کد خبر 1481705
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
وقتی شریعتمداری نقشه ترور خاتمی را خنثی کرد

خاطرات تازه منتشر شده هاشمی رفسنجانی نکاتی درباره ماجرای ترور محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی دارد که روایت کامل آن اتفاق و نحوه خنثی شدن آن را مدیرمسوول روزنامه کیهان تشریح کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه شرق در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ خاطره ای از مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۹ را منتشر کرد که در آن به نقشه ترور آقای خاتمی توسط یکی از محافظانش اشاره شده است.

درخاطره آیت الله هاشمی آمده: «پیش از ظهر دکتر حسن روحانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) آمد. دو ساعتی درباره مسائل مهم کشور و انقلاب مذاکره کردیم. ایشان از قول آقای علی ربیعی گفت یکی از محافظان آقای خاتمی، قصد ترور ایشان را داشته و دستگیر شده است. می‌گویند به خاطر مشاهده جریان‌های غیراسلامی و عدم قدرت و تحلیل وضع موجود، به این فکر افتاده و از یکی از مراجع هم سوال کرده است. گرچه ایشان، او را نصیحت کرده که این افکار را از سر بیرون کند ولی او منع را نفهمیده است».

از آنجا که پیش از این در برخی محافل درباره نقشه ترور آقای خاتمی و نقش حسین شریعتمداری در خنثی کردن این نقشه گزارش و مطالبی مطرح شده بود، به سراغ مدیرمسئول کیهان رفتیم و از وی خواستیم چگونگی آن ماجرا را برای اطلاع بیشتر مردم و ثبت در تاریخ مطرح کند. شریعتمداری ابتدا مایل نبود در این باره صحبت کند ولی در مقابل اصرار خبرنگار ما و این که توضیح ماجرا می تواند عبرت انگیز باشد، به درخواست فارس پاسخ مثبت داد.

شریعتمداری گفت: روایت مرحوم هاشمی رفسنجانی که در روزنامه شرق و برخی از سایت ها و خبرگزاری ها از قول ایشان نقل شده است، صحت دارد ولی تمام ماجرا نیست و به قول کلیم کاشانی «اول و آخر این کهنه کتاب افتاده ست»؛ اما آن ماجرا اینگونه بود:

« آخر شب بود که آقای طالقانی، مسئول دفتر اینجانب با بنده تماس گرفت و گفت یکی از برادران اصرار دارد که حتماً امشب با شما ملاقات داشته باشد. می‌گوید کار بسیار مهمی دارد و پای یک مسئله حساس در میان است و هرچه به او اصرار می‌کنم که موضوع را مطرح کند و یا لااقل اشاره‌ای به آن داشته باشد، قبول نمی‌کند و فقط اصرار می‌کند که یک مسئله سرنوشت‌ساز است که باید حتماً همین امشب با فلانی (شریعتمداری) در میان بگذارم. بالاخره قرار شد صبح فردا ساعت ۷ به دفتر بیاید. فردا صبح به کیهان آمد و از آنجا که احتمال می‌دادیم قصد سوئی داشته باشد، قرار شد در اتاق بنده نیمه باز باشد و آقای طالقانی صحنه را زیر نظر بگیرد و آقای میرزاباقی که از برادران سپاه حفاظت بود نیز پشت در به حالت آماده حضور داشته باشد. بعد از تعارفات معمول و حال و احوال، درحالی که صدایش را پائین آورده بود گفت‌: من طولابی هستم و از محافظان حلقه دوم ( یا سوم ) آقای خاتمی رئیس جمهور هستم و می‌توانم در یک فرصت مناسب به سمت ایشان شلیک کرده و کارش را بسازم! (ظاهراً همین تعبیر را به کار برد). شدیداً یکّه خوردم ولی سعی کردم به روی خودم نیآورم تا رشته سخنش را قطع نکند و از پشت صحنه احتمالی ماجرا و میزان جدی بودن آن باخبر شوم و چنانچه واقعاً توطئه‌ای در میان است برای خنثی کردن آن چاره‌ای بیندیشیم.

پرسیدم چرا چنین تصمیمی گرفته‌ای؟! گفت: آقای خاتمی به انقلاب ضربه می‌زند و افکار منحرفی دارد و …. ! به بهانه‌ای برای چند لحظه از اتاق خارج شدم تا از آمادگی برادرانم، طالقانی و میرزاباقی مطمئن شوم. دیدم که هردو برادر کاملاً آماده و گوش به زنگ هستند. بعد از چند لحظه به دفترم بازگشتم. آرام و خونسرد نشسته بود. از او پرسیدم آیا موضوع را با کسی درمیان گذاشته‌ای؟ گفت: در قم نزد یکی از آقایان رفتم ولی با نظرم موافق نبودند. پرسیدم تصمیم خودت است و یا کسان دیگری به شما پیشنهاد کرده‌اند؟ جواب داد: خودم این تصمیم را گرفته‌ام ولی منظور شما از دیگران چه کسانی است ؟! گفتم‌ مثلاً افرادی که دقیقاً آنها را نمی شناسی و با آنها تماس یکطرفه داری یعنی آنها با تو تماس می‌گیرند ولی تو نمی‌توانی هر وقت خواستی با آنها تماس بگیری! قصدم این بود که ببینم آیا از جانب سرویس های اطلاعاتی بیگانه تحریک شده است یا نه! زیرا عوامل سرویس‌های بیگانه برای اینکه در صورت دستگیری طرف، ردپایی از آنها باقی نباشد، تماس هایشان یکطرفه است. پاسخش به این سئوال منفی بود و باز پرسید چرا این سئوال را می‌کنید؟ گفتم برای اینکه ترور آقای خاتمی خواسته و آرزوی اسرائیل است. شوکه شد و گفت یعنی مرا عامل اسرائیل می‌دانید؟! گفتم تصمیمی که در پی آن هستی، خواسته بی‌چون و چرای دشمنان اسلام و انقلاب و مخصوصاً آمریکا و اسرائیل و انگلیس است … حرف های دیگری از همین دست نیز رد و بدل شد و با نا امیدی آمیخته به عصبانیت خداحافظی کرد و رفت.

بلافاصله موضوع را با مسئولان سپاه انصار در میان گذاشتیم تا او را تحت نظر بگیرند و ضمن پیشگیری از نقشه شومی که در سر داشت، پشت صحنه ماجرا و افرادی که احتمالاً با او در رابطه بودند را نیز شناسائی کنند . برادران سپاه انصار ضمن پیشگیری از حضور او در تیم حفاظتی آقای خاتمی و انجام بررسی های دقیق اطلاعاتی او را بازداشت کردند و …..»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 0
    احسنت به آقای شریعتمداری. ماشالله بهش
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    53 9
    اگر جای شریعتمداری فرد اطلاح طلبی بود و رییس جمهور غیر اصلاح طلب تشویقش می کرد ترور کند! چون این ذات انهاست
    • علی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 0
      با درورد به حاج حسین عزیز یک مامور حفاظت شخصیت ها نمی تونه اینقدر ساده باشه که دلیل این سوالات را ندونه و قصدش را با دیگر مطرح کنه"
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      هیج تروری تاکنون توسط اصلاح طلبان معمولی انجام تشده تمام قتل های ذنجیره ای و بقیه ترورها توسط اصلاحطلبان یهودی آنوسی انجام شده
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      «پهلوی بهائی، بانی کشف حجاب» در «اسناد تاریخ پهلوی اول» مطرح بود که رضاخان «بهائی مخفی» است ولی پیگیری نشد. اما الان با این «رسوایی اخیر ربع پهلوی» در سفر به سرزمیهای اشغالی ثابت شد انگلیس دهها سال فرقه صهیونی بهائیت که مرکزش در «بیت العدل حیفا» است را بر ایران حاکم کرده بود. تا حدی که در جنگ ۶روزه کشورهای اسلامی علیه رژیم اشغالگر قدس، «پهلوی دوم» طرف «اسرائیل غاصب» را گرفت و با عدم رعایت تحریم نفتی آن و حتی کمک نظامی مخفیانه به تل آویو باعث «شکست مسلمین» شد. لذا الان هم بهائیت صهیونی_انگلیسی با تکرار همان «فتنه کشف حجاب» که توسط رضاخان آغاز شد قصد «آندلسی کردن و شکست ایران» را دارد. آرزویی که به گور میبرند. بشرطها و شروطها... #مردم_عفیف_ایران #پهلوی_بهائی_حیفا #فتنه_کشف_حجاب
  • حاج علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    25 6
    پس موضوع این بوده، چند روز اصلاح طلبا دارن خودشونو اذیت میکنن که آی مردم! ببینید که ما خوبیم و مخالفای ما تروریستن.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    9 22
    کاش کار انجام میشد. چه حالی میداد...
    • سوخته IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      50 3
      از زنده ماندنش دل خوش نیستم ولی پیراهن عثمانش میکردند
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      6 10
      دوستان داعشی من
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    7 18
    خود فردی که میخواسته ترور انجام بده زنده هست و با روزنامه اعتماد گفتگو کرده بعد شما شرح ماجرا را از شریعتمداری نوشتید خخخخ
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      برو شرق رو ببر زیر سوال نه فارس رو البته اگه مفهوم منبع رو میدونی برادر
    • محمدایوب IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      2 0
      13/ خ ر وقتی یک نفر از شخصی اسم می‌بره میروند از آنهم سئوال میکنند تا صحت آن را پی ببرند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      16 3
      همین که طرف الان میره با اعتماد مصاحبه میکنه و از فضایل خاتمی سخن سرایی میکنه، یعنی ماجرا از اولم مطلوم نمایی اصلاح طلب جماعت بوده، دوباره راه افتادن تا با این کارهای زرد، ساده لوحان رو برا انتخابات فریب بدن.
    • ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      7 2
      کدام تروریست به کارش اعتراف میکند خخخخخخ
  • US ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    6 17
    شریعتمداری نگو بلا بگو ،یه پا سوپرمن بگو،
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    دیگه ببین به چه روزی افتاده
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 0
    مقصودانتشارقصه دراین مقطع چیه یکی بگه وتوضیح بدهد
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 2
    همين ؟! خير سرش خنثى كرده !
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 0
    اتفاقا این ثابت میکنه در سایر ترورهای محفلی هم آنوسیها خط میداده اند
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    همه میدونن
  • محمدایوب IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    5 0
    کسی که به دین و اسلام وشهدا خیانت کرده حیف است که اینگونه از دنیا برود اصلاح طلبان انروزها در اسمانها سیر میکردند واوازه دوم خردادشان گوش فلک را کر کرده بود آنوقت از اوشهیدی می ساختند که نگو باید بماند تقاص پس بدهد
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    معلوم شد که چه احمقی بوده!
  • شیوا IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 3
    بهترین رئیس جمهور ایران هر چی کار کردیم دراوردیم از دوره اونه الان به سختی میتونیم با حقوق فقط قبضهامون رو بدیم
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      1 0
      اتفاقا ما اکثر چیزماون رو از دوره احمدی نژاد به دست آوردیم
  • فرزاد کایا IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 1
    اگر کسی دیگر بود تا ابد ممنوع القلم میشد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    احتمالا وصل به دشمن بوده البته دوطرفه! خواسته در اعترافاتش از شریعتمداری و هماهنگی با اون هم بگه. چه بسا جلسه ش با شریعتمداری رو ضبط میکرده. ۱ بار اینجا (ظاهرا دشمن) خواسته خاتمی رو ترور کنه، دشمن ۱ بار هم در سال ۸۷. پرونده طولابی،‌سعید عسکر و ... باید دقیقتر بررسی بشه...
  • محمدایوب IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    2 0
    پرسیدن روباه میزاد یا تخم می‌ذاره گفتند از این اصلاح طلب هرچی بگی برمیاد
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 1
    البته هر اصلاح طلبی بایستی محاکمه بشه همین خاتمی با فروش سربازی چه شکاف طبقاتی ایجاد کرد. نه تنها به مردم اصلی تهران کمک نکرد بلکه فقیرتر شدند.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    2 0
    همه سرنخهای قتلها و ترورهای محفلی به محفل مخوف یهودیهای آنوسی و رفقای اصلاحاتیشون ختم میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس