کد خبر 1490771
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
مصر

منابع مصری تایید کردند تهران و قاهره طی مرداد ماه مقامات بلندپایه را برای برگزاری نشستی مشترک به بغداد خواهند فرستاد.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک مصری فاش کردند یک نشست جدید که در آن بالاترین مقامات امنیتی ایران و مصر شرکت خواهند کرد طی مرداد ماه در بغداد برگزار خواهد شد.

براساس گزارش الفرات نیوز، این منبع تایید کرد که در دوره اخیر به ویژه در پی توافق ایران و عربستان محافظه‌کاری مصر نسبت به ایران کاهش یافته و خواستار کم کردن تنش‌ها با تهران است.

یک دیپلمات مصری که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: میانجی‌گری عراق پس از ابتکار عمان که خواهان برقراری ارتباط میان تهران و قاهره بود، صورت گرفت.

منابع بلندپایه عراقی پیش از این فاش کردند در ۵ ماه مه (۱۵ اردیبهشت) نمایندگان طرف‌های ایرانی و مصری با میانجیگری دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در بغداد نشستی برگزار کردند که هدف آن تکرار میانجیگری عراق بین ایران و عربستان بود.

به گفته این مقام مصری قاهره طی چند وقت اخیر درحال سنجیدن میزان جدیت ایران برای کم کردن تنش‌ها و تمایل آن برای آرام کردن جو منطقه بوده است. او همچنین افزود: آنچه این بار شانس بهبود روابط و توسعه آنها را چند برابر می کند، تغییر کیفی رخ داده بین ریاض و تهران و توافق اخیر آنها تحت نظارت چین برای از سرگیری روابط و آرام کردن فضای متشنج بین آنها است.

این دیپلمات مصری درباره احتمال برگزاری دیدار در سطح روسای جمهور دو کشور یا وزرای خارجه گفت: این موضوع در دوره آینده منتفی نیست، اما به هر حال تا تیرماه آینده نخواهد بود. او با اشاره به دیدار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس سران بغداد که در اردن برگزار شد، گفت: اگرچه این گفتگوی زودگذر بود، اما نشان دهنده یک تحول بزرگ است.

در همین راستا محمد السعید ادریس، استاد علوم سیاسی و رئیس واحد مطالعات عربی و منطقه‌ای در مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در مصر اعلام کرد روابط مصر و ایران روابط بسیار مهمی است و باید بازگردد و مصر نیاز به هماهنگی با قدرت های منطقه و بهبود روابط خود با ایران و ترکیه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    مسئولان ایران باید تلاش کنند تا ازانزوا خارج شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس