رنگرز: بازگشتم به کشتی منطقی نبود/ مشکل ما اظهارنظر در همه زمینه‌هاست

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به سوالات خبرنگاران در زمینه مسائل مدیریتی، فنی، حاشیه‌ای و توسعه کشتی زنان پاسخ داد.

به گزارش مشرق، حسن رنگرز قطعا یکی از مردان تاریخ‌ساز کشتی فرنگی ایران است. شاید رنگرز به مانند حمید سوریان هفت مدال طلای جهان و المپیک را در کارنامه نداشته باشد اما کسب اولین مدال طلای قهرمانی جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از وی یک نام و برند معتبر در کشتی ایران ساخت. رنگرز بعد از آن مدال یک برنز جهانی دیگر به افتخارات خود اضافه کرد اما در کش و قوس نظر کمیته فنی آن زمان از تیم ملی کنار گذاشته شد تا او خیلی زودتر از انتظارات از دنیای قهرمانی خداحافظی کند.

رنگرز هر چند بعد از کنار گذاشتن کشتی قهرمانی به جرگه مربیان پیوست اما رزومه کاری وی بیشتر در بخش مدیریتی ورزشی است. رنگرز در کارنامه مدیریتی خود سمت‌هایی مانند سخنگو و نایب رئیس فدراسیون کشتی، مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران و نایب رئیسی شورای کشتی آسیا را در کارنامه دارد. وی همچنین سال ۱۳۹۸ با حکم سیدرضا صالحی‌امیری مدیر موزه کمیته ملی المپیک شد.

رنگرز به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف به ویژه چالش‌های مدیریتی و فنی کشتی ایران پاسخ داد.

گزیده مصاحبه رنگرز را در ادامه می‌خوانید.

مدیران موظف به پاسخگویی در برابر رسانه هستند

باید دین خود را به کشتی ادا کنم

منطقی نبود از مدیریت به کشتی بیایم

برای ورزشکار اولویت مدیریت و پست سیاسی نیست

یک قهرمان همیشه مدیر خوبی نیست

مربیان در ایران عاقبت به خیر نخواهند شد

سرمربی تیم ملی را سر میز نهار اخراج کردند

تا پایان المپیک به کشتی تعهد دارم

نگاه به مولفه‌های موفقیت باید تغییر کند

یوسفی در باد قهرمانی جهان خوابیده است

اعتقادات شخصی قابل نقد نیست

صالحی امیری از مدیران موفق سیاسی در ورزش بود

برنامه‌ای برای ریاست فدراسیون ندارم

محمدرضا گرایی می‌تواند سنت شکنی کند

امیدوارم محمدعلی گرایی با مدال المپیک خداحافظی کند

حسرتم مدال المپیک بود

مشروح مصاحبه رنگرز را در ادامه می‌خوانید.

رنگرز یکی از چهره‌های و قهرمانانی است که توانایی مدیریت در بالاترین سطح را دارد. چه شد که کت و شلوار مدیریت را کنار گذاشتید و لباس مربی‌گری به تن کردید؟

من رسانه را به عنوان یک اصل و اساس پاسخگویی می‌شناسم و باور دارم هر کسی که قرار است در زمینه‌ای فعالیت داشته باشد باید پاسخگوی رسانه باشد تلاشم این است که همیشه پاسخگوی رسانه باشم زیرا رسانه نماینده افکار عمومی است. روزی که به استان مازندران رفتم با خود عهد کردم که ۲ سال بیشتر در آن استان نباشم. در ۲ سالی که در مازندران بودم اقداماتی انجام دادم و برخی از دغدغه‌ها را برطرف کردم. تصمیم برای حضور در کشتی را از قبل گرفتم بودم اما برنامه ای برای حضور در کشتی به عنوان مربی نداشتم و پست‌هایی در کمیته ملی المپیک پیشنهاد شد. وقتی با دبیر و سوریان صحبت کردم اراده‌ام برای حضورم در کشتی زیاد شد. ما به کشتی مدیون هستیم و اگر از ما دعوت به همکاری کردند باید بدون پیش‌شرط بپذیریم. من قبلا در فدراسیون کشتی نایب رئیس بودم و هر پستی هم پیشنهاد بدهند می‌پذیرم و فعالیت در کشتی را کسر شأن نمی‌دانم.هر سمتی به من در کشتی پیشنهاد شود به جان و دل می‌پذیرم چون خود را مدیون کشتی می‌دانم

قبل از قبولی سمت در کشتی فرنگی تلاش زیادی برای تغییر نظر محمد بنا استاد خودم داشتم اما او تصمیم خودش را گرفته بود و امکان بازگشتش نداشت. وقتی که از استعفای قطعی محمد بنا مطمئن شدم بپذیرفتم در کشتی به عنوان سرمربی فعالیت داشته باشم. منطقی نبود که بعد از ۱۰ سال از مدیریت به مربیگری بیایم اما کشتی به گردن من حق دارد.

آیا شرایط برای حضور در مدیریت ورزشی را فراهم ندیدید که به مربیگری روی آوردید؟

خیر. اینگونه نیست، برای ما که همه چیز را مدیون ورزش و مردم هستیم باید در رشته خود فعال باشیم و این باور من است. خوشحال هستم که آمدم تا در کشتی مفید باشم. من زمانی که در دوراهی سخت قرار می‌گیرم به ندای دلم گوش می‌دهم. چشم انداز من در کشتی همان چشمان انداز مربیان قبلی است و عاقبت به خیری در مربیگری نیست. باور دارم اولویت ورزشکاری که همه چیز خود را از کشتی یا رشته دیگر گرفته نباید اولویت پست مدیریتی یا سیاسی باشد؛ بلکه باید به رشته خود خدمت کند. من نیز به فدراسیون برگشتم تا در کسوت سرمربی خدمت کنم. من به اراده خود از مازندران آمدم و اگر غیر از این بود برخی می‌گفتند که پست به وی دادند تا حمایت کند.

رنگرز: بازگشتم به کشتی منطقی نبود/ مربیان در ایران عاقبت به خیر نخواهند شد

اگر در ادامه یک پست خوب در کمیته یا وزارت ورزش به شما پیشنهاد شود مربیگری را رها می‌کنید؟

نه. من تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرارداد دارم و به آن هم پایبند هستم و هیچ پیشنهادی را قبول نخواهم کرد. ورزش کارکرد زیادی دارد و ضرورت امروز جامعه ما است. ورزش در بخش های فرهنگی، بین المللی، سلامت و کارهای زیرساختی نیاز به توجه بیشتر دارد و من از رئیس جمهوری محترم خواهشمندم ورزش را در برنامه های خود در اولویت قرار دهد. در گذشته این اراده وجود نداشته اما ورزش باید به عنوان یکی از سه اولویت اصلی باشد. ورزش رکن اصلی سلامت جامعه است. خواهش من از مسئولان اجرایی کشور این است که هر تصمیمی گرفته می‌شود ورزش در اولویت آن باشد. ورزش باید به یک مقوله ضروری و اولویت دار برای کشور تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

پایان کار فرنگی‌کاران با ۵ طلا، ۲ نقره و یک برنز/ شاهکار شاگردان رنگرز در آسیا +رده‌بندی انفرادی و تیمی

واپسین روزهای حضورتان در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران با برکناری عسکری محمدیان از ریاست هیئت کشتی استان همراه بود. شما چقدر در برکناری وی نقش داشتید؟

هیئت ورزشی نهاد غیردولتی و نماینده فدراسیون در استان هستند. بودجه هیئت‌های ورزشی از اداره کل ورزش نیست بلکه اداره کل به این فدراسیون‌ها تنها کمک می‌کند و رقم تخصیصی آن نیز حداقلی است. آخرین ایتمی که یک رئیس هیات باید واجد آن باشد اصل تخصص است. یک رئیس هیئت صرفا قهرمان نیست. آنچه از وی شخصیت ممتاز می‌سازد ظرفیت تامین اعتبار است و این باید به یک اصل در هیئت‌ها تبدیل شود. عسکری محمدیان یک قهرمان بی نظیر و چهره ماندگار در استان مازندران است و از هیچ تلاشی برای توسعه کشتی استان کوتاهی نکرد. من از او خواهش کردم که استعفا کند و در جای دیگر فعالیت داشته باشد تا شخص دیگر در مسند کشتی باشد و بتواند اعتبار لازم را جذب کند. اتفاقات خوبی در دوره جدید رخ داده و حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده و این اعتبار صرف بهسازی و جوایز قهرمانان کشتی مازندران شده است.

اصل مدیریت می‌گوید که قهرمانان جهانی و المپیکی قابل احترام هستند اما لزوما مدیران توانمندی نیستند و می‌توانند نفرات دوم و سوم باشند. به صلاح رشته ورزشی و قهرمان است که در جای دیگر فعالیت داشته باشند. الزاما داشتن مدال به معنای سرمربی و مدیر خوب نیست. قهرمانان ما بهتر است که این اصل مهم را بپذیرند. روسای هیئت ها باید برای جذب بودجه تلاش کنند زیرا کشتی، ورزش درآمدزا نیست. البته این صحبت‌های من ناظر بر عدم توانایی عسکری محمدیان نیست.

یکی از نقاط ضعف مدیریت ورزش ایران کادرسازی حرفه‌ای است. چرا کادرسازی در مدیریت ورزش به درستی انجام نمی شود؟

یک سری از حوزه‌ها در وزارت و کمیته ملی المپیک مهم هستند اما برای این حوزه و پست‌های مهم مدیر ورزش تربیت کردیم و نقشه راه مشخص برای آنها تعریف شده است. ما اکنون چند مدیر جوان انقلابی با راهبرد مشخص برای ورزش داریم؟ ما مراحل کاشت، داشت و برداشت را انجام ندادیم. وقتی که کادرسازی برای مدیریت ورزش انجام نشده مجبور می‌شویم یک سری کارشناس غیر ورزشی از دستگاه غیرمرتبط به فضای ورزش بیاوریم و برای آنها رزومه درست کنیم این در حالی است که سرمایه های اصلی ورزش در حد کارشناس باقی می‌ماند. این آسیب ورزش ایران و مدیریت آن است کارشناسان خوبی در بدنه ورزش داریم و باید چشم انداز خوبی برای آنها طراحی شود تا با تغییر دولت دچار مشکل نشویم.

شما گفتید که مربیان در ورزش ایران عاقبت به خیر نمی شوند چرا فکر می‌کنید مربی همیشه باید در ورزش عاقبت به خیر شود؟

باید بدانیم که تعریف شما از عاقبت به خیری چیست. بنا در اوایل سال ۱۴۰۱ مربی قرن شد و ۶ ماه بعد به خاطر یک نتیجه جهانی از کار مستعفی شدند. تا زمانی که نگاه و تفسیر ما از عملکرد و توانمندی یک مربی فقط نتایج و رنگ مدال باشد و فاکتتورهای دیگر مورد توجه قرار نگیرد، قطع یقین هیچ مربی از تیغ برکناری یا استعفا در امان خواهد ماند. باید ملاکمان در نتیجه‌گیری تغییر کند تا زمانی که تمام حُسن یک مربی را در نتیجه‌گیری تعریف کنیم هیچ مربی عاقبت به خیر نخواهد شد.

بهتر نیست مربیان پیش از آنکه برکنارشان کنند یا مجبور به استعفا شوندخود از تیم کنار بروند؟

این هم برای ورزشکار و هم برای مربیان مصداق دارد. یک ضرب المثل وجود دارد که می گوید ورزشکار ۲ بار می میرد. یک بار با مرگ طبیعی که همه تجربه می‌کنند یک بار هم زمان خداحافظی از دنیای قهرمانی. این مثال برای مربیان هم صادق است. جاذبه‌های مربیگری موجب می‌شود تا آنها به سختی حرفه خود را کنار بگذارند باید زمان‌شناسی لازم توسط مربی برای کنار رفتن مشخص شود. باید شاخص ها را برای موفقیت مربیان به درستی تعریف کنیم. وقتی که یک ناکامی رخ می‌دهد مدیران نباید تمام مسئولیت را به سمت مربیان ببرند زیرا رد شدن از روی سرمربی هم مسبوق به سابقه است و هم پذیرفته شده است.باید این نگاه تغییر کند.

آیا بعد از المپیک به حضورش در راس کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه خواهید داد یا قصد دارید وارد فضای مدیریت ورزش شوید؟

می‌گویند در فضای اجرایی ایران طوری کار کن که انگار شب که در منزل هستی از تلویزیون بگویند که برکنار شده‌ای و یا نقطه مقابلش، طوری کار کن که انگار قرار است ۲۰ سال بمانی. یادم می‌آید سال ۲۰۰۲ بود که امیررضا خادم تیمش در جهانی نتیجه گرفته بود و همان‌زمان با محسن مهرعلی‌زاده (رئیس وقت سازمان تربیت بدنی اسبق) به دعوا خورد. خادم نشسته بود و هم‌زمان هم ناهار می‌خورد و هم تلویزیون نگاه می‌کرد که از تلویزیون اعلام شد با استعفای خادم موافقت شده است! فضای ورزشی ما این است. من تا المپیک تعهد دارم و بعد از آن اصلا نمی‌دانم فضا و نتایج چه خواهد شد. بعد از المپیک هر اتفاقی محتمل است. اما آن‌چه امروز می‌توانم با قطعیت نسبی نه قطعیت کامل بگویم، این است که تعهدم تا المپیک است و تلاش می‌کنم که در بازه زمانی ۴۷۰ روزه تا المپیک، هرآنچه می‌شود برای بزرگی و افتخارآفرینی کشتی فرنگی انجام داد را انجام دهم.

مدیریت دبیر دارای یک سبک خاص است. آیا این سخت نیست؟

وقتی از بیرون به مدریتی دبیر نگاه می‌کنیم کار کردن با او خیلی سخت به نظر می‌رسد ولی باید بگویم دبیر یکی از باعرضه‌ترین مدیران ورزش کشور است و برای کشتی ایران از اعتبار خود را هزینه می‌کند. او در زمینه مدیریت استانداردهایی را تبیین کرده و کسانی که با اوی کار می‌کنند باید در مسیر آن استانداردها حرکت کنند. ذهنیت علیرضا دبیر در مدیریت، منطقی و حرکت در مسیر استانداردهای وی سخت، اما شیرین است. ثمره کار وی مشخص برای همگان قابل ملاحظه است. در زمان دبیر اتفاقات خوبی در بخش زیرساختی ورزش کشتی رخ داده و سالن و ساختمان اداری کشتی در شان ورزش اول کشور است. روزی که وزیر ورزش روسیه از سالن‌های ما فیلم گرفت من به کار دبیر افتخار کردم. دبیر در زمینه جذب منابع مالی هم بسیار موفق عمل می‌کند. کل اعتبار فدراسیون‌های ورزشی در سال ۱۴۰۱ مبلغی در حدود ۲۷۰ میلیارد تومان بود و فدراسیون کشتی بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کرده است. من از سال ۸۶ به عنوان مربی در کشتی بودم اما چنین حجمی از زیرساخت بی‌سابقه است.

رنگرز: بازگشتم به کشتی منطقی نبود/ مربیان در ایران عاقبت به خیر نخواهند شد

همه از کشتی فرنگی انتظار مدال دارند و مربیگری شما با آزمون سخت جهانی ۲۰۲۳ بلگراد همراه شده است. چه برنامه‌ای در دستور کار دارید تا تیم در مسابقات جهانی بلگراد برای کسب سهمیه المپیک موفق شود؟

تیمی که تحویل گرفتم چهارم دنیا و نایب قهرمان آسیا بود. برنامه من مشخص و گام به گام است. با فرنگی‌کاران جوان در امیدهای جهان شرکت کردند و قهرمان شدیم، در جام جهانی در یک رقابت ناعادلانه با ترک‌ها و آذربایجانی‌ها به قهرمانی رسیدیم. در قهرمانی آسیا با ۳۰ امتیاز اختلاف قهرمان شدیم در حالی که سال گذشته با اختلاف ۱۵ امتیاز نایب قهرمان قاره کهن شده بود. هیچکدام از این رقابت‌ها قابل قیاس با پیکارهای قهرمانی جهان در صربستان نیست زیرا تمام مدعیان حضور دارند و برای کسب سهمیه می‌جنگند. به عنوان سرمربی و کارشناس کشتی باور دارم کسی که بتواند در رقابت‌های بلگراد مدال کسب کند مسیر همواری برای مدال در بازی‌های المپیک دارد. تجربه تلخ حمید سوریان در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ و المپیک ۲۰۱۶ ریو، نشان از اهمیت رقابت‌های جهانی دارد. سوریان در جهانی ۲۰۱۵ حذف شد و در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز ناکام بود. اگر واقع‌بین باشیم مدال المپیک در این رقابت‌ها داده می شود و اگر سهمیه کسب نشود بی‌تردید درگیر یک سری مسابقات خواهید شد و ملی‌پوشان استرس کسب سهمیه خواهند داشت. من تیم را تحویل گرفتم و شناخت لازم را از وضعیت موجود داشتم و هیچ عذر و بهانه‌ای برای ناکامی تیم ندارم. باید با این سرمایه‌ها و بازه زمانی کوتاه تیم را برای مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو آماده کنم. کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ تقویم شلوغی دارد اما اولویت ما حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان است و بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در اولویت نیست. لازمه موفقیت در المپیک یک برنامه چهار ساله است و باید این مهم مورد توجه مسئولان فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی‌المپیک باشد.

چه راهکاری برای اعزام تیم به بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی دارید؟

در گذشته تجربه تلخ حضور در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی داشتیم و علیرضا دبیر، حمید سوریان و مهدی حاجی‌زاده این تجربه تلخ را داشتند. تنها رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی نیست. تیم ملی کشتی فرنگی در کمتر از ۲ ماه بعد از رقابت‌های جهانی باید در جام جهانی کشتی شرکت کند. همچنین فرنگی‌کاران باید در چرخه انتخابی تیم ملی حضور داشته باشند. این کار را سخت کرده است و باید در ۴۷۰ روز مانده به المپیک سلامت قهرمانان را مدیریت کنیم تا آسیب نبینند. من قائل به برگزاری قانونمند انتخابی تیم ملی هستم و اصحاب رسانه نیز باید این امکان را فراهم کنند تا بتوانیم برای مصلحت تیم ملی بهترین تصمیم ممکن را بگیرم. فراموش نکنیم که تصمیم ما بر اساس داشته‌ها است.

از سال ۲۰۰۲ و اتفاقات آن سال‌ها صحبت به میان آمد، سال‌هایی که حسن رنگرز در اوج بود و بهترین جهان شد اما از سال ۲۰۰۵ اثری از این قهرمان در کشتی فرنگی نبود چرا به یکباره از کشتی ایران محو شدید؟

وقتی پیش زمینه ذهنی درباره یک کشتی گیر وجود داشته باشد و مسئولان وقت همکاران خود را در بخش های حساس بچینند خروجی جلسات برای تامین نظر شخص خاص است. امروز این مشکلات بسیار کمتر شده است و می‌توانم بگویم وجود ندارد. من در انتخابی چهار کشتی گرفتم و برنده شدم. در جام جهانی کشتی گرفتم و حریف کوبایی را بردم و قهرمان شدم. در مسابقات جهانی دانشجویان نیز به نقره رسیدم اما اتفاقاتی رخ داد که به کشتی من پایان داد. امروز انتخابی وجود دارد و مدعی دوبنده تیم ملی می‌تواند با مدال‌دار جهانی رقابت کند اما در گذشته اینگونه نبود. در مدیریت کنونی فدراسیون مسیر انتخابی مشخص و رسانه ها نیز بر چرخه انتخابی اشرف دارند لذا مربی نمی‌تواند نظر خود را به تیم ملی تحمیل کند. در گذشته اینگونه نبود و این موجب کناره‌گیری من شد. هر چند خروجی آن زمان حمید سوریان بود و منافع کشور را تامین کرد اما برای من گران تمام شد و حتی روی برخی دیگر از کشتی گیران نیز تاثیر گذاشت.

بعد از ۲۰۰۵ از کشتی قهر کردید؟

بازخوانی گذشته اگر با نگاه آسیب شناسی نباشد فایده ندارد. حمید سوریان تا ۲۰۱۶ کشتی گرفت اما بعد از آن جایگزینی برای وی پیدا نشد زیرا نفرات دوم تیم ملی دیده نشدند و وقتی ما به سمت سیستم گلخانه‌ای می‌رویم این مشکلات پیش خواهد آمد و بعد از رفتن نخبگان مدال‌آور کشتی سال‌ها طول می‌کشد تا جانشینی برای امثال حمید سوریان پیدا شود.

برخی پیشکسوتان ادعا دارند مربیان تیم ملی اراده‌ای از خود ندارند. آیا این ادعا واقعیت دارد؟

همه قهرمانان جهان و المپیک عزیز هستند و می‌توانند نقد کنند. مجموعه‌ای که نقد را نپذیرد یقین بدانید فلج ذهنی است. من دبیر را در فضای کشتی به عنوان قهرمان المپیک صاحب‌نظر می‌دانم و بارها از وی خواهش کردم به عنوان شخص بیرونی نگاه خود را بیان کند. تا امروز هیچ دخالتی در کار من نداشته است. من نیز یک آبروی حداقلی در کشتی دارم و تیمی را تحویل گرفتم که دارای اختیار باشم. اگر اختیار نداشته باشیم در آینده نمی‌توانیم از عملکرد خود دفاع کنیم. من از مشورت دبیر بی بهره نیستم اما دخالتی وجود ندارد.

چرخه انتخابی تیم ملی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است این تغییرات تا چه میزان به سود کشتی ایران خواهد بود؟

در شرایط کنونی چرخه مشخص است و ما حتی ۲ مدعی یک وزن را به مسابقات بین‌المللی فرستادیم تا ارزیابی لازم انجام شود و نتایج خوبی به دست آمد. امروز که اینجا هستم به ارزیابی کلی در برخی از اوزان رسیدم اما تصمیم نهایی به بعد از از مسابقات جام جهان پهلوان تختی موکول خواهد شد. ما هم مسابقات قهرمانی کشور برگزار و هم ۱۸ نفر به مسابقات رنکینگ زاگرب اعزام کردیم. چکیده این مسابقات به مستابقات قهرمانی آسیا رفت. ۲ مرحله دیگر باقی مانده و در نهایت نفرات نهایی در اوایل تابستان اعلام خواهد شد.

رنگرز: بازگشتم به کشتی منطقی نبود/ مربیان در ایران عاقبت به خیر نخواهند شد

چرخه کنونی تا چه زمانی می‌تواند مفید و ادامه داشته باشد؟

نباید در کشتی و ورزش نگاه افراط و تفریط داشته باشیم. ما نمی‌توانیم در فاصله ۴۷۰ روز تا المپیک یک سیستم جدید برای انتخابی طراحی کنیم بلکه باید بعد از المپیک به دنبال یک راهکار جدید باشیم. به دنبال دفاع از چرخه انتخابی تیم ملی نیستم بلکه باور دارم می‌توانیم چکش کاری لازم را در این چرخه انجام دهیم. حتی بعد از آن نیز یک چرخه جدید تعریف کنیم. ما نمی‌توانیم ریسک کنیم ما تلاش داریم قهرمانی کشور را خوب برگزار کنیم. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم چرخه در مورد امین میرزازاده انجام نشد زیرا امیر قاسمی منجزی با وجود قهرمانی در ایران نتوانست نتایج دلخواه ما را در کرواسی کسب کند. سن او بالا رفته است و سال گذشته در آسیایی اوت شد. امسال نیز ممکن بود اوت شود.

علی اکبر یوسفی قهرمان جهان در وزن ۱۳۰ کیلوگرم شد، الان کجاست؟

یوسفی در باد مدال جهانی ۲۰۲۱ اسلو خوابید و خیلی اُفت کرد. ۶ ماه به او فرصت دادیم اما متاسفانه نتوانست خود را به سطح مطلوبی از آمادگی برساند. یوسفی باید خیلی بیشتر از این کار کند تا بتواند در سطح ایران و جهان مدعی باشد. یوسفی به امین باخت و جهانی را از دست داد. در مسابقات زاگرب نیز باخت تا نشان دهد از آمادگی لازم فاصله دارد.

تکلیف روس‌ها برای حضور در رقابت‌های جهانی و المپیک چه خواهد شد؟

چند بحث در خصوص حضور روس ها مطرح شده اما قطعیت ندارد. برخی از حضورشان در آسیا و بازی‌های آسیایی صحبت می‌کنند اما قطعی نیست. حضور آنها در جهانی هنوز قطعی نشده و شرط و شروط زیادی گذاشتند. روسیه تنها در رده سنی پایه می‌تواند در مسابقات جهانی حضور داشته باشد. البته محرومیت موجب دوری آنها از کشتی نشده و اردوهای خود را به صورت مستمر برگزار می‌کنند. حضور یا غیبت روسیه هم فرصت و هم تهدید است. ما باید از عدم حضور روس ها بهره‌برداری کنیم. تا زمانی اعلام رسمی اتحادیه جهانی نمی‌توانیم درباره حضور روس‌ها نظر بدهم اما مهم این است که آنان در تمام وزن ها مدعی به شمار می‌روند.

بعد از سوریان کسی در وزن نخست مدال جهانی و المپیک کسب نکرد چه برنامه‌ای برای این کار دارید؟

پویا دادمرز نشان داده می‌تواند این طلسم را بشکند و باید بیشتر بر روی کشتی تمرکز کند. دادمرز تغییر وزن نخواهد داشت و در ۵۵ کیلوگرم خواهد ماند. مهدی محسن‌نژاد با وجود توانایی زیاد در مسابقات آسیایی نشان داد هنوز برای رسیدن به مطلوب خود کار زیادی دارد. فراز و فرود برای کشتی گیر امر طبیعی است. حضور میثم دلخانی در وزن ۶۰ کیلوگرم قطعی است تا شانس خود را در مسابقات انتخابی امتحان کند. دلخانی نمایش خوبی در رقابت‌های رنکینگ مصر داشت.

در چند روز گذشته پویا دادمرز نسبت به پاداش خود گلایه‌هایی داشت در جریان این گلایه ها هستید؟

باید از مسوولان استانی خواهش کنیم تا پاداش مدال آوران به موقع پرداخت شود. ما باید مزد کارگر قبل خشک شدن عرقش بدهیم و این پاداش متناسب با مدال او باشد. وقتی که پاداش داده نشود خانواده‌ها با چه انگیزه‌ای فرزندان خود را ورزش بفرستند. اگر این مشکلات ادامه داشته باشد موجب دلسردی خانواده‌ها خواهد شد. مدیران کل ورزش استان‌ها باید از ظرفیت‌های خود برای تامین اعتبار پاداش مدال آوران استفاده کنند.

نیم قرن از نخستین مدال طلای ایران در المپیک می‌گذرد اما تا کنون هیچ قهرمانی نتوانسته مدال طلای دوم المپیک را کسب کند آیا گرایی این سنت را خواهد شکست؟

یکی از آرزوهای من شکستن این طلسم است. امید نوروزی، قاسم رضایی و حمید سوریان این شانس را داشتند اما نتوانستند و محمدرضا گرایی این شانس را دارد اما باید در ماه‌های منتهی به المپیک هوشمندانه عمل کند. او شرایط بسیار خوبی دارد و امیدوارم سنت شکنی کند.

فیلم نماز خواندن دبیر در جلسه با وزیر ورزش و جوانان حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت نظر شما درباره رفتار رئیس فدراسیون کشتی چیست؟

نماز خواندن بخشی از اعتقاد فرد است و هیچ ایرادی به آن وارد نیست اما چیزی که قابل نقد است عملکرد مدیریتی است. این ۲ مقوله را نباید با هم قاطی کنیم. نماز خواندن دبیر در جلسه با وزیر ورزش و جوانان بخشی از بینش و اعتقاد شخصی وی و قابل احترام است.

برای ریاست فدراسیون کشتی برنامه دارید؟

من اصلا به ریاست فدراسیون نه فکر می‌کنم نه برای آن برنامه‌ای دارم.

علیرضا دبیر در زمان ریاست سیدرضا صالحی امیری بر کمیته ملی المپیک چالش زیادی با او داشت اعتراضات دبیر در مجامع ورزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خط قرمز علیرضا دبیر کشتی است و در این راه نیز با هیچ مدیر و مسئولی تعارف ندارد. چند راه برای احقاق حق وجود دارد. یک راه مکاتبات اداری است. اگر جواب نداد مدیر باید به مصاحبه و رسانه‌ای کردن مشکل روی بیاورد اما اگر جواب نداد روش‌های دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد که اعتراض دبیر بخشی از این روش‌ها بود. کشتی ورزش اول کشور است و باید به اندازه آورده آن بودجه داده شود.

مدتی با صالحی‌امیری کار کردید. دوره ریاست وی در کمیته ملی المپیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیدرضا صالحی‌امیری از جمله مدیران سیاسی موفق در ورزش ایران بود. او از اعتبار سیاسی خود برای ورزش استفاده کرد و موفق نیز بود. به نظر من جامعه کشتی و ورزش از عملکرد صالحی امیری راضی بودند.

اما علیرضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون کشتی همواره به مدیریت و هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک نقد داشت. این نقد با ادعای شما در تضاد نیست؟

علیرضا دبیر برای کشتی و افزایش بودجه آن تلاش کرد و هر کسی می‌تواند از منظر خود دوره ریاست صالحی امیری را مورد ارزیابی قرار دهد. کسی که از نزدیک با صالحی امیری کار کرده ادعای من را تایید خواهد کرد که رئیس پیشین کمیته ملی المپیک جزو معدود سیاسیونی بود که با نمره قبولی کرسی ریاست را ترک کرد.

رئیس فدراسیون کشتی ورزشکاران را از فعالیت در فضای مجازی منع کرده است آیا با این کار موافق هستید؟

قهرمانان ما جز گروه‌های مرجع هستند که رفتار آنها در سطح جامعه می‌تواند الهام بخش باشد. اگر نظر شخصی من را درباره فعالیت قهرمانان ورزشی در فضای مجازی بپرسید باید بگویم که کشتی‌گیر تا زمانی که به دنبال قهرمانی است باید تمرکز خود را بر روی موفقیت بگذارد و اگر فعالیتی هم داشته باشد در امور فرهنگی و خیریه باشد. بعد از بازنشستگی می‌تواند در هر زمینه‌ای نظر دهد. اظهارنظر افراد در تمام زمینه‌ها یکی از مهمترین ایرادهای ما است. ما در زمینه‌ای که تخصص داریم باید اظهار نظر کنیم.

آینده حسن رنگرز در مربیگری است یا مدیریت بخش های کلان ورزشی؟

آینده من در خدمتگزاری به مردم است مادر پیرم یک جمله دارد و آن را تکرار می کند او می‌گوید عاقبت به خیری مهمتر از هر چیزی است. امیدوارم در هر جایی هستم بتوانم مفید باشم. من از یک شهر کوچک، با یک خانواده معمولی و پرجمعیت به ورزش آمدم و مسیرهای موفقیت را طی کردم، اکنون نیز بدون وابستگی به هیچ جریان سیاسی به کارم ادامه می‌دهم. قهرمانان ما می‌توانند در بخش مدیریت موفق باشند اما زمانی که وارد چرخه مدیریت خواهند شد اعتبارشان را برای موفقیت هزینه خواهند کرد. اینکه آینده من در مدیریت است یا مربیگری مهم نیست مهم این است که در کارم موفق و در جایی که هستم مفید باشم.

از زمان ریاست علیرضا دبیر بر فدراسیون کشتی هجمه‌های زیادی در فضای مجازی علیه وی شکل گرفته است. چه میزان از این هجمه‌ها علیه حسن رنگرز بود؟

من هم بی نصیب نیستم. بعد از قهرمانی تیم کشتی فرنگی در مسابقات آسیا، هجمه زیادی علیه من شد و حتی یک نفر در خصوصی پیام‌های تندی علیه من داد. من نیز با آرامش با وی صحبت کردم اما آرامش من بیشتر او را عصبانی کرد. من گفتم که بدون هیچ وابستگی دارم کارم را انجام می دهم و برای سربلندی ایران تلاش می کنم. وی در پایان قهرمانی آسیا را تبریک گفت و رفت اما فحاشی تمام نمی‌شود. اگر موفق شویم یک گروه ما را نقد می کند و اگر هم در مسابقات تیم نتواند نتیجه بگیرد گروه دیگر علیه ما خواهد بود. به این کارها عادت کردیم.

محمدعلی گرایی یکی از بزرگان کشتی فرنگی است که سه مدال برنز جهانی را در کارنامه دارد آیا می‌توان امیدوار به طلای جهانی یا مدال المپیکی برای این فرنگی کار باشیم؟

کار محمدعلی در وزن ۷۷ کیلوگرم راحت نیست. این وزن یکی از شلوغ ترین اوزان المپیکی به شمار می‌رود و ۱۰ مدعی دارد که یکی از این مدعیان محمدعلی گرایی می باشد. ما حتی در مسابقات قهرمانی آسیا چند مدعی درجه اول در این وزن داشتیم. محمدعلی با سه برنز جهان نشان داده که یک فرنگی کار بزرگ است و قابلیت فتح سکوی جهان ی و المپیک را دارد.

مشکلاتی در مسیر رسیدن وی به مدال طلا وجود دارد که به دنبال آن هستیم تا این مشکلات را به پایین ترین حد برسانیم. وی ۲۸ سال سن دارد و سن فیزیولوژی گرایی نیز زیاد است. سن تمرینی وی نیز بالا است زیرا از نونهالی کشتی شروع کرده است. درصد چربی بدن محمدعلی بسیار کم است و این موجب شده تا آسیب ببیند. به دنبال طراحی یک برنامه کارشناسی شده هستیم تا وی بتواند با یک مدال المپیکی از دنیای ورزش خداحافظی کند. جای این مدال در کارنامه وی خالی است.

البته مدال المپیک حسرت بسیاری از قهرمانان کشتی ایران مانند رضا یزدانی و حسن رنگرز است.

بله رضا یزدانی هم از بزرگان کشتی بود که به حق خود در المپیک نرسید. آرزوی هر ورزشکاری مدال المپیک است. من نیز به کشتی بازگشتم تا بتوانم به بچه‌های فرنگی کمک کنم و آنها در المپیک موفق باشند. یکی از دلایل بازگشتم به کشتی کسب مدال در کسوت سرمربیگری بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    3 1
    لعنت بر کشتی گیرا
  • حسین IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    0 0
    تیتر تان طبق معمول نا امید کننده و اصلا ارتباط با متن ندارد
    • بشار عبدالواحد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      1 0
      تو شکر خوردی بی عقل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس