خضر عدنان

خضر عدنان محمد موسی، از رهبران سازمان جهاد اسلامی، پس از تحمل 86 روز اعتصاب غذا، در زندان های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

سرویس جهان مشرق - خضر عدنان محمد موسی (۲۴ مارس ۱۹۷۸ - ۲ مه ۲۰۲۳) از رهبران سازمان جهاد اسلامی، پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان های رژیم صهیونیستی، شب سه شنبه به شهادت رسید. شهید خضر عدنان متولد منطقه عرابه واقع در جنین بود. وی مراحل درسی خود را در عرابه طی نمود و وارد دانشگاه بیرزیت در شهر رام الله شد. در سال ۲۰۰۱ مدرک دانشگاهی خود را در رشته اقتصاد گرفت. او ۱۲ بار دستگیر و تحت "بازداشت اداری" قرار گرفت، اقدامی که به مقامات رژیم صهیونیستی اجازه می دهد تا افراد را برای دوره های قابل تمدید شش ماهه بدون هیچ اتهامی بازداشت یا محاکمه کنند. همچنین، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خضر عدنان را دستگیر کرده بود.

خضر عدنان از رهبران برجسته جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری است که به نماد مبارزه با رژیم صهیونیستی در جهان معروف شد. شهادت وی، واکنش سازمان ها و دیگر رهبران جبهه مقاومت را در پی داشت و به دنبال شهادت وی، سازمان های مقاومت فلسطین به مسئول دانستن کامل رژیم صهیونیستی در شهادت وی، اقدام به حملات موشکی به سرزمین های اشغالی کردند.

شهید خضر عدنان، نماد مبارزه با رژیم صهیونیستی که بود؟

نام خضر عدنان زمانی بر سر زبان ها افتاد که در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۱ دستگیر و در مرکز تحقیقات زندان الجلمه زندانی شد و این دفعه اولی نبود که توسط رژیم صهیونیستی دستگیر می شد. خضر عدنان در جلسات بازجویی مورد توهین های فراوانی قرار گرفت و در روز اول بازجویان از او سوالات کلی پرسیدند و او هم به آنها پاسخ داد اما به دلیل ادامه توهین ها تصمیم گرفت پس از جلسه اول بازجویی از صحبت به طور کامل خودداری کند و اعلام کرد که اعتصاب غذا میکند.

خضر عدنان در رابطه با جلسات بازجویی میگوید:

«توهین‌ها در طول روزهای بازجویی ادامه داشت و در این جلسات که چند بازجو در آن حضور داشتند، مدام فریاد میکشیدند. در هفته دوم یکی از بازجوها ریش من را کشید و یک تار مو از آن کند که باعث درد شدید من شد. همین بازجو با خاک ته چکمه اش سبیل هایم را با آن پاک کرد تا به من توهین کند و بازجوها به من گفتند که من کرامت و حیثیتی ندارم.»

شهید خضر عدنان، نماد مبارزه با رژیم صهیونیستی که بود؟

او در سال ۲۰۰۴ نیز توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شده بود و در مجموع گفته میشود که وی بیش از ۱۰ مرتبه در سرزمین های اشغالی دستگیر و به زندان انداخته شده است. شهید خضر عدنان، چندین مرتبه در زندان های رژیم صهیونیستی در اعتراض به دستگیری و زندانی شدن خود، اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

او در سال ۲۰۰۵ به دلیل انفرادی بودن بند خود در زندان کفار یونا به مدت ۱۲ روز دست به اعتصاب غذا زد و تا زمانی که اداره زندان به تقاضای او مبنی بر انتقال وی به بخش های عادی زندان تن نداد، دست از اعتصاب خود نکشید. در سال ۲۰۱۲ دادگاه عالی اسرائیل پس از وخامت وضعیت جسمانی وی در نتیجه اعتصاب غذا که بیش از دو ماه پیش آغاز کرده بود، در آوریل ۲۰۱۲ تصمیم به آزادی وی گرفت و پس از آن عدنان به اعتصاب غذای خود پایان داد

دعای شهادت شهید خضر عدنان

همچنین اعتصاب غذای ۵۶ روزه خضر عدنان، که در ۸ مه ۲۰۱۵ آغاز شد، بر مقامات اسرائیلی فشار آورد تا او را آزاد کنند و متعهد شوند که او را در بازداشت اداری قرار ندهند. عدنان این اعتصاب را در اعتراض به بازداشت اداری خود در ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ به مدت ۶ ماه انجام داد. شهید خضر عدنان همچنین در سالها ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱، به ترتیب ۵۸ و ۲۱ روز در زندان های رژیم صهیونیستی اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

در تاریخ ۲ مه ۲۰۲۳ اعلام شد که خضدر عدنان اسیر برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین ۸۶ روز پس از اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است. به گزارش روزنامه عبری، یدیعوت آحارونوت، شیخ خضر عدنان در سلول خود بیهوش پیدا شد و به بیمارستان اساف هروفه منتقل شد و پس از آن شهادت وی اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 1
    رحمت بینهایت خدا و مهدی فاطمه بر این مرد مبارز و بااستقامت
  • ایران قوی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 1
    با تشکر از این گزارش تون.لطفن درباره شهدای مقاومت و معرفی شون بیشتر کزارش بنویسید.خداوند همه ما رو در راه پیشبرد ظهور امام زمان و شهیدان در این راه قرار بده.اللهم عجل لولیک الفرج.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 1
    این اقا مخالف قانون وقت حکومت مستقر در محل جغرافیایی زندگیش بوده و طبق همان قانون بازداشت شده و در اعتراض شخصا دست به اعتصاب غذا زده و مرده مثل همین اتفاق در ایران هم داره رخ می ده چرا افرادی که در زندان های ایران و بازداشتگاه ها کشته می شوند شهید حساب نمی شوند؟
  • شرف IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 2
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • شرف IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 2
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • شرف IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 2
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 1
    رژيم خبيث و كودك كش و تروريست اسراييل تاوان سختي را بايد بابت شهادت خضر عدنان پس بدهد... ان شاءالله
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    خب چی شده حالا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس