کد خبر 1487080
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
تل‌آویو مقابل امان کوتاه آمد؛ نماینده اردنی آزاد شد

رسانه‌های صهیونیستی ادعا کردند، تل‌آویو تسلیم فشارها شد و امروز نماینده اردنی را که به اتهام «قاچاق اسلحه و طلا» به فلسطین بازداشت کرده بود، آزاد کرد.

به گزارش مشرق، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، امروز (یکشنبه، ۷ می)، از لغو جلسه تمدید بازداشت «عماد العدوان» عضو پارلمان اردن که قرار بود امروز برگزار شود، خبر داد و اعلام کرد که بازداشت او در اراضی اشغالی پایان می‌یابد.

ارتش رژیم صهیونیستی اوایل اردیبهشت جاری، مدعی خنثی کردن عملیات قاچاق اسلحه به اراضی اشغالی از خاک اردن شد و اعلام کرد که سه نفر از جمله عماد العدوان نماینده اردنی را در این خصوص، بازداشت کرده است.

کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی، شب گذشته اعلام کرد که مقامات این رژیم تصمیم گرفته‌اند، برای روز یکشنبه این نماینده اردنی را آزاد کنند.

این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اسرائیل تسلیم فشارهای اردن شد و انتظار می‌رود که این نماینده اردنی، فردا آزاد شود و به کشورش بازگردد».

بر اساس این گزارش، «پس از گذشت دو هفته از بازداشت و بازجویی العدوان در خصوص پرونده قاچاق اسلحه و طلا به کرانه باختری، اسرائیل تصمیم گرفت که این نماینده را آزاد کند».

رسانه‌های فلسطینی نیز با انتشار این خبر اعلام کردند که هنوز مشخص نیست که آیا اردن در قبال این آزادی متعهد شده که وی را از پارلمان بیرون کند یا پرونده‌ای کیفری علیه او در داخل اردن باز می‌کند.

در ۲۳ آوریل ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی، این نماینده اردنی را به اتهام اثبات نشده، قاچاق اسلحه و طلا به کرانه باختری از طریق گذرگاه «الکرامه» بازداشت کرد. وی از ساکنان شهر «السلط» در مرکز اردن است که وکیل و عضو کمیسیون فلسطین در پارلمان کشورش است.

پس از بازداشت العدوان، وزارت خارجه اردن اعلام کرد که «غسان المجالی» سفیر اردن در تل آویو با او که در بازداشت رژیم صهیونیستی بود، دیدار کرده است.

وزارت خارجه اردن بیان کرد که این دیدار در چارچوب تلاش‌های این کشور برای بررسی جزئیات بازداشت این نماینده اردنی صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه اردن در پی انتشار خبر بازداشت نماینده خود، اعلام کرد که از طریق دستگاه‌های ذیربط این پرونده دستگیریرا پیگیری می‌کند.

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این افراد قصد نفوذ به فلسطین اشغالی را داشته‌اند و با خود سه ساک حمل می‌کردند که در داخل آن‌ها ۱۵ کلت، ۱۲ مسلسل و حدود ۱۰۰ کیلوگرم طلا وجود داشته است.

در پی تنش در روابط امان و تل‌آویو بر سر این پرونده، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، گفت‌وگوی تلفنی با «الی کوهن» همتای صهیونیست خود را رد کرد.

وی پیش از این تلاش برای تماس با همتای اردنی در خصوص این پرونده گفته بود: «این یک اتفاق بسیار بزرگ و تلاش برای قاچاق نه فقط کالاهای تجاری، بلکه سلاح بوده است. تقاضای اولیه این است که او محاکمه و مجازات شود. چنین کاری نمی‌تواند بدون حسابرسی بماند».

شبکه کان اوایل اردیبهشت جاری و پس از بازداشت این نماینده اردنی، گزارش داد که مقامات بسیاری از جمله برخی واسطه‌ها سعی کردند به برقراری تماس تلفنی بین وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و همتای اردنی او کمک کنند، اما ایمن الصفدی وساطت‌ها را نیز نپذیرفت و این پرونده، شرایط دیپلماتیک حساسی را میان رژیم صهیونیستی و اردن ایجاد کرده است. به ویژه که دو طرف روابط امنیتی نزدیکی دارند، هرچند که مناسبات سیاسی‌شان در سال‌های اخیر با تنشهایی همراه بوده است.

پس از انتشار خبر قاچاق اسلحه به فلسطین، برخی این سوال را طرح کردند که در صورت صحت این ادعای تل‌آویو، مقصد سلاح‌های قاچاق کجا می‌توانست باشد. برخی مقصد آن را تشکیلات خودگردان فلسطین که - خود با تل‌آویو توافق هماهنگی امنیتی دارد- می‌دانند!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس