کد خبر 1486902
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
چرا دلار با ارزش‌ترین ارز جهان نیست

در حالی که بسیاری بر این باورند که دلار آمریکا باارزش‌ترین ارز جهان است، اما پول ملی یکی از کشورهای همسایه ما عنوان قوی‌ترین ارز جهان را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از فوربس، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که دلار آمریکا قوی‌ترین ارز جهان از نظر ارزش به‌شمار می‌رود، اگرچه این ارز پرکاربردترین واحد پولی در جهان شمرده می‌شود، اما ارزشمندترین ارز جهان نیست. در کمال شگفتی باید گفت که برخلاف تصورات موجود نسبت به دلار اما دینار کویت هم‌اکنون ارزشمندترین ارز جهان به‌شمار می‌رود.

از جمله عواملی که روی ارزش پول ملی کشورها اثر دارد، می‌توان به نرخ تورم، رکود، نرخ بهره، بدهی عمومی دولت‌ها و ثبات سیاسی اشاره کرد.

در موضوع تورم در زمان کاهش نرخ این شاخص اقتصادی ارزش پول ملی کشورها افزایش می‌یابد و در زمان افزایش تورم هم شاهد پایین آمدن ارزش پول هستیم.

رکود اقتصادی هم یکی از عوامل اثرگذار در برابری واحد پول ملی کشورهاست. در زمان‌های رکود نرخ بهره کاهش می‌یابد و متعاقباً ارزش پول ملی کشورها هم کم می‌شود. هر زمان هم که شاهد بالا رفتن نرخ بهره هستیم، ارزش پول ملی کمتر می‌شود.

چرا دلار با ارزش‌ترین ارز جهان نیست

بدهی عمومی کشورها هم در برابری نرخ پول ملی آنها اثرگذار است. اگر یک کشور با بدهی عمومی بالایی مواجه شود، ممکن است این مسئله به بالا رفتن تورم و متعاقباً کاهش ارزش پول ملی منجر شود. بی‌ثباتی سیاسی در دولت‌ها هم به عملکرد اقتصادی آنها لطمه زده و در نتیجه شاهد کاهش درآمد آنها خواهیم بود.

در فضای ثبات سیاسی شاهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و ورود این سرمایه‌ها ممکن است به افزایش ارزش پول ملی منجر شود. بر همین اساسی بی‌ثباتی سیاسی هم به پایین آمدن ارزش پول ملی کشورها منجر می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    نکته دیگه سیاست اقتصادی است. پول با ارزش یعنی واردات ارزان و صادرات گرون. واردات ارزان باعث از بین رفتن صنایع داخلی و افزایش بیکاری میشه. بنابراین کشورها ارزش پولشون رو جوری تنظیم می کنند تا باعث آسیب به تولید و صنایع داخلیشون نشه. چینی ها با همین استراتژی به اینجا رسیدن. بر عکس یه عده که فکر می کنند اگه پول ملی شون با ارزش باشه چیز خوبیه در حالی که اصلا اینطور نیست.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 0
    مهم اینه که به همت سران مقتدر جمهوری اسلامی ، ریال یکی از ارزشمند ترین واحد های پولی دنیاست ، شما فقط قیمت ارز های خارجی رو ببینید روز به روز دارند گرون تر میشن ، دلار و پوند و یورو که خیللللللی اوضاع وخیمی دارند.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    این فروپاشی امریکا و دلار امریکا پشت پرده دارد قرار نیست یوان چین جای دلار را بگیرد قرار است در راستای نظم نوین جهانی و تثبیت سیستم اعتبار سنجی شهروندان پول کنار گذاشته شود و بجای آن با نصب یک اپلیکیشن بر اساس شهروند خوب بودن به شما امتیاز داده شود یا داده نشود پس از آن شما اجازه دارید از یک فروشگاه مایحتاجی که سیستم میگوید خرید کنید و نه هرچیزی که شما بخواهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس