کد خبر 1489836
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
هراس آمریکا از نزدیکی تهران - ریاض

نمایندگان کنگره با انتقاد از سیاست های خاورمیانه ای دولت جو بایدن، وی را متهم به روی گردان کردن کشورهای متحد واشنگتن در منطقه خلیج فارس می‌کنند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری فاکس نیوز با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت: جونی ارنست (Joni Ernst) سناتور جمهوریخواه از ایالت آیوا، سیاست های جو بایدن را که برخلاف سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، خصومت ورزی با متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه را در پیش گرفته، محکوم کرد و آنرا موجب روی گردان شدن چنین کشورهایی از واشنگتن دانست.

براساس این گزارش، این سناتور جمهوریخواه، بایدن را متهم کرد که به تحکیم و بسط توافق ابراهیم که هدف از آن عادی سازی روابط سیاسی بین رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا بوده، نپرداخته است.

وی افزود: دولت بایدن با سیاست های خود موجب روی گردان شدن متحدان و شرکای ما همچون عربستان سعودی شده و همکاری های واشنگتن و ریاض در مسائل منطقه ای را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش فاکس نیوز، جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود، عربستان سعودی را در ماجرای قتل جمال خاشقچی، «دولتی منفور» خوانده بود.

این گزارش می افزاید: پس از اجرای بخشی از توافق ابراهیم که به عادی شدن روابط سیاسی بین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با امارات، بحرین، مراکش و سودان در سال ۲۰۲۰ شد، این انتظار بیش از پیش می رفت که عربستان سعودی نیز در این مسیر قرار گیرد.

سیاست های بایدن ریاض را به تهران نزدیک کرد

فاکس نیوز افزود: سردی روابط دولت بایدن با عربستان باعث شده است تا آن کشور به سمت ایران متمایل شده و روابط سیاسی خود با تهران را برقرار کند.

در همین حال «جیسون گرین بلات» فرستاده سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه در دولت ترامپ به این شبکه خبری گفت: دولت بایدن موجب روی گردانی عربستان سعودی شد و باعث گردید تا ریاض به سمت دیگری کشیده شود، در واقع آمریکا از عربستان سعودی و منطقه خاورمیانه روی برگرداند و امروز باید تاوان آنرا می پردازد.

کشورهای منطقه خاورمیانه دیگر اعتمادی به آمریکا ندارند

فاکس نیوز در ادامه به نقل از «امیر اویوی» ژنرال رژیم صهیونیستی نوشت: امروز کاملا این حس در میان کشورهای منطقه خاورمیانه وجود دارد که آمریکا رهایشان کرده و آنها دیگر نمی توانند اعتمادی به آمریکا داشته باشند.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، موجی از نگرانی را در میان رژیم صهیونیستی و شاکله آمریکا به همراه داشت و توافق صهیونیستی موسوم به ابراهیم که پیشتر در زمان ترامپ بین برخی از کشورهای منطقه با این رژیم به عمل آمده بود را تحت تاثیر خود قرار داده است.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پایبندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند ماه امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی می کنند و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    حاظرم قسم بخورم عربستان سر کارتون گذاشته.... دشمن ، دشمن میمونه ، تظاهر به دوستی با دوستی واقعی دوتاست...
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    حاظرم قسم بخورم عربستان سر کارتون گذاشته.... دشمن ، دشمن میمونه ، تظاهر به دوستی با دوستی واقعی دوتاست...
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    حاظرم قسم بخورم عربستان سر کارتون گذاشته.... دشمن ، دشمن میمونه ، تظاهر به دوستی با دوستی واقعی دوتاست...
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    حاظرم قسم بخورم عربستان سر کارتون گذاشته.... دشمن ، دشمن میمونه ، تظاهر به دوستی با دوستی واقعی دوتاست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس