11

به منظور پیگیری متداول فعالان عرصه لوازم خانگی‌ مقرر گشته بود تا در سال۱۴۰۰ واردات لوازم خانگی آغاز شود و کلیه ممنوعیت‌ها لغو گردد.تصمیمی‌ که در آن سال نویدی بر ساماندهی بازار لوازم خانگی داشت اما...

به گزارش مشرق، ایجاد بازار انحصاری خطری بود که از ابتدای سال ۹۷ به مسئولان گوشزد می‌شد! خطری‌ که جدی گرفته نشد و حال در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور کماکان به چشم می‌خورد.

از سال ۹۷ که واردات لوازم خانگی در کشور ممنوع اعلام شد، فعالان این عرصه به بیان معایب این امر پرداختند و کوشیدند تا این ممنوعیت را لغو کنند. آن‌ها براین باوربودند که ممنوعیت واردات بازاری انحصاری ایجاد می‌کند و ورود محصولات قاچاق نیز افزایش پیدا می‌کند.

به منظور پیگیری متداول فعالان عرصه لوازم خانگی‌ مقرر گشته بود تا در سال ۱۴۰۰ واردات لوازم خانگی آغاز شود و کلیه ممنوعیت‌ها لغو گردد. تصمیمی‌ که در سال ۱۴۰۰ نویدی بر ساماندهی بازار لوازم خانگی داشت اما از سوی وزارت صمت پذیرفته نشد و بلاتکلیف باقی‌ماند.

متأسفانه گزارشات میدانی حاکی از تحقق خطرهای گوشزد شده و بازار انحصاری در لوازم خانگی است؛ به طوری که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بی آنکه تغییر قانونی در قیمت‌ها اعمال شود، محصولات دو مرتبه دچار افزایش قیمت شده‌اند. پیش‌تر مقرر شده بود تا کلیه قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان در سامانه ۱۲۴ ثبت گردد که حال چنین امری صورت نمی‌گیرد و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان با تخلف و زیرپا گذاشتن قانون، دست به گران فروشی‌و ایجاد بازار انحصاری می‌زنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تولیدکنندگان لوازم خانگی از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند

روح الله عباس پور درباره صنعت لوازم خانگی، گفت: صنعت لوازم خانگی اقدامات خوبی درباره تحقق شعار سال، در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام داده و حمایت‌های بسیاری از این صنعت صورت گرفته و فعالان این عرصه توانستند خلاء نبود برندهای مشهور را برطرف کنند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر رویکرد مردم نسبت به خرید لوازم خانگی داخلی و استقبال از این محصولات، افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی نباید از حمایت‌های صورت گرفته سوءاستفاده کنند اکنون بازار لوازم خانگی انحصاری است و تولیدکنندگان این حوزه نباید این تصور را داشته باشند که با تولید هر کالایی می‌توانند این بازار را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه کرد:تولیدکنندگان لوازم خانگی باید به این موضوع توجه کنند که بازار این محصولات همیشه انحصاری نخواهد ماند، ممکن است زمینه واردات فراهم شود بنابراین باید با ارتقای کیفیت و استانداردسازی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای فرصت مناسبی است که تولیدکنندگان داخلی به ویژه صنعت لوازم خانگی باید با ارتقا کیفیت بتوانند به بازارهای این کشورها راه یابند.

یک نماینده مجلس:

برخی تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی از شرایط انحصاری بازار سوءاستفاده می‌کنند

لطف اله سیاه کلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره گرانی لوازم خانگی، گفت: زمانی که بازار انحصاری می‌شود، مشکلات بسیاری مانند دلالی کاذب ایجاد خواهد شد و ممکن است که تولیدکنندگان در قیمت، کیفیت و عرضه سوءاستفاده کنند و بازار سیاه به وجود آید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی با توجه به محدودیت واردات، برخی از تولیدکنندگان بازار را انحصاری کردند که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با متخلفان این حوزه برخورد کند.

وی با بیان اینکه انحصار بازار لوازم خانگی باید با تدبیر مناسب شکسته شود، اضافه کرد: وزارت صمت باید بستر لازم برای تحقق این مهم را فراهم کند ما نیز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس آمادگی داریم کمک‌های لازم برای کاهش انحصار بازار لوازم خانگی را انجام دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد:برخی تولیدکننده ها، توزیع‌کننده ها و فروشنده های لوازم خانگی از شرایط انحصاری کنونی بازار سوءاستفاده می‌کنند زیرا تناسب عرضه و تقاضا از بین رفته و رقابتی در بازار وجود ندارد که باید مدیریت و تدبیر لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: برای تنظیم بازار داخل و ارتقای کیفیت لوازم خانگی باید هر تولیدکننده ملزم شود که میزان مشخصی از تولیدات خود را صادر کند با اجرای این سیاست تولیدکنندگان ناچار می‌شوند که محصولات باکیفیت تولید کنند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران:

با گرانی رو به رو هستیم نه گران‌فروشی!

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران عنوان کرد: به منظور کنترل‌ و ساماندهی بازار لوازم خانگی، مهم‌ترین اصل تنظیم‌گری‌ دولت است. بدیهی است که مردم و تولیدکنندگان قادر به تنظیم‌گری‌ و ساماندهی بازار نمی‌باشند و این امری است که از سوی دولت تحقق پیدا می‌کند.

وی‌ درخصوص گرانی لوازم خانگی افزود: باید پای درد دل تولیدکنندگان بنشینیم و صحبت‌های توزیع کنندگان را بشنویم. در مقام تولیدکننده مطالبه‌مان این است که دولت نرخ مواد اولیه را به مدت یک سال ثابت نگه دارد و با قیمتی مشخص ارائه کند. چنانچه این مطالبه عملیاتی شود، قیمت‌ محصولات را با نرخ ثابت ارائه خواهیم کرد و در سامانه ۱۲۴ درج خواهیم کرد.

پازوکی تصریح کرد: با حفظ نرخ مواد اولیه به مدت یک‌سال، تولیدکننده نیز قیمت خود را ثابت نگه خواهد داشت و مصرف کننده منتفع خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران همچنین خاطرنشان کرد: قریب به یک سال است که در انتظار عملیاتی‌شدن مطالبات تولیدکنندگان هستیم. متأسفانه گام عملیاتی در این باره برداشته نشده و هیچ اقدامی مبنی بر حفظ قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان صورت نگرفته است. او متذکر شد: شایان ذکر است تا بگوییم که امروز با گرانی رو به رو هستیم نه گران‌فروشی! هیچ گران فروشی در حال حاضر صورت نمی‌گیرد و چنانچه افزایش قیمتی اعمال می‌گردد، به سبب نرخ مواد اولیه و التهابات این بازار است.

وی یادآور شد: امروز تولیدکنندگان جامعه نیز دچار استیصال شده‌اند. طی یک روز محصول خود را به فروش می‌رسانند و روزدیگر قادر به خرید مجدد محصول موردنظر خود نیستند.

پازوکی تصریح کرد: متأسفانه در شرایط فعلی‌ سرمایه درحال هدررفت می‌باشد و قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است. امروز کلیه مردم به خرید اقساطی روی آورده‌اند و دیگر قادر به خرید نقدی نیستند.

چنانچه فردی ظرفیت خرید نقدی را داشته باشد هم‌ درصدد خرید اقساطی خواهد بود چراکه سرمایه خود راحفظ‌ خواهد کرد. مهم‌ترین دلیل این امر عدم تناسب دستمزدها با تورم است.

متأسفانه قیمت کالا چندین برابر دستمزد افزایش پیدا می‌کند و این موجب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران مطرح کرد: دولت باید با حضور و تنظیم‌گری خود بازار مصرفی مردم از جمله بازار لوازم خانگی را ساماندهی کند.

او بیان داشت: به منظور بقای صنعت لوازم خانگی نیازمند صادرات هستیم و این امری غیرقابل انکار است. چنانچه صادرات صورت نگیرد، شاهد اتفافات ناگوار در این حوزه خواهیم بود.

وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: باید چشم‌انداز رقابتی ایجاد شود. نمی‌توان تنها درصدد تولید داخل بود. باید نگاهی گسترده داشت و قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و مواد اولیه قابل رقابت را رقم زد.

گرانی انحصاری در لوازم خانگی/ آیا تجربه تلخ بازار خودرو تکرار می‌شود؟

عطا بهرامی، کارشناس حوزه تولید :

حمایت از مسیر رقابتی شدن، عملیاتی می‌شود

عطا بهرامی، کارشناس حوزه تولید در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان داشت: اقدامات حال حاضری که در دستورکار دولت قرار گرفته است، راهگشا نخواهد بود. گفتنی است که تنظیم‌گری‌ جایگزین رقابت نیست و باید رقابت در جایگاه خود ایجاد گردد.

اینکه چرخه صنعت و اقتصاد دستکاری شود، تورم را کاهش نخواهد داد. تورم عادی ارتباطی به بنگاه‌ اقتصادی‌ ندارد و در ارتباط با نظام پولی کشور است.

وی افزود: نظام بانکی در حال تولید تورم است و دولت به‌جای آنکه درصدد خشکاندن ریشه تورم باشد، درصدد اعمال تغییرات در حوزه تولید است.

چنین امری نادرست است و نتایج قابل توجهی را رقم نخواهد زد. متأسفانه امروز در برخی حوزه‌ها با تورم مضاعف رو به رو هستیم؛ تورم مضاعف به سبب نظام قیمتی ارزی مطرح شده است و به‌جای آنکه مسیر تورم اصلی را پیش بگیرد، مضاعف شده است.

بهرامی تصریح کرد: در اقتصاد کنونی با تورم مضاعف پلاس هم رو به رو هستیم. این نوع ازتورم در ارتباط با سیاست‌گذاری‌های دولت می‌باشد و نمود اصلی آن در بازارهای مالی کشور همچون بازار خودرو، مسکن و لوازم خانگی است.

کارشناس حوزه تولید همچنین خاطرنشان کرد: امروز جلوگیری از عرضه و نظام چندقیمتی‌ موجب گرانی دلار و نابسامانی‌های بازارهای مالی کشور شده‌ است.

او درباره گرانی لوازم خانگی متذکرشد: یکی‌از عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی، جلوگیری از واردات بود. به موجب‌این امر، برندهای درجه ۳ و نامرغوب وارد کشور شدند؛ در بیشتر موارد این برندها از کیفیت مناسب‌برخوردار نیستند و قابلیت رقابت ندارند. این درحالی‌ است که قیمتی بسیار گران دارند. به طورمثال با هزینه‌ای که صرف ماشین ظرف شویی موجود در داخل کشور می‌شود، می‌توان ماشین ظرف شویی آلمانی خریداری نمود که حرف بسیار برای گفتن دارد و قابل رقابت در دنیا می‌باشد.

وی یادآور شد: برخی عنوان می‌کنند که به منظور ساماندهی بازار باید وارد بازار فولاد و کامودیتی‌ها شد. مادامی که بازار دچار عدم تعادل است، اقدامات این چنینی تنها رانت تعریف‌می‌کند و راهگشا نخواهد بود.

بهرامی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: ضرورت دارد که دولت در ابتدای امر نظام بانکی کشور را اصلاح کند و فضای رقابتی بودن را برهم نزند. بی‌شک حمایت باید از مسیر رقابت بگذرد.

گرانی انحصاری در لوازم خانگی/ آیا تجربه تلخ بازار خودرو تکرار می‌شود؟

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طرح کرد: قیمت کالاها در بازار داخلی برهم خورده است و این متأثر از دو عامل است. عامل‌نخست گرانی‌ها خارج از کنترل دولت می‌باشد و در ارتباط با نوسانات دلار است.

عامل دیگر قیمت حبابی و غیرواقعی است که برای کالاها ایجاد می‌گردد. متأسفانه این روند در شرایط کنونی در بیشتر اقلام مصرفی همچون مرغ، پیاز، گوشت و برنج دیده می‌شود. وی افزود: نوسانات بازار، عدم حمل و نقل و جلوگیری مقطعی از تولید مهم‌ترین عامل افزایش قیمت محصولات در کشوراست.

کوچکی نژاد تصریح کرد: متأسفانه شرایط نامتعادل بازار، تولیدکنندگان را دچار سردرگمی کرده است. دولت به موجب کنترل این شرایط درصدد تشکیل وزارت بازرگانی است و می‌کوشد تا بازرگانی داخلی، خارجی، بازار داخلی و خارجی ایجاد کند. حال‌ پرسش این است که با تشکیل وزارتخانه کلیه مشکلات بازار حل می‌گردد؟ پاسخ این است که با تشکیل وزارتخانه تمامی مشکلات کشور حل نخواهد شد.

پیش‌تر مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای تحت عنوان کالابرگ الکترونیک داشت که براساس آن دولت موظف می‌شد کالای اساسی مردم را باروش‌های شناسایی شده، تهیه کند.

متأسفانه این مهم به درستی عملیاتی نشد و فرآیند اعطای کالابرگ در دستورکار دولت قرار نگرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تا مادامی که یارانه نقدی پرداخت می‌گردد، شاهد افزایش قیمت و نقدینگی در اقتصاد ایران خواهیم بود. بی‌شک با افزایش نقدینگی شاهد رشد فزاینده تورم نیز خواهیم بود.

او متذکرشد: دولت باید مشکلات حال‌حاضر را حل کند و توجه به تولید را در دستورکار قراردهد. رکود تولید منجر به افزایش قیمت‌ها در بازاری همچون بازار لوازم خانگی می‌گردد و معادلات اقتصادی رابرهم می‌زند.

وی یادآور شد: بسیاری از اقتصادهای دنیا با تورم همراه شده‌اند و تولید خود را رونق بخشیده‌اند. بنابراین می‌توان در شرایط تورمی درصدد افزایش تولید بود و سپس تورم را کاهش داد. نمی‌توان به سبب کنترل تورم مانع از تولید شد و تنها درصدد کنترل تورم بود.

او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: دولت می‌بایست حمایت از بخش‌های خرد و آسیب پذیر را در دستورکار قرار دهد و اهتمام ویژه نسبت به رونق و افزایش تولید داشته باشد.

فعالان و آگاهان این عرصه براین باورند که حضور دولت نقش به سزایی در کنترل قیمت‌ها و ساماندهی بازار خواهد داشت. آن‌ها می‌گویند که دولت باید بر رویکرد متخلفان نظارت داشته باشد و با رصد تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، التهابات موجود در بازار لوازم خانگی راکاهش دهد.

برخی نیز براین باورند که حمایت از تولید و افزایش صادرات راهگشا خواهد بود و موجب خروج لوازم خانگی ازچنگال‌ تورم خواهد شد.

فعالان و تولیدکنندگان لوازم خانگی باید دقت کنند فرصت استثنایی موجود را از دست ندهند، اگر این دقت صورت نگیرد، همانند آنچه در حوزه خودرو رخ داد، پیش می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    بله
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      جای وزارت بازرگانی خیلی خالی است تا این خود تحریمی و بساط فساد تولید کننده داخلی را ریشه کن کند
    • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 0
      هر جا انحصار باشد همین است ایا از تجربه خودرو درس نگرفتید!؟؟؟ یخچالم سوخت - یخچالی قیمت گرفتم(اوایل اسفند1401) 33 میلیون- 10 اسفند خردیدم 36،900 همسایه م رفت خرید- اواخر اسفند 42 !؟؟؟؟؟؟؟ حالا بیایید از صنایع داخلی حمایت کنید! وقتی جنبه ندارند این می شود که طمع اینها تمام نشدنی است و سر هموطن خود را بی بسمل می برند!
  • جابر IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    10 1
    گرانی وحشتناک لوازم خانگی همانند خودرو بعلت عدم ورود واردات آن و بی رحمی و یکه تازی تولیدکنندگان آن بهمراه حامیان دولتی است که این وسط سر مردم بریده شده است؟
  • پسر IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    8 1
    واردات قطع بشه.بالطبع اجناس ایرانی بی کیفیت بدون قانون گرون میشه چون جنس خارجی نیست که باهاشون رقابت کنه
  • محمود IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    10 1
    شک نکنید به اسم حمایت از تولید داخلی خیانت به مصرف کنندگان انجام می شود
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    8 1
    تولید کنندگان لوازم خانگی مثل خودروهای مونتاژی قیمت های چند برابری میدهند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 1
    قیمت تمام شده لوازم خانگی محاسبه و مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت شود،خون ملت را توی شیشه کرده اند.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    دستاوردی جدید
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    16 3
    هیچ جای جهان با انحصار در کالا پیشرفتی اتفاق نیوفتاده است مثلا آلمان نیومده واردات ببندد تا همه آلمانی ها بوش بخرن
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      6 2
      چرا باید واردات لوازم خانگی و خودرو ممنوع یا بسیار محدود باشد
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 1
      دلیل اصلی بحران در قیمت ها و تولید در تمام بخش ها کاهش ارزش ریال است در چنین شرایطی و در حالی که مردم بیشتر درگیر قیمت خودرو و مسکن و طلا هستند برخی اتحادیه ها و تولیدکنندگان و واردکنندگان از چنین وضعیتی سواستفاده می کنند و قیمت ها را بسیار بیش از تورم بالا می برند مانند بازار لوازم خانگی، لوازم یدکی
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    13 1
    واردات آزاد کنید آلمانی ژاپنی ( کره ام نه ) ببین چطوری این تولید کنندگان که آه و ناله میکنن از قیمت مواد اولیه شروع میکنن به عرضه و پائین اوردن قیمت سی ساله خودروساز ازون اول اه و ناله کردن همیشه میگفتن مواد گرون شده
  • یاران امام IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    گرانی لوازم خانگی تولید داخل به هیچ علل و علت قابل مفهوم نیست. ورق فولاد 222 استیل در داخل تولید میشود. لوازم pvc قطعات تولید داخل و الکتروموتور تولید داخل کلیه کارخانه های تولید داخل مواد اولیه را با ریال می خرند ولی محصولات شان را با دلار آزاد میفروشند. در کجای دنیا ایقد به مردم مظلوم میشود.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    الان مواد گرون شده فقط برا شماست مسلما چیپست و ال سی دی مثلا برا پاناسونیک و توشیبا و هایسنس هم گرون شده است ،یا در خودرو برا فولکس و کیا چطوره اونا گرون نمیشه یا خیلی جزئی اصلا سیستم و راه و روش تولید و تهیه مواد ساختاری ایراد داره اشتباه است
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    کلا چرخه تولید در اینجا ایراد داره اینو بخریم اونو بخریم سرهم کنیم جمعش شد این با سود ما این ، راحترین کار ممکنه همیشه انتخاب میکنن
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    یه شرکتی رفته اسم آیوا خریده تلویزیون میزنه ایوا اصلا نیست دیگه اسنوا رفته اسم دوو خریده همون کالا با اسم دوو میده اون یکی رفته اسم کنوود خریده اسنوا از هر سوراخی میخواد پول دربیاره بجای اینکه تمرکزش رو برند خودش باشه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    متاسفانه حمایتهای حکومت از تولید داخلی با ایجاد انحصار کمر مردم را شکسته
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    7 1
    بی کفایت ترین دولت تاریخ ایران
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 1
      یاد حسن روحانی افتادم.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    همون اول که این بحث مطرح شد کاملا واضح بود که چنین تبعاتی خواهد داشت !
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 1
    بله خدا رو شکر از نوک پا تا فرق سر امریکایی نیستیم فقط هیچ نیستیم
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 1
    سرهم بندی اجناس بنجول چینی تحت عنوان تولید داخلی باقیمت نجومی ،فقط تعداد زیاد رانتخوار داخلی داریم نه تولید داخلی
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    5 1
    خدا شاهده رفتم تلویزیون بخرم میگن اگر میخواین،اینقدر پیش پرداخت بدین،۳ ماه دیگه تلویزیون بهتون میدیم.دقیقا مثل خودروسازی شده
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 1
    عزیز من خود شما بیکباره ورود کالاهای خانگی خارجی رو ممنوع و شرکتهای سامسونگ و ال جی رو تحریم میکنین .
  • دهقان IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    دولت های ما مثل پت و مت شدند دولت نهم و دهم با ساخت و ساز مسکن قیمت مسکن شکست انرژی هسته ای که دولت قبل مهر و موم کرده بود راه اندازی باعث برتری بین المللی و قدرت ایران شد دولت 11و12 در دو دوره همه رو متوقف با ریزی نابود کرد مثل پت و مت این دولت فعلیم که صادق هست تا حدودی اینقدر دولت اصلاح طلبان بجای باز کردن قفل زده بر همه ارکان جامعه و چاه حفر کرده که هر دری باز میکنی پرت میشی ته چاه راه و چاره چیست
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 2
    تا این نوع تفکرات مدیران نظام در این مملکت وجود داره وضع همینه.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 1
    واردات چی وقتی کشور تحریمه؟ سال ۱۳۳۹ کشور مشکل ارزی داشت واردات موز رو ممنوع اعلام کرد بعد الان بعضیا هی واردات واردات می کنند. فقط ادعای انقلابی بودن دارید. درک می کنید کشور در جنگ اقتصادیه؟
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    همون نکته اقای غنی نژاد در برنامه دیشب شیوه کافی است ، در مورد صنعت خودرو پنجاه سال دخالت دولت و بستن واردات نتیجش اینه دولت هرجا دخالت کرده انحصغر و فقر آورده است اکثر رانت خوارها دولتی ها خصولتی ها هستند
  • سعید IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    تجربه نشان میدهد ، مردم در گرانی اشتیاق بیشتری برای خرید دارند پس ، چرا که نه
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 1
    در ایران دولتها بجای توزیع عادلانه ثروت و امکانات در جهت منافع خودیها حرکت میکنند شما هیئت مدیره چهار پنج تا ازینارو بشناسی همشون خصولتی هستند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 3
    باید از شرکتهای داخلی حمایت کرد
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 1
    چرا آدرس غلط می دهید، آیا قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی گران نشده، تا چه موقع روزه سکوت می گیرید و به بی راهه می روید
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    واقعیت ها عوض نمیشود
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    سرنخ را باید در وزارت صمت جستجو کرد.وزیر عزل میشه معاون میشه سرپرست.این کار اشتباهی است .باید معاونین هم عوض بشن.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    مردم عادی فهمیدن
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    تو رو به خدا تولیدات ایرانی کیفیت ندارن مردم رو تو لوازم خانگی واسه چی اذیت می کنید
  • سید امیر DE ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    بدتر از گرانی، تقلب در بازار لوازم خانگی هست. یک خردکن برقی خریدم روش نوشته بود ۱۵۰۰ وات، بخش موتورش را باز کردم دیدم روی موتور برچسب مشخصات خورده و توان موتور ۱۲۰ وات هست. بدتر اینکه دو دکمه برای دو سرعت متفاوت داشت ولی تک سرعته بود و دکمه ها نمایشی بودند.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    بزرگترین ظلم نظام به مردم انحصاری کردن صنعت است. چه خودرو سازی باشد چه لوازم خانگی و...
  • منصور IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    سمت بندرعباس ندیدم تو خونه ی لوازم خانگی ایرانی باشه
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    چرا دولت از خودرو درس نگرفته هست که با انحصار چیزی حل نمی شود این نمایندگان مجلس و دولتیان چرا در اموری که داخلی هست و مسئولیت اجرای آن از صفر تا صد د ست خودشان هست به نحو احسن عمل نمی کنند ؟ در این چند سال نشان داده است متاسفانه علی رغم شعار حمایت از تولید داخلی. تولیدکنندگان و بازار رفتاری منصفانه با مردم نداشتند و تا آنجا که جا داشته استفاده را کرده اند
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 0
    رییس جمهور باید استیضاح بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس