1

تنش‌های آبی چند سال اخیر در مناطق شمالی استان سیستان‌وبلوچستان، لزوم توجه ویژه به ریشه‌های شکل‌گیری این بحران عظیم است. بخشی از ریشه‌های این معضل به دوران حکومت پهلوی اول و دوم بازمی‌گردد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که نگاهی به انسداد سهم ایران در هیرمند از سوی طالبان و اخطار رئیس‌جمهور به سران کشور همسایه، حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب و اعدام تروریست‌های پرونده خانه اصفهان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

رئیسی به حاکمان افغانستان هشدار داد به تعهدات خود درباره حقابه ایران از رود هیرمند عمل کنند، تصاویر ماهواره‌ای هم ادعای طالبان مبنی بر خشکسالی افغانستان را رد کرده است، ماجرای حق‌آبه مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است، هر چند که روزنامه‌های اصلاح‌طلب نه با خط گرفتن حقوق مردم ایران بلکه ایجاد تنش میان دو همسایه به ماجرا می‌نگرند.

روزنامه هم‌میهن از جمله همین روزنامه‌ها است، در بخشی از گزارش این روزنامه رادیکال آمده است:

برخی این هشدار ابراهیم رئیسی به طالبان را با استیضاح وزیر امور خارجه کابینه‌اش مرتبط می‌دانند. حق‌آبه هیرمند نه‌تنها به مشکلی در منطقه، بلکه به چالشی برای دولت سیزدهم نیز تبدیل شده است. دیپلماسی آب در کشور فعال نیست. در دیپلماسی آب سه رکن اصلی وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید با یک طرح منسجم و یک مدیریت واحد نسبت به استیفای حقوق ایران اقدام کنند. اما دیپلماسی آب در حوزه وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار منفعل است، به‌ویژه در برابر کشور افغانستان و طالبان. با وجود انعقاد معاهده‌ای در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان، در دولت اشرف غنی با احداث سدکمال خان موضوع حق‌آبه هیرمند دچار چالش شد و اخیراً حکومت طالبان آن را به سمت گودزره ‌منحرف کرده و اجازه ورود آب به ایران را نمی‌دهد. همین امر موجب شده که نمایندگان این استان خواهان استیضاح وزیر امور خارجه شوند. من معتقدم باید در برابر گروه طالبان که قائل به هیچ‌یک از اصول بین‌الملل نیست، همه گزینه‌ها روی میز باشد.

این روزنامه با ایجاد تحریک سیاسی و ارتباط مسائل مختلف به هم نوشته است:

این اولین بار نیست که طالبان که حتی نمی‌توان اسم دولت را روی آن گذاشت برای ایران چالش به وجود می‌آورد. ۸ اسفند سال گذشته بود که فیلمی از رفتار بد طالبان با سربازان ایرانی مرزبانی منتشر شد. ۱۹ مرداد سال گذشته نیز درگیری بین طالبان و مرزبانی فراجا در هنگ مرزی شهرستان تایباد منجر به شهادت یکی از سربازان وظیفه مرزبانی ایران شد. ۱۴ اسفند سال گذشته نیز خبر درگیری و تیراندازی بین نیروهای طالبان و مرزبانان کشورمان منتشر شد که تلفات جانی و مالی نداشت. ۲۴ اردیبهشت امسال نیز در منطقه مرزی نیمروز (در منطقه پاسولی، منطقه مرزی ایران و افغانستان) درگیری رخ داد.

چگونه باید حق‌مان را از طالبان بگیریم؟ /  پیام دوخطی مشاور امنیتی روحانی به اغتشاش‌گران خیابانی

روزنامه آرمان امروز دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نیز نوشته است:

در رابطه با طالبان اشتباهاتی صورت گرفت و مردم افغانستان چه در داخل آن کشور و چه میلیونها نفر بیرون از کشور منتقد سیاست های جمهوری اسلامی هستند و اصلاح مواضع می تواند دل اکثریت مردم افغان را هم بدست آورد. کلا تهدیدی که از جانب جمهوری اسلامی صورت می گیرد احتمالا می تواند حمایت از جبهه مقاومت احمد مسعود باشد، باید صبر کرد و دید که چه حوادثی پیش می آید. به احتمال فراوان طالبان آبی را برای سیستان رها نخواهد کرد!

چگونه باید حق‌مان را از طالبان بگیریم؟ /  پیام دوخطی مشاور امنیتی روحانی به اغتشاش‌گران خیابانی

روزنامه شرق نیز درباره حق‌آبه ایران همان خط تحریک و تشویش را پیش برده است؛ این روزنامه نوشته است:

ایران یک بار برای همیشه باید برنامه‌ای مدون، درست، علمی، کارشناسی و در عین حال جدی، پیگیر و مستمر را در قبال گرفتن حقابه خود از افغانستان داشته باشد. مفسر حوزه سیاست خارجی در ادامه آسیب‌شناسی خود نسبت به کم‌کاری دستگاه دیپلماسی و دولت‌های مختلف برای گرفتن حقابه ایران به موضوع ترکیه هم ورود می‌کند و یادآور می‌شود که با وجود هشدارها و کشاندن وزیر امور خارجه توسط برخی نمایندگان مجلس و مشخصا نماینده مهاباد به صحن علنی و تحرکات نماینده زابل، وزارت امور خارجه و شخص حسین امیرعبداللهیان تا قبل از اتفاقات اخیر نتوانسته است کاری برای گرفتن حقابه ایران انجام دهد. به همین دلیل این کارشناس تأکید دارد که مجلس یازدهم باید جدیت بیشتری در این رابطه داشته باشد و دولت و وزارت امور خارجه را ملزم به پاسخ‌گویی کند.

چگونه باید حق‌مان را از طالبان بگیریم؟ /  پیام دوخطی مشاور امنیتی روحانی به اغتشاش‌گران خیابانی

روزنامه فرهیختگان درباره ریشه بحران کم آبی در جنوب شرق کشور می‌نویسد:

تنش‌های آبی چند سال اخیر در مناطق شمالی استان سیستان‌وبلوچستان، لزوم توجه ویژه به ریشه‌های شکل‌گیری این بحران عظیم است. بخشی از ریشه‌های این معضل به دوران حکومت پهلوی اول و دوم بازمی‌گردد. دورانی که واگذاری بخش‌هایی از خاک ایران به کشورهای همسایه به یک مساله نسبتا رایج و عادت رضا و محمدرضا پهلوی تبدیل شده بود. حدود سال ۱۳۱۰ شمسی انگلیس به دنبال آن بود که یک خط دفاعی دربرابر شوروی با هدف تأمین منافع خود ایجاد کند که طبیعتا هزینه آن را هم باید خودش پرداخت می‌کرد اما هزینه این کار را درنهایت مردم ایران با اهدا شدن خاک کشورشان به خارجی‌ها دادند.

چگونه باید حق‌مان را از طالبان بگیریم؟ /  پیام دوخطی مشاور امنیتی روحانی به اغتشاش‌گران خیابانی

روزنامه همشهری نیز به نقل از ابوالفضل ظهره‌وند؛ سفیر پیشین ایران در افغانستان می‌نویسد:

ار سال‌های گذشته دولت‌های وقت در برابر اقدام‌های کارشکنانه طرف افغانستانی در این زمینه رویکرد «اغماض» را درپیش گرفتند؛ رویکردی که زمینه‌ساز مناقشه‌های کنونی شده‌است. جالب اینجاست که برخی در واکنش به انتقادها درباره عدم‌تحقق حقابه هیرمند، به خشک شدن هامون و بی‌تقصیری طالبان اشاره می‌کنند. این درحالی‌ است که بخش زیادی از منابع هیرمند مربوط به آبی است که از اکوسیستم «هندوکش» سرچشمه می‌گیرد.

در ادامه این یادداشت آمده است:

با همه این بحث‌ها اما باید به یک نکته اساسی توجه داشت؛ اینکه تغییر اکوسیستم منطقه ازسوی طالبان تنها یک پرده از رویکردهای پرهزینه حاکمان جدید افغانستان است. روندی که ازسوی آنان درپیش گرفته شده، نشان می‌دهد طالبان راهبردهای بلندمدتی در حوزه تغییر ژئوپلتیک و ژئوکالچر منطقه تدوین کرده و درحال اجرایی‌سازی آن است. تصمیم‌سازان و سیاستگذاران دولتی باید به این نکته توجه داشته‌ باشند که موضوع هیرمند تنها بخشی از سیاست‌های مخرب طالبان است و در عرصه‌های فرهنگی و مذهبی نیز شاهد اقدام‌های مخرب آنان هستیم.

چگونه باید حق‌مان را از طالبان بگیریم؟ /  پیام دوخطی مشاور امنیتی روحانی به اغتشاش‌گران خیابانی

ماجرای چرخه معیوب علی ربیعی

علی ربیعی مشاور امنیتی روحانی در یادداشتی نوشته است که وضعیت کشور به گونه‌ای است که باید بین آشوب و تسلیم در برابر آمریکایی‌ها یک گزینه را انتخاب کند!

در بخشی از این یادداشت که در روزنامه اعتماد چاپ شده آمده است:

چشم‌اندازی از بهبود سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و معیشتی مردم نیز وجود ندارد. امروز دیگر حتی، تکذیب‌کنندگان دیروز با گوشت و پوست و استخوان درک کرده‌اند که رشد اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری و حل مسائل بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. من معتقدم امروز حل مسائل بین‌المللی نیز بدون حل مسائل اجتماعی در داخل کشور و افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی بین دولت و جامعه امکان‌پذیر نیست!

چگونه باید حق‌مان را از طالبان بگیریم؟ /  پیام دوخطی مشاور امنیتی روحانی به اغتشاش‌گران خیابانی

سیاه نمایی مطلق از وضعیت کشور گذاره مهم اصلاح‌طلبان در ماه‌های پس از اغتشاشات است، البته اقای ربیعی خوب می‌داند که کارکرد اقتصادی دولت آقای روحانی و تأثیر مخرب آن بر سفره مردم، ‌ عیان‌تر از آن است که نیاز به شرح و بسط در این مجال داشته باشد، با این وجود چهره امنیتی اصلاحات تمایل دارد این کژتابی را ادامه دهد، از نگاه مشاوران روحانی کشور قبل از رود به انتخابات باید به نقطه جوش برسد، این پیام را ۴ سال قبل از زبان معدم نیما زم بیان شد، این بار سخنگوی میز بازی عوض شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    21 7
    آقايان دولت الكترونيك ، بنده بعد از ساليان دراز بالاخره كارت ملي هوشمند دريافت كردم ، كه امروز براي تمديد گواهينامه پليس +١٠از من كد پستي خواستند كه نداشتم ، گفتم كه از طريق كارت ملي هوشمند چك كنيد ، گفتند كه مشخص نميكنه و بنده بعد از كلي معطلي راهي اداره پست شدم براي دريافت كد پستي با هزينه ٢٠ هزار تومان اين بود دولت الكترونيك اين بود كارت ملي هوشمند خاك عالم .....
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    15 14
    بادادن قدرت به مسعود وحمایت وتجهیز کردن نیروهای مسعودی وهمچنین تخریب سد کمالخان با چهار موشک به حاکمیت طالبان باید پایان داد
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      24 3
      ایران طالبان رو به رسمیت شناخت در زمانی که هیچ کسی اینکارو نکرد..اینم تبعاتش!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      نه باباااااااااااا ! ازکجا جنش به این خوبی که به بنگلادش می رود؟
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      همچنین حکم اعدام 200 مهاجر افغانستانی در ایران به حبس تبدیل شد.حالا از اینا چه توقعی میشه داشت
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      هر وقت حکومت افغانستان غیر طالبان بود بیا تز روشنفکری بده
    • سجاد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      زمانی که امریکا با طالبان میجنگید و کلی هزینه میکرد متاسفانه ایران به حمایت. مالی و نظامی طالبان پرداخت،حالا هم گیر کرده در این منجلاب
  • محمدبهرامی بلوچ IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    4 2
    بادادن قدرت به مسعود وحمایت وتجهیز کردن نیروهای مسعودی وهمچنین تخریب سد کمالخان با چهار موشک به حاکمیت طالبان باید پایان داد چون طالبان سواد حاکمیت در افغانستان را ندارد چرا باید زنان ودختران افغانستان بیسواد وبیکار باشند چرا نباید دختر افغانی پزشک ویا مهندس شود
    • اسماعیل منصوری IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 5
      اون غرب گرا و تجزیه طلبه
  • محمدبهرامی بلوچ IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    4 3
    بادادن قدرت به مسعود وحمایت وتجهیز کردن نیروهای مسعودی
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 1
    تخریب سد کمالخان با چهار موشک به حاکمیت طالبان باید پایان داد
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 1
    بادادن قدرت به مسعود وحمایت وتجهیز کردن نیروهای مسعودی به حاکمیت طالبان باید پایان داد
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 2
    چرا باید زنان ودختران افغانستان بیسواد وبیکار باشند
    • متین IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      چون تحصیل کرده های خودمون بی کارن
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 1
    طالبان سواد حاکمیت در افغانستان را ندارد چرا باید زنان ودختران افغانستان بیسواد وبیکار باشند
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 17
      تنها کار خوب طالبان همین هست که تفکر غرب در مورد زنان را کنار گداشت
  • محمدبهرامی بلوچ IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 2
    بادادن قدرت به مسعود وحمایت وتجهیز کردن نیروهای مسعودی وهمچنین تخریب سد کمالخان با چهار موشک به حاکمیت طالبان باید پایان داد چون طالبان سواد حاکمیت در افغانستان را ندارد چرا باید زنان ودختران افغانستان بیسواد وبیکار باشند چرا نباید دختر افغانی پزشک ویا مهندس شود
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    5 3
    عامل اصلی جرأت پیدا کردن این افسادطلبان در بافتن این چرندیات و اکاذیب زردنامه های افسادطلب حاصل تعلل قوه قضائیه و دیگر مسئولان در محاکمه مسببان وقیح وضع موجود است از ماست که بر ماست
    • اشنا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      کاااملا درسته .بایدباطلانوشت .ایران طالبان ظالم وبی انصافو برسمیت شناخته که بوئی ازانسانیت واسلام نبرده
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    10 6
    خاندان رضا پهلوی چکار کردن با این کشور
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    10 3
    افغان ها را از ایران اخراج و اموال آنان را به نفع سیستان و بلوچستان مصادره کنید
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    8 0
    طالبان هم برای ما شاخ شده
  • سید فروزان CH ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 2
    بوقچیهای بیسواد و نااگاه اصلاح طلبان در روزنامه زنجیرهای منتظر هش هستند تا شروع به جوسازی نمایند این جماعت تنها هدفشان براندازی نظام است به هر وسیله که شده ، بیشعورها : ملایان طالبان دارند اهداف رژیم اشغالگر را اجرا میکنند ، همانطور که علیف در بادکوبه و بارزانیها در شمال عراق ، ضمن اینکه دو دولت قبلی افغانستان علاقه شدیدی در ایجاد رابطه با رژیم اشغالگر داشتند ، ملایان طالبانی هم در مذاکرات با امریکایئان در امارات ،قبول یکی از شرایط امریکاییان مبنی با عدم مخالفت با رژیم اشغالکر و در صورت در قدرت ماندن ایجاد رابطه رسمی با رژیم ، همانطور که اماراتیها رابطه دارند و علیف و بارزانی ، در این طرح همانطور که بارها نینتایابو از مشکل اب در ایران گفته و همین ماه چاهزاده به بهانه حل مشکل اب ایران به آنجا رفت و امضای نوکری خود را رسما پای دیوار ندبه انجام
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      سید نا فروزان بیا پایین و زیر پرچم بیگانه روضه نخون واسه ما...افرادی مثل شما طالبان رو گستاخ کردین چون با هم همفکرین و با همه درگیر
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      همانطورررررری که اماراتی ها....! چرند نگو حالا با آل سقوط سقوط کردید خوبه؟
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    به نام خدا بایاد نامی الله و شهیدان گرانقدر ویاد شهید تهرانی مقدم .اتش.و تمام.همین فقط اراده فشردن یک دکمه.
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    4 1
    این چرت و پرت ها چیه این رسانه های "اصلاحطالبان" پر مدعا بلغور میکنن.تو اگر طبیب بودی... .روحانی ظریف کلانتری یا ابتکار ۸ سال مگه هماهنگ نبودن.
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 2
    روزنامه های زنجیره ای قماش اصلاحطلب در مورد شهادت ماموران نیروی انتظامی لطفا شما یکی خفه.
  • رستم ایرانی IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 1
    افغانی های سنی و طلاب سنی مکی زاهدان و دیگر شهر را به کشورشان بازگردانید خیلی از مشکلات خود به خود حل می شود
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    7 6
    طالبان رفیقتون هستند
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    یه قضیه داریم در ریاضی که اگر دو ضلع یک مثلث بر دو ضلع مثلث دیگر منطبق شوند ضلع سومشان هم بر هم منطبق میشوند
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    این اصلاح طلبانی که از ایشان مطالبی در این ستون نوشته شده، کاری ندارند که چه اتّفاقی در کشور یا دنیا می افتد فقط هر اتّفاقی که بیفتند آن را سکّویی برای اظهار دشمنی با جمهوری اسلامی ایران می کنند. خداوند ایشان را در آیه ی 176 سوره ی مبارکه ی اعراف معرّفی کرده است.
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 2
    طالبان‌دست‌نشانده‌امریکاست‌وقتی‌امریکا‌دید‌ایران‌برای‌مبارزه‌با‌اسرائیل‌خیلی خود را به‌آب‌وآتش‌می‌زند‌فلسطینیتر‌از‌فلسطینی‌ها‌شده‌گفت‌این‌خواسنه‌را‌بر‌آورد‌کنم‌و‌اسرائیلی‌بیخ‌گوش‌ایران‌درست‌کنم‌ت
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    7 1
    طالبان‌دست‌نشانده‌امریکاست‌
  • علی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    12 2
    ظاهرا در آینده بدلیل مشکل کم آبی در برخی از نقاط مرزی ایران باید بسراغ بازگشت سرزمینهای جدا شده از ایران که با بذل و بخشش در زمان رضاشاه و پسرش و دیگر شاهان نالایق صورت گرفته برویم و یقینا مردم سرزمین های جدا شده از ایران همچنان دلشان در گرو سرزمین مادری است جفتک زدنهای گاه و بیگاه عناصر معلوم الحال در باکو و افغانستان و غیره ما را باید در بازگشت این سرزمینها مصمم کند البته نه با جنگ بلکه با شیوه هایی مناسبتر
  • مجید IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    14 1
    فقط سپاه باید حرکتی بزنه و سد کجک بترکونه این طالبا بیشعورتر از این حرفان من خدمتم بودم یازده سال پیش واسه ثابت کردن خریتشون همین کارای امروز انجام میدادن و تحت هیچ شرایطی نباید کاراشون پای توجیه نبودن گذاشت اتفاقا مرزبانی موقع تجاوز مرزی باید بزنه کله هاشون منفجر کنه نه اینکه بره با این احمقا صحبت کنه باید قانون حفاظت از مرز بی چون چرا اجرا بشه
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    9 0
    افغانی های پر رو حق آبه ایران رو نمیدن بعد توهین هم میکنن(نمیدونم چرا ایران همش از این طالبان های بی همه چیز حمایت میکنه،یه موشک بزنه تو مقر طالبان نیست ونابودشون کنه،دزدهای بی شرف)آنوقت ما بهشون راه میدیم بیان تو کشورمون نگاه چند ببیند چند میلیون افغانی تو کشور ما هستن این ظلمه به مردم خودمون هست کاش دولت ورود افغانی ها رو به کشور ممنوع کنه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    طبق معمول
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 1
    با سلام خب شما راهکار چگونگی احقاق حق آبه مربوطه ر ارائه بدین
  • ایرانی با غیرت IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 2
    سیاست های شکست خورده ائی نظیر مماشات و کوتاه امدن در مقابل دشمنان قسم خورده در زمان وزیر خارجه اسبق ساده لوح که به خیال خودش و رئیس اش زبان غربی ها را خوب میفهمید و جان کری یانکی را دشمن نمیدانست و امضای او برایش حکم سند را داشت, امروز دشمنانی نظیر طالبان و الهام علیف را در مقابل ایران به وجود اورد. بدون هیچ تردیدی شهادت سردار سلیمانی هم به دلیل اقدامات منفعلانه این وزارت خانه جناب دیپلمات ساده لوح و زبان دان بود.
  • سعید IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    مشکل ندادن حق ابه ایران
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 1
    اتفاقات سیستان و بلوچستان و وقاحتهای آن مرد عینک دودی در آنجا هم ناشی از استقرار طالبان در افغانستان است. اما کسی در تهران توجهی به این موضوع ندارد.
  • علی افصحی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 2
    نسخهٔ آشوب یا تسلیم جریان پست اصلاحات آمریکایی دست از دولت کوتاه شده چون امثال ربیعی ، چیزی نیست که ربیعی آن را کشف کرده باشد این خط شیطان بزرگ است که با استفاده از سست عنصرانی چون روحانی جهانگیری و رساندن جامعه به نقطهٔ جوش ! که زم معدوم آن را برملا ساخت، طراحی و عملیاتی می کند در واقع ربیعی از جمله عمله های شیطان بزرگ به شمار می رود که به خیال خام خود جامعه را با ندانم کاری در دولت از دم فاسد روحانی جهانگیری ، که خود نیز بخشی از آن بوده ،به نقطه ای رسانده اند که یا تسلیم در برابر شیطان بزرگ اتفاق بیفتد یا آشوب جامعه را فرا گیرد.ربیعی از تبار مرتجعان مدعی اصلاحات آمریکایی است که با نفاق پیچیده وارد نظام اسلامی شده و در موقع مقرر که دوم خرداد هفتاد و شش بود نقاب از چهره بر کنده و شدند « یابوهای تروای شیطان بزرگ » که نتانیاهو از این جماعت به عنوان سربازان خود یاد کرد. و از آن تاریخ خباثت هایی به نام خود ثبت کرده اند که یکی از دیگری شرم آورتر است آخرین این خباثت ها جریان شنیع « زن زندگی هرزه گی » بود که دیگر بدون تعارف با اتکاء به پست ترین قشر جامعه یعنی قمه کش ها و عربده زنندگان و فواحش میراث دار پری بلنده ، سخن از سرنگونی زده تا به نوشتهٔ موسوی خبیث ، عبور از جمهوری اسلامی را تحقق بخشند. مهم ترین علامت عقب افتادگی حاد ربیعی و رفقای خبیث اش از تاجزاده تا شاهزاده این است که تنها خود را فعال ما یشاء می دانند. مثل هر مستکبر دیگر . اصلا به ذهنشان خطور نمی کند که نظام اسلامی مقابلشان صاحب اقتدار جهانی است از رهبری ولی خدایی بهره می برد که امروزه تنها گفتمان ساز عالم و نیز شجاعترین رهبر در هجوم به هیمنه شیطان بررگ آمریکا ست، رهبری به نام امام خامنه‌ای . ولی فقیه خردمندی که ده ها میلیون فدایی برخوردار است فدائیانی که به نقطه زن ترین موشک های کروز و پهپاد های انتحاری دقیق و دارای قدرت دریایی بی بدیل و نیز اقتصادی پویا و بزرگ و...برخوردار است که توانسته چنان شیطان بزرگ آمریکا را عقب براند که دیگر فراموش کرده بگوید « همه گزینه ها روی میز است » ! گویشی که در سال های پیشین یک در میان لقلقهٔ زبان شیطان بود. شاید سخنان بی بنیاد ربیعی و دوستانش شیطان بزرگ آمریکا و دنباله های ذلیل از جمله فراریان ضد انقلاب و نیز ضد انقلاب داخلی را «خر کیف» کند اما اثری در جبهه انقلاب اسلامی ندارد.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      اتفاقا درمیدان توازون ترسوهایی هستی که فراررا برقرار ترجیح میدهی
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    سر مار بزنید، جلسه طالبان با چند موشک دقیق مورد هدف قرار بدین.
  • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    مسئولان حریف دزدان و اختلاس کننده گان و دلالان و گرانفروشان و کم فروشان نمیشوند
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    ایران نباید مهاجرپذیرباشه
  • علیرضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    مطالبه ایران از افغانستان در حد حرف باقی میمونه و فراتر نمیره
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    این نقطه زنها رو برای چی میخواین این سدهای طالبان رو بزنید آب جاری میشه
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    خجالت کشیدن از کم کاری ها و بد عمل کردن ها و عدم وفا به قولها و وعده ها و... و توبه از خطا وواشتباهات کذشته هم صفت خیلی خوبی است. که برخی افتخار آنرا هم ندارند.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    طالبان دارد وقت می خرد مراقب باشید ...
  • کامبیز IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    وقتیکه پیرمردایرانی درمترو یابی آرتی برعصایش تکیه زده وتمام صندلی‌ها توسط افغانی‌ها اشغال شده وحتی به پیرمردایرانی هیچ تعارف یا اعتنایی نمی‌کنند باید این بلا برسر مردم سیستان بیایید.
    • حسین IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 0
      دقیقا همینه که گفتی داداش،ولی بنظر می رسه مسئولین کشور خودشون هم رگ و ریشه افغانی دارند و تصمیم دارند کل کشور رو در آینده بدهند به این افغانی ها.
  • فرشید IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    اخراج تمام پشتو زبانها چون تمام پشتونها نیروهای طالبان در ایران هستند این هشدار این حقیر سرباز وطن را جدی بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس