کد خبر 1480836
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
آغازی بر پایان آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان

آلمان از روز ‌شنبه روند تعطیلی ۳ نیروگاه هسته‌ای باقی مانده خود را در چارچوب طرح کنار گذاشتن تولید برق هسته‌ای شروع کرد.

به گزارش مشرق، آلمان از روز شنبه عملیات تعطیل کردن سه نیروگاه هسته‌ای باقی مانده خود را در راستای طرح بلند مدتش برای رفتن به سمت انرژی تجدیدپذیر و کنار گذاشتن برق هسته‌ای شروع کرد..

مقامات آلمانی بیش از یک دهه قبل طرح تعطیل کردن نیروگاه های هسته‌ای این کشور را تصویب کردند و حالا عملیات تعطیل کردن راکتورهای هسته‌ای «امسلاند»، « نکاروشتایم ۲» و «ایسار ۲» را که از نزدیک توسط کشورهای دیگر رصد خواهد شد شروع کرده‌اند.

آلمان چند ماه قبل عملیات تعطیل ساختن این نیروگاه‌ها که ۶.۵ درصد از نیاز این کشور به برق را تامین می‌کنند به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا به تاخیر انداخته بود.

روزنامه گاردین گزارش کرد، آلمان از دو دهه قبل فرآیند کنار گذاشتن برق هسته‌ای را شروع کرد اما در سال ۲۰۱۰، «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان عمر ۱۷ نیروگاه هسته‌ای کشورش را تا سال ۲۰۳۶ تمدید کرد. این تصمیم در سال ۲۰۱۱ در پی فاجعه در نیروگاه هسته‌ای «فوکوشیما داییچی» ژاپن در اثر سونامی و زلزله لغو شد.

به نوشته روزنامه گاردین، آلمان در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰ درصد از برق خود را از منابع زغالسنگ، ۲۲ درصد را از منبع باد، ۱۳ درصد را با استفاده از گاز و ۱۰ درصد را نیز با استفاده از انرژی خورشیدی تولید کرد. این کشور ما بقی برق خود را با استفاده از انرژی هسته‌ای، زیست توده و نیروگاه برق آبی تولید کرده است.

دیگر کشورهای صنعتی نظیر آمریکا، ژاپن، چین، فرانسه و انگلیس همچنان به تولید برق با انرژی هسته‌ای به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی تکیه دارند. تصمیم آلمان برای آنکه هر دوی این منابع را از صنعت تولید برق خود کنار بگذارد با برخی مخالفت ها و درخواستهای نافرجام برای متوقف کردن این تعطیلی‌ها روبرو شد.

فعالان مخالف با انرژی هسته‌ای استدلال می‌کنند که تولید برق هسته‌ای غیرایمن و ناپایدار است و از سوی دیگر سابقه فجایع هسته‌ای شناخته‌شده نظیر «چرنوبیل»، «تری مایل آیلند» و «فوکوشیما» فشارهای عمومی بر دولتهای متوالی دربرلین به منظور پایان دادن به استفاده از انرژی هسته‌ای را تشدید کرد.

گروه ‌های فعال حامی محیط زیست همزمان با شروع عملیات تعطیل کردن این سه نیروگاه هسته‌ای تجمعاتی را در حمایت از آن در داخل و خارج از این نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی کردند.

افزایش چشمگیر قیمت‌های انرژی در آلمان در اثر تبعات جنگ در اوکراین برخی از اعضای دولت «اولاف شولتز»، صدر اعظم این کشور را از بابت تعطیل کردن نیروگاه‌های باقی مانده طبق برنامه‌ریزی قبلی در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ دی ۱۴۰۱) مردد کرد.

این دولت یک بار این ضرب الاجل را به تعویق انداخت اما شولتز اولتیماتوم داد که سر انجام از روز ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ۱۴۰۲) این عملیات اجرایی می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    کشورهای نفتی خاورمیانه مثل عراق عربستان و امارات تازه دارن میسازن هر کشوری نیازهای خودشو داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس