کد خبر 1489920
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
اختلاف‌نظر صهیونیست‌ها درباره جنگ 5 روزه غزه

بنیامین نتانیاهو در حالی مدعی تحقق اهدافش در جنگ پنج روزه اخیر علیه نوار غزه است که بسیاری از تحلیلگران و ناظران صهیونیست‌، تل‌آویو را بازنده این جنگ می‌دانند زیرا به اهدافش از آغاز این تجاوز دست نیافت.

به گزارش مشرق، پس از امضای توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین، زندگی در نوار غزه به تدریج به حالت طبیعی بازگشت.

رژیم صهیونیستی این جنگ را با هدف نابود کردن جنبش جهاد اسلامی و از بین بردن قدرت موشکی و زیرساخت‌های نظامی آن آغاز کرد، اما عملا به چنین نتیجه‌ای دست نیافت. درست است که طی آن، ۱۱ فرمانده جنبش جهاد اسلامی ترور شدند اما جنبش جهاد اسلامی قدرتمندتر از هر زمانی از این جنگ خارج شد و خدشه‌ای به توانمندی موشکی و نظامی آن وارد نشد؛ تا جایی که اعلام کرد برای ماه‌ها درگیری با اشغالگران، کاملا آماده است.

روزنامه کویتی «الجریده» با انتشار گزارشی در خصوص نبرد پنج روزه اخیر در نوار غزه که از سه‌شنبه پیش (۹ می) آغاز و تا شنبه (۱۳) ادامه یافت، نوشت که این نبرد در حالی پایان یافته که ارزیابی رژیم صهیونیستی از میزان تأثیر این دور از درگیری با مقاومت به عنوان «خشونت‌بارترین» از آگوست ۲۰۲۲ بر «موازنه قوی» متفاوت است.

بر اساس این یادداشت؛ در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گمان می‌کند که در «تغییر معادله» در مقال جنبش جهاد اسلامی به عنوان متحد ایران موفق شده، کارشناسان اسرائیلی تاکید دارند که وی در «تحمیل زمان» برای پایان دادن به این تجاوز که «به شیوه‌ای مطابق با منافع دولت عبری» آغاز کرده بود، شکست خورد. این شکست زمانی خود را نمایان ساخت که تنها چند ساعت پس از آن‌که نتانیاهو وارد شدن به «آتش‌بس مشروط در آینده نزدیک» را بعید دانسته بود، به صورت ناگهانی خبر پذیرش توافق آتش‌بس با مقاومت اعلام شد.

نتانیاهو در نشست کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد: ارتش و شاباک، «کلیه فرماندهان جهاد را در غزه» ترور کردند و «آن‌ها با موفقیت به اهداف عملیات نظامی در یک ابتکار عمل و غافلگیری مطلق دست یافتند».

در نخستین واکنش به این حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که پس از تهدید به استعفای «ایتمار بن گویر» وزیر تندوری امنیت قومی این رژیم صورت گرفت، وی تاکید کرد که برای انحلال «دولت راست‌گرا» کاری نخواهد کرد، اما به حزب لیکود تحت رهبری نتانیاهو هشدار داد که «دمش را پایین نخواهد آورد» و در ائتلافی که گام‌های غیرراستگرایی بردارد، نخواهد ماند و خواستار اجرای عملیاتی مشابه غزه برای «ترورهای هدفمند» در کرانه باختری است.

بر اساس این یادداشت، در مقابل «عیران تسیون» معاون پیشین شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی، خواستار تحقیق درباره دلیل بی توجهی نتانیاهو به درخواست روسای ارتش و دستگاه اطلاعاتی برای توقف هر چه سریعتر جنگ غزه شد و تاکید کرد که اساسا آغاز چنین عملیاتی علیه غزه ضرورتی نداشت.

وی طی پستی در توئیتر، خواستار تحقیق داخلی درباره سازوکار فرآیند تصمیم‌گیری که به مرگ «خضر عدنان» رهبر جنبش جهاد اسلامی در نتیجه اعتصاب غذا در زندان‌های اسرائیل منجر شد، شد. امری که راه را برای انفجار وضعیت و آغاز رویارویی جدید که زندگی اقتصادی و عمومی را در شهرها و آبادی‌های جنوب [اراضی اشغالی] فلج کرد، هموار کرد و با وجود ترور رهبران جهاد اسلامی، به توانایی آن در تداوم شلیک موشک‌ها به سوی اراضی اشغالی خدشه‌ای وارد نکرد.

در ادامه این گزارش‌ آمده است: «تحلیلهای اسرائیلی به این امر اشاره دارد که دولت راست‌گرای اسرائیل تاکید داشت که به «حماس» آسیبی نرساند، امری که کل این عملیات را در چارچوب «تلاش برای کاهش میزان خسارات وارده و فرسایش بازدارندگی» قرار می‌دهد.

درمقابل، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که «گروه‌های مقاومت با انسجام و یکپارچه، عملیات ثأر الاحرار را مدیریت کردند و تلاش دشمن برای تحمیل معادلات جدید چه با جدا کردن سرایا القدس و چه ایجاد شکاف میان آن‌ها را ناکام گذاشتند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    اتش بس با رژیم کودک کش که دشمن وقاتل پیامبر اسلام محمد (ص) و عیسی مسیح (ع ) است معنا ندارددرهای جهنم به روی رژیم کودک کش باز شده . سریعا همه کشورهای اسلامی مصر -اردن -عربستان -عراق -ایران - حزب ا.. وارتش لبنان - عمان -قطر - امارات -کویت- سوریه -یمن -بحرین به کمک فلسطین قبله اول مسلمانان و به کمک نیروهای مقاومت فلسطین روند وبه اسرائیل حمله نظامی کنند و همه دول اسلامی با فرمانده فتح قدس امام خامنه ای دست بیعت بدهند و در نبرد بزرگ درساعت صفر به خانه عنکبوت حمله کنند واین غده چرکین وکابوس مسلمانان را از پیکره جهان اسلام برکنند. امریکا دست از حمایت اسرائیل برداشته وبه اسرائیل پشت کرده است و اسرائیل اکنون از درون متزلزل و به شدت تنها ومنزوی ست واسرائیل منزوی وبدون پشتیبانی امریکا قطعا نابود شدنی ست وشکی در ان نیست . هر صد سال یک بار چنین فرصتی برای نابودی اسرائیل فراهم می شود وهرکدام از دول اسلامی این فرصت را بسوزاند خیانت به اسلام وپیامبر ص کرده است. دول اسلامی دست از ترس مرضی بی دلیل از اسرائیل که بزرگترین گناه است بردارند وسریعا به کمک نیروهای مقاومت فلسطین بشتابند و به خانه عنکبوت حمله همه جانبه کنندوفقط نظاره گر کشتار زنان وکودکان فلسطین به دست اسرائیل سرکش نباشند وفرصت را نسوزانند که اگر بعد از بایدن ترامپ وفردی شبیه او بر امریکا مسلط شود اسرائیل دوباره جان خواهد گرفت و بعد ان نابودی اسرائیل فقط یک توهم وخیال واهی خواهد بود وهمه کشورهای اسلامی باید دوران سیاه طولانی زندگی نکبت بار و ذلیلانه را زیر بیرق یهود و اسرائیل کودک کش سپری کنند- جنگ با اسرائیل برای ایران از همه کشورها ضروری تر است چون اگرایران با اسرائیل اکنون وارد جنگ نشود به زودی مجبور خواهد شد با اذربایجان که مزدور احمق اسرائیل است به صورت خسارت بار ودرجنگ شیعه ایرانی با شیعه اذربایجانی بجنگد که دراین جنگ بی حاصل تحمیلی فقط طرفین جنگ دچار خسارات بی سابقه خواهند شد واسرائیل در هاشیه امن خواهد بود واین سیاست پلید خانه عنکبوت است که کشورهای مسلمان را به جان همدیگر اندازد وایران را از نفس اندازد یا براندازی کند وخودش را پشت انها مخفی وسپر کند تا به اهداف پلیدش برسد ودشمنانش را با مزدوران احمقش حذف کند . ایران باید به صورت جدی از درگیری با اذربایجان اجتناب کند وخودش را گرفتار دام عنکبوتی خانه عنکبوت وحر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس