فؤاد ایزدی: سیاست فشار در دنیای چندقطبی نتیجه‌ای ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که تایوان دستاویز آمریکا برای توقف رشد اقتصادی چین است و گفت: آمریکا تلاش می کند از طریق رقابت‌های ناسالم رشد این کشور را متوقف کند.

‌به گزارش مشرق، دیدار اخیر تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تنش‌های میان چین و آمریکا را تشدید کرده است. در طول مدت این دیدار که هفته گذشته (سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) در کالیفرنیا صورت گرفت، چین رزمایشی سه روزه را در اطراف تایوان انجام داد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با ادامه تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، گفت: اکثر نخبگان سیاست خارجی آمریکا که در حکومت قرار دارند یا نزدیک به حکومت هستند، معتقدند که آمریکا باید برتری خودش را در دنیا حفظ کند. از نظر آن‌ها، برای حفظ این برتری استفاده از هر ابزاری امکان‌پذیر است.

وی افزود: مشکل آمریکا با چین این است که چینی‌ها در حوزه‌های اقتصادی، فناوری، جایگاه بین‌المللی و در حوزه‌های متعدد در حال پیشی گرفتن از آمریکایی‌ها هستند. یک اندیشکده استرالیایی ماه گذشته گزارشی را تهیه کرده بود که از ۴۵ فناوری برتر دنیا در حوزه نانوتکنولوژی چینی‌ها در ۳۷ حوزه و آمریکایی‌ها در ۸ حوزه رتبه نخست را دارا هستند. این موضوع عجیبی برای آمریکایی‌ها است. چرا که آنان می‌خواهند همیشه در تکنولوژی‌های نوین رتبه برتر را داشته باشند. در حوزه اقتصادی هم برخی نهادها مانند سازمان بین‌المللی پول (IMF) معتقد هستند که اکنون چین در حوزه اقتصادی از آمریکا پیش افتاده است. این در حالی است که برخی از نهادهای دیگر معتقد هستند ۵ تا ۶ سال دیگر این اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده تلاش می‌کند تا رشد چین را متوقف کند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها برای اینکه از نظر اقتصادی برتر باشند، تلاش می‌کنند تا از هر راه ممکن رشد چین را متوقف کنند. آن‌ها نمی‌توانند از طریق روش‌های معمول و صلح‌آمیز به هدفشان برسند. به همین دلیل به روش‌های غیر صلح‌آمیز مانند ایجاد درگیری یا تنش نظامی با چین روی آورده‌اند. تایوان بهانه خوبی برای آمریکایی‌هاست که تنش خود را با چین افزایش دهند.

ایزدی معتقد است که تنش‌ آمریکا با چین بر سر تایوان به موضوع جنگ اوکراین مربوط نمی‌شود. او در همین راستا تصریح کرد: در روز سوگند خوردن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار بایدن، هیأتی را از تایوان به آمریکا دعوت کرد. همچنین موضوع «سیاست آسیا» که در زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده مطرح شد، نشان می‌دهد که موضوع گسترش روابط با تایوان جزو سیاست‌های آمریکا است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اگر اسناد بالادستی آمریکا را نگاه کنید سه تا چهار کشور هستند که آمریکا با این کشورها مشکل جدی دارد، یکی از این کشورها چین است. آمریکایی‌ها بیشترین مشکل را با چین دارند. برخورد با چین در سیاست‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با استفاده از ابزارهای معمولی اقتصادی و رقابت‌های سالم مشخص شده است که آمریکایی‌ها از جهت رشد اقتصادی عقب می‌افتند. به همین جهت آن‌ها می‌خواهند با استفاده از ابزارهای رقابت ناسالم مانند ایجاد تنش نظامی روند قدرت گرفتن چین را کاهش دهند. گرچه به نظرم این موضوع سیاست بسیار غلطی است، چرا که اکنون برای این کار دیر شده است. شاید ۲۰ تا ۳۰ سال پیش می‌توانستند با به کار بردن این ابزارها به اهداف خود برسند. در واقع آمریکایی‌ها دیر به این اجماع رسیدند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به جنگ ترکیبی که آمریکایی‌ها علیه چینی‌ها به راه انداخته‌اند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها جنگ هیبریدی را علیه چینی‌ها به راه انداخته‌اند. این موضوع چینی‌ها را به این سمت می‌برد که از ابزارهایی استفاده کنند تا در این جنگ هیبریدی شکست نخورند. یکی از ابزارها این است که سیستم موازی را در مقابل سیستم‌های موجود غربی و آمریکایی طراحی کنند. آن‌ها با استفاده از سیستم عبور از دلار که یکی از پروژه‌های چینی‌ها است ضربه جدی به آمریکایی‌ها می‌زنند و برای خرید نفت هم از یوآن استفاده می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 5
    فواد جون کسی از تو نظر نخواست یه سوزن به خودتون بزنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس