کد خبر 1490779
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴

به گزارش مشرق، یکی از فعالان رسانه ای در صفحه توئیتر خود نوشت:

امروز انتخابات شوراهای شهر در ایرلند شمالی در حال برگزاریه و انتخابات بسیار مهمی هم هست و می‌تونه بر کل بریتانیا تاثیر بگذاره اما ببینیم دلیلش چیه که امسال این انتخابات اینقدر سیاسی شده

۱. تنش میان حزب «اتحادگرای دموکراتیک» و لندن به بالاترین حد رسیده است. هم اکنون 41 درصد از کرسی های شوراهای شهر ایرلند شمالی در اختیار این حزب است و برابر نظرسنجی ها به نظر می رسد باز هم این حزب بتواند اکثریت کرسی ها را به دست آورد.

۲. در فوریه۲۰۲۲ پل گیوان،‌ رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک به علت اختلاف با دولت مرکزی انگلیس بر سر «پروتکل ایرلند شمالی» که مربوط به نحوه تجارت و رفت و آمد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در دوران پسابرگزیت است، از سمت «وزیر اولی»‌ استعفا داد.

۳. از آن زمان ایرلند شمالی در عمل دولت محلی ندارد و حزب اتحادگرای دموکراتیک بارها تاکید کرده است تنها در صورتی حاضر به تشکیل دولت جدید می شود که دولت ریشی سوناک در توافق خود با اتحادیه اروپا برای دوران پسابرگزیت موسوم به «توافق ویندزور» بازبینی انجام دهد.

۴. یکی از جدی‌ترین وعده های انتخاباتی این حزب هم همینه که توافق را تغییر خواهد داد. در این شرایط سوناک،‌ نخست وزیر تاکید کرده امکان هیچگونه بازنگری در این توافق وجود ندارد کلورلی،‌ وزیر امور خارجه هم گفت این توافق قابل تغییر نیست و این چارچوب بهترین ساز و کار برای پسابرگزیت است


علل سیاسی شدن انتخابات شورای شهر در ایرلند چیست؟

۵. جفری دونالدسون،‌ رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی می گوید هرچند توافق ویندزور پیشرفتی مهم در جهت حل مشکلات تجارت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا از مسیر ایرلند شمالی داشته است اما همچنان برای برخی از مهمترین نگرانی ها پاسخی ندارد و باید مذاکرات بیشتری صورت بگیرد.

۶. برابر توافق دو خط جداگانه سبز و قرمز بای تجارت در نظر گرفته شده و اگر کالایی از سرزمین اصلی انگلیس به مقصد نهایی ایرلند شمالی باشد،‌ از خط سبز و بدون بازرسی منتقل می شود و تنها اگر قرار باشد به اتحادیه اروپا صادر شود پیش از ورود به ایرلند شمالی باید مورد بازرسی قرار بگیرد

۷. یکی دیگر از مسائلی که در آستانه انتخابات سبب دلخوری حزب اتحادگرای از دولت مرکزی شد،‌ حواشی سفر جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا به ایرلند شمالی در سالروز توافق «جمعه نیک» بود.

۸. بایدن در آن سفر گفت به این دلیل به این سفر آمده که مطمئن شود بریتانیایی ها به تعهدات خود در آن توافق پایبند هستند و خرابکاری نمی کنند. این اظهارنظر بایدن که با واکنشی از سوی لندن مواجه نشد سبب ناراحتی این حزب شد. همیشه پای بایدن در میان است :)

۹. با تاکید لندن که توافق ویندزور تغییر نخواهد کرد،‌ احتمال وجود دارد اقبال رای دهندگان به این حزب تاحدی کم شود. از طرف دیگر به قدرت رسیدن حزب شین فین در شوراها با توجه به تمایلات جدایی طلبانه آن هرچند موجب جدایی نشود،‌ به نحوی دیگر سبب اختلاف میان لندن و ایرلندشمالی خواهد شد


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس