کد خبر 1481446
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
تاکسی

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص هوشمند کردن تاکسیرانی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ۸۰ هزار تاکسی با هوش مصنوعی کنترل می شود.

به گزارش مشرق، قرار است که ۴۰ پروژه تحولی در سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای ارتقای بهره‌وری رانندگان و افزایش سطح خدمت‌رسانی انجام شود. پارادایم الگوی تاکسیرانی در جهت بهره‌وری تغییر می کند. به نوعی دیگر، شهرداری تهران تصمیم دارد که سیستم تاکسیرانی را هوشمند کند. پروژه‌هایی تعریف شده و قرار است که برای اولین‌بار هوشمند سازی در دستورکار قرار گیرد. سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصمیم دارد که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهی در این زمینه استفاده کنند. مشکلاتی تاکسیران‌ها داشته‌اند که برنامه ریزی در جهت رفع آن صورت گرفته است. قرار است بحث خدمات‌دهی، رتبه‌بندی، شاتل سرویس، شرکت‌های تاکسیرانی، تبلیغات روی تاکسی‌ها انجام شود تا قدری از مشکلات تاکسیرانان کاسته شود.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در سازمان تاکسیرانی با مهدی وحدت‌کار مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

قرار است تعدادی پروژه هوشمند در تاکسیرانی اجرا شود. بفرمائید هدف از این کار چیست؟

می خواهیم نحوه نظارت را تغییر دهیم/۴۰ پروژه کوچک و بزرگ برای سازمان تاکسیرانی تعریف شد/نصب نرم افزار روی گوشی های هوشمند تاکسیران ها/نصب تجهیزات روی تاکسی

۴۰ پروژه کوچک و بزرگ برای سازمان تاکسیرانی تعریف شده است تا بتوانیم نحوه نظارت را تغییر دهیم. باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم. می‌خواهیم نرم‌افزارهایی روی گوشی‌های رانندگان تاکسی نصب کنیم یا تجهیزاتی بر روی تاکسی‌ها نصب شود تا براساس این مدل نظارت بر تاکسیرانی فراهم شود.

به طور دقیق چند تاکسیران در تهران وجود دارد؟ و با توجه به اینکه تعداد تاکسی‌ها زیاد است آیا نظارت دقیقی می توان بر روی آنها داشت؟

حدود ۸۰ هزار تاکسی در تهران داریم/نظارت بر روی همه تاکسی ها کار سختی است/از روش های اینترنتی برای نظارت بر تاکسیرانی استفاده می کنیم/تاکسی ها باید در خطوطی که برایشان تعریف شده فعالیت کنند

۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی در تهران وجود دارد که قطعا نظارت بر روی تمام آنها سخت است. ما قرار است که تاکسی‌ها را نظارت کنیم. ببینید! ما یک تاکسی گردشی داریم که شاید هر جایی دیدیم بگوید در حال جابجایی مسافر هستم یا به منزل می روم و ... ما باید ابزارهایی داشته باشیم که تاکسی‌ها خدمت‌رسانی به مردم کنند به همین دلیل می‌خواهیم از روش‌های اینترنتی استفاده کنیم تا بدانیم تاکسی کجاست. تاکسی خطی باید در خط مورد نظر فعالیت کند و تاکسی‌های فرودگاه و راه‌آهن و... در جاهایی که مشخص است فعالیت کنند.

در تمام دنیا تاکسی یک وسیله حمل و نقل لوکس است اما در تهران تاکسی‌ها تعداد زیادی مسافر جابجا می‌کنند. ما باید یک نظارت دقیق داشته باشیم.

برخی افراد تاکسی دارند اما برای جابه جایی مسافر از آن استفاده نمی کند برای رفع این مشکل چه برنامه ای دارید؟

برخی افراد تاکسیران نیستند اما تاکسی را گرفتند و از مزایای آن استفاده می‌کنند/شناسایی تاکسیران های واقعی

تعدادی تاکسی در تهران وجود دارد که در خدمت مردم نیست. پدیده‌ای که سالهاست با آن مواجه بوده‌ایم. برخی افراد تاکسیران نیستند اما تاکسی را گرفتند و از مزایای آن استفاده می‌کنند. با این روش نظارت دیگر تاکسیران واقعی مشخص خواهد شد.

در خصوص مباحث رفاهی تاکسیران‌ها قرار است چه اقداماتی صورت گیرد؟

اپلیکیشنی روی سامانه نصب می‌شود و تاکسیرانان می‌توانند از خدمات رفاهی استفاده کنند/تخفیف ۵۰ درصدی به تاکسیران ها برای استفاده از اماکن ورزشی

موضوع رفاه تاکسیرانان در دستورکار است. ما قرار است که یک باشگاه رفاهی داشته باشیم. اپلیکیشنی روی سامانه نصب می‌شود و تاکسیرانان می‌توانند از خدمات رفاهی استفاده کنند. به عنوان مثال در حوزه سلامت تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ورزش داشته‌ایم و تاکسیرانان می‌توانند در هنگام استفاده از تمامی اماکن ورزشی شهرداری ۵۰ درصد تخفیف استفاده کنند.

تأمین قطعات، تهیه لاستیک با قیمت پایین‌تر، سفر زیارتی از جمله امکاناتی است که به تاکسیران ها داده می‌شود

همچنین تأمین قطعات، تهیه لاستیک با قیمت پایین‌تر، سفر زیارتی و... از جمله امکاناتی است که به تاکسیران داده می‌شود و دیگر تاکسیرانی که در خدمت مردم است از خدمات رفاهی استفاده می‌کند. کارهای فنی این امر صورت گرفته و به زودی اجرایی می‌شود.

در برخی ساعات شهر به دلیل پیک ترافیک نقاطی در شهر پرازدحام شده و تاکسی کم است چه برنامه‌ای برای این نقاط دارید تا مشکلات را برطرف کنید.در این زمینه توضیح دهید.

مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت در نظر گرفته می شود/در ساعات پیک تعدادی ون را به نقاط پرتردد می فرستیم/ون‌ها به مرکز کنترل تاکسیرانی متصل هستند/با هوش مصنوعی کارها را انجام می دهیم/بزودی ون های به تهران می آیند

ما بحث شاتل سرویس را داریم. مبدأ و مقصد مشخص است و این مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت می‌گیرد. مثلا ما چند نقطه اضطراری را مشخص می‌کنیم و در ساعات پیک تعدادی ون را به آن نقطه اضافه می‌ کنیم. این ون‌ها به مرکز کنترل تاکسیرانی متصل هستند. به ون‌ها اعلام می‌شود که به فلان مرکز از دحام برود و مسافر را جابجا کند. سناریو چیده می‌شود و در ون‌ها به صورت هوشمند به محل‌های پرازدحام اعزام می‌شوند و ما می توانیم با این کار مشکل را برطرف کنیم. مثلا به یک ون اعلام می‌شود که به میدان ونک برود و مسافران را به مقصد سیدخندان برساند و به ون بعدی مقصد دیگری می‌دهد. در اصل یک هوش مصنوعی است و ما این کار را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. ون‌ها به زودی به تهران می‌آیند و این کار را اجرایی خواهیم کرد.

در حال حاضر شرکت‌های تاکسیرانی در تهران چه خدماتی ارائه می‌دهند آیا کارکرد واقعی خود را دارند؟ در این باره توضیح دهید.

شرکت های تاکسیرانی نقص های دارند که باید برطرف شود/شرکت‌های تاکسیرانی بیشتر از اینکه به کار حمل و نقل بپردازند، کار دفتری برای تاکسی انجام می دهند/انجام اقدامات دفتری روی گوشی تاکسیران ها/ شرکت‌های تاکسیرانی هم باید خدمات حمل و نقلی بدهند/کنترل ۸۰ هزار تاکسی در تهران با هوش مصنوعی

موضوع دیگری که در بحث هوشمند کردن نظارت در تاکسیرانی داریم بحث شرکتهای تاکسیرانی است. شرکتها در طول سالهای گذشته فعالیت داشته‌اند البته نقص‌های وجود دارند چرا که تکنولوژی پیشرفت کرده است. شرکت‌های تاکسیرانی بیشتر از اینکه به کار حمل و نقل بپردازند، کار دفتری برای تاکسی انجام می دهند. ما دیگر اقدامات دفتری را روی گوشی تاکسیران انجام می‌دهیم و همه به یک سیستم هوشمند وصل هستند. از این پس شرکت‌های تاکسیرانی هم باید خدمات حمل و نقلی بدهند و دیگر برای کارهای دفتری نیاز به حضور نیست. شاید این سؤال پیش بیاید ما چطور می‌توانیم ۸۰ هزار تاکسی را کنترل کنیم این امر با هوش مصنوعی انجام می‌شود و در تمام دنیا این تکنولوژی وجود دارد.

سالهاست هنگامی که نقل و انتقال تاکسی صورت می‌گیرد شرکتها ۳ درصد هزینه خودرو را از تاکسیران دریافت می‌ کند آیا همچنان قرار است این ۳ درصد دریافت شود؟ این کار درست است؟

ماجرای دریافت ۳ درصد از هزینه خودرو/دریافت هزینه در شورا تصویب شده بود/بهای خدمات اصالتا نباید درصد باشد/سازمان تاکسیرانی این درآمد را به صلاح نمی‌دانست و نمی‌خواهد از جیب تاکسیران این پول را دریافت کند/به جای درصد یک مبلع ثابت می گیریم

ما به دنبال این هستیم که مقررات‌زایی کنیم. بله برای نقل و انتقال تاکسی سالهاست که ۳ درصد خودرو از تاکسیران توسط شرکت‌های تاکسیرانی گرفته می‌شد. چرا باید این ۳ درصد گرفته می‌شد. برخی اعلام کردند که برای بهای خدمات است و در شورا مصوب شده است.

بهای خدمات اصالتا نباید درصد بگیرد. ما برای اولین بار پیشنهاد دادیم که به جای این ۳ درصد ما یک عدد ثابت دریافت کنیم. سازمان تاکسیرانی این درآمد را به صلاح نمی‌دانست و نمی‌خواهد از جیب تاکسیران این پول را دریافت کند این ۳ درصد حذف شد و قرار است یک مبلغ ثابت به عنوان بهای حمل و نقل دریافت شود.

آیا تاکسی بانوان در تهران احیا می‌شود؟ چرا که این پروژه به درستی در پایتخت اجرا نشد.

تاکسی های بانوان شبانه روزی می شود/ در حال حاضر سرویس بانوان ثابت نیست

تاکسی بانوان قرار است به صورت ۲۴ ساعته باشد و دائما سرویس‌دهی کند. ما باید این حق را برای شهروندان قائل شویم که خودشان در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر سرویس بانوان ثابت نیست. پیگیری‌هایی صورت گرفته و به زودی این امر هم اجرا می‌شود.

آیا قرار است شما با تاکسی‌های اینترنتی رقابت کنید؟

تعامل با تاکسی های اینترنتی/امکان واگذاری سهام برخی از تاکسی‌های اینترنتی به راننده‌های تاکسی فراهم می‌شود/ تاکسیران می‌تواند با سرویس‌دهی بخشی از سهام شرکت را داشته باشد

تعاملات با تاکسی‌های اینترنتی داشته‌ایم. جلسات مفصلی گذاشته‌ایم. تصور اینکه بر روی یک مسافر دو نفر بجنگند درست نیست. ما جلساتی گذاشته‌ایم و مدل‌های تعاملی استخراج شده است. احتمالا به زودی امکان واگذاری سهام برخی از تاکسی‌های اینترنتی به راننده‌های تاکسی فراهم می‌شود. تاکسیران می‌تواند با سرویس‌دهی بخشی از سهام شرکت را داشته باشد البته به هر میزانی که توانایی دارد. تعاملات اولیه صورت گرفته اما هنوز نهایی نشده است. ما همچنین بر روی مدل کسب و کار برنامه ریزی کنیم.

سالهاست که قرار است تبلیغات روی تاکسی ها انجام شود تا عواید آن نصیب تاکسیران شود،اما این امر تاکنون به درستی صورت نگرفته است در این زمینه توضیح دهید.

پروژه شهرداری تهران برای تبلیغات روی تاکسی ها/می‌خواهیم روش درآمدی برای تاکسیران ایجاد کنیم/به دنبال دریافت مجوز برای اجرای تبلیغات هستیم

برای تبلیغات بر روی تاکسی‌ها هم پروژه داریم. می‌خواهیم روش درآمدی برای تاکسیران ایجاد کنیم در صورتی که مجوزات دریافت شود تاکسیرانان می‌توانند بر روی بدنه تاکسی تبلیغات کنند امیدواریم این امر صورت گیرد.

با کمک شرکت های دانش بنیان تاکسیرانی در تهران هوشمند می شود/هوشمندسازی نیاز به سرمایه‌گذاری خاصی ندارد

ما به دنبال این هستیم که تاکسیرانی را هوشمند کنیم. ما به این کار اعتقاد داریم. زمانی که تاکسیرانی هوشمند شود بر روی سایر حمل و نقل عمومی اثر می‌گذارد. این هوشمندسازی نیاز به سرمایه‌گذاری خاصی ندارد. ما با کمک شرکت‌های دانش بنیان به دنبال این هستیم که تاکسیرانی در تهران را هوشمندسازی کنیم.

در خصوص آخرین وضعیت نرخ کرایه تاکسی ها در سال جاری توضیح دهید.

افزایش ۴۵ درصدی رشد کرایه های تاکسی برای سال جاری /افزایش نرخ کرایه در خطوط مختلف است/از اول اردیبهشت نرخ ها اجرایی می شود

هر سال شورای اسلامی شهر برای سال جدید نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را تعیین می‌کند و براساس لایحه ای که شهرداری تهران به شورای شهر ارسال می کند، اعضای شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی را مشخص کرد که به طور میانگین شاهد افزایش ۴۵ درصدی رشد کرایه های تاکسی برای سال جاری بودیم. افزایش نرخ کرایه در خطوط مختلف است و ممکن است در برخی خطوط کرایه‌ها کمتر از ۴۵ درصد افزایش یابد.

براساس مصوبه شورای شهر زمان اجرای نرخ های جدید با تأیید فرمانداری، اول اردیبهشت ماه اعلام شده است که دوستان ما نیز تلاش می کنند که برچسب های نرخ کرایه را تا اول اردیبهشت آماده و میان تاکسی‌ها توزیع کنند تا رانندگان نیز نسبت به نصب برچسب ها اقدام کنند. تا نرخ های جدید رسماً ابلاغ نشود، هر گونه افزایش نرخ کرایه مورد تأیید نیست.

در خصوص نوسازی تاکسی ها فرسوده توضیح دهید.

مالک تاکسی فرسوده باید ابتدا نسبت به تأمین هزینه خودروی جدید اقدام کند

یکی از مشکلات شناسایی شده رانندگان این است که برای تأمین آورده نقدی خودشان در فرآیند اسقاط و نوسازی مشکل داشتند. در حال حاضر اینگونه است که مالک تاکسی فرسوده باید ابتدا نسبت به تأمین هزینه خودروی جدید اقدام کند و نهایتاً هنگام دریافت تاکسی جدید و پس از انتخاب مرکز اسقاط و مراجعه به مرکز، پول اسقاطی را دریافت کند. رانندگان می‌توانند در زمان ثبت نام برای دریافت تاکسی جدید، در صورت تمایل به ارائه تعهدنامه اسقاط پیش از موعد به اداره نوسازی اقدام و پس از دریافت معرفی‌نامه اسقاط به مرکز مدنظر مراجعه و درصدی از قیمت اسقاط خودروی فرسوده را قبل از موعد تحویل تاکسی جدید دریافت کنند. در این روش مبلغ باقی مانده را زمانی که خودروی جدید آماده شد، دریافت می‌کنند. البته این را هم بگویم که رانندگان خودروهای فرسوده‌ای که تمایلی به ادامه فعالیت در شبکه تاکسیرانی ندارند می‌توانند با توجه به قیمت‌های جدید نسبت به اسقاط بدون جایگزین خودرو اقدام کنند. افزایش قیمت تاکسی فرسوده شهر تهران در مراکز اسقاط کمک شایانی به مالکین تاکسی فرسوده در فرآیند نوسازی خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس