کد خبر 1486466
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
‌

این را بدانید در همان لحظه‌ای که عادت استفاده از ویپ را کنار می‌گذارید، بدنتان این تفاوت را احساس می‌کند و فواید ترک ویپ تقریباً خیلی فوری شامل حالتان خواهد شد.

به گزارش مشرق، شواهد نشان می‌دهد ویپ یا همان سیگار الکترونیک، که زمانی گفته می‌شد کمتر از سیگار مضر است، باعث آسیب ریه می‌شود و حتی می‌تواند کُشنده باشد. ضمناً ویپ نیز اعتیادآور بوده و ترک آن برای هر کسی که استفاده از آن را شروع کرده می‌تواند سخت باشد. فقط این را بدانید در همان لحظه‌ای که عادت استفاده از ویپ را کنار می‌گذارید، بدنتان این تفاوت را احساس می‌کند و فواید ترک ویپ تقریباً خیلی فوری شامل حالتان خواهد شد؛ اما ترک ویپ می‌تواند دشوار باشد، درست مانند تلاش برای ترک سیگار! پس بهتر است کلاً استفاده از ویپ را شروع نکنید.

وقتی مصرف ویپ را متوقف می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

بیست دقیقه بعد: بهبود وضعیت قلب و عروق

در عرض ۲۰ دقیقه بعد از توقف مصرف ویپ، ضربان قلبتان به حالت عادی برمی‌گردد، فشار خونتان پایین می‌آید و گردش خونتان شروع می‌کند به نرمال شدن.

تنفستان هم بهتر می‌شود: دو عنصر موجود در سیگار الکترونیک یعنی پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی، وقتی گرم می‌شوند مواد شیمیایی تولید می‌کنند که برای سیستم تنفسی‌تان مضر است. اما وقتی ویپ را ترک می‌کنید، متوجه می‌شوید تنفستان بهتر شده و انگار هوای تمیزتری در ریه‌هایتان جاری است.

چند ساعت بعد: علائم ترک نیکوتین

نیکوتین اعتیادآور است و ممکن است موقتاً علائمی از ترک این ماده سراغتان بیاید. علائم حاد ترک نیکوتین می‌تواند فیزیکی و روانی باشد. علائم روانی شامل تمایل زیاد به نیکوتین، نوسانات خلقی، مشکل در تمرکز، تحریک عصبی و اضطراب می‌شود. علائم فیزیکی نیز شامل سردرد، تعریق، لرز، بی‌خوابی، افزایش اشتها، گرفتگی‌های شکم و یبوست می‌شود.

اینها اولین اثراتی هستند که احتمالاً بعد از ۲۴ ساعت بعد از ترک ویپ احساس می‌کنید. این علائم حدود سه روز در اوج خود هستند و تدریجاً طی سه تا چهار هفته کم‌کم کاهش می‌یابند؛ بنابراین ترک عادت مصرف ویپ حدود یک ماه طول می‌کشد.

یک روز بعد: کاهش ریسک حمله قلبی

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، مصرف روزانه سیگار، ریسک حمله قلبی فرد را دوبرابر می‌کند. اما اگر سیگار را ترک کنید، این خطر خیلی سریع پایین می‌آید. بعد از فقط یک روز، ریسک حمله قلبی‌تان به دلیل کاهش فشارخون، افزایش سطح اکسیژن خون و کاهش اثرات منفی سیگار بر کلسترول و کاهش ریسک لخته خون، به میزان قابل‌توجهی کمتر خواهد شد.

وقتی مصرف ویپ را متوقف می‌کنید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

وقتی مصرف ویپ را متوقف می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

دو روز بعد: قوی‌تر شدن حس بویایی و چشایی

مصرف ویپ مانند کشیدن سیگار می‌تواند قدرت حس بویایی و چشایی‌تان را کمتر کند. بعد از ۴۸ ساعت ترک ویپ، کم‌کم متوجه می‌شوید توانایی بویایی و چشایی‌تان خصوصاً در مورد غذا بهتر شده است. نیکوتین فقط بر مغز اثر نمی‌گذارد: تحقیقات نشان می‌دهد نیکوتین می‌تواند قند خونتان را نیز بالا ببرد.

سه روز بعد: پاک‌سازی بدن از نیکوتین

اگر تاکنون علائم ترک نیکوتین را نداشته‌اید به‌احتمال زیاد الان که به روز سوم رسیده‌اید آنها را تجربه خواهید کرد. نیکوتین در روز سوم بعد از ترک ویپ از سیستم بدنتان خارج می‌شود و به همین دلیل علائم به اوج خود می‌رسند. ممکن است علائم ترک نیکوتین را به‌صورت سردرد، عرق‌کردن، شکم‌درد یا تمایل به نیکوتین تجربه کنید.

یک ماه بعد: ریه‌ها کم‌کم به شما نشان می‌دهند که چقدر سالم‌تر شده‌اند

سیگاری‌ها معمولاً مدام تک‌سرفه دارند یا وقتی نفس می‌کشند سینه‌شان خس‌خس می‌کند. حتی سیگار الکترونیک یا ویپ هم می‌تواند سلامت ریه‌ها را به خطر بیندازد و ترک نیکوتین را دشوار کند. اما ترک ویپ، وضعیت ریه‌هایتان را فوراً به حالت نرمال برگرداند. بعد از یک ماه، ظرفیت ریه‌هایتان بیشتر شده و به میزان چشمگیری سرفه‌ها و تنگی نفستان کمتر می‌شود.

در بدنتان می‌افتد؟

بعد از سه ماه: گردش خون بهتر

نیکوتین موجود در سیگار، رگ‌های خونی پوست و اطراف قلب را سفت می‌کند و نیکوتین موجود در ویپ هم می‌تواند به همان اندازه مضر باشد. اما بعد از ترک ویپ، گردش خون در بدنتان بهتر می‌شود؛ چون رگ‌ها به اندازهٔ نرمال خود برمی‌گردند. اگر نگران هستید که ترک عادت به ویپ باعث افزایش وزنتان شود (یک نگرانی رایج)، بدون افزایش وزن هم می‌توانید سیگار را ترک کنید.

بعد از ۹ ماه: تقویت بدن برای مبارزه با عفونت‌ها

بعد از ۹ ماه به دلیل تولید ساختارهای مومانند داخل ریه‌ها که کمک می‌کنند موکوس به بیرون رانده شده و با عفونت مبارزه شود، سلامت ریه‌هایتان به‌اندازه قابل‌توجهی بهتر می‌شود. این اتفاق می‌تواند احتمال برخی از عفونت‌ها و عوارض ناشی از بیماری‌هایی مانند پنومونی و آنفلوانزا را بسیار کاهش دهد.

بعد از یک سال: ریسک حمله قلبی نصف می‌شود

حالا که رگ‌هایتان به سایز نرمال خود برگشته‌اند، ضربان قلبتان هم به‌سرعت طبیعی خود برمی‌گردد و فشار خونتان پایین می‌آید و ریسک حمله قلبی‌تان کمتر خواهد شد. بعد از یک سال، ریسک عوارض قلبی و عروقی به میزان پنجاه‌درصد کاهش پیدا می‌کند.

وقتی مصرف ویپ را متوقف می‌کنید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

بعد از پنج سال: ریسک سکته مغزی خیلی کمتر می‌شود

اثرات بلندمدت تقویت سلامت قلب و کاهش فشارخون یک فایدهٔ مهم دیگر هم دارد: خطر سکته مغزی‌تان کمتر می‌شود. کسانی که از ویپ استفاده می‌کنند در مقایسه با افراد غیرسیگاری، ۷۱ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند. اما ترک سیگار و ویپ می‌تواند تقریباً فوری این ریسک را کاهش دهد و این ریسک باگذشت هر ماه، به کاهش خود ادامه می‌دهد.

۱۰ سال بعد: کاهش ریسک سرطان

مطالعات نشان داده‌اند مصرف سیگار و ویپ می‌تواند منجر به تغییرات DNA و جهش‌های ژنتیکی که ریسک سرطان را بالا می‌برند بشود؛ بنابراین هر چه بیشتر از سیگار و ویپ دوری کنید، بدنتان سالم‌تر خواهد بود. بعد از ۱۰ سال ترک سیگار، ریسک سرطان ریه نصف شده و ریسک سرطان‌های پانکراس و دهان و حلق نیز به همین اندازه کاهش می‌یابد. بعد از ۱۵ سال، ریسک ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری قلب به‌اندازه ریسک این بیماری‌ها در افراد غیرسیگاری خواهد بود. در مورد خطر ابتلا به سرطان پانکراس نیز همین ارتباط وجود دارد.

بعد از ۲۰ سال: انگار هرگز ویپ استفاده نکرده‌اید

به گزارش وب گاه تبیان، بالاخره روزی می‌رسد که عادت بد استفاده از ویپ هیچ اثر ماندگاری در بدنتان و سلامتتان نخواهد داشت. بعد از ۲۰ سال ترک سیگار و ویپ، فاکتورهای سلامتی شما مشابه افرادی خواهد بود که هرگز اهل سیگار و ویپ نبوده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس