کد خبر 1481166
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
XBB.۱.۵؛ زیر سویه جدید اُمیکرون را بشناسید

XBB.۱.۵ زیرسویه دیگر اُمیکرون بعد از XBB و XBB.۱ است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که این زیرسویه نسبت به انواع قبلی سرایت پذیری بیشتری دارد.

به گزارش مشرق، زیرسویه XBB.۱.۵ دارای جهش‌های بیشتری است که به آن اجازه می‌دهد بهتر بتواند از سد دفاعی سیستم ایمنی بدن انسان فرار عبور کند. یعنی حتی اگر شما واکسیناسیون کامل را انجام داده باشید و قبلاً هم به عفونت کووید – ۱۹ دچار شده باشید، باز هم XBB.۱.۵ می‌تواند راهی برای ورود به بدن شما و ایجاد عفونت پیدا کند؛ بنابراین قابل انتقال‌تر از دیگر گونه‌های کووید – ۱۹ است.
زیرسویه XBB.۱.۵ قادر است بهتر و مؤثرتر به گیرنده‌های سلول انسان بچسبد؛ بنابراین درحالی‌که گونه‌های قبلی به ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز داشتند تا به طور گسترده منتشر شده و تبدیل به یکی از شایع‌ترین گونه‌ها در میان موارد مورد تأیید شوند، این گونه تنها به دو هفته زمان برای چنین انتشاری نیاز دارد.

آیا زیرسویه XBB.۱.۵ نسبت به گونه‌های قبلی بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند؟

ظاهراً XBB.۱.۵ موجب بیماری شدیدتری نسبت به گونه‌های قبلی کووید – ۱۹ نمی‌شود. این زیرسویه احتمالاً به اندازهٔ گونهٔ دلتا بد نیست؛ زیرا تاکنون موارد شدید عفونت بیشتر از گونه‌های قبلی نبوده‌اند.

آیا واکسن‌های کووید ۱۹ که در حال حاضر وجود دارند از ما در برابر XBB.۱.۵ نیز محافظت می‌کنند؟

مطمئناً! همچنان توصیه می‌شود بوستر کووید – ۱۹ را دریافت کنید. اما یادتان باشد هدف از واکسن‌های کووید – ۱۹ و بوسترها فقط پیشگیری از عفونت نیست. هدف این است که از عفونت‌های شدید و خطرناک که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارند جلوگیری شود، و واکسن‌ها و بوسترهای موجود هم می‌توانند این کار را در برابر XBB.۱.۵ انجام دهند.

آیا درمان‌های کووید – ۱۹ برای XBB.۱.۵ هم جواب می‌دهند؟

بله داروهای خوراکی یا تزریقی که برای درمان کووید – ۱۹ به کار می‌روند برای این زیرسویه نیز جواب می‌دهند.

هدف از واکسن‌های کووید – ۱۹ و بوسترها فقط پیشگیری از عفونت نیست. هدف این است که از عفونت‌های شدید و خطرناک که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارند جلوگیری شود

علائم ابتلا به XBB.۱.۵ چیست؟

علائم ابتلا به XBB.۱.۵ ظاهرا مشابه علائم گونه‌های اولیه اُمیکرون است. این علائم شبیه علائم سرماخوردگی هستند مانند سرفه و گرفتگی بینی و یا شدیدتر مانند تنگی نفس و افت سطح اکسیژن که نیازمند مراقبت‌های پزشکی و اورژانسی است.
دیگر علائم احتمالی نیز شامل تب و لرز، خستگی، بدن‌درد، گلودرد، تهوع و استفراغ و اسهال می‌شود. این علائم می‌توانند بین پنج تا هفت روز طول بکشند؛ اما در هر کسی متفاوت است.

چه پروتکل‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به XBB.۱.۵ باید رعایت کنیم؟

به دلیل اینکه XBB.۱.۵ بسیار واگیردار است و ویروس‌های آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های تنفسی هنوز هم شایع‌اند، همه افراد خصوصاً آنهایی که در گروه خطر هستند باید در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند.
علاوه بر واکسیناسیون و استفاده از ماسک لازم است از حضور در مکان‌های شلوغی که تهویه مناسبی ندارند خودداری کرده و فاصله با دیگران را رعایت کنید. اگر احساس کردید بیمار هستید در خانه بمانید و آزمایش بدهید تا بهترین شیوه درمان برای شما در پیش گرفته شود.

منبع:تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    2 0
    لعنت بر کرونا
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    2 0
    تمام جهان در حال فراموشی کرونا هستند، اما سایت مشرق نیوز هنوز اخبار کرونا پخش می کند. مشرق دست از دامن کرونا بردار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس