جراحی

نایب رییس انجمن جراحان  پلاستیک و زیبایی ایران گفت: انجام جراحی‌های فوق تخصص  پلاستیک، عمل بسیار  پیچیده‌ای است که نیازمند گذراندن دوره‌های فوق تخصصی است.

به گزارش مشرق، سید نجات حسینی در حاشیه برگزاری همایش جامعه جراحان در مرکز همایش‌های رازی افزود: این روزها تبلیغات فریبنده در مورد اعمال زیبایی توسط افراد غیرحرفه ای بسیاری مطرح بوده که کسر شأن جامعه پزشکی و جراحان است.

وی اظهارداشت: افرادی که دوره حرفه‌ای مصوب وزارتخانه را آموزش ندیده‌اند، نباید وارد اقدامات فوق تخصصی شوند. متأسفانه افراد بی صلاحیت هم وارد حیطه کار فوق تخصصی جراحان پلاستیک شده‌اند که با آسیب‌های زیادی همراه شده است.

حسینی با اشاره به دخالت دو گروه. مداخله گر. پزشک و غیرپزشک در کارهای جراحان پلاستیک و زیبایی، گفت: سایر جراحان آموزشهای لازم در حوزه جراحی های زیبایی صورت را ندیده اند .انجام این گونه اعمال جراحی فوق تخصصی بدون گذراندن دوره های تکمیلی مخاطره آمیز است.

دوره جراحی فوق تخصص پلاستیک هشت سال است که افراد متخصص در سایر رشته ها نباید از این عنوان استفاده کنند و با نوشتن تخصص پلاستیک باعث فریب مردم شوند.

وی با اشاره به دخالت گروه دوم که پزشک نیستند، افزود: خدمه اتاق عمل داریم که وارد این حیطه شده، البته زیر پرچم یک پزشک این تخلفات را انجام می‌دهند و این یک فاجعه برای جامعه است.

نجات حسینی خطاب به مردم توصیه کرد که برای جراحی زیبایی و پلاستیک، باید سراغ پزشک مرتبط با این اعمال از جمله فوق تخصص جراحی پلاستیک بروند که می توانند پزشک مربوطه را از سایت نظام پزشکی کنترل کنند.

تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و غیره جزو امور پزشکی است و دخالت غیر پزشکان در این امور مصداق دخالت در امور پزشکی است

بابک نیکو مرام رئیس انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران نیز در این زمینه گفت: بیمار حق دارد بداند کسی که وی را درمان می کند تبحر لازم را داشته، آموزش کافی را در آن عمل دیده و مدارک آموزشی خود را از منابع معتبر وزارت بهداشت دریافت کرده باشد. از طرف دیگر گزارش هایی داریم که بیمار در حین جراحی زیبایی پزشک خود را نمی بیند و تنها پس از ایجاد عارضه و شکایت بیمار متوجه می شود که جراح وی، فرد دیگری بوده و یا اینکه اصلا عمل ایشان توسط فرد غیر پزشک انجام شده است.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در این زمینه و آگاهی رساندن به بیماران بایستی از وظایف ارگانهای مربوطه باشد. توصیه می شود مردم فریب تبلیغات دروغین و حتی قیمت های پایین در این حوزه را نخورند و آگاهانه اقدام به انجام این اعمال کنند و از دانش و تخصص جراح معالج خود از سازمان نظام پزشکی استعلام بگیرد.

نیکومرام تاکید کرد: تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و غیره جزو امور پزشکی است و دخالت غیر پزشکان در این امور مصداق دخالت در امور پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه اعمال جراحی زیبایی بر خلاف اعمال جراحی درمانی عمدتا بعنوان اعمال جراحی غیرضروری است، تاکید کرد: افرادی که برای انجام این اعمال به ما مراجعه می کنند، حتی الامکان سعی داریم آنها را از غیر ضروری بودن عمل زیبایی مطلع کنیم و بخوبی بیمار را از روش‌های مختلف انجام آن اعمال آگاه نموده و مشاوره های لازم قبل از عمل را برای وی انجام دهیم. افرادی که سلامت کافی برای انجام عمل زیبایی ندارند و یا از نظر انجام عمل و بیهوشی پر خطر است، کاندید مناسبی برای انجام عمل زیبایی نیستند.


با توجه به اینکه افراد زیادی از خارج برای انجام اعمال زیبایی به کشورمان می آیند ضرورت دارد دستورالعمل انجام اعمال زیبایی از سوی وزارت بهداشت تدوین و قوانین بازدارنده و کنترلی قوی نیز داشته باشد تا افتخارات و خوشنامی که توسط زحمات و فعالیت پزشکان ایرانی در بعد منطقه ای و جهانی در اینخصوص ایجاد شده است با دخالت افراد غیر حرفه ای در این حوزه، مخدوش نشود.


افرادی که سلامت کافی برای انجام عمل زیبایی ندارند و یا از نظر انجام عمل و بیهوشی پر خطر است، کاندید مناسبی برای انجام عمل زیبایی نیستند
وی درباره درمان سوختگی نیز اظهار داشت: درمان سوختگی در همه جای دنیا هزینه بر است و جراحان پلاستیک و فلوشیپ های سوختگی در اکثر مراکز به درمان این بیماران می پردازند. ولی بهترین کار در این حوزه پیشگیری است که بایستی توسط تمامی ارکان دولت و سازمانهای خصوصی مردم نهاد به این امر پرداخته و با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ایمن سازی خانه ها، مراکز و وسایل پرخطر، آسیب ها و هزینه های درمانی را کاهش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس