کد خبر 1490956
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
‌

شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین در نشستی با سران کشورهای آسیای مرکزی از "عصر جدید" روابط پکن با این منطقه استقبال کرد.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی در سخنانی به سران کشورهای آسیای مرکزی در نشست روز پنجشنبه گفت که تقویت روابط یک انتخاب راهبردی است.

وی در سخنان خود در این نشست که در شهر تاریخی "شی‌آن" در شرق جاده ابریشم در حال برگزاری است، افزود: مطمئن هستم که با تلاش‌های مشترک، نشست فردا یک موفقیت کامل خواهد بود و عصر جدید روابط آسیای مرکزی- چین را رقم خواهد زد. در ایجاد آینده روشن همکاری چین- آسیای مرکزی به ما بپیوندید.

نشست هفته جاری که امروز و فردا پیگیری می‌شود، اولین رویداد این چنینی از زمان ایجاد روابط رسمی چین با این کشورها در ۳۱ سال گذشته است.

چین اعلام کرده که تجارت با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال ۲۰۲۲ به ۷۰ میلیارد دلار رسیده و در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است.

منطقه آسیای مرکزی همچنین برای ابتکار کمربند و جاده تریلیون دلاری چین مهم به حساب می‌آید. پکن به دنبال از سرگیری همکاری و پر کردن خلا ایجاد شده در جمهوری‌های سابق شوروی پس از جنگ اوکراین است.

چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان میلیاردها دلار برای بهره‌بردای از منابع گاز طبیعی در آسیای مرکزی سرمایه گذاری کرده است. همچنین خطوط ریلی که چین را به اروپا وصل می‌کند، از این منطقه عبور می‌کند.

تحلیلگران به خبرگزاری فرانسه گفتند که نشست این هفته احتمالا شاهد تلاش‌هایی برای رسیدن به توافق‌هایی جهت گسترش بیشتر این شبکه است. از جمله آنها می‌توان به راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان که مدت‌هاست متوقف شده و همچنین توسعه خط لوله گاز آسیای مرکزی به چین، اشاره کرد.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، در دیدار با همتای چینی خود پیش از نشست، از "حوزه منحصر به فرد" این پروژه استقبال کرد.

شی نیز در گفتگوهای روز پنجشنبه به صدیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان گفت که چین "مایل است با قرقیزستان برای ایجاد حسن همجواری، دوستی، رفاه مشترک و آینده مشترک همکاری کند."

وی سپس با رهبران ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دیدار و از روابط نزدیک میان آنها قدردانی کرد و متعهد به گسترش مبادلات اقتصادی و فرهنگی شد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، به شی جین‌پینگ گفت: سیاست‌های شما توسعه و شکوفایی بیشتر یک کشور مدرن سوسیالیستی و همچنین تقویت اقتدار و رهبری اقتصادی جهانی در آینده‌ای نزدیک را تضمین می کند.

نشست این هفته همچنین در حالی برگزار می‌شود که پکن تلاش می‌کند جای روسیه را به عنوان شریک مورد علاقه کشورهای آسیای مرکزی بگیرد و شی خود را به عنوان یک دولتمرد جهانی مشتاق به گسترش دامنه نفوذ چین معرفی کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس