سپاه

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا: یکی از موضوعات مهم نشست چهارجانبه وزرای دفاع در مسکو، تاکید طرف ها بر «افزایش امنیت و مبارزه با تروریسم» در منطقه است که وجه مشترک نشست چهارجانبه بود.

به گزارش مشرق سردار رسول سنایی راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در خصوص اهم دستاودها و اهداف برگزاری نشست چهارجانبه وزرای دفاع ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو، اظهارداشت: با تغییر شرایط در منطقه و تا پیش از برگزاری این نشست ما شاهد «ترافیک رفت و آمدهای دیپلماتیک» به سوریه بودیم.

وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در منطقه و به خصوص در خود سوریه تحولاتی را شاهد هستیم که با توجه به این تغییر وضعیت همه بازیگران سیاسی که به نوعی در سوریه تاکنون نقشی داشتند، باید این تحولات را در نوع مناسباتی که با دمشق تنظیم می‌کنند، لحاظ کنند.

سنایی افزود: لذا نشست چهارجانبه مسکو را باید ادامه «دیپلماسی نظامی» مرتبط با تحولات سوریه دانست که در آن هم سطح ۴ جانبه این دیدار، هم به تنظیم مناسبات جدید می‌انجامد و هم دیدارهایی دوجانبه در حاشیه آن نشست صورت گرفته که شاید مهمترین بخش آن مربوط به کشور ترکیه و سوریه در قالب عادی سازی روابط آنها باشد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: دو کشور دیگر یعنی ایران و روسیه با دعوت دولت رسمی سوریه در دوره ناامنی و حضور تروریست‌های تکفیری حضور مستشاری و قانونی داشتند، اما ترکیه با ورود به خاک سوریه بدون هماهنگی با مقامات آن کشور به نوعی ظن تعاملات میان آنکارا با گروه های تروریستی را به وجود آورد.

وی گفت: لذا به نظر می‌رسد مهمترین بخش نشست مزبور، مرتبط با دو کشور ترکیه و سوریه و نحوه حضور ترکیه در خاک سوریه باشد، به نظر می آید مذاکرات صریح و سازنده‌ای وجود داشته و طرف سوری خواستار «خروج نیروهای مسلح ترکیه» از اراضی آن کشور شده است.

سنایی با بیان اینکه علائمی را هم از گرایش مقامات ترکیه نسبت به ترمیم روابط سیاسی و افزایش سطح روابط با سوریه داشتیم، اظهارداشت: احتمالاً در این مرحله باید توافقاتی میان دو کشور بدست آید و از این به بعد ترکیه باید نظر کشور سوریه را در ارتباط با نحوه حضور نظامیان خود در سوریه لحاظ کند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: یکی از موضوعات مهم دیگر این نشست هم تاکید طرف ها بر «افزایش امنیت و مبارزه با تروریسم» است که وجه مشترک نشست چهارجانبه بود به نحوی که همه به دنبال افزایش امنیت و خروج گروه های تروریستی از خاک سوریه و مهار آنها هستند.

وی با اشاره به حضور ترکیه در نشست مزبور به عنوان یک «عضو ناتو»، تصریح کرد: به نظر می رسد در این نشست حضور ترکیه قبل از اینکه با ماهیت عضویت در ناتو مطرح باشد، به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای و مرتبط با نوع حضور و نقشی که در سوریه دارد، بوده است.

سنایی عنوان کرد: شاید در سایر تحولات و مناسبات دیگر، این ویژگی ترکیه (عضویت در ناتو) باید لحاظ شود، اما در اینجا با توجه به اینکه حضور ترکیه در خاک سوریه در تعارض با خواسته برخی از اعضای ناتو و به خصوص آمریکایی‌ها بوده، در نظر گرفتن این ویژگی نمیتواند صحیح باشد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در خصوص تاثیر این نشست در خروج نظامیان آمریکا از خاک سوریه و متعاقب آن از کل منطقه، گفت: با مهار نهایی جریان تروریستی در خاک ترکیه و نوع مناسبات و روابطی که در عرصه نظامی و اطلاعاتی بین کشورهای منطقه به وجود می آید، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هیچ بهانه ای برای «تداوم حضور نامشروع در خاک سوریه» ندارند.

وی بیان کرد: این دیدگاه میان کشورهای منطقه در حال تقویت است که آمریکایی ها نه برای امنیت و مبارزه با تروریسم بلکه برای تقویت تروریست ها و اشاعه ناامنی در منطقه حضور داشته و دارند.

سنایی گفت: لذا یکی از خروجی های ضمنی این نشست همین است که با شرایطی که امروز در آن قرار داریم، شاهد «تضعیف ترورسیم در سوریه» و ایفای نقش بیشتر کشورهای قدرتمند منطقه برای مبارزه با تروریسم هستیم.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در پایان با اشاره به اینکه حضور آمریکایی‌ها در منطقه و به خصوص سوریه نامشروع است، خاطرنشان کرد: این ابهام به وجود می‌آید که آمریکایی ها به دنبال بهانه‌جویی هستند و حضورشان به نوعی به اشاعه ناامنی کمک کرده و حمایت از تروریست ها به حساب می آید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس