کد خبر 1486045
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
سفیر سابق آمریکا: برتری اروپا و آمریکا پایان یافته است

«چاس فریمن» سفیر سابق آمریکا در عربستان و سیاستمدار قدیمی این کشور می‌گوید با جهانی روبرو هستیم که اروپا و آمریکا دیگر در آن قدرت برتر نیستند.

به گزارش مشرق، نیوزویک در تحلیلی نوشت: تغییرات بزرگی که در یک قرن گذشته دیده نشده است، جمله تکراری مقامات چینی و به خصوص شی جین‌پینگ رئیس جمهور این کشور در ماه‌های گذشته بوده است و بیشتر از اینکه یک تبلیغ بین‌المللی برای این کشور باشد، به نظر می‌رسد طرحی برای نظم جدید جهانی در خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، شعار جدید دولت چین به طور حتم در خاورمیانه خلاصه می‌شود جایی که آمریکا در قرن بیست و یکم هزینه‌های زیادی در آنجا کرده و حالا چینی‌ها در حال بهره‌برداری از آن هستند.

چاس فریمن دیپلمات کهنه کار آمریکایی، می‌گوید: ما غرغر می‌کنیم، تهدید می‌کنیم، تحریم می‌کنیم، تفنگداران دریایی می‌فرستیم، بمباران می‌کنیم، اما ما هرگز از هنر متقاعدسازی استفاده نمی‌کنیم.

وی مترجم ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا در سفرش به چین در سال ۱۹۷۲ بود و در این سفر آمریکا چین را متقاعد به رسمیت شناختن تایوان کرد.

فریمن، که زمانی به عنوان سفیر ایالات متحده در عربستان سعودی فعالیت می‌کرد، تاکید دارد: اقدامات باشکوه دیپلماتیک واشنگتن مدت‌هاست که به پایان رسیده و توانایی آمریکا برای متقاعد کردن کشورها کاهش یافته است.

وی اضافه می کند: هیچ چیز برای همیشه نیست. هیچ قدرت بزرگی برای همیشه برتر نیست. به جرات می‌توان گفت که برتری ۵۰۰ ساله آمریکا و اروپا پایان یافته و باید بازیگرهای اصلی را در جاهای دیگر جهان پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آمریکا آفتاب لب بوم IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    این آقا چیزی حالیش نیست. غربگدایان از این بیشتر می فهمند آمریکا برای همیشه برتر خواهد ماند. خخخخخخ
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    15 0
    نگو جناب سفیر الان توایران بعضیا خودشونوخراب میکنن
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      یا اونایی که تو قیمت دلار و خونه وگوشت و ... خراب کردند احساس موفقیت میکنند.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    غربگدا : سفیر آمریکا غلط کرده، من میگم آمریکا و اروپا الان در اوج قدرت هستند، کی بیشتر میدونه، اون یا من؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس