امیرعبداللهیان: امیدواریم پیامی قوی مبنی بر تمرکز ترکیه و سوریه بر راه‌حل سیاسی در نشست مسکو داده شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت حل اختلافات سوریه و ترکیه از طریق راهکار های سیاسی تاکید کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نخستین نشست وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه بامداد امروز (چهارشنبه) ۲۰ اردیبهشت ماه وارد مسکو شد در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته شرایط خیلی سختی در منطقه ایجاد شد و احتمال بروز درگیری نظامی در مناطق نظامی سوریه از سوی ترکیه قوت گرفت، تلاش دیپلماتیک زیادی انجام شد که مانع وقوع یک جنگ و درگیری جدید در منطقه و در مرز مشترک ترکیه و سوریه بشویم.

وی افزود: شاید تکمیل کننده تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌های مشترک ایران و روسیه، نشست سران آستانه در تهران بود که به میزبانی آقای دکتر رئیسی برگزار شد و خوشبختانه یکی از نتایج نشست آستانه در تهران تمرکز بر راهکار سیاسی بود.

وزیر خارجه با اشاره به نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو که قرار است امروز در مسکو برگزار شود، اظهار داشت: امیدواریم گام‌هایی که تاکنون برداشته شده و نشست‌هایی که قبل از این در سطح وزرای دفاع و کارشناسان ارشد ما برگزار شد بتواند منجر به این شود که در نشست روز چهارشنبه (امروز) یک پیام قوی داده شود مبنی بر تمرکز ترکیه و سوریه بر راه‌حل سیاسی و عقب نشینی نیروهای نظامی و خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از مناطق شمال سوریه و در عین حال زمینه بازگشت ایمن و هر چه سریع‌تر آوارگان سوری به مناطق خودشان فراهم شود.

چهارمین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه قرار است امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در شهر مسکو و با حضور وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. براساس اعلام قبلی سرگئی لاوروف، مولود چاووش اوغلو و فیصل المقداد وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

امیرعبداللهیان در حاشیه این نشست هم با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این سومین بار است که مسکو در ۲ ماه اخیر میزبان نشست درباره سوریه است. نخستین نشست در سطح معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و روز ۱۵ فروردین سرگئی لاوروف در این نشست حضور یافت و مقرر شد که وزرای خارجه نیز در مسکو گردهم بیایند. پنجم اردیبهشت ماه سالجاری نیز وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو به گفت‌وگو پرداختند.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اعلام حضور امیرعبداللهیان در این نشست گفت: به عنوان ایران همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشتیم و هم در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با مقامات سوریه و ترکیه داشتیم و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه، از جمله نشست سه جانبه سران در تهران بر این موضوع تأکید کردیم. همواره می‌گفتیم که ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقد بوده و هستیم که این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفت‌وگوهای سیاسی مبنای عمل قرار بگیرد. با تلاش‌های انجام شده پیشرفت‌های خوبی در این مسیر حاصل شد و این اتفاق نظر شکل گرفت که نشست‌های سه جانبه روند آستانه به نشست چهارجانبه تبدیل شود. معتقدیم نشست وزرای خارجه می‌تواند با اراده سیاسی چهار کشور شرکت کننده خروجی خوبی داشته باشد که به تحکیم صلح و ثبات در منطقه و تکمیل روند سیاسی و استقرار در سوریه کمک کند و اختلافات سوریه و ترکیه ان‌شاءالله در همین چارچوب حل و فصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    0 0
    مذاکرات رو مینداختنین بعد انتخابات ترکیه رجب شاید رفتنی باشه میذاشتین دولت بعدی ترکیه مشخص بشه بعد مذاکرات صورت بگیره
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    0 0
    بر فیلتر کننده لعنت ابدی خداوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس