هنر سفارتی/ تقدیر سفیر ایتالیا از «برادران لیلا» چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

جوزپه پرونی سفیر ایتالیا در تهران با انتشار پستی در توئیتر از پخش فیلم برادران لیلا در حیاط سفارت رم در تهران با تشکر از دست اندرکاران، این فیلم را فیلمی درباره «تباهی و زندگی» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، به تازگی سفیر ایتالیا در تهران با انتشار توئیتی در صفحه شخصی‌اش از پخش فیلم سیاه و ضدفرهنگی «برادران لیلا» در محل سفارتخانه رم با حضور سعید روستایی کارگردان فیلم خبر داد.

در ابتدا باید گفت به نظر که جوزپه پرونی(سفیر ایتالیا در تهران) یا برداشت درستی از فیلم «برداران لیلا» و لایه‌های ضدفرهنگی و سیاه‌نمایانه آن ندارد یا تعمدا در ستایش این فیلم پرحاشیه، ضرب شست دختری به صورت پدر پیرش را «فداکاری بی‌نظیر زنان» عنوان می‌کند. این اقدام و نگاه آقای سفیر، همان نگاهی است که جوایزی همچون اسکار را به فیلم‌هایی از ایران می‌دهد که با روایاتی مشابه از سیاه‌نمایی این مرز و بوم ساخته شده‌اند و اینجاست که به یک خروجی مشترک می‌رسیم. دمیدن بر خاکستر آتشی که ماه‌ها زندگی مردم را به تعطیلی کشانده بود.

به تازگی جوزپه پرونی سفیر ایتالیا در تهران با انتشار پستی در توئیتر از پخش فیلم برادران لیلا در حیاط سفارت رم در تهران با تشکر از دست اندرکاران، این فیلم را فیلمی درباره «تباهی و زندگی» توصیف کرد!

او در این پست و در توضیح عکسی که به اشتراک گذاشته می‌نویسد: «بسیار خشنودم که در باغ اقامتگاه ایتالیا در تهران میزبان نمایش فیلم «برادران لیلا» بودم. فیلمی شگفت‌انگیز درباره زندگی و تباهی که نمایانگر شجاعت و فداکاری بی‌نظیر زنان است. تشکر ویژه از کارگردان فیلم، سعید روستایی و از گروه بازیگران فوق‌العاده‌اش.»

هنر سفارتی/ تقدیر سفیر ایتالیا از «برادران لیلا» چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

سوالی که بعد از شنیدن این خبر ذهن مخاطبان را درگیر می‌کند این است که سفارت‌خانه‌ها به دنبال چه چیزی هستند؟ هدف از این میهمانی‌ها چیست؟ آیا این چنین مواردی در شرح وظایف سفارتخانه یا سفیر وجود دارد؟ هرچند این اولین بار نیست که مواردی غیر عرف در عملکرد سفارتخانه‌ها دیده می‌شود برای نمونه دیده شدن سفیر بریتانیا در خیابان ولیعصر در حین اغتشاشات سال گذشته به همین منظور نگاهی می‌اندازیم بر شرح وظایف سفارت‌ها:

وظایف سفارت چیست؟

سفارت دارای چند وظیفه عمده است: رایزنی و حفظ منافع کشور مهمان، مشاوره با دولت خود در مورد فرصت‌های تجاری، سیاسی، اقتصادی و غیره، صدور ویزا و دادن وقت سفارت به متقاضیان سفر به کشور مهمان، واسطه رایزنی و گفتگو میان دولت کشور میزبان و مهمان، رسیدگی به امور متقاضیان در امور مهاجرت و در صورت صلاح دید، دادن اقامت کوتاه مدت و بلند مدت به افراد.

با توجه به شرح فوق، وقتی فیلمی پروانه نمایش برای اکران در داخل کشور را نگرفته در جشنواره‌های معتبر خارجی جز ایجاد جنجال و حواشی، نتوانسته است امتیاز چندان درخوری را از طرف منتقدان کسب کند به کدام دلیل مورد توجه سفارت ایتالیا قرار گرفته است؟

به زعم منتقدان یکی از اصلی‌ترین مشکلات فیلم «برادران لیلا» این است که کارگردان به جای تمام شخصیت‌ها حرف می‌زند. در آثار سینمایی به واسطه حضور شخصیت‌ها با مشاغل مختلف باید صداهای متفاوتی وجود داشته باشد اما این فیلم به واسطه اینکه بیشتر به یک بیانیه سیاسی شباهت دارد تا یک اثر هنری ما زبان مرتبط با مشاغل مختلف را نمی‌بینیم و کلا یک صدا بر کل فیلم و کاراکترها سایه انداخته است. آن هم صدایی نیست جز غرض ورزیی و کنایه و ...

*ضعف ساختاری در فیلم/ تناقضی آشکار

بی‌شک ادبیات واژگان مورد استفاده یک راننده تاکسی با یک کارگر یا معلم متفاوت است. هر آدمی در هر شغلی که باشد ادبیات خاص خودش را دارد. این ویژگی زبانی را در آثار سینمایی مختلفی شاهد بوده‌ایم. اما در فیلم «برادران لیلا» این ویژگی وجود ندارد، یکی از برادران که نگهبان دستشویی یک مرکز خرید است، با همان ادبیات و دایره واژگانی حرف می‌زند که خواهر کارمندش حرف می‌زند. و این گفتار با گفتار دیگر کاراکترها هم تفاوت چندانی ندارد. دلیل این موضوع، «بیانیه» یا «مقاله» بودن فیلم است. در واقع اثر هنری میدان صداهای مختلف است اما «مقاله/ برادران لیلا» درگیر تک صدایی است.

هنر سفارتی/ تقدیر سفیر ایتالیا از «برادران لیلا» چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

تمام فیلم با محوریت جملات قصار نوشته شده است: «با کار کردن هیچی درست نمی‌شه، باید کاری کرد». یا آن جمله: «آدم تا بدبختی‌اش از حد نگذرد راه خوش بختی‌اش را پیدا نمی‌کنه» و آن یکی: «بی‌پولی اعتماد به‌نفس آدم‌ها را می‌گیرد و خِنگ نشان‌شان می‌دهد.» یا جملات تصنعی و بی‌ربطی که برادر کوچک که در کل فیلم تکلیف هیچ چیزش روشن نیست به برادر کلاه بردار(پیمان معادی) می‌گوید: «اینکه اگر رفتی زنگ نزن. اگه زنگ زدی بگو همه چی خوبه و ...»

در مجموع گویا نویسنده می‌خواهد باور خود را به بی‌نتیجه بودن این همه تلاش لیلا و برادرانش برای رسیدن به این رستگاری را با ایجاد چنین فضایی به مخاطب القا کند. فیلم به گونه‌ای سرهم‌بندی شده تا موضوعاتی چون، زنان، کارگران، تفکر پدرسالار و... را بازنمایی کند و به معنای درست‌تر، متمرکز بر انحطاط خانواده‌ای است که نسبت چندان معناداری با واقعیت جامعه برقرار نمی‌کند.

اینکه سفیر کشوری برای فیلمی اینچنین پرحاشیه نشست برگزار می‌کند و آن را در محور فعالیت‌های به اصطلاح فرهنگی خود قرار می‌دهد آشکارا نقدهای این سال‌ها بر عملکرد سفارتخانه‌ها را معنادار می‌کند.

*هنر سفارتی

برخی از کارشناسان معتقدند: هنر سفارتی را شاید بتوان یکی از استراتژی‌های اصلی و سیاست‌های کُلی اتخاذ شده در دوران جنگ سرد (Cold War) دانست؛ موضوعی که به شدت در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ میلادی جریان داشت و به نوعی ویژه بلوک شرق (Eastern Bloc) را متاثر از خویش می‌کرد و در این راستا عموم سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب در قالب‌ها و پوشش‌های مختلف هنری و با وجهه دیپلماتیک خود، اقدام به فعالیت و تغییر سبک زندگی و زیر سوال بردن آرمان‌های رایج در بلوک شرق می‌نمودند.

حالا در تهران امروز هر هفته مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلفی در سفارتخانه‌ها برگزار می‌شود؛ اخباری که گوشه‌ای از ابعاد سرمایه گذاری سفارتخانه‌ها در عرصه فرهنگ و هنر کشور را برملا می‌کند.

حرف آخر اینکه برگزاری نشست برای فیلم «برادران لیلا» و انتشار پیام رسمی درباره آن از سوی سفیر ایتالیا همان «دم خروسی» است که نشان می‌دهد، دخالت‌های فرهنگی سفارتخانه‌ها، هنر سفارتی، جذب افراد و شبکه سازی سفارتخانه‌ها در خدمت نفوذ فرهنگی نه تنها یک توهم توطعه نیست بلکه واقعیتی است که بیشتر از همیشه باید در مرکز توجه نهادهای نظارتی قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 29
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    14 39
    بهترین فیلم ایرانی که تو زندگیم دیدم ... حتما ببینید
    • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      7 13
      آره واقعن
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      20 2
      مگه همه مثل تو بی کار و علافن که این چرندیات رو ببینن؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      12 2
      مزخرف بود
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    6 30
    انصافا فیلم فوق العاده ای بود ... فقط قسمت سیلی زدن به پدر کاش نبود . ناراحتم کرد
    • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      13 2
      تو وجدان داشتی این فیلم بی ارزش رو نگاه نمی کردی بی وجود
    • لنگی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      مگه وهابی ها فیلم هم میبینن؟؟؟
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    12 1
    برای مزدورانشون پیام دلخوشی فرستاده
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 12
    خب اونا هنر دوستن
  • US ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    5 20
    پیامش اینه خفه شین دیگه عوضیا دست از سر زندگی مرذم بردارین
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      17 1
      امثال تو باید خفه بشی یه مشت عقده ای و بدبخت غرب زذه الحق که لیاقتتون برده ی غرب بودنه
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      54 0
      پیام مش عاقبت بازیگران وکار گردانان این فیلم های در پیتی بی محتوا که از بابت آن ثروت بدست می آورند به هرطریقی شده بی احترامی به پدر مادر تحقیر دیگران کوچک شمردن بزرگان خانواده وطن زندگی اصیل و دین این پیام قران به کفار وحامیانشان هست سوره يونس آیه 88 : وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِينَةً وَأَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ ۖ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَىٰ أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُوا حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ترجمه : موسی گفت: «پروردگارا! تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالی (سرشار) در زندگی دنیا داده‌ای، پروردگارا! در نتیجه (بندگانت را) از راه تو گمراه می‌سازند! پروردگارا! اموالشان را نابود کن! و (بجرم گناهانشان،) دلهایشان را سخت و سنگین ساز، به گونه‌ای که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند!» سوره فصلت آیه 29 : وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا اللَّذَيْنِ أَضَلَّانَا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِيَكُونَا مِنَ الْأَسْفَلِينَ کافران گفتند: «پروردگارا! آنهایی که از جنّ و انس ما را گمراه کردند به ما نشان ده تا زیر پای خود نهیم (و لگدمالشان کنیم) تا از پست ترین مردم باشند!»
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      5 2
      از آمریکای خونخوار حرف الکی نزن
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      10 2
      اولا خودت خفه شو دوما شماها باید دست از سر مردم بردارید
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      10 0
      اولا پیامش اینه که دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید دوم قابل توجه حامیان این جانوران دوپا بی هویت اَللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَي ذَلِكَ خدايا لعنت كن نخستين ستمكاري را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد، و آخرين كسي را كه در اين ستم از او پيروي نمود. اَللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَهَ الَّتِي جَاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَي قَتْلِهِ اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً خدايا لعنت كن جمعيتي را كه با حسين پيكار كردند، و همراهي نمودند و پيمان بستند، و پيروي كردند بر كشتن آن حضرت، خدايا همه آنان را لعنت كن،
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    6 25
    قشنگترین فیلمی بود ک تو عمرم دیدم خداییش،دم همشون گرم
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 3
      چقدرم قشنگ بود خخ
  • ایرانی با غیرت IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    با توجه به موفقیت این فیلم در امر سیاه نمائی اصغر . ف که کارش کپی کاری از اثار دیگران است تصمیم دارد فیلمی بسازد که کپی از همین فیلم مهمل و چرند است با نام " خواهران عرشیا" با بازی همین پیمان معادی بازیگر امریکائی الاصل. در این فیلم پیمان معادی نقش یک معتاد را بازی میکند و لیلی حاتمی هم با یک گریم سنگین قرار است نقش مادر او (عرشیا ) را بازی کند. در سکانسی از فیلم ,عرشیا به خاطر اینکه مادرش النگوهای طلایش را از او مخفی کرده تا نتواند انرا خرج اعتیادش بکند سیلی محکمی تو گوش مادرش مینوازد که مادرش به کما میرود . احتمالا همین صحنه باعث خواهد شد که فیلم تمام جوایز فستیوال ها را درو کند و حتی نامزد دریافت اسکار شود!؟
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 13
    فیلم فوق العاده بود
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    1 0
    این فیلم سیاه نمایی نکرده اما فیلم سیاهی است ! بی احترامی به پدر با سیلی زدن یکی از نکات منفی است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس