کد خبر 1480959
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
پاسخ اوقاف به برخی شایعات/ اوقاف مازندران در سلمانشهر هیچگونه اداره‌ای ندارد

رسانه‌های معاند طی روز گذشته تعبیر وارونه و نادرستی از یک ماجرا در منطقه دانیال عباس آباد در غرب استان مازندران داشتند و روی یک نزاع دسته‌جمعی در این منطقه موج سواری کردند.

به گزارش مشرق، موج‌سواری رسانه‌های خارج‌نشین روی یک حادثه با ریشه اختلافات قدیمی و تاریخی در یک روستا سبب شده تا روایت وارونه‌ای به مخاطب القا شود، روایتی در راستای رسیدن به اهداف مدنظر این رسانه‌ها!

ماجرای درگیری و نزاع دسته جمعی در روستای دانیال عباس آباد در حالی دو فوتی و ۳ مصدوم برجای گذاشت که برخی از رسانه‌های آن سوی آبی و غربی تعبیر وارونه و دلخواهی را از این حادثه که ریشه تاریخی و قدیمی دارد، داشته‌اند.

حقیقت ماجرا چه بود

وقوع حریق در کانکس نگهبانی دفتر موقوفه دانیال در سلمانشهر و درگیری دسته‌جمعی در روستای دانیال موجب انتشار شایعاتی شده است، از این رو اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران در این زمینه اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن ذکر شده است: «در برخی رسانه‌ها آمده، اداره اوقاف سلمانشهر در متل‌قو توسط برخی افراد دچار حریق شد که در این ارتباط به اطلاع می‌رساند اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در سلمانشهر هیچ گونه اداره و یا دفتر نمایندگی ندارد و این مسئله از اساس کذب است.

برخی شبکه‌های معاند که هرروز در حال دروغ پراکنی در کشور هستند اعلام کردند اداره اوقاف به مردم روستای دانیال اعلام کرده خانه‌هایشان را تخلیه کنند، در حالی که چنین ادعایی به هیچ عنوان صحت نداشته و آن را قویاً تکذیب می‌کند.

متأسفانه در برخی خبرها اعلام شده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران یک طرف دعوای مردم و تولیت موقوفه دانیال بوده که این مسئله به هیچ عنوان صحت نداشته و این اداره کل هیچ نقشی در مدیریت موقوفه مذکور ندارد.

بر اساس قانون، موقوفه دانیال جزو موقوفات غیرمتصرفی به شمار می‌رود که دارای متولی می‌باشد و اداره موقوفه مذکور با شخص حقیقی است و برخی رسانه‌های خارج نشین اعلام کردند منزل مسکونی رئیس اداره اوقاف در متل‌قو دچار حریق شده که این مسئله نیز از اساس کذب است.

موقوفه غیرمتصرفی دانیال سلمانشهر بر اساس نیت واقف و حکم دادگاه توسط شخص حقیقی اداره می‌شود که اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران هیچ گونه دخل و تصرفی در مدیریت آن نداشته است.

اختلاف بین اهالی محترم روستای دانیال و تولیت موقوفه دانیال ریشه قدیمی داشته و به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد که اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران همیشه تلاش کرده این اختلافات کاهش یابد.»

و اما ریشه یابی ماجرای درگیری و نزاع دسته جمعی در دانیال عباس آباد پای برخی نقابداران و افراد غیربومی را به این پرونده باز می‌کند که با هدف ایجاد التهاب در این اختلاف تاریخی نقش آفرینی کرده‌اند.

طبق اعلام دستگاه‌های ذیربط، برخی افراد نقابدار که از اهالی روستای دانیال نبودند با هدف ایجاد التهاب و اغتشاش بر آتش این اختلاف تاریخی دمیدند که متأسفانه دو نفر از هموطنان در این درگیری جان باختند.

معاون سیاسی‌امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این رابطه با بیان اینکه این درگیری یک ریشه قدیمی دارد، گفت: امروز در برخی خبرها گفته شد که طرف دعوا یک نهاد دولتی بود، اما اینگونه نبود بلکه طرف دعوا یک شخص بود که وقف خاص دارد.

روح الله سلگی افزود: این فرد در راستای تثبیت مالکیت خود کانکسی در این زمین قرار می‌دهد که ما این اقدام را تأیید یا رد نمی‌کنیم و باید بررسی شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران ادامه داد: افرادی در اعتراض به این اقدام در روستای دانیال حضور پیدا می‌کنند و یکی دو نفر مردم را برای ایجاد به هم ریختگی تحریک می‌کنند.

سلگی گفت: برخی افراد نقابدار که از اهالی روستا نبودند برای اینکه برای رسانه‌های معاند خوراک تأمین کنند وارد این نزاع می‌شوند و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این افراد مست هم بودند.

وی با بیان اینکه بررسی‌های دقیق‌تر از این ماجرا توسط دستگاه‌های امنیتی در حال انجام است، گفت: این افراد کسانی بودند که هیچ نفعی در روستا نداشتند بلکه نفع آنان ایجاد ناامنی در منطقه بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران افزود: این افراد و برخی از اهالی روستا به خودروی نیروی انتظامی حمله می‌کنند و نزاعی را شکل می‌دهند که دو نفر در جریان آن کشته می‌شوند.

سلگی با بیان اینکه نزاع بر سر زمین‌های این روستا به قبل از انقلاب بر می‌گردد، گفت: پرونده واگذاری این زمین‌ها مربوط به دوران قبل از انقلاب بود و اینگونه که برخی‌ها اعلام کردند این زمین‌ها توسط نهادهای حکومتی واگذار شده است کذب محض است.

وی افزود: رسانه‌ها امروز بیش از هزار محتوای جعلی در خصوص روستای دانیال و با هدف ایجاد التهابات و دمیدن اغتشاشات تولید کردند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه کمیته ویژه حقیقت یاب با دستور استاندار تشکیل شده است، ادامه داد: بررسی موشکافانه این موضوع در دستور کار نهادهای امنیتی استان قرار گرفته است

سلگی گفت: اگر در بررسی به افرادی برخورد کنیم که در این ماجرا مردم را تحریک کردند یا دستگاه‌هایی قصوری داشتند حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

تشکیل کمیته ویژه پلیس و کمیته حقیقت یاب

در پی ماجرای درگیری و نزاع دسته جمعی در دانیال عباس آباد، فرمانده انتظامی مازندران نیز دستور ویژه ای برای پیگیری این حادثه صادر کرد و با اظهار تأسف از وقوع حادثه در پی اختلافات ملکی و تسلیت به خانواده جان باختگان گفت: با توجه به نقض قوانین و مقررات و بروز جرم از سوی عده‌ای از افراد که منجر به این حادثه شد، پلیس خود را ملکف به بررسی موضوع می‌داند.

سردار مرتضی میرزایی یادآور شد: در این زمینه تیم ویژه ای از کارشناسان پلیس مأمور بررسی حادثه شدند.

به گزارش مهر، در پی ایجاد سه حریق عمدی در کانکس نگهبانی و مراجعه نماینده حقوقی دفتر موقوفه به پلیس، مراتب در دستور کار مأموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت و پس از حضور مأموران در منطقه بیش از ۶۰ نفر از افراد اغلب از اهالی روستا که در یکی از املاک مورد اختلاف تجمع کرده بودند با مشاهده مأموران ضمن سنگ پرانی و تیراندازی با سلاح غیرمجاز به سمت مأموران حمله ور و اقدام به تخریب ۴ دستگاه خودروی پلیس و خودروی نماینده اوقاف کردند.

طبق اعلام انتظامی عباس آباد، مأموران برای کنترل اوضاع ضمن دعوت تجمع کنندگان به آرامش به دلیل عدم توجه برخی از متصرفان و اقدامات هنجار شکنانه آنان به ناچار با استفاده از قانون به کارگیری سلاح اقدام به تیراندازی کردند که منجر به مصدومیت ۵ نفر از این افراد شد و در پی بروز این حادثه با حضور عوامل اورژانس مصدومان سریعاً به مرکز درمانی منتقل شدند و مابقی افراد محل تجمع را ترک کردند.

این حادثه منجر به جان باختن دو نفر و مجروحیت سه نفر دیگر شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس