پایین کشیدن پرچم اسرائیل توسط یک کلاغ!

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در گزارشی تاکید کرد حزب‌الله لبنان و متحدان آن در دو دهه اخیر بی‌پرواتر شده‌اند و با وجود آرامش نسبی سال‌های اخیر، از اقدامات ضداسرائیلی آنها کاسته نشده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «نیکلاس بلانفورد» کارشناس مسائل خاورمیانه در گزارش شورای آتلانتیک نوشت: بار دیگر تشنج به مرزهای لبنان و اسرائیل بازگشته و جدی‌ترین خشونت‌ها در این منطقه در بیش از شانزده سال گذشته رقم خورد. روز ششم ‌آوریل گذشته 34 موشک ۱۲۲ میلی‌متری به سمت اسرائیل شلیک شد اما هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت. جهاد اسلامی فلسطین از موشک‌های لبنان به‌عنوان عملیات قهرمانانه علیه جنایات اسرائیل در مسجدالاقصی استقبال کرد. یک منبع مرتبط با حزب‌الله لبنان به شبکه العربیه اظهار داشت که این سازمان در مورد حمله فوق مسئولیتی ندارد؛ بعداز آن هم هیچ اظهارنظر رسمی از طرف حزب‌الله اعلام نشد.
با این‌حال اندکی بعد، اسرائیل به‌صورت آشکار گروه‌های فلسطینی را مقصر دانست. «ریچارد هچت» سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که این یک رویداد، فلسطین‌محور بوده و ممکن است حماس یا جهاد اسلامی فلسطین مسئول آن باشند. فرآیند دوره‌ای شلیک موشک پس از سال ۲۰۰۶ از جنوب لبنان به سمت اسرائیل معمولاً توسط مقامات امنیتی اسرائیل و لبنان به جناح‌های فلسطینی نسبت داده می‌شود. دلیل آن نیز همزمانی آن با حملات نظامی اسرائیل علیه حماس در نوار غزه بیان شده‌اند، بنابراین انگیزه‌ای را برای آن بیان می‌کنند. با این حال، در شانزده سال گذشته که پرتاب موشک‌ها به‌صورت پراکنده صورت گرفته است، حتی یک فلسطینی از سوی حزب‌الله یا نیروهای نظامی لبنان معرفی یا دستگیر نشده است.
حتی اگر حماس یا دیگر جناح ‌های فلسطینی مسئول حملات باشند هم این اقدام در تعامل با حزب‌الله انجام شده‌ است. با توجه به گستردگی حمله موشکی
۶‌ آوریل، غیرقابل تصور است که حماس بدون هماهنگی با متحد لبنانی خود به‌طور یک‌جانبه چنین رگبار موشکی سنگینی را انجام داده باشد، به‌خصوص که حزب‌الله با حساسیت از مرز با اسرائیل محافظت می‌کند. در همین راستا سخنگوی ارتش اسرائیل ضمن مقصر دانستن حماس، افزود که ارتش معتقد است که حزب‌الله از اتفاقات آگاه بوده است.
واکنش اسرائیل به پرتاب موشک که با مقصر دانستن حماس همراه بود به‌عنوان یک سیگنال برای کاهش تنش قابل ارزیابی است زیرا اگر اسرائیل به‌صورت مستقیم حزب‌الله را به حمله موشکی متهم می‌کرد، ارتش مجبور می‌شد از این گروه انتقام بگیرد و این کار می‌توانست خطر تشدید تنش‌ها را به همراه داشته باشد و به جنگی همه‌جانبه منجر شود. مقصر دانستن حماس، در حالی که اسرائیل دخالت احتمالی حزب‌الله را بیان می‌کند، گزینه آسان‌تر و امن‌تری بوده است.
اقدام اخیر از سوی حماس، بار دیگر جایگاه این گروه را در محور مقاومت که به ایران نزدیک است و شامل سوریه، حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر شبه‌نظامیان و گروه‌های منطقه‌ای مخالف اسرائیل و جاه‌طلبی‌های غرب در خاورمیانه است، برجسته می‌سازد. در چنین شرایطی است که به نظر می‌رسد تحولات اسرائیل و کرانه باختری، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را تشویق می‌کند تا بیشتر از قبل با یکدیگر هماهنگ شوند. دیدار اسماعیل هنیه، رهبر حماس با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در بیروت در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.
اگرچه حملات موشکی به اسرائیل با خشونت روز قبل از آن در قدس تحریک و تشدید شده، اما حکایت از آن دارد که عملیات‌های ضد اسرائیلی ممکن است در امتداد جبهه شمالی اسرائیل ادامه یابد. ورود پهپاد و حملات موشکی از سمت سوریه و دیگر تحولات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهند که حزب‌الله به دلیل بروز ناآرامی‌ها در اسرائیل جسورتر شده و اکنون در مقایسه با نگرش محتاطانه این گروه از سال ۲۰۰۶ تا به حال، موضع تقابلی‌تری را علیه اسرائیل اتخاذ کرده است.
با توجه به افزایش تحولات در امتداد مرز شمالی اسرائیل، گسترش هماهنگی بین گروه‌های محور مقاومت و واکنش محتاطانه تل‌آویو به بزرگ‌ترین حمله موشکی لبنان از سال ۲۰۰۶ تاکنون، به نظر می‌رسد حزب‌الله و متحدانش ممکن است تشویق شوند تا در هفته‌های آینده اقدامات جدی‌تری را علیه اسرائیل انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اگه اینطوریه چرا حزب الله به فلسطین حمله نمی کنه و ازادش نمی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس