شمخانی از شورای عالی امنیت ملی رفتنی شد | شعری که شمخانی منتشر کرد

تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از ده سال با فضاسازی‌های نامتعارف نشریات زنجیره‌ای مواجه شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: «ناگهانی و با سرعتی بالا رخ داد؛ دست‌به‌دست شدن صندلی دبیری شورای عالی امنیت ملی از علی شمخانی به علی‌اکبر احمدیان، روندی عجیب داشت؛ هم به لحاظ نحوه اطلاع‌رسانی، هم به لحاظ سرعت جابه‌جایی و مهم‌تر به لحاظ زمان این تغییر».

اعتماد همچنین مدعی شد پشت‌پرده خداحافظی شمخانی از شورای عالی امنیت ملی(شعام)، ترس تندروها از احیای برجام بود. پس از نقش‌آفرینی شمخانی در توافق با عربستان بوده است(!)

از سوی دیگر روزنامه شرق برخلاف اعتماد که تغییر دبیر شعام را ناگهانی خوانده بود، نوشت: «اتفاقی که خیلی قبل‌تر از این منتظر بودیم، رخ داد، سرانجام سردار احمدیان با حکم رهبری به عضویت در شورای عالی امنیت ملی درآمد و با حکم رئیس‌جمهور دبیر شورا شد که به معنای پایان حضور ۱۰ ساله در پایان شمخانی است. سیدجلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در لندن اعتقاد دارد دلیل اصلی برکناری شمخانی، می‌تواند به‌دلیل فشارها، جریان‌سازی‌ها، هجمه‌ها و تخریب‌های جبهه پایداری باشد. می‌شود گفت پای جبهه پایداری در برکناری شمخانی در میان است. به هر حال برخی گروه‌های تندرو در دوره جدید سعی دارند همه سطوح و ابعاد قدرت را از اقتصادی و معیشتی گرفته تا سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی در اختیار خود بگیرد؛ به‌خصوص آنکه شمخانی در ماه‌های اخیر سعی کرد روابط منطقه‌ای را به نحوی حل‌وفصل کند که بسترهای احیای برجام هم حفظ شود. اگرچه این اقدامات بی‌اذن مقامات انجام نمی‌شود، اما به هر حال چندان به مذاق جبهه پایداری خوش نیامده است؛ چون احساس کردند که پخت‌وپزهایی در منطقه و برجام بدون حضور آنها در حال انجام است. کمااینکه در موضوع احیای روابط ایران و عربستان و دیگر مسائل سیاست خارجی منطقه‌ای و برجام، تقریبا وزارت امور خارجه و شخص باقری کنی در ماه‌های گذشته به سایه رفت و عملکرد شمخانی پررنگ‌تر شد».

درباره فضاسازی نشریات زنجیره‌ای گفتنی است که تغییرات اینچنینی، اولا طبیعی است. آقای شمخانی به مدت ۱۰ سال در دبیری شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، این در حالی است که دو دبیر قبلی یعنی آقایان جلیلی و لاریجانی، به ترتیب ۶ سال و ۲ سال، در این سمت حضور داشتند. ثانیا روند غالب متعارف این است، با تغییر دولت‌ها و قرار گرفتن رؤسای‌جمهور جدید در مسند ریاست‌جمهوری شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورا هم تغییر می‌کند. اما آقای شمخانی در دولت جدید، همچنان به مدت ۱۹ ماه در این سمت حضور داشت و آخرین‌بار بیشتر با هماهنگی دولت و در مدار راهبرد دولت آقای رئیسی، توافق با عربستان را که مذاکرات آن چندین دور به طول انجامید، نهایی کرد.

در این‌جا نیز فارغ از نگرش احزاب و گروه‌های سیاسی به اشخاص، سیاست‌های کلان نظام و دولت است که روند تصمیماتی مانند توافق دوجانبه با عربستان را تعیین می‌کند. به بیان دیگر مضحک است که نشریه‌ای ادعا کند ترس فلان گروه یا تندروها از احیای برجام، علت تغییر شمخانی بوده است! در عین حال، ارتقای مذاکرات منتهی، توافق دوجانبه عربستان، به سطحی فراتر از مذاکرات وزارت خارجه طرفین، به درخواست طرف سعودی انجام گرفته بود.

موضوع بعدی، تلاش افراطیون غربگرا برای مصادره آقای شمخانی برای مطلوب خویش است و حال آنکه وی، مرزبندی‌های جدی با این جریان داشت. به‌عنوان مثال در ماجرای برجام، او هر چند در ابتدا (و در کلیت ماجرا) نگاه خوش‌بینانه داشت، اما بعدها به منتقد جدی روند توافق و خسارات آن تبدیل شد و فراتر از آن، در دبیرخانه شورا نقش مؤثری در هماهنگی سه قوه برای تصویب نهایی قانون اقدام متقابل مجلس ایفا کرد؛ در حالی که روحانی و برخی اطرافیانش بی‌اعتنا به عبرت‌ها و خسارت‌های برجام، مجدداً دنبال توافق به هر قیمت با آمریکا بودند و اگر همکاری مجلس و دبیرخانه شورا نبود، قطعاً خسارت‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی به مراتب بزرگ‌تری برای کشور رقم خورد.

در همین زمینه روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران، هر چند ادعا کرد دو سال تحمل و تأخیر رئیسی در عدم تغییر شمخانی، نبود فرد مناسب بوده(!)، اما در ادامه اذعان کرد: «هرچند شمخانی تا پایان دولت روحانی بر سر کار خود ماند اما همان زمان هم اختلافاتی میان دولت و شمخانی در مقام دبیری شورای عالی امنیت ملی وجود داشت. ریشه این اختلافات معمولاً به توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ برمی‌گشت. جایی که شمخانی با امضای این توافق مخالف بود. او همچنین چندین‌بار به‌صورت علنی در اظهارات خود امضای برجام را یک اشتباه خواند. همچنین در زمانی که گفت‌وگوهای احیای برجام با حضور عباس عراقچی به عنوان معاون وزیر امور خارجه در وین در جریان بود، نورنیوز به عنوان رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی همواره خبرهایی را به نقل از منابع آگاه منتشر می‌کرد که نشان می‌داد، گفت‌وگوها یا در مسیر توافق نیست یا متن توافق روی میز خواسته‌های ایران را تأمین نمی‌کند. روندی که نشان می‌داد شمخانی با احیای برجام دست‌کم با آن شرایطی که دولت روحانی بر سر جزئیات آن به توافق رسیده، موافق نیست».

یادآور می‌شود آقای شمخانی مرداد ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز «امضای برجام اشتباه بود؛ ما نباید آن را امضا می‌کردیم. مذاکره با آمریکا بی‌فایده است. ما بیش از این اجازه نداریم که فرصت ملت ایران را صرف روندهای بی‌حاصل کنیم. اروپایی‌ها از ما خواستند از برجام خارج نشویم. ما پذیرفتیم تا به اروپا فرصت بدهیم که نشان دهد توان تصمیم‌گیری مستقل را دارد. اروپا اگر در پرداخت هزینه‌های حفظ برجام مردد است، باید بداند که ایران معطل آنها نخواهد ماند».

او همچنین تأکید کرده بود: «هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست بلکه وادار کردن ایران به تسلیم است و مادام که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد، ایران هرگز به‌دنبال مذاکره نخواهد بود».

این موضع شمخانی در آن زمان با عصبانیت و پرخاشگری محافل غربگرایی روبه‌رو شد که امروز ضمن تحریف واقعیات مسلم،‌ ادعا می‌کند شمخانی چون می‌خواست برجام را احیا کند،‌ برکنار شد! این جریان در کنار روحانی،‌ به‌دنبال مسئولیت‌زدایی از آمریکای عهدشکن و متهم کردن طرف ایرانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    13 3
    به اسم میبرنش مجمع تشخیص به رسم بردنش تومنطقه برای گسترش مقاومت
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      8 13
      عجب کشفی کردی ! ... اتفاقا روحیه او به این امور نمی خورد و به نگاه اصلاح طلبان نزدیک است
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      4 4
      جواب دهنده، همه اصلاح طلبان بد نیستن
    • سیدامیر IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      7 8
      بنظر ما دندون کرم خورده ای بود که رفت/ این همون ادمی بود که تو سیمای ملی گفت بنی صدر خیانت نکرده !حافظه تاریخی ملت پاک شدنی نیست!
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    9 4
    حقیقت را بگویید
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    9 11
    چراعوضش کردن خداکنه نخوان جنگ بشه
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      7 4
      عوض کردنش‌چه ربطی به جنگ داره؟
    • BEHNAM IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      8 1
      حاژی بوفه داردبیرستونمون نیستا رئیس شورای امنیت مملکته
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    4 4
    حالا شمخانی مهم شد!
  • IQ ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    11 9
    جالبه تا ایشون بودن این روزنامه های زنجیره ای هی حرف مفت هی حرف مفت میزدن الانم که ایشون رفته دوباره هی حرف مفت هی حرفه مفت میزنن قوم بنی اسرائیل رو گذاشتن جیب شون در بهانه گیری
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    7 3
    پسرش خخخخ
    • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 0
      بقول اون بابا دو خخخخ معادل با یه بادمجونه ها
  • علی افصحی IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    4 4
    این جماعت اصلاح طلب آمریکایی فقط با : «مادام العمری » در هر سمت و مدیریتی صفا می کنند. اصلا با تغییر و جا به جایی « حال نمی کنند» البته مدعی تغییرات در همه چیز هم هستند!! وقتی دو دورهٔ سخت با هاشمی بودن در اواخر دههٔ شصت تا اواسط دههٔ هفتاد تمام می شد همین افراد طرح « مادام العمری» ریاست جمهوری را در جمهوری اسلامی و در نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات نه « سلطنت »!! ارائه کردند در حالی که نعرهٔ « تغییر » هم می زدند. عین شیطان بزرگ معلم و مربی اشان ، ترور ، کودتا ، سرکوب نودونه درصد جامعه آمریکایی و...را دارد اما سخن از آزادی ، دموکراسی و مبارزه با تروریزم هم تا دلت بخواهد سر می دهد دنیای رعایای کدخدا و خود کدخدا دنیای « حرافی و لفاظی و البته با چاشنی استبداد چند لایه » است. واسطهٔ طرح مادام العمری ریاست هاشمی ، این امر ضد قانون اساسی و ضد آرمان های انقلاب اسلامی هم ،به قول خودشان « نگین دولت سازندگی!» مهاجرانی فراری بود. عجیب این که با وجود شمخانی تا دیروز سخن از یکدست بودن حاکمیت می گفتند حالا که از شورای عالی امنیت ملی رفته برایش معرکه گرفته اند در حالتی که شمخانی تنها رئیس شورا بود که بیش از ده سال در این مقام حضور داشت . با این که فقط نیم روز شمخانی ظاهراً بی مسئولیت ماند اما بلافاصله امام خامنه‌ای هم او را عضو مجمع تشخیص مصلحت بازوی قوی و تاثیر گذار رهبری و نیز به عنوان مشاور سیاسی ولی فقیه منصوب نمود با این حال باز اصحاب مادام العمر سخنانی بی ربط و غیر واقعی گفته و به روی خود نیاوردند که همین حضرات به همراه دولتمردان روحانی جهانگیری چه هجمه هایی به شمخانی در دورهٔ دولت اصلاحات آمریکایی بنفش داشتند. دوره ای که « برجام وحی منزل » تلقی شده و مخالفین اش « رافضی» !! خوانده می شد. همان برجامی که امضای آن را شمخانی در سال نودو هشت اشتباه خوانده اما اصلاح طلبان« هرهری مذهب » امروز مدعی اند شمخانی در پی احیاء برجام بود که « تغییر» یافت!! در اصلاحات کی به کیه. بنگاه خبر پراکنی اختلاسگران درجه یک اصلاحات آمریکایی، هر روز در کار ند تا نفرت پراکنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی نماید تا مگر با این گردنکشی باز به صدارت برسند! اما هیهات که دیگر نخواهدشد. یعنی انقلابیون با هوشمندی در انتخابات نخواهند گذاشت باذن الله.
    • BE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 1
      علی آقا دست مریزا لوپ کلام رو گفتی !
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 8
    حالا وقت داره بشینه با خودش سنگاش رو ،وا کنه !که بالاخره سال88 فتنه بود یا نبود!
  • منصف IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 1
    با سلام دولت جدید قرار بود مرغ را با قیمت هشت هزار تومان عرضه نماید مشرق دروغ بازی کافی نیست ،به راحتی توی چشمان مردم نگاه میکنید ودروغ که گناه کبیره است میگویید ،مردم این رویه را نمی پذیرند،در مقابل خون شهدا چی توجیهی دارید
  • منصف IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 1
    با سلام دولت جدید قرار بود مرغ را با قیمت هشت هزار تومان عرضه نماید مشرق دروغ بازی کافی نیست ،به راحتی توی چشمان مردم نگاه میکنید ودروغ که گناه کبیره است میگویید ،مردم این رویه را نمی پذیرند،در مقابل خون شهدا چی توجیهی دارید
  • منصف IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 1
    با سلام دولت جدید قرار بود مرغ را با قیمت هشت هزار تومان عرضه نماید مشرق دروغ بازی کافی نیست ،به راحتی توی چشمان مردم نگاه میکنید ودروغ که گناه کبیره است میگویید ،مردم این رویه را نمی پذیرند،در مقابل خون شهدا چی توجیهی دارید
  • منصف IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 1
    با سلام دولت جدید قرار بود مرغ را با قیمت هشت هزار تومان عرضه نماید مشرق دروغ بازی کافی نیست ،به راحتی توی چشمان مردم نگاه میکنید ودروغ که گناه کبیره است میگویید ،مردم این رویه را نمی پذیرند،در مقابل خون شهدا چی توجیهی دارید
  • پیروز IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    توافق با عربستان حاصل عملکرد و اثر میدان در دیپلماسی بود ، بعد آشوب ها مقرر شد گوشمالی سختی به عربستانی ها و شخص بن سلمان بدهند ، بن سلمان بعد از زدن ارامکو توسط ایران و عدم پاسخگوئی محور غربی عبری و عدم کارایی سامانه های بسیار گرانقیمت پاتریوت و ... تسلط روسها در محور اوکراین با همکاری ایران فهمیدند که اگر پیامی به ایران برای جلوگیری از حمله تنبیهی ارسال نکنند ، پشیمان خواهند شد ، به همین جهت پیشدستانه سعی در حل مشکلات خود با ایران ، مهار بازوی رسانه ای و تفرقه برانگیز خود در لندن ، ارسال پیام به جبهه های متخاصم با ایران و مهار آنها نمودند ( البته توفیق چندانی نیز در این جبهات نیز نداشتند ) اینکه مثلا چون فلان شخص در شورای عالی امنیت ملی بود ، این چنین شد و .... و بگوئیم میدان در مذاکرات اثری نداشته حرفی بیهوده است ، البته وجود افرادی همچون کیوان خسروی از عناصر دو خردادی در کنار شمخانی نیز در ناکامی ها تاثیر بسزائی نیز داشت و همچنین شائبه هایی که در خصوص خانواده شمخانی وجود دارد بی تاثیر نبوده است
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 0
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر خوانندگان عزیز، عرض می کنم که از خدای تعالی بخواهیم که توفیقمان بدهد در گفتار ها و رفتار های خودمان با دیگران بروش پیامبر رحمت و ائمه معصومین علیهم الصّلوة و السّلام ، عمل کنیم . چرا بایداین بنده یِ حقیر از دیگران انتظار داشته باشم که دین و دستورات خدای تعالی را در مورد بنده همه مراعات کنند ، اما بنده نسبت به همه با بد گوئی و تحقیر و تمسخر سخن بگویم و ادعای ِ دینداری و انقلابی بودن هم داشته باشم ؟ شما خوب باشید ولی من همین که هستم ، همینم . میدانیم که با بد زبانی و زشتگوئی دیگران را هم از دین و هم ازخودمان گریزان می کنیم بجز عده ای خردمند که خواهند گفت این بیچاره کم خرد است باید برایش دعاء کردکه ان شاءالله درست و براه راست هدایت بشود . مشو غافل عزیز از مهربانی __حقیقت کن بیان با خوشزبانی __ ز تحقیر و زبد گوئی بمردم __بپرهیز و مباش مانند کژدم __مزن بر دیگران با گفته ات نیش __ فراریشان مکن از دین و از خویش __ از خدای تعالی برای همه ی خوانندگان عزیز ، سلامتی و مؤفقیت و شادکامی خواهانم . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 2
    از پسرش هم اطلاع دارید
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس