امیرعبداللهیان به مسکو رفت | جزئیات نشست چهار جانبه در روسیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه درباره سوریه راهی مسکو محل برگزاری این نشست شد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (سه‌شنبه) ۱۹ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه درباره سوریه و در رأس هیأتی تهران را به مقصد مسکو پایتخت فدراسیون روسیه و محل برگزاری این نشست ترک کرد.

چهارمین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه قرار است روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در شهر مسکو و با حضور وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. براساس اعلام قبلی سرگئی لاوروف، مولود چاووش اوغلو و فیصل المقداد وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

وزیر خارجه ایران در حاشیه این نشست هم رایزنی‌های جداگانه با همتایان خود خواهد داشت.

این سومین بار است که مسکو در ۲ ماه اخیر میزبان نشست درباره سوریه است. نخستین نشست در سطح معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و روز ۱۵ فروردین سرگئی لاوروف در این نشست حضور یافت و مقرر شد که وزرای خارجه نیز در مسکو گردهم بیایند. پنجم اردیبهشت ماه سالجاری نیز وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو به گفت‌وگو پرداختند.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اعلام حضور امیرعبداللهیان در این نشست گفت: به عنوان ایران همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشتیم و هم در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با مقامات سوریه و ترکیه داشتیم و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه، از جمله نشست سه جانبه سران در تهران بر این موضوع تأکید کردیم. همواره می‌گفتیم که ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقد بوده و هستیم که این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفت‌وگوهای سیاسی مبنای عمل قرار بگیرد. با تلاش‌های انجام شده پیشرفت‌های خوبی در این مسیر حاصل شد و این اتفاق نظر شکل گرفت که نشست‌های سه جانبه روند آستانه به نشست چهارجانبه تبدیل شود. معتقدیم نشست وزرای خارجه می‌تواند با اراده سیاسی چهار کشور شرکت کننده خروجی خوبی داشته باشد که به تحکیم صلح و ثبات در منطقه و تکمیل روند سیاسی و استقرار در سوریه کمک کند و اختلافات سوریه و ترکیه ان‌شاءالله در همین چارچوب حل و فصل شود.

امیرعبداللهیان هشتم و نهم فروردین سالجاری نیز در پاسخ به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر کرده بود.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز امروز (سه‌شنبه) ۱۹ اردیبهشت ماه در توئیتی در این باره نوشت: امشب دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اولین نشست چهارجانبه سوریه وارد مسکو می‌شود. تعامل ایران و روسیه برای کمک به حل مسائل پیرامونی در راستای کاهش اختلافات و حرکت به سمت همکاری‌های پربازده و پر منفعت برای مردمان منطقه ما، از نزدیک در جریان است.

لازم به ذکر است، جمهوری اسلامی ایران همواره بر آمادگی خود به منظور ایفای نقش به منظور پیشبرد عادی سازی روابط سوریه و ترکیه تأکید کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس