نشنال: ایران و مصر به دنبال عادی‌سازی روابط در مذاکرات بغداد هستند

به گفته مقام‌های مصری و عراقی، مصر و ایران از ماه مارس مذاکراتی را در پایتخت عراق درباره عادی‌سازی روابط برگزار کرده‌اند.

به گزارش مشرق، مقام‌های مصری و عراقی به «نشنال» گفتند مصر و ایران از ماه مارس مشغول برگزاری مذاکرات در بغداد پایتخت عراق درباره عادی‌سازی روابط بین این دو قدرت منطقه‌ای هستند.

به نوشته این گزارش به نقل از مقام‌های مصری، تازه‌ترین دور گفت‌وگوها آخر هفته آغاز شد، گرچه مشخص نیست تاکنون چقدر پیشرفت حاصل شده است.

طبق این گزارش، به گفته این مقام‌ها که به دلیل عمومی نشدن مذاکرات نخواستند نامشان فاش شود، در این گفت‌وگوها بر کاهش تنش در مکان‌هایی که ایران نفوذ قابل توجهی دارد مثل یمن، لبنان و سوریه نیز اشاره شده است.

به نوشته این پایگاه خبری به نقل از منابع مذکور، دو طرف همچنین در حال بررسی امکان ملاقات بین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران هستند.

به تحلیل این رسانه مستقر در لندن، به نظر می‌رسد این بخشی از تداوم بازآرایی منطقه‌ای باشد که عربستان سعودی و ایران توافق کردند روابط دیپلماتیک قطع شده در سال ۲۰۱۶ را احیا کنند. مصر و ترکیه هم که یک دهه است اختلاف‌نظر دارند برای عادی‌سازی روابط کار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، جنگ هشت ساله یمن در بحبوبحه اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری آرام شده و سوریه هم یکشنبه به اتحادیه عرب بازگشت.

یک دیپلمات عراقی به نشنال گفت دو دور مذاکرات سطح پایین بین مقام‌های مصری و ایرانی در بغداد در مارس و آوریل برگزار شد. وی افزود: هر دو طرف از تلاش‌های عراق برای میانجیگری استقبال کرده‌اند.

به نوشته این گزارش، اخبار گفت‌وگوهای محرمانه دو ماه بعد از آن منتشر شده که ایران برای بهبود رواابط با مصر ابراز تمایل کرد.

رئیس‌جمهور مصر و وزارت خارجه این کشور پس از توافق ایران و عربستان سعودی، از آن استقبال کرده و گفتند امیدوار هستند این امر به کاهش تنش‌های منطقه‌ای منتهی شود.

اواسط اردیبهشت (پنجم مه) وبگاه العربی الجدید گزارش داده بود نمایندگانی از ایران و مصر ماه گذشته (آوریل) با یکدیگر در بغداد دیدار کردند.

منابع عراقی یکی در وزارت خارجه و دیگری در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور به العربی الجدید گفتند سطح هیأت‌ها پایین بود، اما دولت عراق تلاش دارد میانجی‌گری میان تهران و ریاض را در خصوص تهران و قاهره نیز تکرار کند. به گفته آن‌ها، طرف ایرانی و مصری اصرار داشتند که خبر برگزاری این نشست به شکل رسمی اعلام نشود.

طبق این گزارش، در این نشست نماینده‌ای از طرف «محمد السودانی» نخست‌وزیر «فؤاد حسین» وزیر خارجه و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز حضور داشتند.

العربی الجدید همچنین به نقل از چند منبع مصری نوشت در هفته پایانی ماه مارس مقامات امنیتی ایران و مصر با یکدیگر بر سر امکان توسعه تدریجی روابط در آینده گفت‌وگو کردند.

در این میان یک منبع دیپلماتیک عراقی گفت که ایران و مصر به میانجیگری عراق پاسخ مثبت داده‌اند، اما هنوز نمی‌توان از پیشرفت در میانجیگری سخن گفت و بغداد تلاش دارد نشست دیگری میان دو کشور برگزار کند.

پیش از آن، یک منبع دیپلماتیک عراقی در مصر در تاریخ ۲۳ فروردین از میانجیگری این کشور به همراه عمان برای از سرگیری روابط تهران و قاهره خبر داد.

او به روزنامه الزمان عراق گفت که مصر از برقراری رابطه رسمی با ایران استقبال می‌کند، اما به گفته او منتظر اقدامات عملی از سوی ایران در خصوص امنیت منطقه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    آخ جون.میتونم برم اهرام رو ببینم. الان ی عده میان میگن خوشبحالت پول داری.ما عزادار و گشنه ایم
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 1
    ارتباط ایران با مصر برای کمک به غزه واجب و ضروری هرچه سریعتر باید دنبال بازگشایی سفارات باشیم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    مرگ بر ال سعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس