انگلیس ارسال گلوله‌های اورانیومی به اوکراین را تایید کرد

معاون وزیر دفاع انگلیس تایید کرد، این کشور هزاران گلوله تانک چلنجر ۲ از جمله گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را برای اوکراین فرستاده است.

به گزارش مشرق، «جیمز هیپی»، معاون وزیر دفاع انگلیس فاش کرد، لندن هزاران گلوله مخصوص تانک‌های «چلنجر ۲» از جمله گلوله‌های مخصوص نفوذ در زره و حاوی اورانیوم ضعیف شده برای اوکراین فرستاده است.

به گزارش رسانه‌های انگلیسی، جیمز هیپی در پاسخ‌هایی کتبی به پرسشهای «کنی مک‌اسکیل»، یک نماینده اسکاتلندی پارلمان انگلیس گفت، لندن هزاران گلوله مخصوص تانک‌های چلنجر ۲ از جمله گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را برای اوکراین فرستاده اما بر چگونگی استفاده از آنها نظارت نداشته و وظیفه‌ای نیز در خصوص رفع عواقب استفاده از آنها به مجرد پایان یافتن جنگ ندارد.

به نوشته خبرگزاری «تاس» جیمز هیپی گفت: «ما هزاران گلوله مخصوص تانک چلنجر ۲ از جمله گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده و با قابلیت نفوذ در زره را برای اوکراین فرستاده‌ایم. ما بنا به دلایل امنیت عملیات درباره میزان استفاده اوکراین از این گلوله‌های اعطا شده اظهار نظر نخواهیم کرد.»

این مقام ارشد وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به این سوال که این گلوله‌ها دقیقا در چه جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت کلی گفت: «تانک‌های چلنجر ۲ که از سوی انگلیس ارسال شدند و مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده که تحویل اوکراین شدند هم اکنون تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین هستند. وزارت دفاع انگلیس نظارتی بر مکان‌های شلیک مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده از سوی ارتش اوکراین در خاک اوکراین ندارد.»

جیمز هیپی در پاسخ به سوال دیگری گفت، انگلیس «وظیفه‌ای برای پاکسازی اثرات گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده ‌ای که نیروهای مسلح اوکراین با تانک‌های چلنجر ۲ شلیک کنند ندارد.»

او گفت، لندن متعهد به «کمک به خارج شدن اوکراین با امنیت، آزادی و موفقیت از این جنگ است و از مجموعه‌ای از فعالیتها برای رفع نیازهای فوری اوکراین، بازیابی زیرساختها و خدمات ضروری اوکراین و زمینه‌چینی برای بازسازی این کشور در بلند مدت پس از جنگ حمایت می‌کنیم.»

در تاریخ ۲۰ مارس (۲۹ اسفند ۱۴۰۱) «آنابل گولدی»، وزیر مشاور درامور دفاعی دولت انگلیس در پاسخ کتبی به پرسش یک نماینده مجلس اعیان پارلمان انگلیس گفت، مقام‌های لندن قصد ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده با تاثیر بالا در از بین بردن خودروهای زرهی به اوکراین را دارند.

در تاریخ ۲۷ مارس (هفتم فروردین ۱۴۰۲)، پایگاه انگلیسی «دکلاسیفاید یو.کی» که در روزنامه‌نگاری تحقیقی تخصص دارد گزارش داد، مربیان ارتش انگلیس در حال آموزش دادن به خدمه‌های تانک اوکراینی در زمینه استفاده از مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده هستند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۲۱ مارس (اول فروردین ۱۴۰۲)، گفت، برنامه انگلیس برای ارسال مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده برای اوکراین نشان دهنده نیت غرب برای شرکت در جنگ با روسیه تا زمان کشته شدن آخرین اوکراینی است. او با تاکید بر اینکه روسیه مجبور به پاسخ دادن خواهد شد گفت‌، مسکو صدها هزار عدد از این مهمات را دارد اما هنوز از هیچ یک از آنها استفاده نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    این زلنسکی دلقک صهیونیست یه نفری ..... تو اوکراین رفت!!! تا چند وقت دیگه غلات اوکراین هم که آلوده به اورانیوم ضعیف شده هست قابل خوردن نیست و مردمش باید یونجه بخورن!!!
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 1
    مگر استفاده از گلوله حاوی اورانیوم طبق قانون جهانی ممنوع نیست چرا دنیا اعتراض نمی کنند پس جهان قانون را سلیقه ای عمل می‌کند و آمریکا و اروپا این عمل غیر قانونی را اعتراض نکردن این بهانه ای می‌شود تا روسیه از بمب اتمی هم استفاده کنند روس اگر لازم دانست باید به انگلستان بزند نه اوکراین و همسایگان دیگرش ببیند از کجا می‌خورد همان جا را بزند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    به نظرم این بهترین فرصت برای روسیه هست. روسیه با این بهانه باید با بمب اتمی تاکتیکی مثل توپ های هسته ای جبران کنه و سریع جنگ رو خاتمه بده.
  • ... IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    روسیه باید با بمب اتم این روباه کثیفو برا همیشه از روزگار حذف کنه تا جهان کمی نفس راحت بکشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس