکنید خیلی حالیتونه
  • کاظم IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    خدا رو شکر شما هستید که برای هر اشتباه محاسباتی حکومت توجیه بسازید.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    اخراج افغانی ها از کشور و محدود کردن ورود آنها به کشور عزیزمان ایران اسلامی
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    دمت گرم، حرف تون دقیق و جدید بود
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    اگر بحران حقابه ایران از هیرمند ، نتیجه امضای توافقنامه ای غلط توسط حکومت پهلوی و چند دهه اهمال و بی توجهی دولتها به این مسئله در عصر پهلوی و پس از انقلاب است، پس چرا اکنون برای دستیابی به حقابه ایران، به آن توافقنامه استناد میکنید؟ 🤔🙄
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    اینها را که مردم هم میوانند 😂😂😊
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    خودش میگه عدم بهره مندی از حقابه نتیجه کار نکردن دولتها بوده و بعد نتیجه میگیره باید صبر کنیم و گام به گام بریم جلو. وقتی قبول داری طالبان جدید محصول انگلستانه و اساسا برای قبضه قدرت در افغانستان با روشهای جدید داره عمل میکنه، دنبال چجور گامهایی باید بود تا به حقمون برسیم؟ مسئله در افغانستان مسئله ی ایجاد تعادل قدرته.ما نیاز داریم حکومتی در افغانستان برپا بشه که تعادل در قومیتها و احزاب داشته باشه نه تعادل در رفتار چون این اظهار تعادل در رفتار برای اینه که قدرت را قبضه کنند.اگه اینها هواپیما داشته باشند یا پیشرفت کنند اونوقت چقدر باید هزینه داد تا رامشون کرد؟ نباید باهاشون دشمنی کرد اما نباید هم اجازه داد که بتونن با ما دشمنی کنند.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    پروژه انگلیسی را درست آمدی مانند جمله قبلی آن ... صبوری حکمتانه
  • FR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    بقول مهاجرانی به اصلاح طلبان مشوق جنگ با افغانستان فقط باید گفت « خودتی »
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    بگذارید صحبت هایتان را به یادتان بیاورم. گفتید طالبان تغییر کرده و دیگر طالب سابق نیست تا جایی که منکر کشتار مزارشریف و کارکنان ایران شدید. گفتید آمریکا در افغانستان شکست خورد و جنبش منطقه پیروز شد، حتی طالبان را با حماس فلسطین مقایسه کردید. گفتید و گفتید و گفتید و حالا که کمی متوجه شدید باز هم در رفتار و گفتار اشتباه می کنید ولی باتکبر و غرور بی جا مانع درک درست وقایع میشوید و انگ ضد انقلاب و آلبانی و افغانی و ...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    3 5
    ‌پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه دست آخرتبدیل ب کرکاب می‌شود جهت اطلاع کرکاب نوعی دمپایی چوبی است ک یه کفی چوبیست ک روی سینه آن یک بندبافتنی کلافی است ک روی سینه پاقرارمیگرد.ههههه
  • دروس تخصصی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 0
    طالبان القاعده هست .. کسانی که ایرانی رو زردشتی میدونن نه مسلمان! راههای زیادی به جز جنگ برای تادیب ایشان موجود است
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    رفتارهای حقیرانه در برخورد با جمهوری باکو و حالا طالبان افغانی به معنای ضعف و سستی مسولان کشور ماست! چه معنایی دارد که در مقابل مشتی شپشو از وازه صبر استفاده می کنید! همه سیستان و بلوچستان ما خشکید! ضعف را با تدبیر اشتباه نگیرید! رفتارهای حقیرانه غور ملی ما ایرانیان را به سخره گرفته است! حضور میلیون ها افغانی در این خاک که فشار اقتصادی و مشکلات امنیتی و فرهنگی و... بر ایران بار می نماید به چه دلیلی است؟ همه خیابان های ایران شده پر افغانی! صف نانوایی افغانی! این موارد یعنی بی برنامگی تصمیم گیران و بی توجهی به آینده ایران !
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    3 0
    چرا افقانستان را تجزیه نکنیم یادمون باشه سی درصد از افقان ها تاجیک هستند و رئیس جمهور تاجیکستان شمالی هم دوست ایران چرا نباید تاجیکستان جنوبی و شمالی باهم متحد بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس